CNC för ytor, Stor Urban ett gemensamhetsprojekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

CNC för ytor, Stor Urban ett gemensamhetsprojekt!

Inlägg av Lennart Aspenryd »

När jag tänker på alla trådar om CNC, så verkar det vara en dröm och ett behov från flera medlemmar.
Nu senast Seniorlemuren, som har virke, MagnusK som har plats och jag (Lasp) som har en liten gravyr och en stor Router.
Vi vill alla ha något som billigt och enkelt kan sättas på en skiva och ge oss vad vi vill ha fräst!

Så om jag åtar mig att fräsa botten och sidostycken, så kanske någon vill kolla vilken handöverfräs som skall byggas in.
Någon kanske kollar vilka stegmotorer och drivare som krävs, förslagsvis inte mer än Nema23, något GRBL kort.
Micke Carlsson kanske bidrar med ett par fräsförslag, se Kompassrosen som han har gjort till mig och Kalle.
Robert i Hallsta (X-IL) kanske kommer med förslag på skenor och vagnar! Kanske swapper fräser till en detalj.
Krille Krokodil funderar på programmering!

Så följande är preliminärt intresserade av en slik SU-CNC.

PM till mig eller ändå hellre i tråden så uppdaterar jag denna första post med intressenter och vad man vill bidra med.

Sluta aldrig att drömma.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: CNC för ytor, Stor Urban ett gemensamhetsprojekt!

Inlägg av X-IL »

Jag kan säkert komma med lite glada tillrop och funderingar. Jag har dock inget behov av en maskin själv, och eftersom behov sällan styr mina hobbyinköp så sätter även platsbristen stopp för en stor maskin. Kommer att följa och flika in när jag har nåt att komma med.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CNC för ytor, Stor Urban ett gemensamhetsprojekt!

Inlägg av SeniorLemuren »

Det låter intressant, men jag är ju lite speciell när det gäller ekonomin som fattigpensionär, så jag är ju starkt tvingad till vad jag redan har för prylar att bygga med och vad jag måste inköpa. Så när jag konstruerar maskinen så kommer en ju konstruktionen att vara hårt styrt av detta. Jag håller just nu på att gå igenom vad som finns i gömmorna och kommer tillbaka om det. Men självklart är jag intresserad av någon typ av samarbete. bl annat kanske med fräsning av de större delarna i Corian.

När det gäller fräsmotor så har jag redan beställt denna för ett annat jobb. Den anländer i December och kan kanske passa bra till denna maskin. Jag har då användning för den både i CNC-maskinen och som lös handöverfräs till andra jobb.

Med tanke på att Handibot finns som open source så tänker jag försöka använda det konceptet så mycket det går i förhållande till mina redan liggande byggdelar.

Edit: Lade in ny länk till fräsmotorn. Den gamla lev. som jag köpte av hade upphört.
Senast redigerad av SeniorLemuren 18 november 2019, 08:16:03, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: CNC för ytor, Stor Urban ett gemensamhetsprojekt!

Inlägg av säter »

Heter "SeniorLemuren " Urban i förnamn?
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1271
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: CNC för ytor, Stor Urban ett gemensamhetsprojekt!

Inlägg av Anahka1975 »

Har för mig jag sett nån variant där fräsmotorn/spindeln hänger i "snöre" ner på en skiva som står upp lutandes några grader bara?
Den går ju göra hur stor som helst (i princip). borde inte kosta skjortan heller. Frågetecknen ligger väl i precisionen och hastighet.

Edit:
Här hittade jag lite info om den https://www.summet.com/blog/2018/06/12/ ... er-review/
Maslow CNC “hanging router” kallar man den visst.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CNC för ytor, Stor Urban ett gemensamhetsprojekt!

Inlägg av SeniorLemuren »

säter skrev:Heter "SeniorLemuren " Urban i förnamn?
japp det är jag det. :)
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Re: CNC för ytor, Stor Urban ett gemensamhetsprojekt!

Inlägg av PTC »

Om intresse finns så kan jag bidra med aluminiumprofiler 40x40 om det kan vara användbart.
Tänkte att 80x80 är för stort :humm:
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CNC för ytor, Stor Urban ett gemensamhetsprojekt!

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag tuffar på lite sakta med min cnc-plan i den tråd jag startade,medan vi ser vad som händer här.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: CNC för ytor, Stor Urban ett gemensamhetsprojekt!

Inlägg av säter »

SeniorLemuren skrev:
säter skrev:Heter "SeniorLemuren " Urban i förnamn?
japp det är jag det. :)
Jag funderade angående rubriken. :)
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: CNC för ytor, Stor Urban ett gemensamhetsprojekt!

Inlägg av RDX* »

Jag är ev. intresserad.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CNC för ytor, Stor Urban ett gemensamhetsprojekt!

Inlägg av SeniorLemuren »

Var det några fler som hade intresse av att bygga en Handibot kopia? Det blev tyst på denna tråd?
Skriv svar