Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Hmm undra vart jordplanet tog vägen
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32560
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av säter »

Imponerande jobb du har gjort på så kort tid. :tumupp:

Jag gav mig på något liknande, och efter 2 månader hade jag kommit halvvägs bara.
Då hade jag i för sig inte lött av kortet, utan följde banorna ändå.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av X-IL »

Ajdå, inget jordplan??? då blir det nog att kolla igenom om du borde ha markerat det på nåt speciellt sätt eller i separat fil eller liknande till PCB-tillverkaren.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av anders_bzn »

Ett tips (lite sent nu) är att alltid kolla igenom gerberfilerna så det blev som man tänkt sig innan man skickar underlagen. Gerbv är din vän! http://gerbv.sourceforge.net/
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

X-IL skrev:Ajdå, inget jordplan??? då blir det nog att kolla igenom om du borde ha markerat det på nåt speciellt sätt eller i separat fil eller liknande till PCB-tillverkaren.
i det här stackars programmet så kan man slå på och stänga av jordplanen individuellt. Jag trodde i min enfald att det bara gällde det man såg på skärmen, men uppenbarligen så stängde man även av dom i gerber-exporten. Det framgår inte av manualen att så är fallet.

nu är båda lagrena påslagna och exporterade igen till PCBWAY. Det intressanta är dock att i deras miniatyrvisning av layouten så ser man jordplanet tydligt, men om man använder deras gerbview som gör att man kan se alla lager individuellt så syns inte jordplanen. very strange.

Bifogar sista versionen av alla filer. Åtgärdade även en jordpunkt som jag hade glömt...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Här ser man tydligt att det finns ett jordplan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11342
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av Klas-Kenny »

Tips, kolla alltid igenom underlagen med en Gerber-visare, lager för lager, (brukar använda Gerbv) innan beställning.
Väldigt vanligt att saker inte blir riktigt som man tror i gerber-filerna. Och inte fel att få se layouten en gång till, och i lite andra färger osv än i CAD-programmet, jag ser ofta vissa detaljer då som jag inte sett tidigare.

Har tex varit med om att pastaplåtsöppningar varit på fel sida kortet, inte lätt att se i CAD-programmet.. Sen då sånt här som helt enkelt blir annorlunda vid export, kan vara specifika inställningar för det mm.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Nu tryckte jag på rätt knapp i pcbways gerbviewer också... det ser bra ut. Jag hade dessutom sinnesnärvaro nog att provmontera lite reläer och socklar nu med de felaktiga korten. Allt passar. Även hålbilden för standoffsen (den ska va monterad i en plåtram, plus kontaktstycken osv... so far so good :-)
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av PeterH »

Du skulle passa på att uppdatera "Designed by Fredrik" till "Reproduced by Fredrik" också :lol: Kul projekt att följa i alla fall...
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Nytt pcb
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av PeterH »

Tjusigt! :tumupp: Ska bli kul att se när du bestyckat och testat, hoppas allt är okej.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Det är en sak som är lite lurig
Kortet har ett litet EEPROM, ett 93C46N-chip
1Kbit, dvs 128bytes. Inte så mkt

Det jag *tror* sparas på minnet är

1) Mätarställning
2) Batterihälsa för 5 batterigrupper

Jag tycker man kan skönja dessa data i minnet, men det är ändå lite oklart hur denna data lagras, och det skulle vara smidigt om man listade ut det - speciellt om man vill återfå korrekt mätarställning osv.

Bifogar BIN-filen. Jag tror bilen har gått ca 500 mil.. oklar med exakt miltal
Det intressanta med BIN-filen är att alla data är dubblerad. Allt kommer dubbelt. Why? Verkar väldigt märkligt minst sagt

Det kan inte uteslutas att batteriinformationen finns i slutet på minnet
Exempelvis kan det vara: 7E 7E 33 33 B0 B0
Lite udda att skriva det så där. 7E 33 B0 skulle räckt i mina ögon
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Castor
Inlägg: 1989
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av Castor »

Det kan vara så att man skriver varannan gång till höga/låga adresserna för att få större livslängd på EEPROMet.
Alternativt att man får en varning om värdena är olika och man på något sätt kan korrigera. (Checksumma?)
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Det verkar finnas ett mönster tidigare i datat

3B 3F
3F 3E
4F 04
4A 05 81

Det sista skulle kunna vara mätarställningen.
Normalt lagrar man mätarställningen som en funktion av rullomkretsen på däcken. I detta fall kan det vara antalet pulser som rotationsgivaren känner på motorn. Det är en rätt stor utväxling där emellan. 4A0581 är 4851073 decimalt.
Det va ju naturligtvis lite dumt att jag inte tog exakt mätarställning på bilen innan jag slet isär allt.
Det sitter 145/80R13-däck på bilen. Rullomkretsen är 1695mm.
Senaste besiktning hade den gått 5222km, det va 2001. Tror inte mkt har hänt sedan dess faktiskt.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av Glycol79 »

Kan du inte klona EEPROM:et om du vill ha allt exakt som innan du plockade isär allt.
Jag fick det gjort på en jänkebil jag grejade med för ett par år sedan. Det var dock en box som bla, hanterade centrallåsen och nyckelfjärrkontrollerna.
Alternativet hade varit att byta allt och även bilens ECU, men jag hittade en kille som kunde läsa ut data ur den skadade boxen.

Blir lite annat meck om man tex vill ändra data som mätarställning osv kan jag tänka mig.
Skriv svar