Midi controller för TH-U

Berätta om dina pågående projekt.
Emnitec
Inlägg: 31
Blev medlem: 24 september 2005, 09:37:25
Ort: Råneå
Kontakt:

Midi controller för TH-U

Inlägg av Emnitec »

Hej!

Mitt första projekt som jag törs lägga upp på detta forum kommer här:

En (ytterligare) diy midi controller för att styra en programvara/multi-FX/förstärkarsimulator/VST-plugin som heter Overloud TH-U.

Det jag har nu är en Arduino Uno med 2 st Multiplexar 74HC4067 där jag har en MUX för digitala pulsar (knappar) samt en MUX för analoga (pot). I dagsläget nyttjar jag bara en pot på den analoga delen och det är master-volym (eller vad man nu väljer att knyta till den).

Mål 1: Avklarat. Inga större svårigheter, allt finns redan beskrivet och det var väldigt enkelt att applicera. TH-U har en väldigt simpel midi-learning funktion för att koppla ihop allt.
- Styra on/off av de effekter som finns i programvaran.
- Byta bank upp/ned
- Byta preset i bank upp/ned
- Styra Master-volymen på "förstärkaren"

Mål 2:
- Hämta namn på "bank" och "preset" och presentera det i en LCD på controllern så att jag har koll på vart jag befinner mig.
- Tända upp lysdioder för var funktion som är aktiverad.

Mål 3:
- Hämta läge på värden från TH-U på de inställningar som finns, t.ex. Drive på en overdrive, eller bas på förstärkare för att sedan styra detta med analoga potar. Däremot har jag inget behov att spara dessa tillbaka utan bara styra momentant. Jag har redan en grundinställning på allt, vill jag ändra så gör jag det direkt i PC.

Jag har detta på testbänk just nu och sitter och ritar på ett chassi att stoppa det i så det kommer bilder när det väl händer något.

Så, finns det några midi-experter här så hojta till, jag kommer säkert att behöva diskutera en massa saker så att jag begriper....