Reparationsprojekt: Död HP3478A

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Reparationsprojekt: Död HP3478A

Inlägg av Magnus_K »

Ren fröjd att läsa den här tråden!
Har tyvärr lite för lite tid för att sätta mig in i problematiken själv, men helt underbart att läsa så här väldokumenterad felsökning.

Tack för denna tråd kodar-holger, och lycka till att få ordning på detta fina instrument! Du ger mig hopp om EF :wink:
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 920
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Reparationsprojekt: Död HP3478A

Inlägg av kodar-holger »

Idag kom det ett batteri med posten(?), eller inte med posten men väl i postlådan. Har aldrig tidigare hört talas om Early Bird men jag tror det var dom som levererade. 04.35 enligt mailet som kom.

Ett batteri med pinnar gick inte att uppbringa i Sverige så fick bli ett med lödfanor och så fick jag löda på ben själv.
IMGQ0229_1.jpg
Installerat och klart.
IMGQ0231_1.jpg
Jag tyckte det blev snyggt med det där flätade polyestersnöret runt men det räckte med ljudet från slutaren på kameran för att knuten skulle gå upp. Får bli ett buntband istället. Där satt ingenting där från början men hålen i kortet fanns ju så varför inte använda dom.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparationsprojekt: Död HP3478A

Inlägg av Oskar »

Riktigt rolig tråd att följa! Hur löser du kalibreringen sedan?
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 920
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Reparationsprojekt: Död HP3478A

Inlägg av kodar-holger »

Jag vet inte hur jag skall lösa kalibreringen. Det är många mätområden som kalibreras var för sig. Jag har några precisionsmotstånd som kanske går att använda och så hittade jag en DC-kalibrator i Radioklubbens förråd. Men den har gissningsvis inte varit nätansluten sen 80-talet. Säkringen och yttre delen av säkringshållaren saknades. Har troligen försvunnit i nån flytt. Sen har vi ett antal 6,5-siffrors multimetrar på jobbet som jag nog kan använda för jämförelse. Problemet blir väl ström och AC. Har inget som kan generera något stabilt.

Men det verkar bli mer tid att fundera. Satte ihop den lite igår och tvättade bort flussmedelsrester och idag är den död igen.

Displayen är ansluten med en väldigt speciell och ömtålig kontakt och jag har lyckats bryta ett av stiften. Kände lite så här om mig själv.
https://www.youtube.com/watch?v=5Jw_gN3n9BQ
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 920
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Reparationsprojekt: Död HP3478A

Inlägg av kodar-holger »

Efter att ha monterat batteriet och rivit lite till tvättade jag bort lite flussrester. Sen ville jag bara testa lite innan jag bytte RIFA-kondingar.
Nästa katastrof. Displayen stod bara och flimrade. Power off/on hjälpte inte. Knapparna hjälpte inte. Suck bara att koppla in logikanalysatorn igen? Först mätte jag lite med oscilloskopet och såg att klockorna till displayen fanns och den såg ut att scanna tangentmatrisen. ???? Jaja, riva loss fronten igen för att få plats. Det var då jag upptäckte att jag lyckats ha sönder display-kontakten. Blev minst sagt knäckt när jag såg det. Det är en väldigt speciell kontakt. Letade alternativ i katalogerna utan att hitta något jag tyckte såg bra ut. I displayen är det hål som för en 16-polig DIP-krets men med lite större hål. På bandkabeln satt en sån klämd kontakt med stift som såg ut ungefär så här:
ep7_stift.jpg
Jag har ingen bild utan fick rita något.

Det är alltså 2*8 såna som sitter i ett plaststycke och stiften träs in i displayens genompläterade hål som är förgyllda!

Till slut kom jag på att jag måste kolla vilket stift som var brutet och om alla användes. Tre oanvända och när jag kollade kontakten var det ett av dom stiften! Men den visade ju inget? Klämde i kontakten väldigt försiktigt igen och då funkade det! Jag vet inte vad som hänt förra gången. Dålig kontakt? Månen i fel fas? Tungan i fel vinkel?
Nu tänker jag ALDRIG mer dra ur den där kontakten. Resten får lösas ändå.
--

Nästa operation var byte av RIFA-kondingar. Lödde bort dom gamla redan innan tvättningen. Det är två 22nF som sitter PÅ nätströmbrytaren som en annan druvklase med krympslang runt hela paketet, och två 1nF som sitter från respektive "live" till jord och som är lödda på kortet. Så här i efterskott är det väl frågan om ett byte är motiverat. Dom stora var lite spruckna men dom små ser ut som nya. Men nya 22n är monterade och ny krympslang till och med ditsatt.
IMGQ0233_1.jpg
IMGQ0234_1.jpg
IMGQ0235_1.jpg
Ja, jag bytte till nya RIFA-kondensatorer.

Dom som sitter på kortet hade jag inte och är mycket enklare att montera senare så nu skruvade jag ihop hela apparaten.

Kändes fint på något sätt även om den inte är kalibrerad än.
IMGQ0237_1.jpg
Displayen är verkligen värdelös utan bakgrundsbelysning. Får se över belysningen i labbet.

Sen har jag provpratat med den över GPIB också. Fungerar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 920
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Reparationsprojekt: Död HP3478A

Inlägg av kodar-holger »

Det har varit rätt körigt ett tag så inte mycket har blivit gjort men jag har funderat en del på det här med hur jag skall kunna kalibrera instrumentet. Jag har inte tillgång till några kalibratorer och när jag jämfört vad 3478an visar med mina andra multimetrar av olika sorter så ser jag att det avviker en hel del. Eller ja, några procent så, så fruktansvärt fel visar den väl inte helt okalibrerad heller men har jag nu ett bra instrument skall det väl inte visa sämre än allt annat jag har.

Har man tillgång till referenser är kalibreringen mycket enkel. Det mesta är faktiskt inbyggt i instrumentet och sköts av mjukvaran. Man ansluter något som skall visa 0. D.v.s en kortslutning för resistans och spänning och trycker på cal. Sen ansluter man full-range normal och trycker på cal igen. Upprepa för samtliga mätområden UTOM AC-ström som räknas ut från de andra kalibreringarna automatiskt.

För de flesta områden kan man också kalibrera på 1/3 av fullt utslag även om det är ett sämre alternativ. Instrumentet upptäcker själv att man har ex.vis 10V istället för 30V inmatat när man kalibrerar 30V området. AC är lite annorlunda. Ur manualen har jag fått fram den här tabellen över vad jag måste åstadkomma.
calpoints.png
Ifall man inte har en kalibrator som kan ge exakt 3.0000*10^n eller 1.0000*10^n så finns möjligheten att ange exakt vad man matar in inom ett begränsat område. Och naturligtvis kan allt göras via GPIB också.

Det är det här sista jag tror är en bra idé för min kalibrering. Mata in en spänning/ström samtidigt på min 3478 och en annan minst lika bra multimeter som är kalibrerad och kalibrera min mot vad den andra visar. Repetera för alla mätområden. Då behöver jag "bara" åstadkomma en någorlunda stabil kalibreringsreferens i närheten av referensvärdet. Med stabil menas att den inte ändras från jag läser av den tills de 2-3 sekunder kalibreringen tar har gått. Förutsätter i princip GPIB-kalibrering.


DC-Lågspänningsreferens
=======================

Jag började leka lite med att bygga en referens med en zener-diod på lab-platta. Jag valde 1N753 för den verkade ha lägst zener-impedans av dom zenerdioder jag hade. Jag satte 1k ohm i serie och matade med 20V från lab-aggregatet och satte en 100k 25-varvs trimpot över zenern som jag justerade till 3V ut mätt med min Solartron 7045. Den är inte kalibrerad heller på 20 år och har dessutom betydligt färre siffror i upplösning men för lek så....

Kalibrerade sen 3V området mot denna varefter jag satte på en långtidsloggning via GPIB för att se om den drev. Det gjorde den.
1N753.png
Jag klassar detta som oanvändbart. Tänd lyset i labbet, spänningen ändras. Sätt dig bredvid bänken, spänningen ändras, Solen genom fönstret, spänningen ändras. Suck. Visst, det var bara uppsatt på labb-platta men kändes inte som en framkomlig väg även med en mer seriös montering.

Plötsligt slog det mig att jag nog kanske hade något bättre i gömmorna. Efter en del letande dök det upp en REF01Z vilket är en 10V referens-IC av lite äldre modell. Inte så bra som moderna alternativ, men tänker att det det inte borde spela någon roll. Jag är ju ute efter staibilitet i minuter, inte år.

Kopplade upp på lab-plattan igen och satte på loggning efter "kalibrering" av 30V-området med antagandet att det var exakt 10V.
REF01Z.png
Duger åt mig. :-) 100uV upp och ner på 9 timmar. Det är alltså sista siffran som slår mellan 0 och 1. Testade också att sätta en 25-varvs trimpot på utgången och trimma till 3V. Då ser man att det inte blir lika stabilt men det är i alla fall bara motsvarande sista siffran det fladdrar mellan på 15 timmar.
REF01Z_3V.png
Skall försöka montera in detta i en låda så det blir lite mer skärmat och mekaniskt stabilt så bör jag ha möjlighet att åstadkomma nog stabil referens för 30mV, 300mV, 3V och kanske 10V. Bara 4 av 15 som behövs men alltid något.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 920
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Reparationsprojekt: Död HP3478A

Inlägg av kodar-holger »

Undrar om det inte är dags att ge upp. :(
IMGQ0238_1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Reparationsprojekt: Död HP3478A

Inlägg av anders_bzn »

Vad betyder det?
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 920
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Reparationsprojekt: Död HP3478A

Inlägg av kodar-holger »

Det sitter två processorer i multimetern.

En på "isolerade" sidan och som har hand om multislope-ADn, styra ingångsdämpare, et.c. Citationstecken för den är ju jordad i ena mätuttaget.
Den andra på nät-jordade sidan som har hand om displayen, GPIB, skalning med kalibreringskonstanter et.c. Det är den jag bytt till EPROM på.

Mellan dessa finns två isoleringstransformatorer, som på senare årsmodeller bytts mot optokopplare. Felet indikerar att nät-jordade sidan inte kan prata med isolerade sidan. Jag har konstaterat att länken i sig fungerar men att processorn på isolerade sidan inte verkar vilja prata så mycket längre. Eller snare verkar den inte säga något som andra CPUn förstår. Isolerade CPUn är en mask-programmerad 8049 som uppriktigt sagt måste vara bytt tidigare. Den har en datum-kod från 1984 och serienumret säger att instrumentet är från 1981.

Tog ett tag innan jag ens orkade öppna och kolla men känns lite game over just nu. :( Jag får ägna mig åt att måla fönster istället. Det är enklare.
Skriv svar