Elmoppe.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Elmoppe.

Inlägg av Henry »

l2t skrev: 2 mars 2021, 19:24:12 Har kört ett par dagar nu till jobbet och det fungerar ok, dock lite kyligt än så länge.
Tyvärr så räcker inte laddningen på jobbet hem och tillbaks nästa dag så jag har fått köra ner till verkstaden
när jag kommit hem och ladda där så jag kan komma till jobbet nästa dag.

Ingen bra lösning när man bara vill hem.
Då laddaren bara kan ladda till nästan 3,9 så fick jag komma på en annan tillfällig lösning tills
jag fixar en annan laddare.

Kopplar nuvarande laddaren i serie med mitt justerbara labbaggregat så den totala laddspänningen blir lagom, idag testar jag med 4,1/cell så
får vi se om jag kommer hem och tillbaks till jobbet på en laddning, blir spännande :)

Laddare_extra_1.jpg

Laddare_extra_2.jpg

Laddare_extra_3.jpg
Annars får du kort och gott dra ned hastigheten, inte kul kanske men vad göra om inte ovan funkar. Vad snittar du på? Plattan i mattan hela vägen?
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Elmoppe.

Inlägg av l2t »

Har satt ner controlboxen på lägsta hastigheten, ca 40 km/h. Får se i morgon hur det går, kunde laddat lite högre men ville hem, så där finns lite mer utrymme
att ladda i nödfall.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Elmoppe.

Inlägg av bearing »

Mellan 3,9 och 4,1 finns massor med energi.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Elmoppe.

Inlägg av l2t »

Inga problem att komma till jobbet idag på samma laddning. Dock gick det lite långsammare till jobbet men det kan man stå ut med.

Idag har jag laddat fullt till 4,17V/cell.
Man får inte heller glömma att man får inte ut fullt så mycket kapacitet vid lägre temperaturer.

Till sommaren blir det mycket bättre.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Elmoppe.

Inlägg av bearing »

Vad använder du för gräns för att avgöra om batteriet är tomt?
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Elmoppe.

Inlägg av l2t »

Tror jag ligger på ca 3,7v/cell vid full belastning totalt 50A.
Där är ju mer att ta ut men vill vara snäll mot cellerna eftersom livslängden har prioritet.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Elmoppe.

Inlägg av bearing »

Om du laddade till 3,9 och stannade vid 3,7 under full belastning i kylan kan du väl inte använt mer än typ 20% av kapaciteten? =)
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Elmoppe.

Inlägg av GalFisk »

Typ. Du tjänar mer i livslängd på att ladda lågt men dra ur batteriet mer. De trivs bäst nära den nominella spänningen (3.6-3.7V), så ett väldigt snällt arbetsområde vore att ladda till 0.3V över detta, och ladda ur till 0.3V under. Sedan kan du expandera symmetriskt vid behov, tills det tar i vid toppen eller botten.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Elmoppe.

Inlägg av bearing »

Han har inget BMS, det är därför han är såhär konservativ med spänningen.

Men har hancellövervakning när han laddar till 4,17?
Det bör ju vara lika viktigt med övervakning i den övre änden som den undre, även om ett toppbalanserat batteri kan klara sig utan, så länge det inte uppstått ett fel på någon cellgrupp.
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Elmoppe.

Inlägg av GalFisk »

Det är viktigast i toppen: går man för lågt tar cellerna skada, men går man för högt tar de eld.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Elmoppe.

Inlägg av bearing »

Jo precis. Men jag menar att i det här fallet, när han har byggt ett batteri med bra kvalitet som är i balans. Då kan han klara sig utan övervakning rätt länge, tills cellgrupperna pga små skillnader i självurladdning börjar driva isär. Ifall batteriet är balanserat vid 4,17 kan det fungera bra att ladda till 4,17 i början. Men det är säkrast att ladda rätt konservativt, 4-4,1V kanske.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Elmoppe.

Inlägg av l2t »

Kommer nog att fixa någon form av övervakning så småningom men för ögonblicket kör jag manuell koll av cellerna.
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Elmoppe.

Inlägg av GalFisk »

Ja, mitt argument handlade mer om att en nedre gräns på 3.7V var onödigt hög, och att sänka den nedre gränsen gjorde mer för att förbättra livslängden än att höja den övre.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Elmoppe.

Inlägg av Henry »

Ju lägre spänning man laddar till som max och ju högre slut spänning som batteriet har i slutet på urladdningen desto längre antal laddcykler, men förstås mindre kapacitet att få ut från det.
cycles.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Elmoppe.

Inlägg av bearing »

GalFisk skrev: 7 mars 2021, 16:36:35 Ja, mitt argument handlade mer om att en nedre gräns på 3.7V var onödigt hög, och att sänka den nedre gränsen gjorde mer för att förbättra livslängden än att höja den övre.
Håller med om att den är onödigt hög, och att intervallet inte är fördelaktigt för livslängden.

Anledningen är sannolikt inte primärt livslängdsrelaterad, utan att han inte har BMS och mäter packspänning. Vid 3,6-3,7V dyker cellspänningen tvärt. Ifall batteriet är toppbalanserat räcker det med någon procents skillnad i kapacitet för att någon cellgrupp ska kunna vara nere vid 2V och resten 3,7V när hela packen har motsvarande 3,6V. Därför måste gränsen sättas högre än branten, typ 3,7V på LMO.
Skriv svar