En liten triodförstärkare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

En liten triodförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag måste bara meddela på studs - inga popcorn, inge hejarop för hur det här går vete hundarna. Mina projekt har en otäck tendes att stanna av när 10% kvarstår.

Dety är DIY-träff, eller snarare triodträff om en knapp månad och jag ville ta med mig något nytt. Mycket inspirerad av ElTompas skitsnygga och ganska minimalistiska rörbyggen och faktiskt inspirerad av mig själv och en tråd jag startade för ganska länge sedan på Diyaudioprojectforum om just hur smått man kunde bygga.
Innan jag går in på väsentligheterna kan jag ibland tycka när jag ser rörbyggen att ju mer plats folk haft att bygga på destu rörigare (sic!) verkar det bli. Omvänt, med ett chassi, för det är ju chassistorlek det handlar om, som är precis så stort att det precis rymmer förstärkaren verkar layout och kabeldragning också bli optimal och överskådlig.

OK, till träffen ville jag ha med mig en fysiskt liten förstärkare. Chassit är en trälåda från H&M med måtten 150x150x50 med en aluplåt som skruvas med genomgående skruv i trälådan. Dessutom, och detta är helt upplockat från ElTompa (sträck på dig!) ville jag ha den batteridriven (12V blyack) och skaffade ett par DC/DC-omvandlare för detta.

Mycket grubbel över rören. Enklast ECL82, eller STC med ECL82+6AK4, eller 1626 eller 6V6 eller EL84 eller 6S19P eller ... 12B4A. 1626 levererar för lite effekt och jag har en stärkare med det röret redan. 6S19P alternativ 12B4A skulle däremot vara mitt i prick; lagom effekt - 1.5W - och mycket välljudande, som ett 2A3 fast indirekt upphettat och i novalsockel.
Ett enkelt ingångs- och drivsteg med LED-bias. Lysdioden ser till att gallret ligger på 1.7V och lämnar lite headroom till ingångssignalen. Katodbias för utgångsröret. Allt anses tillräckligt linjärt för att slippa återkoppling.

Schemat är enkelt:
12b4a_LED_SE.jpg
Och vad behövs för att bygga den här då. Ungefär det här:
12b4a_LED-SE-01.jpg
Plåten kom från snäll EFare. Skrubbade med stålull och lade den i natronlut för att "anodisera" plåten och sprejade sedan med klarlack. Det blev några missar dock.
12b4a_LED-SE-02.jpg
Plåten är färdigborrad och jag har precis borrat lite hål i trälådan. Kontakter för högtalaranslutningar, linjeingångar och bananer till batteriet på baksidan. Det blir ett hål för poten på framsidan. Minimalt med kabeldragning - KISS.

Startar väl upp lödkolven imorgon och börjar med löddrandet ... lödandet menar jag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: En liten triodförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fick faktiskt till hålen för socklarna, vilka är någon snygg "förgylld" lyxmodell för några tior från Kina (med omnejd). Det fanns en shop kallad vt4c.com men tror den har (tillfälligt) stängt.
Jag valde STORT hål för sladdarna till trafarna så jag kunde dra sladdar så de inte skulle skava mot kanterna.
12b4a_LED-SE-03.jpg
Hålen för banankontakterna får jag fiddla med; träet är lite för tjockt för att jag ska få på muttern på insidan. Jag får repa lite med ett stämjärn helt enkelt.
12b4a_LED-SE-05.jpg
Trots alla ansträngningar blir det alltid något fel. Texten på lådan skulle ju vara på sidan. Nu får jag sätta volympoten off-center. :doh:
12b4a_LED-SE-04.jpg
Time to heat up the loadcolv and do some loading.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: En liten triodförstärkare

Inlägg av YD1150 »

Rörbyggen är alltid trevligt i höstmörkret :tumupp:

Vad får man ge för de där (SE)-utgångstransformatorerna, är de från Kina?

Har två sparkopplade utgångstransformatorer för 800ohms högtalare.
Samt högtalarna (2st) av Philips AD3700AM tror jag de heter.
De har 2st ECL82 i P-P och 1/2 ECC83 på ingången.
Var något som Philips hade på 60-talet.
Det är spännande att röra på högtalarterminalerna då de hamnar på +180V
över jord :wink:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: En liten triodförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Trafarna är kinesiska och komna från AliX. De kostade väääldigt lite; några hundralappar. Men det var nog 5-7 år sedan. Jag har använt trafar från Banbury (en nedstängd brittisk firma), EdcorUSA, Hammond (deras budgettrafar är riktigt bra), FragJanZuerst, Röhrentechnik och Kina/AliExpress.

Det var inte EL86 i din förstärkare?!
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: En liten triodförstärkare

Inlägg av YD1150 »

Nej, det var två stycken ECL82 och avtappningar på trafon. Annars är EL86 som sagt vanligt med transformatorlöst. Alla delar finns kvar för att kunna återanvändas.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: En liten triodförstärkare

Inlägg av ELTompa »

HUGGBÄVERN skrev: ... lade den i natronlut för att "anodisera" plåten...
Det har jag aldrig tänkt på man kan göra. Resultatet ser ju fint ut!
Det ska blir spännande att se hur din DC/DC omvandlare funkar för ändamålet.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: En liten triodförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Man får se till att aluminiumet är snuskigt rent. Jag kör med tvålull och ser till att inte ta på plåten innan jag lägger ner den i lutbadet - fingeravtrycken syns efteråt.
Sedan är ångorna från "lutningen" irriterande. God ventilation är att kraftigt rekommendera.


Vi hade inte riktigt samma DC/DC-omvandlare. Jag vill minnas att jag kan plocka ut 200mA men ska klara mig med nästan hälften.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: En liten triodförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sådär, kommit igång med lödandet av det fåtal komponenter som utgör förstärkaren. Jag limmade komponenter med mitt favoritlim - Loctite Power Glue. Det är lite (mycket) klibbigt och en aning segt vilket gör det perfekt till det mesta. Bara det inte avger giftiga ångor när det blir varmt av motstånden.
IMG_7714.jpg
Lysdioderna får lysa upp i rören och en extra lysdiod under drivröret (blått till färgen).
IMG_7712.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: En liten triodförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En cliffhanger, eller vad det kallas när man avslöjar att det är betjänten som är mördaren. Så här ske det se ut, är det tänkt.
12b4a_LED-SE-07.jpg
12b4a_LED-SE-06.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: En liten triodförstärkare

Inlägg av Platis »

Det där blir ruskigt snyggt! :) Var hittade du lådan? Den passade ju alldeles utmärkt! :tumupp:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: En liten triodförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

H&M Home. :idea: Lådan är 150x150. HM har andra lådor (om man har tur). Jag har en låda på ca 200x300mm också.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: En liten triodförstärkare

Inlägg av anders_bzn »

Blir ju bra det där. Ser att motstånden kom fram, vad bra.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: En liten triodförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mycket blir bra, vad det lider. Jag har tappat massa sugar just nu men det här åstadkoms precis:

DC/DC-omvandlaren inrattad till att ge rätt spänning ut.
12b4a_LED-SE-13.jpg
Och glödspänningen verkar funka fint. Samma spänning matar DC/DC-omvandlaren förresten.Kul att det finns rör som kan matas med både 6 och 12V.
12b4a_LED-SE-14.jpg
(Den blå lysdioden gör ju så att elektronerna mellan anod, galler och katod rör sig jämnare = mindre distårsjon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: En liten triodförstärkare

Inlägg av ELTompa »

Ser sjöön :bravo:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: En liten triodförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Blott är flått.

Jag är dock rädd att effekten är lite för liten. Idag körde jag min 5998A-stärkare (2x3,5W) och den fick jag nästa köra i botten för att få lite hus-skak. Fast den kanske inte når några höga effekter; drivsteget är kanske för svagt ... :humm:
Skriv svar