Facit dator

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Facit dator

Inlägg av Platis »

Bilder på de disketter jag har till DTC, vet ej hur pass riktiga dessa är!
DSC_0004.JPG
DSC_0005.JPG
DSC_0006.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Facit dator

Inlägg av Platis »

janno skrev:Hur stor skillnad är det på innehållet i en DTC och en twist terminal? Jag har nog en twist står i förrådet, har inte undersökt den närmare senaste 20-åren. Kommer jag ihåg rätt var den jag har en serieterminal.
Bra fråga, jag är också lite nyfiken! Ta gärna en bild på innehållet om du kommer åt! :tumupp:
Data på Facit-terminalerna om nån har hade ju varit rätt intressant! Var inte dessa skärmar rätt högupplösta?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Facit dator

Inlägg av anders_bzn »

Jag vet inte så mycket om twist-terminalerna, men det var väl bara text. Jag undrar om jag har någon, tror inte det. Kan tänka mig att HS-delarna är lika, men allt digitalt skiljer nog.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Facit dator

Inlägg av Platis »

Undrar hur pass unika ABC-delarna är för DTC dvs om det bygger på nåt byggsystem som redan fanns för ABC-8xx eller om det är helt unika kort?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Facit dator

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tja jag borde ju veta en del.
Men minnet är kort. Med grunden är Lasse Karlssons Databoard 4680 ända fram till PC skiftet.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Facit dator

Inlägg av Gizmo »

anders_bzn skrev: FACIT DTC var i stort sett en ABC800 (samma hårdvara, andra prom).
FACIT DTC2 är typ en ABC802/806
Det första stämmer, facit DTC är till 100% kompatibel med en ABC800.
Facit DTC2 däremot är som en ABC806 på stereoider, hårdvaran är liknande men allt är utökat, citerar vad en bekant skrev i annat forum häromveckan:

"Facit DTC II är ungefär som en upphottad 806:a inbakad i ett Facit Twist-terminal-hölje. Den har operativsystem och Basic på disk i stället för i ROM, har 64K RAM (plus 128/512k bildminne) och den kunde helt säkert köra CP/M, även om jag inte minns om det någonsin släpptes någon officiell release. Den är dock inte 100% kompatibel med 806:an (men typ 98-99%), bl a beroende på ett annat tangentbord och att Basicen hade lite extra godis."
Tillägg: "Och det där med CP/M är förresten förmodligen ett missförstånd. I standardutförande bootade den alltså ”DTC-DOS”, vilket är en variant på Diabs gamla DOS6, som kördes i bl a föregångaren till ABC80, Seven S.
När man ligger i kommandoprompten till DOS är den ganska lik CP/M, men det finns alltså ingen som helst släktskap öht."

Så. Nu ska vi sluta trådkapa och återvända till ämnet vilket är trådskaparens FACIT dator. (Som nog är en DTC 1 vad jag tolkar?!)
imac
Inlägg: 490
Blev medlem: 25 augusti 2004, 08:02:11
Ort: Herrljunga

Re: Facit dator

Inlägg av imac »

Verkar vara DTC2 i den när man kollar på floppysarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Facit dator

Inlägg av Platis »

Står ju DTC 2 på ditt tangenbord också! :) Hade det varit en DTC(1) så hade du ju också hamnat direkt i Basic utan att behöva ladda systemskiva!
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Facit dator

Inlägg av xxargs »

anders_bzn skrev:Jag har en sådan!

Troligen är det samma som till ABC834/ABC850/ABC1600 det vill säga TEAC FD55 (någon variant, 80 spår men bara 640K). Info om driven finns här: https://www.abc80.net/archive/luxor/diskdrives/drives/ Får du inte igång den så skicka ett PM så löser vi det :-)

Att tänka på med dessa floppydisk-drive - de gillar inte att man kör av-cabbat - dvs. att locket/sidoplåtar är borttagna på maskinen och rumsbelysningen hittar in och lyser på drivern i olika vinklar och på en del fototrissor som finns här och var i floppydiskmekaniken - det kan bli rätt intressanta felsymtom när man undrar varför det bara ibland gör en del saker... och fråga inte mig hur jag vet, men kan säga att det kostade en hel del onödiga extratimmar innan insikten infann sig...
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Facit dator

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kunskap är guld värt! Ovanstående diskett DTC Register, kommer från P Data i Lund!
Kolla om Per Sörensfors finns.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Facit dator

Inlägg av xxargs »

Baserat på ABC1600 och disketter från 1984 så kommer de med största sannolikhet gå utmärkt att läsa dem även idag om de inte är allt för misshandlade fysiskt och magnetiskt (och man inte fått varianterna med upplösande till kladd polyuretan-bindning av magnetpulvret på skivan), och det kommer vara samma sak med hårddiskarna om de alls startar (kan klibba, även om problemet inte var så stort ännu - det kom några år senare diskmodeller - dom här kommer man ofta också komma åt spindelaxeln eller out-runnern och kan lossa..) - sedan finns det risk för logik-kretsfel vilken Anders fina tråd över sina PDP:er visar på allt för tydligt, så man får vara beredd att det inte går som förra gången (tex en av mina ABC1600 så börja det ryka om nätaggregatet vid provstart för ett par år sedan trots att jag väldigt väl vet att den fungerat utmärkt 15 år tidigare ;-) , tur att man har fler chassier...)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Facit dator

Inlägg av anders_bzn »

Gizmo skrev:
anders_bzn skrev: FACIT DTC var i stort sett en ABC800 (samma hårdvara, andra prom).
FACIT DTC2 är typ en ABC802/806
Det första stämmer, facit DTC är till 100% kompatibel med en ABC800.
Facit DTC2 däremot är som en ABC806 på stereoider, hårdvaran är liknande men allt är utökat, citerar vad en bekant skrev i annat forum häromveckan:

"Facit DTC II är ungefär som en upphottad 806:a inbakad i ett Facit Twist-terminal-hölje. Den har operativsystem och Basic på disk i stället för i ROM, har 64K RAM (plus 128/512k bildminne) och den kunde helt säkert köra CP/M, även om jag inte minns om det någonsin släpptes någon officiell release. Den är dock inte 100% kompatibel med 806:an (men typ 98-99%), bl a beroende på ett annat tangentbord och att Basicen hade lite extra godis."
Tillägg: "Och det där med CP/M är förresten förmodligen ett missförstånd. I standardutförande bootade den alltså ”DTC-DOS”, vilket är en variant på Diabs gamla DOS6, som kördes i bl a föregångaren till ABC80, Seven S.
När man ligger i kommandoprompten till DOS är den ganska lik CP/M, men det finns alltså ingen som helst släktskap öht."

Så. Nu ska vi sluta trådkapa och återvända till ämnet vilket är trådskaparens FACIT dator. (Som nog är en DTC 1 vad jag tolkar?!)
Om man läser i utdraget ur manualen som Platis postade är där nämnt CP/M. "Om du väljer att "BASIC" ska laddas från Winchesterskivan, innebär detta att du inte kan använda operativsystemet CP/M®."

Så det verkar ändå som maskinen kör just CP/M. https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 0#p1485600
imac
Inlägg: 490
Blev medlem: 25 augusti 2004, 08:02:11
Ort: Herrljunga

Re: Facit dator

Inlägg av imac »

Plockade ut FDD o HDD idag o kollade över dom, hittade felet på floppyn, var en plastdetalj som hade gått sönder för klampingen av floppyn. Lite najtråd så funkade det igen :roll: Men det är något annat som gör att den inte vill boota varken på HDD eller FDDn, står fortfarande waiting på skärmen o när jag sätter i en floppy så försöker den inte läsa på den, lampan tänds inte. Har plockat ur IO kortet för FDD o testat o tvärt om utan någon skillnad. Känns som det är något annat fel som gör att den inte försöker läsa varken HDD eller FDD. Någon som har några tips på hur man kan felsöka, tex hur ska LEDen på IO korten lysa eller ej?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av imac 18 oktober 2019, 08:20:02, redigerad totalt 1 gång.
imac
Inlägg: 490
Blev medlem: 25 augusti 2004, 08:02:11
Ort: Herrljunga

Re: Facit dator

Inlägg av imac »

Går det inte lägga upp en MP4 video här?

Testar med tuben..

Ser ut som den scannar HDD o FDD men inget händer på dom som blinkade LED eller "läsljud".
imac
Inlägg: 490
Blev medlem: 25 augusti 2004, 08:02:11
Ort: Herrljunga

Re: Facit dator

Inlägg av imac »

Var en -12V som saknades från nätdelen, fixade till den nu men gjorde ingen skillnad..
Skriv svar