Facit dator

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Facit dator

Inlägg av anders_bzn »

1410A är från mig. Jag har 1410 också, båda varianterna satt i hårddiskar till ABC-datorerna.

Jag har ju en DTC2 som har fungerat tidigare. Men jag har inte kört den på länge så jag vet inte om disken lever. Får försöka dumpa den vid tillfälle.

Jag kommer nog snickra ihop en MFM emulator (som länkades ovan).
imac
Inlägg: 490
Blev medlem: 25 augusti 2004, 08:02:11
Ort: Herrljunga

Re: Facit dator

Inlägg av imac »

Det att den matar "Abort 48" på skärmen o disk leden blinkar samtidigt när jag skriver bye o slår enter, det säger inget?
imac
Inlägg: 490
Blev medlem: 25 augusti 2004, 08:02:11
Ort: Herrljunga

Re: Facit dator

Inlägg av imac »

I Facit manualen står det att HDD har prio mot FDD, men går det att få den boota från FDD istället? Nu så börjar den boota från FDD men sedan ställer den sig i Ready o ingen mer händer när HDD är inkopplad. Försöker jag köra run sys så blir det Error 48 (fel i biblioteket).
20210207_105927.jpg

Funkar om jag rycker ur HDD o booar upp på FDD bara, då kommer systemmeny upp.
20210207_095407.jpg
Då går det även att köra sys från FDD.
20210207_103118.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Facit dator

Inlägg av MiaM »

Hur har det gått?

Ursäkta om detta redan nämnts i tråden (kanske rent av av mig?), men:

Den sista generationen parallella scsi-diskar är tydligen bakåtkompatibla med den gamla scsi-1-standarden. Det är väl antagligen lite för sent nu men för ett par år sen borde det ha gått att ta reda på diskar från semimoderna maskiner som skrotas ut. Kan vara bra att ha i bakhuvudet även idag ifall man ser nån maskin som skrotas ut.
imac
Inlägg: 490
Blev medlem: 25 augusti 2004, 08:02:11
Ort: Herrljunga

Re: Facit dator

Inlägg av imac »

Ska dumpa disken med en MFM emulatorn (samma som Anders_bzn har) som jag håller på o bygger ihop, men det är problem med vissa komponenter som är restade på Mouser, beställde i somras :roll:

Vågar inte göra mer innan det är gjort ifall det händer något som sabbar disken.
Sedan har min avlödningspistol gått sönder så det är mycket som står stilla nu, ska hårdlöda om kontakteringen på den o min gasolvärmare är inte tillräcklig..
Castor
Inlägg: 1981
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Facit dator

Inlägg av Castor »

imac: har du försökt med komponentakuten? Någon kanske har de prylar du behöver i en låda om du har tur.
Skriv svar