Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av Oskar »

Kan du inte ordna nerväxling mellan motorn och gängstången? Det här vet säkert CNC och 3d skrivarfolket bättre än mig, men är inte själva vitsen med gängstång av den typen som nu används att man slipper glapp?
MiaM
Inlägg: 9911
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av MiaM »

Kul projekt!

Tror att du borde fundera på nån slags lös och dämpad koppling mellan stegmotorgrejen och nån skjutmojäng som faktiskt flyttar armen. Typ fjädrar som drar mellan stegmotormojängen och armens fäste, och t.ex. massor av fett som armens fäste får glida fram i. Annars så lär varje steg på stegmotorn skapa ett rätt våldsamt buller. Det går ju också att ha rejäl massa som dämpar buller, kanske flera kilos vikt vid armens fäste, och t.ex. gummibussningar över till nån rörlig skena av nåt slag, som i sin tur dras av stegmotorn.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av agfamatic »

Har en massa likströmsmotorer med växellådor som jag kanske också ska testa att använda.

Fördelen blir ju då att de borde ge jämn gång och jag är även bättre insatt i hur de fungerar, ska även ha en hastighetsregulator någonstans.

Gällande dämpning får jag se hur jag löser det. har en massa diverse gummipackningar av olika slag som säkert kan användas.
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av larky »

Snubblade på en gramofoninspelare på kickstarter som kanske kan inspirera,
https://www.kickstarter.com/projects/ph ... l-recorder
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av agfamatic »

Intressant apparat verkar fungera tvärtom från alla graververk jag har sett dvs att skivtalriken rör sig mot centrum istället för graverhuvdet, skulle vara intressant att se hur mekaniken är uppbyggd. :humm:

Borrade en adapterplatta så för tidigare nämnda likströmsmotorer med växellåda och de verkar kunna driva släden väl dessvärre är axeln på de 6mm tillskillnad från stegmotorns 5mm axel men jag hittade en extra aluminiumkoppling jag kunde borra upp för 6mm dock tror jag inte det blev helt rätt diameter/rakhet (eller kanske båda två :doh: ) så när släden är närmast motorn börjar gängstången wobbla runt och maskineriet kör fast av mekanisk tröghet, jag har dock beställt en korrekt aluminiumkoppling så jag tror problemet bara är tillfälligt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av agfamatic »

Oj det var ett tag sedan jag uppdaterade den här tråden senast, det var rent av innan pandemin.

Nåväl projektet har legat på hyllan och gått på sparlåga fram tills nyligen då jag har börjat färdigställa den mekaniska biten.

Jag har bestämt mig för att köra med stegmotorn som mekaniken kom med och har fått tag på en gängstång med 1mm stigning vilken jag har monterat och fått släden att gå med en jämn och fin gång längs hela mekanismen.

Ett fäste bestående av två gångjärn har konstruerats för graverhuvudet som möjliggör höjning och sänkning av graverhuvudet samt finjustering av nålens vinkel, därtill har en plattform för graveranordningen i MDF monterats på skivspelaren. Jag kom nyligen in från verkstaden och klockan är sent så bilder kommer sen.

Utöver det rent mekaniska skall en styrenhet byggas för vilken jag införskaffat en del grejer, bla, en stor Teko Pultlåda, en förstärkarmodul med en LM1875T, ett antal gamla analoga panelinstrument (som inte har anlänt ännu), en tystare stegmotordrivare (den tidigare var ganska tyst men tystare är bättre) samt en hel del diverse komponenter, trafos mm från skrotlådor och elektroniköverskot.

Tanken är att styrsignalen till stegmotordrivaren ska komma från en krets med en 555 timer som genererar en fyrkantsvåg av flera valbara frekvenser och övriga funktioner som on/off samt rotationsriktning styrs genom vanlig 5v logik omkopplare och ett 5v nätaggregat.

Graverhuvudet drivs av ovan nämnda LM1875T förstärkare och någon form av anti-RIAA krets tex https://sound-au.com/project80.htm eller likande dock bör se till att man även kan förbikoppla denna krets för en rak ingång då ljudprogrammet Audacity har flertalet inbyggda EQ kurvor och en funktion att "vända" dessa kurvor. en utgångsmätare bör man även ha som man kan kalibrera med graverhuvudets utstyrning så att man kan unvika över eller undergravering. här är en enkel krets jag hittade för det: https://www.giangrandi.org/electronics/ ... eter.shtml
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av agfamatic »

Här är bilder på hur det kommer se ut.
DSC_1974.JPG
Jag kommer antagligen att måla MDF plattorna i någon passande färg och graveringsmekanismen ska skruvas fast ordentligt men på det stora hela är det så här det kommer se ut
DSC_1975.JPG
Fästet för graver huvudet ska ha en skruv för att finjustera nålvinkeln som ska sitta i hålet på vinkeljärnet dock behöver jag köpa en m4 gängtapp för det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av persika »

Intressant projekt!

Vilket material ska det graveras i ?
Vad använde man förr, vax?

På en 78-varvare rör sig nålen bara i sidled (?)
På mikrospår, 45 och 33, även i höjdled, 2 kanaler i 45 grader.

När (under)-verket är i funktion, kan man då skicka ljudfil och sen kommer det med posten en nygraverad skiva...😉
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av agfamatic »

I professionella sammanhang för mastering används sk. Lackskivor som består av någon form av mjukt lackmaterial på en aluminiumbas (under det senaste världskriget användes tydligen ofta fönsterglas som bas). Före 1950-talet var även vax ett vanligt förekommande graveringsmaterial för mastering.

Det var även vax som användes av Emile Berliner som uppfann grammofonskivan och grammofonen i någon form av etsningsprocess på zink innan han utvecklade en ny process där han tillsätte grafit till vaxet för att sedan kunna platera fram en metallmaster, en "moder" och slutligen en "stamper" ifrån olika material bla. nickel. "Stampern" är alltså själva gjutformen som användes för pressning av schellackskivor (och idag vinylskivor genom samma process)

För gravering av enstaka skivor som inte ska användas för pressning har jag sett folk använda allt från laserdiscs till plasttalrikar samt andra former av plastmaterial tex plexiglas så jag antar att jag får experimentera mig fram med vad jag kan hitta på panduro eller liknande hobbybutiker. Även vax kan vara ett aktuellt material för experiment men då måste jag hitta någon lämplig bottenplatta som jag kan smälta vaxet på dock lär vax nog inte klara särskilt många avspelningar tills spåren börjar degradera.

mitt graververk är för närvarande tänkt att fungera i mono men det ser jag inte som någon större begräsning då alla stereo-skivspelare även jag spela upp skivor som är monograverade och på detta sättet slipper jag även försöka konstruera ett eget graverhuvud.

I framtiden när jag har fått mitt graververk att fungera bra och ge skivor av bra kvalitet samt att jag har hittat ett bra material som är lättgraverat, hållbart och ekonomiskt så kommer jag förhoppningsvis kunna ta beställningar på enstaka graverade skivor
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av persika »

Det är ju inte nödvändigt att graveringen sker i naturlig hastighet, om det är fördel skulle det kunna gå att gravera i halv hastighet, halva varvtalet och ljudet då också i halv hastighet.
Kanske lättare att få diskanten bra då (?)
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av agfamatic »

att gravera i halva hastigheten är något man ibland gör i musikindustrin och kallas då "half speed mastering" dock kräver det en skivspelare som kan rotera i rätt hastighet för det tex är hälften av 45rpm 22.5rpm, hälften av 33rpm är 16.5rpm (vilket faktiskt var en standardhastighet för talböcker på skiva vilka är ytterst ovanliga idag) och 78rpm är 39rpm dock kan man förstås sakta ner en inspelning i tex. Audacity till närmaste lägre standardhastighet och gravera på den hastigheten, då får man dock inte exakt halva hastigheten förstås.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av svanted »

intressant projekt att kunna göra egna skivor,
orkar skivspelaren driva då spårdragningen måste kräva en del energi?
en stegmotor som drivs mha sinussignaler borde bli helt vibrationsfri.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av agfamatic »

Jag har för mig att jag kollade upp exakt vad för drivmoment den hade i samband med att jag köpte den men kommer inte ihåg den exakta siffran, den är dock ganska stark så jag tror inte det ska vara något större problem beroende på skivmaterialets friktion förstås och jag vet att jag har sett liknande direktdrivna spelare användas för gravering. Skivspelaren är för övrigt en Stanton STR8-80 som jag köpte som defekt på Ebay, felet visade sig vara en sprucken lödning till nätbrunnen :tumupp: :)

Sinusvågsdrivning verkar vara fördelaktigt, har dock inte hittat någon färdig modul som erbjuder det i alla fall ingen jag har hittat någon bra dokumentation på.

Apropå stegmotorer fick jag min nya stegmotordrivare samt ett antal gamla panelinstrument idag, Stegmotordrivaren är en DM542 modul (manual här: https://kitaez-cnc.com/f/dm542.pdf) vilken är snarlik den modulen jag experimenterade med tidigare och den tar liksom den gamla modulen en fyrkantsvågsignal samt 5v off/on logik men har möjlighet till fler mikrosteg samt ska vara tystare, jag har dock inte testat den än.
mätare och drivare.JPG
När det kom till panelinstrumenten hade jag dock otur då det mindre instrumentet jag ville använda hade avbrott i spolen och det andra har för låg känslighet, jag tog även en titt inuti mätaren med avbrott men kunde inte hitta avbrottet.
innanmätet.JPG
jag ska dock ha ett extra 100uA instrument men det är något större än jag vill ha och ser inte lika retro ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den här kanske: https://www.ebay.com/itm/284085552590

Kolla efter Soviet panele meter på eBay!
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av agfamatic »

japp någonting sånt skulle passa bra, gäller bara att hitta någon till bra pris.
Skriv svar