Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Okej, min huvudhypotes är att det är något problem med signalen från gaspedalen. Lågt hängande frukt.
Det finns något på elschemat som dom kallar för "speed box".
Det verkar som att ingången till motorkontrollern och ingången till styrkortet är parallellkopplade över en potentiometer på 5K....

det kan ju hända att styrkortet inte riktigt klykar att det är är fullt motstånd. Måste mäta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Lite strange detta asså...

Det finns ytterligare en ingång, JP1-11 som benämns "Acctor. Speederkontakt. Speeder OFF = 60V "

Den signalen stämmer. Jag får in 60v på den pinnen när gaspedalen är släppt. Allt ser schysst ut. Är det ytterligare nån lina som är missad? hmmm
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Detta va ju intressant. Undrar om jag va full och blind när jag gjorde kortet....
Kan tillägga att detta är matningen från skiftregistret till darlingtondrivaren... och ja, det är för backreläet... suck
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Såja. Världens snyggaste ”bodge”
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Okej. Nu är det problemet löst.
Har passat på att ändra 199_ till 20__ i koden och ändra ett stavfel i rapportgeneratorn. Ändrat versionsnumret på ROM till 1.11 på kuppen :-)

Nu till EEPROM-innehållet.

EEPROM är en liten rackare från Microchip. Den heter 93C46N
http://ww1.microchip.com/downloads/en/D ... oc5140.pdf

"When the ORG pin is connected to VCC, the “x 16” organization is selected. When it is
connected to ground, the “x 8” organization is selected. If the ORG pin is left unconnected and the application does not load the input beyond the capability of the internal 1
Meg ohm pullup, then the “x 16” organization is selected. The feature is not available on the 1.8V devices. "

Så... X16 it is...
^
Eeprom innehållet är dumpat nedan

Följande finns lagrat i Eprom
1) Batterihälsa för batterigrupp 1, 2, 3, 4 & 5
2) Antal laddningar
3) Antal missbruk (köra ner batteriet på låg spänning)
4) Mätarställning
5) Tripmätare (nollställbar)
6) Antal Ah
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Aja... besiktning bokad imorrn bitti
Tog en runda. Batterierna räckte inte hela vägen: bummer.

Fick bogserhjälp av en polare sista 500 meterna.. hehe.

Till bilens försvar så kan jag säga att det är gamla trötta blybatterier från biltema som lätt är 4-5 år gamla...

Efter bes ska jag rådda lite delar sen ska bilen säljas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Såja. Arbetsordet klar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SM0VDT
Inlägg: 677
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av SM0VDT »

Inte så illa pinkat med 19 år mellan besiktningarna.
Finns det nya piratdelar att köpa till dessa, bromsar och likn?
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av dar303 »

Superkul projekt!
Vad kostar en sån här egentligen, blev lite sugen! :)
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

SM0VDT skrev:Inte så illa pinkat med 19 år mellan besiktningarna.
Finns det nya piratdelar att köpa till dessa, bromsar och likn?
Somsagt. Anmärkning på bromsarna och lamporna
Dom va lite småkorroderade så alla lampor i bak byttes. Blev bättre, egentligen skulle hela insatserna behöva bytas, men jag vill inte lägga ner så mkt på den där bilen. Den ska trots allt säljas efter att den passerat bes.

Så.. till bromsarna.
Vi rev bromsarna, dom va lite rostiga och höger bak vad det anliggning på. Det visade sig att det va wiren som va dålig. Det hade gått hål på höljet och lite skit hade kommit in.
Dessa är specialtillverkade och inget som kommer från en "känd" bil, så det slutade med att vi först körde lite krypolja från ena hållet... lät det dra samtidigt som vi juckade wiren fram och tillbaka. Sen tog vi ut hela wiren och blåste med bromsrengöring så allt bôs rann ur, så nu är båda wirarna svinfina.
Smackade ihop allt och ombes, då fanns det plötsligt ingen bromsverkan på högersidan där vi hade knackat lite rost på skivorna. Egentligen skulle man nog låtit beläggen slita in sig, men nu blev det inte så.
Jag har beställt nya skivor och belägg bak från autodoc. Samma till alla gamla fiat typ 124, 127 uno osv. 620kr för 2 skivor och belägg, ate original. Svårslaget.

Efter detta kommer bilen säljas. Ska fokusera på bil 1 nu och se till att få fart på den innan jag säljer bil 2. Jag har för övrigt beställt en ny laddare till bil 1. Hittade en "vettig" kinesladdare för blysyrabatterier för 60V på ebay. Får dug.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Kan tillägga att den här bilen är körbar, men behöver nya batterier, så man kommer inte mer än några km på dom. Det sitter typ 5st helt vanliga små varta startbatterier i den - och det är inte mkt att hänga i julgranen.

När den är klar så säljer jag den. Jag tror nån stans mellan 15-20kkr är rimligt för den bilen. :-)
Man får räkna med 20kkr för nya batterier, sen har du faktiskt en bil som du kan susa runt med.
asklepios
Inlägg: 131
Blev medlem: 15 juni 2009, 21:55:59
Ort: Värmland

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av asklepios »

Var det meningen att denna modell skulle drivas med 5st startbatterier à 65 Ah? från början? Hur lång aktionsradie tror du det blir med 5 nya blybatterier?
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

asklepios skrev:Var det meningen att denna modell skulle drivas med 5st startbatterier à 65 Ah? från början? Hur lång aktionsradie tror du det blir med 5 nya blybatterier?
Nej. Den skulle drivas med 10 tractionbatterier. Sånna batterier som är gjorda för motordrift.

Du får ut 3-4 mil med fräscha blyackar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av Glenn »

Hur är ackarna i den andra bilen då ? behövs det nya där med ?
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Dom är fabriksnya.

KTK = besiktigad och klar. Tvåorna åtgärdade
Skriv svar