I döda batteriers sällskap (MC-batterier)

Berätta om dina pågående projekt.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: I döda batteriers sällskap (MC-batterier)

Inlägg av danielr112 »

Köp nya och istället för att låta det hända antingen montera dit laddkontakt och låt dom stå påkopplade på en smartladdare under vintern eller ta ur dem och undrrhållsladda dem varannan vecka.

Så håller dom många år.

Att försöka få liv i dem är dödsdömt och du kan säkert starta dem en gång men missar du står du där och får puttra hojen. Gör om gör rätt.
Jax
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 december 2018, 16:10:43

Re: I döda batteriers sällskap (MC-batterier)

Inlägg av Jax »

Kanske skulle läsa hela tråden? :P

Hojarna har nya batterier nu och står med smartladdare inkopplade på monterade ladduttag. Anledningen till att batterierna mulade var att jag missat att koppla laddarna till nätspänningen.

Försöken att väcka liv i de gamla är mest av vetenskaplig nyfikenhet.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33796
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: I döda batteriers sällskap (MC-batterier)

Inlägg av Glenn »

danielr112 skrev: Att försöka få liv i dem är dödsdömt och du kan säkert starta dem en gång men missar du står du där och får puttra hojen. Gör om gör rätt.
Jag har återupplivat flera batterier, så det behöver inte alls vara kört.

Har man en MC som inte är så kritisk med startströmmen så kan ett återupplivat batteri fungera i åratal, meningslöst att köpa nytt då.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: I döda batteriers sällskap (MC-batterier)

Inlägg av danielr112 »

Jo tack jag har återupplivat flera.. Men sedan står man där 1 gång för att man slog på döda-knappen och glömde lyset.
Att försöka putta igång en större hoj är inget skoj. Nepp tacka vet jag att man underhåller batteriet under vintern istället så slipper man hålla på.
Jag monterade dit en ctek-kontakt så nu kopplar jag in den när jag ställer in hojen för vinter-dvala (Kör de fina dagarna under vintern)

Observera jag snackar om att återuppliva batterier som är döda. Inte batterier som bara har laddats ur en gång och tar laddning... Att man glömt lyser på en gång är inte samma sak som att batteriet stått tomt ett par månader.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33796
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: I döda batteriers sällskap (MC-batterier)

Inlägg av Glenn »

Jotack, jag äger en 1100cc hoj som väger en del, men det är inte heller så kul att köpa nya batterier varje år.

min 1100 är väldigt känslig på batterier (mycket hög startström) men tex min Dominator (650cc enstånka) är det inte, då fungerar det bra även om batteriet tappat mycket kapacitet.

Jag har fått liv i batterier som stått en vinter utan laddning (eller mer) och initialt inte tagit laddning alls.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: I döda batteriers sällskap (MC-batterier)

Inlägg av danielr112 »

Det måste ju ändå vara en bättre väg att gå och faktiskt sköta om dem än att i efterhand försöka få dem tillbaks till liv.
Se till att underhålla dem. Farsan plockar ur alla sina och sätter dem på en ladd-bänk som han med 2-3v mellanrum ser över dem. Han tröttnade också då han har lite många hojar stående.
Jax
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 december 2018, 16:10:43

Re: I döda batteriers sällskap (MC-batterier)

Inlägg av Jax »

Det är det jag normalt gör, de står med varsin CTEK under vintern. Som jag sagt missade jag förra vintern och eftersom jag inte körde blev de stående hela säsongen. Det står nu med nya batterier och laddarna inkopplade i garaget i nya huset. De är för övrigt inget man springer igång, en FJR1300, en FXDWG 1450cc och en Burgman 400cc med variomatic.

Första tanken var att få liv i de gamla så jag kunde flytta hojarna. Nya huset ligger 300m bort fågelvägen och 600m via gatorna. Kort sträcka men för lång för att skjuta på hojarna.

Batterier går sönder trots CTEK. Det har hänt mig 2 gånger, en gång i HDn och en gång i scootern. Båda med en cell kortsluten. Båda AGM.

Så Daniel, chilla lite :D
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33796
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: I döda batteriers sällskap (MC-batterier)

Inlägg av Glenn »

Det klart det är bättre att vara proaktiv, men om man inte varit det så..


Jag råkade f.ö ut för ett vartabatteri som var STENDÖTT efter en vinter med ctek, det var bara ett år gammalt så jag fick ett nytt utan gnäll.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: I döda batteriers sällskap (MC-batterier)

Inlägg av danielr112 »

Om dom pajar med cteken inkopplat är något galet skulle jag säga.
Överladdat eller i fel läge?

Jag har faktiskt inte dödat något batteri med cteken ännu däremot har jag haft batterier i bilar som dött. Alla de har gått på garanti som tur är.

Jag jobbade förövrigt på biluthyrning för ett antal år sedan.


Då bytte man mååånga batterier under vintern. Det kostade för mycket att chansa helt enkelt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30009
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: I döda batteriers sällskap (MC-batterier)

Inlägg av MadModder »

Jag har dödat ett batteri med ctek. Batteriet var några år gammalt och hade lite halvtaskig kapacitet. Körde 15V-läget över natten och när jag tog av laddkablarna och mätte var det 0V. :lol:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33796
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: I döda batteriers sällskap (MC-batterier)

Inlägg av Glenn »

danielr112 skrev:Om dom pajar med cteken inkopplat är något galet skulle jag säga.
Överladdat eller i fel läge?
"Till verkningsfel i en viss serie av vartabatterier" sa återförsäljaren, exakt vad felet bestod av vet jag inte men batteriet var verkligen helldött, ingen resistans mellan polerna ens om jag minns rätt.
MiaM
Inlägg: 9968
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: I döda batteriers sällskap (MC-batterier)

Inlägg av MiaM »

Sidospår: Tycker det är lite svagt att CTEK och kopiorna inte har temperatursensor utan att man måste välja "snöflinga" eller "inte snöflinga" (och för er med MC så finns "snöflinga" dessutom bara för bilstorlek på batterier).

P.S. lite tramsig kommentar: Om man sköter förbränningsmotorerna lika dåligt som batterierna så går det ändå bra att starta, för en sliten motor har så låg kompression att den startar även med ett halvruttet batteri :wink: :wink: :wink: :wink:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30009
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: I döda batteriers sällskap (MC-batterier)

Inlägg av MadModder »

CTEKs biffiga laddare (t.ex pro25se) har en tempprob man ska lägga på batteriet, och laddspänningen ändras beroende på temperatur.
Jax
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 december 2018, 16:10:43

Re: I döda batteriers sällskap (MC-batterier)

Inlägg av Jax »

Scooterns gamla batteri som jag började med har nu efter en vecka med 14,4V på sig börjat dra laddström. Nu står det med strömbegränsningen satt till 100mA. Knepigt.
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: I döda batteriers sällskap (MC-batterier)

Inlägg av limpan4all »

Jag har förstört några batterier med CTEK laddare. XS3600 dvs en av de första serierna. Dom klarade inte av underhållsladdning över vintern på ett korrekt sätt utan spänningen bara sjönk trots att CTEK'en indikerade fulladdat. nere på 9V över batteripolerna trots att CTEK visade fulladdat.
Med de nya CTEK laddarna så har jag inte haft det problemet.
Skriv svar