Facit dator

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Facit dator

Inlägg av anders_bzn »

Hittade en till bild som jag känd mig tvungen att dela!
FACIT_DTC2_annons_mikrodatorn_1983.jpg
Notera att denna är bestyckad med två floppydrivar istället för floppy/hårddisk.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Facit dator

Inlägg av MiaM »

anders_bzn skrev:Floppykontrollern som det talas om är väl konstruerad av DIAB och fanns i ABC80/800 där det mycket riktigt finns någon slags kopieringsskydd. Det var någon som klurade ut hur det fungerade och skrev ett kopieringsprogram som heter "Fox copy" om jag minns rätt. Exakt hur skyddet fungerar har jag aldrig fått klart för mig.
Förutom att kunna kopieringsskydda disketterna, så verkar det också vara ett kopieringsskydd som hindrar en att kunna kopiera själva hårdvaran. D.v.s. Luxor var tvungna att köpa åtminstone ett exemplar dataseparatorn av Diab för varje floppykontroller de sålde till sina kunder (eller i princip utveckla en annan floppykontroller). Det var väl ett sätt för Diab att se till att Luxor betalade för rätt antal producerade enheter. Det måste ju annars vara otroligt frestande att bluffa i en sån situation.
bqt
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: Facit dator

Inlägg av bqt »

anders_bzn skrev: Floppykontrollern som det talas om är väl konstruerad av DIAB och fanns i ABC80/800 där det mycket riktigt finns någon slags kopieringsskydd. Det var någon som klurade ut hur det fungerade och skrev ett kopieringsprogram som heter "Fox copy" om jag minns rätt. Exakt hur skyddet fungerar har jag aldrig fått klart för mig.
Jag har långt ifrån alla detaljer, men lite gammalt minne... När man formatterade floppisar i ABC800, så är det en byte i sektorhuvudet som sätts till något värde, men som inte används av systemet. Den byten användes av kopieringsskyddade floppisar, som då hade ett annat värde på den byten. Programvara som var kopieringsskyddad kikade på den byten, och vägrade köra om floppisen inte hade rätt värde.

Så om man kopierade programvaran till en annan floppy så körde den inte, om inte den floppyn var "rätt" formatterad.

Jag råkade drabbas av detta med ORD800 då det begav sig, då jag experimenterade. Jag kopierade till annan floppy, och formatterade om orginal-disketten, och kopierade tillbaka. Och vips gick det inte att köra längre. Turligt för mig så hade en bekant disassemblerat rutinerna i floppykontrollern, och hittat att det fanns en alternativ rutin för formattering, där man kunde sätta denna byte hur man ville, så han formatterade om floppyn åt mig igen, med rätt värde på den byten, och sedan kopierade jag in programvaran på floppyn igen, och allt fungerade som det skulle.

Samma kopieringskydd både på ABC80 och ABC800. Eventuellt hade han disassemblerat på en ABC80, och formatterade om min diskett på den. Men min diskett var definitivt med ABC800-program på.

Men detta kan kanske ge lite idéer om någon vill grotta i detta lite mer.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Facit dator

Inlägg av anders_bzn »

Hmm, jag tror att jag gjort en kopia med teledisk på just ORD800 som faktiskt fungerade. Så det kan mycket väl stämma som du skriver.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6888
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Facit dator

Inlägg av Marta »

Jovisst var det så, kommer också ihåg detta. Vill minnas det är byten för head# och att FDC'n från NEC i dessa datorer, i varje fall inte på något enkelt sätt, kunde skriva fritt till denna byte. En FDC från Western Digital på min CP/M-dator som var mindre "hjälpsam" vid formatering kunde däremot göra detta i viss mån och specialformatera disken.

Tillägg: uPD765 kan skriva godtycklig data i C/H/R/N. Ber forumet om ursäkt för att ha spridit bullsh*t.
Senast redigerad av Marta 14 november 2019, 15:50:25, redigerad totalt 1 gång.
bqt
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: Facit dator

Inlägg av bqt »

Det gick definitivt att skriva byten vid formattering på en ABC80 i alla fall, eftersom min bekanting hade hackat ihop ett alternativt formattingsprogram där man kunde välja vad för värde byten skulle ha, och det fungerade fint för att rädda min floppy jag hade "förstört".

Och mitt minne säger mig att han hade disassemblerat koden på floppy-kontrollern, och därigenom hittat den alternativa funktionen där värdet på byten kunde sättas. Normalrutinen tillät det inte.

Men jag kan ju inte utesluta att detta kan varit olika beroende på vilket floppy-system maskinen hade. Det fanns ju flera olika, vill jag minnas, även om det var mindre vilt på ABC80 än ABC800...

Fast nu börjar det kanske driva lite mycket från Facit här.
Jag trodde för övrigt att Facit bara hade satt sitt namn, och petat lite på bildskärm och liknande från ABC800, men det ser ju ut som om skillnaderna var större än så. Gick ens alla ABC-program att köra på Facit?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6888
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Facit dator

Inlägg av Marta »

Du har så rätt, min bullsh*t... Ber forumet om ursäkt för denna.

Förra gången jag läste databladet för uPD765 var jag tonåring och inte torr bakom öronen. Den skall matas med data för C/H/R/N medan den formatterar ett spår och kan alltså skriva godtycklig data som H.
WD2797 skall matas med samtliga bytes där viss data tolkas som att address-/datamärke skall skrivas.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Facit dator

Inlägg av anders_bzn »

Hur går det?
Användarvisningsbild
olalofberg
Inlägg: 230
Blev medlem: 5 november 2014, 19:00:57
Ort: Kristdala

Re: Facit dator

Inlägg av olalofberg »

Imac:
Eevblog har en tråd där de gör en egen prob.

Har själv kollat efter nåt lågprisalternativ till rigol 1074.

https://www.eevblog.com/forum/testgear/ ... -teardown/

Hade varit fint om man bara kunde köra in ttl-signaler, men det verkar inte som det är så lätt.

/Ola
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Facit dator

Inlägg av Swech »

Liten kul detalj i annonsbilden är det ju att man ansåg att ett paket cigaretter var nödvändigt för att kunna jobba

Swech
imac
Inlägg: 490
Blev medlem: 25 augusti 2004, 08:02:11
Ort: Herrljunga

Re: Facit dator

Inlägg av imac »

anders_bzn skrev:Hur går det?
Har varit lite avstannat ett tag nu, sökte efter probar till logikanalysatorn men inte hittat något så det stannade upp..

Men fick lite tips från DIAB gruppen som jag ska kolla upp :)
Om du kikar på Fig 1.6 och Fig 1.7 här: https://www.abc80.net/archive/luxor/mis ... d-4680.pdf så går det att hitta var dom olika signalerna ligger i kontaktdonen. Som jag yrade om tidigare så tror jag att databussen i riktning ut (skrivning) från dator är hel och ok. Det tror jag för att dom korten blir valda (LED tänds) av bootprogrammet då rätt data (adressen till det kort som datorn vill "prata" med ligger på bussen och stroben CS* dras låg i cirka 500 ns. Programmet skriver sedan kommandon och data till det valda kortet via databus och ett par till olika skrivstrobar (OUT*, C1*, C2*, C3* och C4*) för att få det att jobba mot floppydrive respektive hårddiskcontroller. Data och status läses från det valda kortet via databussen (men i riktning till datorn nu) och nu med hjälp av stroberna INP*, STAT* och INP2*. Så, om du har möjlighet att med ett oscilloscope kolla att alla bittar i databussen och dom flesta av strobarna kan röra sig så är nog inte problemet där heller.
olalofberg skrev:Imac:
Eevblog har en tråd där de gör en egen prob.

Har själv kollat efter nåt lågprisalternativ till rigol 1074.

https://www.eevblog.com/forum/testgear/ ... -teardown/

Hade varit fint om man bara kunde köra in ttl-signaler, men det verkar inte som det är så lätt.

/Ola
Ser inte så lätt ut att bara fixa till, borde finnas på någon Kinesisk sida att köpa direkt :roll:
Är inte så bra på Kinesiska eller vad det är..
https://item.jd.com/40086178184.html#crumb-wrap
imac
Inlägg: 490
Blev medlem: 25 augusti 2004, 08:02:11
Ort: Herrljunga

Re: Facit dator

Inlägg av imac »

Har mätt lite på kontakten till HDD I/O kortet o del linor är konstant höga som det borde vara skrivstrobar på om jag har fattat det rätt enligt ovan tips från DIAB gruppen.

Programmet skriver sedan kommandon och data till det valda kortet via databus och ett par till olika skrivstrobar (OUT*, C1*, C2*, C3* och C4*) för att få det att jobba mot floppydrive respektive hårddiskcontroller. Data och status läses från det valda kortet via databussen (men i riktning till datorn nu) och nu med hjälp av stroberna INP*, STAT* och INP2*. Så, om du har möjlighet att med ett oscilloscope kolla att alla bittar i databussen och dom flesta av strobarna kan röra sig så är nog inte problemet där heller.

Det är alltså INT, INP, C1-4, OUT, XM o RDY(borde var hög?) som är konstant höga. Ingen skillnad när jag trycket på resetknappen.
Stiftlayout IO kontakt Facit.JPG
Hittade detta schema, stämmer inte helt 100 med pinnummer men verkar vara rätt? https://www.abc80.net/.../ABC800-dator- ... manual.pdf

Enligt det ska det finnas två 8502 avkodarkretsar, 5B o 5C, hittar inte dom, ser bara vanliga 74 logikkretsar vid en snabb koll.
IOLinorFacit.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Facit dator

Inlägg av Platis »

8205=74138 ?? Snabb gissning bara, ser ut som en 3-8 dekoder. Finns ju snorbilliga usb logikanalysatorer idag för en eller ett par hundra-lappar som duger okej till sådana här hyfsat långsamma grejor. Välj en som använder Saleae mjukvara.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Facit dator

Inlägg av gkar »

8205 är ju ett bipolärt prom eller?
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Facit dator

Inlägg av Platis »

Inte alls omöjligt man använt ett PROM som adressavkodare, men funktionen på schemat ser ut som typ en 74138, inte säkert att det så dock. Bara tänkte eftersom TS inte hittade någon 8205 på kortet, utan bara 74-serie kretsar.
Undrar om man inte gjorde likadant i ABC-80, alltså använde PROM som adressavkodare!? :humm:
Skriv svar