Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Berätta om dina pågående projekt.
Castor
Inlägg: 1981
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av Castor »

Kan det vara någon minsta tid den ska ladda oavsett battspänning så att när du kopplar ur och sedan i så startar den en ny cykel med x minuter eller timmar innan den går över till normaldrift?
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av Palle500 »

Göra reset på cpu efter att kortet är monterat och tändning på?
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Jag har klurat lite till nu.
Kortet tror alltså att bilen alltid står med laddning på.

När man kör med bilen, dvs inte laddar, så kommer det in 12v via ett stift på kortet.
Den signalen går via ett motstånd och sedan via dioden på en optokopplare.

Den optokopplaren sänker sedan ett ben på cpu. Det benet är normalt högt via en 10k resistor som är kopplad till 5v skenan.

När 12v är applicerat sänks benet till gnd och cpu skall gå ur laddprogrammet. Detta verkar inte ske.

Jag har mätt allt. Allt ser schysst ut på bänk. Ska koppla in igen i bilen och se om 12v öht finns där, sen om den sänker benet som det skall.

Återkommer
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Den där klurningen va inte så bra eftersom jag hade mätt på fel stift. Det va backsignalen som kom in den vägen, och den funkar.

Tändning och ladd-signal kommer in på två andra stift och går via en DUAL JK FLip Flop (CD4027BE). Den blir dessutom varm. Elschemat är lite lurigt, och dubbla flip flops är svåra att följa utan elschema, så det blir att cadda upp det. Det är sannolikt här felet sitter.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Hmmm nu blev jag inte klokare... Det verkar som att det enda som händer med signalerna från laddare och tändning är att reglera om DC/DC omvandlaren ska va igång eller inte.......
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Kan man koppla Q6 som på bilden med 5v+ på emittern? Det är en BC548B NPN transistor.... ser så märkligt ut
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av Klas-Kenny »

Nu framgår det ju inte vad kollektorn på Q6 är kopplad till i andra änden, men den ser klart felvänd ut. Kollektorn till 5V är inget konstigt, bara spänningen till basen är högre än 5V, framgår dock inte vilken spänning U1 matas med.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

U1 (CD4027BE) matas med 60DC, men sänks efter en 10K resistor (DIL 1.1) och en 5.1V Zener till just 5.1V (är det tänkt, ej uppmätt).
Så vida laddaren inte är ansluten (och inte drar ISO3) så borde spänningen på basen på Q6 vara 5.1V.

Kollektorn på Q6 går direkt till WR på cpu. Enligt datablad heter den "External data memory write strobe"
Det borde vara en 5V-signal

Det intressanta i kråksången är att U1 blir rätt varm... ca 40 grader. Har svårt att förstå varför. Det är ngt fel någonstans.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33668
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av Glenn »

Menar du att matningsspänningen till U1 är 60V ?? Mätt mellan Vdd och Vss ? ..Isåfall är det inte så konstigt att den blir varm, den är nog helt söndergrillad, den har har ett "absolute maximum rating" på 20V..
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Zener Z3 är på 5.1V parallellt med C64 på 22uF.
Det borde innebära att spänningen dras ner på U1 till just 5.1V
Castor
Inlägg: 1981
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av Castor »

Utgången på flipfloppen U1.2 går såvitt jag kan se rätt till GND, det måste vara fel.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8613
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av PeterH »

Ja, att utgången från U1.2 går till jord ser helt klart felaktigt ut :doh: Har du mätt och konstaterat att zenerdioden gör sitt, är det 5,1V på matningen till U1? Angående Q6 så kan det ju vara ex. 12V på pinne 1 normalt och när en hög puls kommer från optokopplaren för ansluten laddare så drar Q6 ner 12V signalen till 5V istället... Men jag kan hålla med om att kopplingen känns "ovanlig", du har inte vänt på 5V och jord symbolerna vid Q6?
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Okej. Fixade utgången. Den skulle inte va jordad. Ändrade lite andra saker.

Ägnade mig lite åt en trimpot på 25 varv som sitter på kortet. Funktionen är okänd. Följde lite trace och kom fram till att det var en referensspänning för analoga delen på CPU. Den referensspänningen fick skilja max 0.2V från den analoga strömförsörjningen. Åkte således till firman och hookade upp allt. Felet var 0.25V och jag kunde med lätthet trimma in den till 0V spänningsskillnad. Ingen effekt dock på funktionen.

Noterade några saker

• Spänningsmatningen till JK Flip Flop IC17 är 4.7V. Enligt Zener skall den vara 5.1.
• Flipflop blir varm. Oklart varför
• T1-ingången på CPU reagerar fint på tändning till/av vilket innebär att hela den "slingan" fungerar bra
• Det förefaller som att subrutinen som visar laddstatus har prioritet över rutinen som aktiverar "tändning på". Vilket får anses vara ett mkt bra val. Man vill inte åka iväg med kabeln inkopplad. Således spelar det ingen roll hur mkt man vrider på tändningen så länge CPU tror att batterierna laddar.
• Jag får alltid in 12V på charger connected-slingan. Normalt sett skall man få 0V när laddaren laddar, för då bryts även en extern strömkrets som går igenom laddaren (det sitter ett relä i den), som även bryter tändströmmen. Jag tror att man bytt laddare på denna bil och bara överbryggat den signalen, vilket gör att det alltid är B+ där. Torde inte ha ngn större betydelse för något.

Frågan kvarstår dock hur CPU vet att den laddar... måste fortsätta leta.

Det bästa elschemat som finns är för El-Jet 5. Den är väldigt lik, iaf när det gäller in och utgångar till CarController (detta kretskort).

http://www.kewet.de/downloads/kewet5-schaltplan-gro.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Jag får en känsla av att det enda den här 4027-kretsen egentligen gör är att hantera timerfunktionen till DC/DC-omvandlaren. Den mackapären tar nämligen 60V DC och sänker till 8V DC som den matar detta CPU-kort med. Det finns en timerfunktion (oklart var) som släcker DC/DC efter en viss tid. Typ 72 timmar. DC/DC blir rätt varm även vid lätt belastning så det är en strömbesparande åtgärd. Man skulle kunna tänka sig att konstruktören tar strobe-signalen för att känna av när CPU inte längre jobbar och därefter starta timern.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

PeterH skrev:Ja, att utgången från U1.2 går till jord ser helt klart felaktigt ut :doh: Har du mätt och konstaterat att zenerdioden gör sitt, är det 5,1V på matningen till U1? Angående Q6 så kan det ju vara ex. 12V på pinne 1 normalt och när en hög puls kommer från optokopplaren för ansluten laddare så drar Q6 ner 12V signalen till 5V istället... Men jag kan hålla med om att kopplingen känns "ovanlig", du har inte vänt på 5V och jord symbolerna vid Q6?
Håller med. Det är en mkt skum koppling. Men den stämmer.

Inringad bild är Q6.
Benen är från vänster till höger, 3 E, 2B, 1C. Det är en BC548B. Kollektorn sticker iväg till WR på CPU.
Emittern går till 5V bus direkt till 7805 regulator.
Basen får jag 4.7V på. Den regleras via Zener men är sänkt av ngn anledning. Den linan verkar gå tungt... Om basen bara kommer upp i 4.7 och emittern alltid är på 5V, hur ska q6 kunna leda? Verkar bakvänt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar