Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 18.07 2020-07-03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 12.08 2019-11-07 

Blev medlem: 16.10 2018-12-10
Inlägg: 42
Ett litet problem med Vartas batteri, det kan inte ligga ner...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.27 2019-11-07 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 24583
Ort: Norr om Sthlm
Vartas gelebatterier kan väl ligga ner eller ?

typ: https://www.varta-automotive.com/en-gb/ ... sports-gel


Jag föredrar dock våta batterier i normalfallet, även om exempelvis dominatorn ska ha ett gelebatteri enligt manualen, i manualen till min XT600 så stod det till och med att inget annat fick användas.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.48 2019-11-08 

Blev medlem: 16.10 2018-12-10
Inlägg: 42
Efter att ha haft batteriet på 20V flera timmar har laddströmmen sjunkit till 15mA och spänningen efter vila 0,97V. Det går nog inte att rädda.

Scootern får ett nytt Yuasa. Nästa projekt batteriet i HDn.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.54 2019-11-08 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 24583
Ort: Norr om Sthlm
Du kan ju testa att reversera det, jag har faktiskt lyckats rädda ett batteri på det sättet, har testat på flera dock, och det var bara ett som det fungerade på.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.17 2019-11-08 

Blev medlem: 16.10 2018-12-10
Inlägg: 42
Jag testade reversering, det började då dra laddström i rätt riktning men sjönk ganska snabbt igen. Kanske fortsätter experimentera.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.04 2019-11-09 

Blev medlem: 07.02 2004-08-25
Inlägg: 376
Ort: Herrljunga
Kanske kan funka..
https://hackaday.com/2019/01/20/epsom-s ... d-battery/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.33 2019-11-09 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07.49 2014-08-12
Inlägg: 2691
Ort: Örebro
Blev först lite konfunderad av rubriken, varför vill man döda MC-batterier?
Förstår nu att de redan var döda... :oops:

Angående Biltemabatterier, kan det vara lämpligt att mäta spänningen på batteriet i butiken innan man köper det så att det inte har stått (för länge) med för låg spänning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.59 2019-12-11 

Blev medlem: 16.10 2018-12-10
Inlägg: 42
Scootern har nu fått ett nytt Yuasa AGM, det enda jag hittat som kan ligga ner. Körd till nya boet.

Nästa är HD. 12V 20Ah AGM. Jag har inte provat att försöka väcka detta batteri så jag dammsög marknaden efter billigaste jag kunde hitta. Ett kinesiskt 12V 18Ah AGM med samma mått. Halva priset mot Yuasa. Ska in idag eller i morgon så jag kan flytta HDn till nya boet.

Yamahan har ett 12V 12Ah gelbatteri. Detta har jag inte undersökt ännu men gammal erfarenhet med gelbatterier ingjuter föga hopp.

Ibland saknar jag våta batterier, det brukar gå att få liv nog i sådana för en enkelresa.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.09 2019-12-11 
EF Sponsor

Blev medlem: 13.21 2003-06-02
Inlägg: 19945
Ort: Östergötland
Min erfarenhet är att överspänning inte är motiverat. Det räcker med normal spänning en längre tid. Jag upptäckte att batteriet i en avställd bil var heldött. Den smarta laddaren koppkar naturligtvis ur. Jag kopplade in gräsklipparbatteri och laddare. Så kom det igång till slut. Skicket på det vet jag inte, men det tog laddning iallafall.

Edit: Jag har gjort samma sak med dumma laddare. Koppla in och låt stå, efter några timmar stiger laddströmmen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.54 2019-12-13 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10.29 2019-12-13
Inlägg: 3
Renovera batteriet!
Så här gör man: https://www.youtube.com/watch?v=afwO_MZjRjA :D :vissla:

Skämt åsido, bygg ett eget bättre MC-batteri: https://www.youtube.com/watch?v=LpTXKirmyG4 :idea:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.07 2019-12-13 

Blev medlem: 21.19 2009-05-06
Inlägg: 7345
Håller med Glenn, låt smartladdaren vara inkopplad riktigt riktigt länge.

Men hur var det med silverbatterier, de kräver väl högre spänning från generatorn och passar därmed bara bra till bilar som är avsedda att ha sånt batteri? (sorry om jag redan tjatat till leda om detta).

Jag har gjort en fulkoppling som seriekopplar nätspänningen till två "dumma" laddare, för att kunna ladda första biten på batterier som är rejält urladdade och också tar massor av ström. Annars så har ju dessa "dumma" laddare en tendens att bara köra på maxström och stå och slå av-på-av-på-av-på överhettningsskyddet med nån/några sekunders cykel eller liknande. Påminner mig om när jag just råkade ut för detta och undrade varför det lät märkligt från bilen i cykler - efter en stund hade laddaren fått upp spänningen såpass att larmet vaknade och försökte tuta, och det i takt med laddarens överhettningsskydd :)

Apropå att köpa batterier - vanliga batterier med flytande syra verkar väl finnas både färdiga och så att butiken tappar i vätskan då kunden köper batteriet. Vet inte riktigt vilket som är bäst - antar att det sistnämnda är bäst om det görs rätt.

Har pyttelite erfarenhet av Biltemabatterier.

Köpte ett fläskigt 88Ah (största som får plats) när jag kände att det var dags att byta batteri i min gamla Ford Granada. Förgasarmotor där bensinpumpen drivs mekaniskt av motorn, så det drar en del startström för att mala runt motorn för att driva bränslepumpen när bilen stått länge nog. Egentligen ska ju backventilfunktioner i både pumpen och förgasaren se till att det dels är fullt i bränsleslangen fram till förgasaren och i förgasaren även om den stått ett tag, men i praktiken är väl sånt kanske inte i perfekt skick efter att ha varit med i 35+ år.

Har också ett Biltemabatteri som nån uppenbart köpt på bilskroten (märkt typ 100:- eller 200:- med "tippex", känns typiskt bilskrotmässigt) och som stått djupurladdat minst en vinter. Efter att ha fått smaka på Ctek eller Biltemas Ctek-kopia tillräckligt länge så fick batteriet iaf kapacitet nog att starta en V70. Då är det ändå bara ett 45Ah-batteri, alltså under spec för vad som ska sitta i den typen av bil. Visserligen var det sommarvärme när den starten gjordes, men ändå.

Apropå Ctek och Ctek-kopior så gav min Ctek Zafir 90 upp till slut. För flera år sen så bytte jag "knappen", själva kretskortsmonterade strömbrytaren hade gett upp. Men nu halvnyligen så vägrade laddaren reagera på nätspänningen. Den agerade som om enbart batteriet var inkopplat. Tittade inuti och det var inte konstigt, IC:n som sitter på primärsidan av switchnätdelen hade bokstavligt talat exploderat :O

Har också en Ctek-kopia köpt på Biltema. Vet inte exakt varför men när den laddar åtminstone vissa batterier så övergår den efter ett tag till att enbart lysa med en lysdiod som är rätt dåligt uppmärkt, och verkar sluta ladda. Varken "laddar", "fullt" eller "trasigt" lyser alltså. Osäker på varför, har märkt det med ett par olika batterier som i övrigt fungerat utmärkt för att starta bilar.

Vilket år som helst långt in i framtiden ska jag ta en titt på en annan laddare från Biltema. För snart tio år sen sålde de nån liten budgetladdare för typ 150:- eller liknande, en blå låda och en separat väggvårta. Den verkade alldeles utmärkt att få liv i döda batterier genom att vara inkopplad länge, men tyvärf visade praktiska studer att ifall man tappar kontakt med batteriet medan nätadaptern var ansluten så dog nåt i laddaren. Typ antar att det först blev back-EMK i nån spole i switchfunktionen som tog nån diodsträcka nånstans, och när det sen blev kontakt med batteriet igen så small väl den diodsträckan totalt så att kapsling på halvledare exploderade... Det känns annars som att det hade varit bra att ha något liknande i flera exemplar, som kunnat vara inkopplad konstant till diverse batterier. Osäker på ifall den rent av gjorde desulfatering även om nätspänning inte var ansluten.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.39 2019-12-17 

Blev medlem: 16.10 2018-12-10
Inlägg: 42
Smartladdaren fimpar ju efter ett tag då den inte känner något batteri. I och för sig kan jag sätta det på labaggregatet och låta det stå längre än de timmar jag gav det. Finns ju inget att förlora.

Pakistanerna är lite galna. Har sett en del andra videor därifrån och måste beundra vad de åstadkommer med i princip inga verktyg. Undrar vad deras medellivslängd är.

Silverbatterier vet jag inte så mycket om men kalciumbatterier håller laddningen otroligt länge när de inte är inkopplade. I ena båten hade jag ett par 60Ah bilbatterier av den typen från Biltema. Laddade upp dem i september efter landsättningen och vid sjösättningen hade de kvar 12,6V, dvs nästan fulla. Fulladdade och efter vila brukade de visa 12,72V.

AGM har högre spänning. Kinesbatteriet som jag nu toppat upp visar 12,85V efter vila. Det har regnat så jag har ännu inte satt i batteriet i HDn.

Jag har funderat på lithium (LiFePO4). Det går väl i och för sig att som videon ovan bygga det själv men frågan är om det är värt det, här skulle jag kunna testa just Biltemas som ersättare för gelbatteriet i Yamahan. Får se.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.53 2019-12-21 

Blev medlem: 16.10 2018-12-10
Inlägg: 42
Kinesbatteriet jag satte i HDn är OK, klarade att såga motorn den tid det tar att fylla flottören precis lika bra som ett Yuasa.

Nu har jag kollat på Yamahans batteri. 3,7V. Det är ett Yuasa GT14B-4. Det är bra väder och vill passa på att flytta den innan eventuell snöstorm. Därför inhandlades ett Varta YTX14B-BS AGM. Samma mått som gelbatteriet och bara lite lägre CCA.

Jag gjorde några försök med CTEK-laddaren och spänningen kom upp till 6,3V, dvs 3 celler är vid någorlunda liv men laddaren gav upp alla försök. Jag har satt det på labaggregatet och batteriet drog då 250mA vid 14,4V laddspänning. Nu efter en dryg timme är strömmen uppe i 500mA. Skiten kanske funkar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.09 2019-12-21 

Blev medlem: 13.28 2006-09-23
Inlägg: 9646
Ort: Södertälje
Blybatteri som är bottenurladdad har ingen syra kvar i sin elektrolyt plus att plattornas blysvamp och blysuperoxider är till stor andel sett utbytt mot vit oledande blysulfat. Då får man verkat att batteriet leder ingen ström alls och det kan många timmar laddning innan mätbar ström då batteriet måste helt enkelt tillverka syra av sin reverserade reaktion så att elektrolyten får så mycket syra att den börja bli ledande igen.

Hur mycket man kan få tillbaka från blysulfatet till blysvamp och blysuperoxider beror på hur mycket det har omkristalliserat sig då blysulfater omvandlar sig på samma sätt som finkorning nysnö sakta blir grovkorning issnö - kort sagt kristallerna bygger om sig från väldigt många med stor yta men liten volym till stora kristaller med mindre yta och med större volym...

Problemet med denna är att kristaller över en viss storlek kan inte omvandlas tillbaka för att de helt enkelt inte leder ström samt den här omstuvningen bryter sönder plattornas strukturer och kornens gamla form förloras, bitar lossnar eller inte har kontakt med gallerstrukturerna som leder ström. Man brukar säga att batteriet har sulfaterat.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.10 2019-12-22 

Blev medlem: 16.10 2018-12-10
Inlägg: 42
Jag har fått lite liv i gelbatteriet. Det har nu en vilospänning på 10,55V så en cell är fortfarande dålig. Ställer det på labagget med 100mA en längre tid så får vi se om sista cellen vaknar.

Yamahan gillade Vartabatteriet och brummade igång som om jag ställt den sedan igår. Alla 3 på nya stället med CTEK på alla 3. Ska nog klara sig nu. Ska testa de andra batterierna senare.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: swesysmgr och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010