Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Jäkligt spännande nu
Kul med så täta uppdateringar!
Kul med så täta uppdateringar!
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Okej, jag tror jag har klurat lite hur det här hänger ihop.
Motorn är alltså en DC Compound-motor med A1 A2 D1 och D2 (kallas även S1 och S2).
A lindningarna går på borstarna och D går på lindingarna på statorn.
På just denna motor finns dock även en sk shuntlinding, och tricket är att om man exiterar BÅDE serielindingen (D1/D2) OCH shuntlinningen så får man högre magnetisk flux = mer pulla i motorn.
Tricket är därför att ha en styrning för fältlindningen (en av dem). Motorn styrs alltså BÅDE av batterispänningen på A1/A2 OCH via en statisk lindning om jag inte missförstått det helt.
på plåten till motorn står det att shuntlindningen vill ha 28V, och det förefaller som att det transformeras ner av lilla schunt motor driver. Det som är lite olyckligt är att begreppet "schunt" används även för strömmätningen till motorn (där man mäter spänningsfallet) så det har varit lite förvirrat.
Här är för övrigt en bra video som förklarar hur motorn är kopplad
Motorn är alltså en DC Compound-motor med A1 A2 D1 och D2 (kallas även S1 och S2).
A lindningarna går på borstarna och D går på lindingarna på statorn.
På just denna motor finns dock även en sk shuntlinding, och tricket är att om man exiterar BÅDE serielindingen (D1/D2) OCH shuntlinningen så får man högre magnetisk flux = mer pulla i motorn.
Tricket är därför att ha en styrning för fältlindningen (en av dem). Motorn styrs alltså BÅDE av batterispänningen på A1/A2 OCH via en statisk lindning om jag inte missförstått det helt.
på plåten till motorn står det att shuntlindningen vill ha 28V, och det förefaller som att det transformeras ner av lilla schunt motor driver. Det som är lite olyckligt är att begreppet "schunt" används även för strömmätningen till motorn (där man mäter spänningsfallet) så det har varit lite förvirrat.
Här är för övrigt en bra video som förklarar hur motorn är kopplad
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Jag tror det va den här shuntdrivaren som jag bytte lite zappade motstånd på... oklart.
Hursomhelst så verkar båda dioderna leda åt båda hållen, men det kan vara så att det är mätfel pga "in circuit".
Kondingen är schysst, men jag tar hem den här drivaren och mäter upp komponenterna med min nyinförskaffade Peak-tester... får bli kvällens bekymmer.
Hursomhelst så verkar båda dioderna leda åt båda hållen, men det kan vara så att det är mätfel pga "in circuit".
Kondingen är schysst, men jag tar hem den här drivaren och mäter upp komponenterna med min nyinförskaffade Peak-tester... får bli kvällens bekymmer.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Här har det brunnit fört.. haha
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Det sitter en BYT12 diod och två andra saker som jag har svårt att tyda
Sen kan ni se vem som först hittar felet hoho jaja... hahaha HAHAHHAA
Vem hittar?
Ni får jämföra mellan bilderna. Så jävla dumt så klockorna stannar.
Sen kan ni se vem som först hittar felet hoho jaja... hahaha HAHAHHAA
Vem hittar?
Ni får jämföra mellan bilderna. Så jävla dumt så klockorna stannar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
U fackin bet hahahahahaX-IL skrev:Dioden sitter i fel hål?
Nån klåpare har varit och kluddat och lött in skiten fel.
Jag tror dock att det inte räcker med detta. Zenern som strömförsörjer ic’n och reglerar ner 60v till 5v mäter kortis på diodtestarn, så det verkar ha blivit lite halvledarslakt.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Var det du som var klåparen? Eller är det nån innan dig? Bara att fortsätta fixa nu, snart så gör den 75km/h
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Diodlödningarna var inte direkt vackra... Den röda kondensatorn ser inte helt välmående ut.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Den här gången var klåparen någon annan. Ska slita bort dom där halvledarna. Tror det mesta är skjutet...X-IL skrev:Var det du som var klåparen? Eller är det nån innan dig? Bara att fortsätta fixa nu, snart så gör den 75km/h
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Provade att flytta dioden. Ingen skillnad. Det är mer som är ruttet.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
3 nya dioder, ny hex inverter buffer, konding, optokopplare. Det mesta är ruttet på det kortet. Några motstånd hade jag redan bytt tidigare, men mer behövdes som sagt. Med lite tur hinner farnell kasta ihop allt tills imorrn.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Kanske ger en indikation till varför fältlindningsdrivaren inte funkade så bra
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Hohoho
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Otroligt. Man visar något riktigt häftigt och tänker att "Tack vad fräckt, awesome!" men nej... bjäbb bjäbb bjäbb.... så då åker filerna ner igen. bra jobbat där!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av henke2 5 juni 2020, 19:49:25, redigerad totalt 2 gånger.