Facit dator

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Facit dator

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om något slikt skannas och hanterars , äldre manualer, hoppas jag att det hamnar på TomasL eminenta infoserver.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Facit dator

Inlägg av MattisLind »

Normalt sett skickar jag allt jag skannar och dumpar till bitsavers.org.
motorcoil
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 augusti 2013, 17:50:50

Re: Facit dator

Inlägg av motorcoil »

Ja både användarmanual och servicemanual är av intresse, min fungerar idag men imorgon kanske den är trasig.

även specs på maskinen i fråga är intressant.

vet att man kan ändra hastigheten på send/recieve ex men resten är lite oklart för mig då jag aldrig använde terminaler särskilt aktivt när det begav sig.

testade att koppla upp den mot min dator igår efter att den stått avstängd i säkert 15 år, och det funkar utmärkt att skicka text till den så det visas på skärmen, men skicka till min dator visar enbart skräp i Putty, förmodligen någon stopbit eller något som är felinställt antar jag, men hittar ingen spec på vad twisten är inställd på.

Ex så finns det ju en rad med flaggor längst ner i config läget där man kan ändra on/Xoff, paritet, local echo osv, men jag hittar inte hur man ändrar flaggan från 0 till 1 osv, har testat alla knappar och kombinationer jag kan tänka mig.

*edit som jag sa så är inte alla knappar OK på denna så "edit 0/1" knappen fungerade inte riktigt, det är löst så nu har jag full kommunikation

Samt hur sparar man dessa inställningar så de är kvar vid omstart av terminalen?
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Facit dator

Inlägg av YD1150 »

Facit Twist är ju riktig nostalgi, hade två sådana på 90-talet att köra Packet radio på två meter (144MHz). Jag tyckte att de hade skarp bild. Har sparat diverse IC från dem som SRAM, EPROM då de satt i hållare. Inställningar sparas i ett (eller två) EEPROM av typen ER1400 men hur man lagrar det kommer jag inte ihåg.
bqt
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: Facit dator

Inlägg av bqt »

motorcoil skrev: 17 november 2020, 11:33:16 Ja både användarmanual och servicemanual är av intresse, min fungerar idag men imorgon kanske den är trasig.

även specs på maskinen i fråga är intressant.

vet att man kan ändra hastigheten på send/recieve ex men resten är lite oklart för mig då jag aldrig använde terminaler särskilt aktivt när det begav sig.

testade att koppla upp den mot min dator igår efter att den stått avstängd i säkert 15 år, och det funkar utmärkt att skicka text till den så det visas på skärmen, men skicka till min dator visar enbart skräp i Putty, förmodligen någon stopbit eller något som är felinställt antar jag, men hittar ingen spec på vad twisten är inställd på.

Ex så finns det ju en rad med flaggor längst ner i config läget där man kan ändra on/Xoff, paritet, local echo osv, men jag hittar inte hur man ändrar flaggan från 0 till 1 osv, har testat alla knappar och kombinationer jag kan tänka mig.

*edit som jag sa så är inte alla knappar OK på denna så "edit 0/1" knappen fungerade inte riktigt, det är löst så nu har jag full kommunikation

Samt hur sparar man dessa inställningar så de är kvar vid omstart av terminalen?
"Maskin" är ju att ta i lite. Det är en terminal. ;-)
Jag skulle misstänka att du sparar på samma sätt som i en VT100 - Shift-S.
Shift-R återställer från sparat.
Finns lite mer också, men det är ju en början...
motorcoil
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 augusti 2013, 17:50:50

Re: Facit dator

Inlägg av motorcoil »

Jo Shift-S funka perfekt :)

Nu gäller det bara att hitta ett helt tangentbord, saknas ett tiotal knappar på mitt tyvärr

kopplade upp den mot min gamla Texas instruments silent 703 pappersterminal och de pratade snyggt med varandra
imac
Inlägg: 490
Blev medlem: 25 augusti 2004, 08:02:11
Ort: Herrljunga

Re: Facit dator

Inlägg av imac »

Någon som har ett kontrollerkort till Xebec att sälja eller låna ut så jag kan testa med det?
20201101_121552.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Facit dator

Inlägg av anders_bzn »

Det borde jag ha, ska nog ha ett XEBEC kort också som du kan få låna samtidigt.
imac
Inlägg: 490
Blev medlem: 25 augusti 2004, 08:02:11
Ort: Herrljunga

Re: Facit dator

Inlägg av imac »

Du har PM :)
imac
Inlägg: 490
Blev medlem: 25 augusti 2004, 08:02:11
Ort: Herrljunga

Re: Facit dator

Inlägg av imac »

Det var snabbt konstaterat att det var Xebec kortet som inte funkade när jag kunde prova med fungerade kort, tack anders_bzn :)

Felsökte Xebec kortet på bänken o jämförde med det fungerade o då vad halt pinnen 18 låg på mitt som inte funkade, på det fungerade var den hög. Så den exekverade inte koden som den borde, då började jag fundera på ROMet som inte gick att läsa ut rätt, det gick inte verifiera efter utläsningen. Lyckades hitta en ROM dump med rätt version o programmerade en ny o testade, nu ser det ut som Xebeckortet funkar, beter sig som det andra, hdd led lyser som det blir selectat men läste fortfarande inte på disken. Bootar man från FDDn så kommer ready upp o ingen mer händer, testa med två olika diskar.

Bootar på floppy.


Bootar utan floppy, gjorde en reset vid 0:50.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Facit dator

Inlägg av anders_bzn »

Var det samma Xebec som du fick låna av mig som du redan hade? Har du hittat någon dokumentation till det? Det verkar ju inte som den lyckas boota från hårddisken. Har det fungerat innan?

Om du bootar från floppyn och sedan skriver "bye" när ready har skrivits ut, vad händer då?
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Facit dator

Inlägg av MattisLind »

Det finns manualer för både S1410 och S1410A på bitsavers.

Om båda beter sig lika faller ju misstankarna på disken. Den gör ju uppenbart ett försök att läsa. Men något verkar gå fel. Kan du dumpa innehållet på disken?

Jag använder alltid David Gessweins MFM emulator och dumpar hårddiskar innan jag ger mig på att försöka boota. Då har jag en kopia som jag kan skriva tillbaka om något händer. Och jag kan inspektera disk-avbilden och förstå om det är där problemet ligger eller i hårdvaran.
imac
Inlägg: 490
Blev medlem: 25 augusti 2004, 08:02:11
Ort: Herrljunga

Re: Facit dator

Inlägg av imac »

anders_bzn skrev: 1 februari 2021, 21:59:23 Var det samma Xebec som du fick låna av mig som du redan hade? Har du hittat någon dokumentation till det? Det verkar ju inte som den lyckas boota från hårddisken. Har det fungerat innan?

Om du bootar från floppyn och sedan skriver "bye" när ready har skrivits ut, vad händer då?
Det skiljer lite i modellen mellan det Xebec som jag har o ditt.
20210202_163641.jpg
20201102_212900.jpg

Den matar Abort 48 o disk leden blinkar samtidigt när jag skriver bye o slår enter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
imac
Inlägg: 490
Blev medlem: 25 augusti 2004, 08:02:11
Ort: Herrljunga

Re: Facit dator

Inlägg av imac »

MattisLind skrev: 2 februari 2021, 06:59:52 Det finns manualer för både S1410 och S1410A på bitsavers.

Om båda beter sig lika faller ju misstankarna på disken. Den gör ju uppenbart ett försök att läsa. Men något verkar gå fel. Kan du dumpa innehållet på disken?

Jag använder alltid David Gessweins MFM emulator och dumpar hårddiskar innan jag ger mig på att försöka boota. Då har jag en kopia som jag kan skriva tillbaka om något händer. Och jag kan inspektera disk-avbilden och förstå om det är där problemet ligger eller i hårdvaran.
Har manualen till Xebec kortet.

Testat med två olika diskar som du ser i videon. Hade varit bra att kunna läsa ut disken, ser att det behövs köpas HW för det o är väl redan för sent nu :roll:
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Facit dator

Inlägg av MattisLind »

Den ena är en 1410A och den andra en 1410. Vilken satt i som original?

Det borde iofs vara ganska små skillnader mellan dem. Jag har några 1410 också.

Gamla diskar kan ju ge sig. Den kanske helt enkelt inte läser rätt längre. Ibland hamnar huvuden lite ur spår som ger läsfel.

Du kan ju prova med SCSI2SD om den funkar. Annars finns det ett projekt som heter ArdSCSIno som gör en SCSI-emulator av en STM32F103 blue pill. Jag forkade det projektet, byggde ett eget kort och optimerade programvaran något. Det finns andra intressanta forkar att titta på också. I alla fall blir det en billig och enkel SCSI-lösning som man kan debugga ganska lätt.
Skriv svar