Sida 25 av 36

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 5 juni 2020, 09:58:33
av ecenier
:rofl

Desperata pimpförsök :)

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 5 juni 2020, 10:07:19
av henke2
Borttaget pga bjäbb bjäbb bjäbb

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 5 juni 2020, 10:28:16
av bigmac
henke2 skrev:Konstigare saker har väl hänt än att nån råkar ha ritat upp bakjus till Kewet avsedda för adresserbara RGB diodlister så man kan få grafik, rinnande blinkers osv på bakljusen?!

Helt normalt tänker jag...



https://www.thingiverse.com/thing:4427093
Så länge det är e-märkt så tycker även bilprovningen det är en bra idé :-)

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 5 juni 2020, 12:00:05
av LaRdA
Borde inte vara något problem att 3d-skriva ett E-märke med! :D

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 5 juni 2020, 13:33:40
av Glenn
Då begår man väl troligen ett värre brott än om man kör helt utan E-märkning.

Jag har iofs besiktigat en av mina bilar utan E-märken på baklysena i bra många år.. dom kollar ju sällan.

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 5 juni 2020, 16:27:29
av bigmac
Lite uppdatering.

Godispåse från farnell har kommit
Nya kontaktplattor för solenoiderna är beställda

Ett intressant fenomen är att när schuntdrivaren är helt urkopplad så går bilen som tåget. 70 kmh inga problem.

Weird....

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 5 juni 2020, 16:29:52
av Jan Almqvist
Det kanske inte alls är så konstigt, normalt ger kraftigare fält högre moment men lägre varv.

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 5 juni 2020, 16:33:35
av rvl
I alla fall en bra indikation om att problemet går att lösa.

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 5 juni 2020, 20:18:25
av Oskar
Gillar tråden! Räcker inte 70km/h? Det måste kännas som 170 i den där saken :D

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 5 juni 2020, 20:28:25
av YD1150
Är det både serie och shuntlindning på motorn?
Är det bara shuntlindning så är det bra att koppla in snarast så att motorn inte rusar :) ,
det gör den om den skulle vara helt utan belastning med det går nog inte i en bil för någon koppling finns väl inte?
Annars kan kommutatorn slungas sönder i delar, kopparlamellerna lossnar och flyger iväg.

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 5 juni 2020, 20:28:53
av bigmac
Jag ritade upp den här fältlindningsdrivaren, någon kanske vill berätta hur den funkar?

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 5 juni 2020, 20:30:41
av bigmac
YD1150 skrev:Är det både serie och shuntlindning på motorn?
Är det bara shuntlindning så är det bra att koppla in snarast så att motorn inte rusar :) ,
det gör den om den skulle vara helt utan belastning med det går nog inte i en bil för någon koppling finns väl inte?
Annars kan kommutatorn slungas sönder i delar, kopparlamellerna lossnar och flyger iväg.
Motorn har både serie och schuntlindning. Jag körde bilen idag utan någon schunt inkopplad och bilen fick ett väldigt mkt trevligare tempo med bara serie och ankarspänningen inkopplade.

Då gjorde den den hastigheten den är konstruerad för, dvs runt 70kmh med lite medvind och hemlängtan. Den är självklart under belastning och kan inte "övervarva". Om bilen går fortare än 100kmh så stängs motorn av, det finns en skyddskrets för det.

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 5 juni 2020, 21:17:22
av bigmac
Fältlindningsdrivaren reparerad och klar. Det som va helt konstaterat trasigt var en mosfet och ic-kretsen och en av dioderna. Dom va helt skjutna.
Alla halvledare bytta nu och en konding.

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 5 juni 2020, 21:53:10
av bigmac
Besöutade mig för att återanvända alla gamla displaykretsar och inte använda några smt varianter.

Nu montering av displaykort för elbil nr 2, sen ska den avyttras.

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Postat: 6 juni 2020, 10:34:52
av bigmac
Lödning medelst hasning