Elmoppe.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Elmoppe.

Inlägg av l2t »

Detta är hur jag tänker ansluta cellerna. 1 kopparledare (röd) som cellerna ska anslutas till med en annan kopparledar (gul).
Undersidan på samma sätt.
20191116_155408.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av l2t 16 november 2019, 20:09:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Elmoppe.

Inlägg av Sverige »

Cellerna längst till höger...?
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Elmoppe.

Inlägg av l2t »

Cellerna till höger ska självfallet oxå ha en plusanslutning.
Lagt till på bilden.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Elmoppe.

Inlägg av l2t »

Började så smått med anslutningarna ikväll.
Eftersom cellerna kommer att leva ett relativt lugnt liv så behövs det inte så
tjocka anslutningar, men går att sätta fler om det behövs.
20191117_165147.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Elmoppe.

Inlägg av svanted »

om du inte säktringstrådar till varje cell så kan det bli totalbrand om det blir kortis i en cell.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Elmoppe.

Inlägg av Glycol79 »

Säkringstrådning ser man bara i DIY batterier ? Eller har jag missat något? Har sett massor av hemmabyggen på youtube som använder den tekniken. Men jag har aldrig sett det i fabriksbyggda och ändå har jag plockat isär en rätt betydande mängd större batterier. Allt från laptops till elfordon och där har det alltid varit punktsvetsade strips.

Finns det någon anledning till att det är så här. Större tillverkare kanske inte bryr sig om batteribränder, eller är det för att det är lättare att löda tunna trådar om man inte har tillgång till en punktsvets.

Jag har haft batterier där en cell i en sträng har börjat brinna för att sedan hetta upp närliggande och katastrofen är ett faktum. Det har hänt utan att det har varit kortslutning i cellen och under urladdning. Hade det varit kortslutning skulle BMS:en släckt ner för att en sträng har för låg spänning.

I de här fallen rörde det sig om batterier från skrotade hoverboards. De har haft mycket problem med batterierna och vi gjorde lite tester under kontrollerade former. Vi började med att kontrollera så att BMS:en var rätt kopplad och fungerade som den skulle. Sen körde vi urladdning och tittade med värmekamera. Vid ett par tillfälle blev något enstaka batteri så varmt att det började brinna, spänningen sjönk dock inte så mycket i början att BMS:en bröt.

Hur skyddar man sig från sådant? Även om man har sjyssta celler så kan man säkert ha otur och få någon som är dålig.
Skogen
Inlägg: 903
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Elmoppe.

Inlägg av Skogen »

Säkringstrådning ser man bara i DIY batterier ? Eller har jag missat något? Har sett massor av hemmabyggen på youtube som använder den tekniken. Men jag har aldrig sett det i fabriksbyggda och ändå har jag plockat isär en rätt betydande mängd större batterier.
Tesla har säkringstrådar i sina batteripackar.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Elmoppe.

Inlägg av Glycol79 »

Plöjde igenom en hel del video med teardowns på Tesla batterier, och i en var det någon som visade trådarna och hur lätt de gick av.
Känns som de borde vara en källa till problem då de gick av väldigt lätt då killen i videon petade rundor på dem.

Nu skall vi inte hijacka denna tråden för detta, jag var mest nyfiken. Jag har själv använt punktsvets till de batterier jag har byggt.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Elmoppe.

Inlägg av bearing »

Vad är det för batterier du tagit isär?

Även större celler med kantig form har kortslutningsskydd. Det brukar vara en folie med begränsad bredd på ett ställe. Utöver detta brukar även modulerna cellerna är monterade också ha en säkring som skydd mot oavsiktlig kortslutning vid hantering.

Dock har jag bara sett säkringar som skydd mot intern kortslutning i Teslas batterier (inklusive batteriet de byggde åt Daimler till B-class electric). Jag är väldigt kluven kring detta. Säkringstråden ökar resistansen. Och Teslabatterier brinner upp ändå, trots att de har denna lösning.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2325
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Elmoppe.

Inlägg av nifelheim »

Tesla kör väl utan PTC/CID på sina celler.
Så då kan säkringen fylla funktionen av den vanliga CID’n
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Elmoppe.

Inlägg av Glycol79 »

bearing det är till elcyklar, scooters, hoverboards, laptops, högtalare bla.
I vissa har det förutom BMS suttit en säkring, typ flatstifts bilsäkring som varit fastlödd.
Jag är ingen 18650 expert så jag har inte kunnat se något annat skydd än det. Förutom mekaniskt skydd för att inte spänningsförande delar skall kunna beröra varandra.
Jag har själv också använt samma teknik när jag byggt om batteripaket.
Har plockat friska celler som jag testat, punktat ihop ett nytt paket, använt ny BMS med bättre skyddsfunktioner.
Testat att ladda dåliga batteripaket samtidigt som jag har övervakat med värmekamera. Har då sett att enstaka celler kan nå väldigt höga temperaturer. Och det är väl bla därför man kör BMS med övervakning av batteritemp. Då bryts laddningen innan det går illa. Är tanken iallafall.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Elmoppe.

Inlägg av bearing »

Ifall batteripacket består av stora grupper parallellkopplade celler skulle det behövas väldigt många tempsensorer för att kunna avgöra om en cell är på väg att bli het. I praktiken används inte så pass många tempsensorer. Dessutom går det ju inte att koppla ur en cell som blir het, utan det går bara att koppla bort alla förbrukare/laddare och hoppas på det bästa. Det är därför jag ser en fördel med säkringar på cellnivå. Ifall det nifelheim skriver stämmer, att 18650 som säljs på konsumentmarknaden alltid har en tryckaktiverad säkring samt PTC-element inbyggt, innebär det ju mindre risker att punktsvetsa nickelplåten direkt på cellen.

nifelheim, har alltså alla "vanliga" 18650 de skydd du nämnt inbyggt? Hur benämns detta i databladet?
Kan du avgöra ifall t.ex Sony US18650VTC5 har detta?
Se datablad:
http://enerpower.de/wp/wp-content/uploa ... 50VTC5.pdf
Samt mer info:
https://www.powerstream.com/p/us18650vtc5-vtc5.pdf
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Elmoppe.

Inlägg av Glycol79 »

Jag har ett gäng 18650 från någon typ av större bluetoothhögtalare, de har skydd inbyggt men de är något längre än de celler jag har plockat ur större batteripaket. Och visst är det så att tempgivare inte heller är idiotsäkert. De är nog mer till för att begränsa laddström/strömuttag beroende på paketets temperatur.
Det märks rätt tydlig på min ninebot scooter. Är det kallt ute är strömuttaget begränsat tills batteriet når en viss temp.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Elmoppe.

Inlägg av bearing »

Jag tror inte att det som nifelheim syftade på är den elektroniska skyddskrets som jag antar att du menar. Utan det verkar vara en mekanisk lösning. Hittade en beskrivning här:
https://batterybro.com/blogs/18650-whol ... pcb-vs-cid

Tycker att det var intressant att läsa om, för jag kände inte till detta. Och det står faktiskt "Built-in to almost all 18650's"

Se även denna video:
nifelheim
Den första
Inlägg: 2325
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Elmoppe.

Inlägg av nifelheim »

Sony/Murata VTC4 och VTC5A har den inbyggda CID funktionen som videon visar, gissar att det gäller även 5 och 6, fast jag inte provat dom.

När den löst ut kan man "hitta" cellens anodspänning i kanten mellan minus höljet och pluspolen .
Sök på 18650 repair för instruktioner hur man byglar säkringen på egen risk :D
Skriv svar