Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Berätta om dina pågående projekt.
asklepios
Inlägg: 132
Blev medlem: 15 juni 2009, 21:55:59
Ort: Värmland

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av asklepios »

Bilarna blir väl till salu då de är färdigrenoverade!
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av PeterH »

Grattis! Nu vill vi se minst dubbla spänningen så det blir lite fart i vidundren :D
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Bil nr 2 som jag fick liv i nu är rätt fräsch invändigt men skabbig utvändig. Krackelerad i gelcoat osv. Kommer bes båda bilarna, byta lite delar mellan bil 1 & 2 och sen sälja bil 2.
Bil 1 går faktiskt att göra riktigt fin, och den är sjukt kultig. Tjejerna kollar oxå. Kör man en ost på hjul behöver man inte kompensera för ngt. Tjejerna fattar! :-)
asklepios
Inlägg: 132
Blev medlem: 15 juni 2009, 21:55:59
Ort: Värmland

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av asklepios »

Jag återkommer då det blir budgivning.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Nu så.

Eftersom det är en gammal bil så fixar man det helt basala först, sen åker man in och får en arbetsorder som det heter.
Bilprovningen ligger ca 200m från min verkstad så det blir ingen långkörning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av eeedis »

Fasiken vad grymt! Otroligt bra jobbat :D :bravo:
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Okej, ett problem som jag inte trodde va ett problem igår kväll som jag nu kan konstatera är ett problem. Det går inte att få i backen.

Jag trodde att detta hade med gaspedalen att göra - det har det inte. Spelar ingen roll om jag lyfter gasen eller ej - backen går inte i.
Iläggning av back sker genom ett vred på instrumentpanelen, märkt F / R. När R ligger i tänds vredet med en vit lampa.

Om jag inte missminner mig måste bilen stå still och utan gas för att backen ska kunna gå i.
Om man lägger i nödstopp, då går det att få i backen (förutom då att motorn är stoppad). Hur vet jag det? Jo, för jag hör backreläet klicka när jag vrider på F / R-vredet.

Så fort nödstoppet dras ut så upphör backfunktionen och bilen går bara framåt oavsett vilket läge omkopplaren står i... strange.

Jag har en liiiiiten teori. Det finns en 25-varvspot på kretskortet. Syftet med poten är att ställa in AVREF+ på 80C552 cpu. Det är en referensspänning för A/D omvandlaren.
Det finns ett uttag på en av kontakterna där man kan mäta denna spänning direkt, något som bevisar att denna trimmades redan i bänk innan montering i bilen.

Teoretiskt sett skulle man kunna tänka sig att en felaktig trimning ger en Y-förskjutning av hela A/D-omvandlingen, vilket skulle kunna innebära att gaspedalen aldrig når 0 när den är uppsläppt....

https://www.nxp.com/docs/en/data-sheet/ ... 83C552.pdf?

Det kan också påverka all AD-omvandling med mätning av batterinivåer osv.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Okej.

Jag har nu testat bil 2 med kort 1 och kan konstatera att backfunktionen va precis samma lika även på den trots noggrann kalibrering av AVREF+...

hmm...

Nu noterar jag också att mätarställning och batterihälsa sitter i EEPROM, så det måste vi också deschiffrera...

Kewet El Jet. The gift that keeps on giving.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av arvidb »

Jäkligt bra jobbat, kul att se att det går rejält framåt! :tumupp:

"En ost på hjul" :lol:
Palle500
Inlägg: 4489
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av Palle500 »

Bra jobbat. Kul när någon verkligen renoverar elektronik på denna nivå.
Kan du tvångsstyra backreläet och se om den kan backa då? Eller behövs det flera villkor som är uppfyllda?
Blev det en lång åtgärdslista hos bilprovningen?
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Vi kom nog på att back är ett krav för att kunna rulla in bilen hos bilprovningen, sen hade dom inga tider förrän nästa vecka... så backen är klart fokus just nu. Ska klura lite på vad som kan va felet.

I grund och botten kan man säga att backen styrs av en brytare, den brytaren pratar med CPU och CPU väljer att kasta om ett relä som finns på kortet.
Sannolikt görs bara detta om vissa villkor är uppfyllda. Spontant skulle jag kunna tänka mig gas = 0, speed 0. Kanske finns fler villkor. Who knows?

Reläet kastar sedan om en svinfet kontaktor som polvänder drivmotorn. Det är inte svårare än så.

Det enda jag kunnat få fram är att reläet för backen slår till när nödstoppet är intryckt. Backen funkade med gamla datorn - men om jag inte missminner mig va det problem även då - man var tvungen att "lyfta" gaspedalen för att få backen att kliva i. Nu spelar det ingen roll hur man gör - backen går inte i öht. Samma funktion på båda korten.

Teoretiskt sett skulle jag kunnat missa ytterligare en ledningsbana. Har det hänt 2ggr kanske det kan hända en gång till hehe. Får kolla noga sen, oklart dock vad det är jag ska leta efter
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av PeterH »

Jag kanske har missat men har du provat att hålla ned bromspedalen när du skall byta riktning? :vissla:
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Okej så här ligger det till

När man trycker på gaspedalen så hörs det ett "klunk" från motorstyrningen. Det är stora kontaktorn som slår till. Trycker man lite mer på gasen så aktiveras motorn. Det är alltså "två steg", första millimetern aktiverar kontaktorn, efter några mm till så aktiveras motordrivningen.

Reläet slår somsagt inte om som det ska förutom när man trycker ner nödstopp, då hör man hur reläet klickar när man växlar mellan R och F. Så fort nödstoppet dras ut återgår reläet till F-läge.

Det finns en märklig manick på dom här bilarna som kallas för "shunt driver". Spontant skulle jag misstänka att det är en drivkrets för att mäta strömförbrukningen. Ska se om jag hittar någon bild på den. Den är rätt simpel. Ingångarna JP1-7 och Jp1-8 får olika spänningar från shunten beroende om man kör fram eller bak. Dessa spänningar stämmer även om bilen alltid kör fram. 0,19V i fram är 0,24V och 1,38V i back är 1,43V. Det tolkar jag som innanför spec.

Oklart vad dessa spänningar egentligen gör....

Backreläet styrs av en ULN2803 typ nån darlingtondrivare som i sin tur drivs av en 74HC595 nått skiftregister. Den tror jag drivs direkt av cpu. Tror inte det är ngt fel där.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

PeterH skrev:Jag kanske har missat men har du provat att hålla ned bromspedalen när du skall byta riktning? :vissla:
Jepp. Provat. Styrkortet har ingen avkänning för bromsen, men jag testade utifall, även att hålla upp gas och trycka ner broms. No bueno.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Har också kolla ingången för backsignalen på kortet, där ska det komma in 12V vid back, och det gör det.. typ 11V. Samma spänning oavsett nödstopp.
Skriv svar