Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

3 av 4 zener pajko
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

En BYT03-400 va pajko också. Blir ytterligare ordrar på farnell nu... phu
Alla övriga dioder är kollade, punktkollat lite

Byter även alla mosfetar då jag tycker dom mäter olika... inga stora summor
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av Henry »

Det är normalt antingen kortis i mosfetar eller inte. :) Att du får olika värden kan bero på att du mäter upp andra komponenter som är kopplade till dom.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Dom va urkopplade från kretsen. Fick olika värden på diodtesten på dom. Inga stora pengar ändå. Dessutom kan jag göra benböjarna lite snyggare så det blir mindre spänn på kretsen
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av grym »

en ferrit är ju sprucken med om jag ser rätt
uppe till höger en av dom två stora
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av limpan4all »

Eller som min chef sa en gång i tiden. "har det funkat men inte gör det nu. Byt alla halvledare sedan byter ni alla tantaler, det brukar räcka".
Den första gången han sa det så hade vi en ostartad prototyp på ett militärt ljudmätsystem med ett hundratal IC kretsar och 13 CPU'er som skulle prata med varandra...
Men viss relevans har påståendet, men inte just då...
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

grym skrev:en ferrit är ju sprucken med om jag ser rätt
uppe till höger en av dom två stora
Jepp, en ferrittrafo råkade jag göra kaos med förra gången ja va inne å petade, även en sån är på väg nu från farnell
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av Henry »

Fick olika värden på diodtesten på dom

Beroende på hur du mäter kan du ev få det då gate är en kondensator som ev kanske kan laddas upp och värdet då ändrar sig. Du kommer inte heller åt några direkta pn-np övergångar som i en vanlig transistor då mosfetar (om det nu är det, kommer inte ihåg) är uppbyggda på ett annat sätt, även om de nu har pn övergångar så kommer man inte åt dom pga den isolerade gaten. Men så länge ingen är kortslutet oavsett hur du mäter mellan pinnarna så låter det som de skulle kunna vara ok.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Korten från pcbway har landat. Ser bra ut förutom att jag missade några texter på silk screen. I övrigt ok.
Kommer dock dröja innan komponenterna har landar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av papabear »

:tumupp:

Jag har inte så mycket att tillägga i tråden, men jag läser vad som skrivs, och om jag fick önska så skulle jag gärna se lite tydligare beskrivningar/förklaringar vid felsökning och lösning.

Ex:
"det är kortis nån stans"
"photoshop är guld"

Jag gissar ju att du gjorde nån flood fill eller så och hittade felet den vägen, men kan vara nice att skriva och gärna en bild på felet också. Kan hjälpa mig och andra att ha i bakhuvudet när man själv stöter på liknande.
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av Zhorts »

Att du får ut spänning i en sekund är ju positivt i alla fall, då verkar ju det mesta fungera någotsånär. Troligen är det ett överströmsskydd eller liknande som löser ut. Så rent logiskt (eftersom det alltid verkar vara det mest otroliga som är fel) så är det alltså dags att leta i helt andra änden. :D
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

papabear skrev::tumupp:

Jag har inte så mycket att tillägga i tråden, men jag läser vad som skrivs, och om jag fick önska så skulle jag gärna se lite tydligare beskrivningar/förklaringar vid felsökning och lösning.

Ex:
"det är kortis nån stans"
"photoshop är guld"

Jag gissar ju att du gjorde nån flood fill eller så och hittade felet den vägen, men kan vara nice att skriva och gärna en bild på felet också. Kan hjälpa mig och andra att ha i bakhuvudet när man själv stöter på liknande.
Ah, sorry

Det här programmet jag använder för att kopiera PCB's har en funktion, en mätprob där man "elektriskt" kan testa ledningsbanor osv. När man duttar på en valfri ledningsbana så blinkar allt som har elektrisk kontakt.
Just det här kortet har jordplan och spänningsplan på vardera sida, det är dessutom så att konstruktören använt "jordplansvior" för att ansluta en via till det önskade planet.

Programvaran jag använder sätter som "default" anslutning till båda planen när man gör en "thermal via" som den kallas, och det innebär att det blir kortis. Sen får man gå in manuellt på båda sidorna av kortet och dutta ur fingrarna på den sidan som INTE skall anslutas.

Uppenbarligen hade jag missat att en via var kopplad till båda planen, och jag kunde fasiken inte hitta det. Så det jag gjorde va att jag skärmdumpade av båda sidorna av kortet och la in dom i photoshop med 50% opacitet, då kunde jag se vilka vior som hade rätt färg (grön på baksidan, blå på framsidan.. typ). Till slut hittade jag en via där färgerna va grumlade ihop med varandra vilket syntes tydligt i photoshop, men svårfunnet i det här programmet jag använder. Litet hack bara.

Nu är det inte kortis längre. Tror jag... hehe
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Zhorts skrev:Att du får ut spänning i en sekund är ju positivt i alla fall, då verkar ju det mesta fungera någotsånär. Troligen är det ett överströmsskydd eller liknande som löser ut. Så rent logiskt (eftersom det alltid verkar vara det mest otroliga som är fel) så är det alltså dags att leta i helt andra änden. :D
Det va lite dioder som hade gett upp andan... så jag börjar med dom :-)
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

5 dioder bytta, 4 mosfets, 2 ferritkärnor. Nu ihopmontering och hoppas på det bästa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av Stuggi »

Som vanligt så uppfyller MOSFET:arna sin primära kretsfunktion, nämligen att skydda säkringar. :D

Grymt projekt, jag är imponerad över din reverse engineering! Och så har du ju snart allt som behövs för en trevlig liten sidobusiness, kom ihåg bara att open-sourca allt när du tröttnar på att tillverka ersättningskretskort! :D
Skriv svar