Batteridriven portabel hörlursförstärkare

Berätta om dina pågående projekt.
mikaelmark
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 september 2019, 14:54:39

Batteridriven portabel hörlursförstärkare

Inlägg av mikaelmark »

Jag testar flera diskreta operationsförstärkare för min DIY bärbara hörlursförstärkare (med första generationens NiMh 16VDC/2Ah batteripack), med gott resultat. När batterierna laddas ur till ungefär 7VDC, så sänks volymen och om den går under operationsförkarens arbetsspänning så distar även ljudet. Nu undrar jag om några saker (se bifogade kretsscheman):

1. Eftersom ingångseffekten är direkt ansluten till +/- 15VDC-utgången för spänningsregulatorerna LM317/LM337 för att inte dra onödigt mycket ur batterierna, så används förstås inte de två stora filterkondingarna samt likriktningsdioderna att användas. Finns det riska att spänningsregulatorerna förbrukar någon mAh-ström baklänges, trots att det finns ingen förbrukare åt detta håll i strömförsörjningen. Kanske är det bäst att ta alla komponenterna i strömförsörjningen (genom att ta bort spänningsregulatorerna eller kapa ledningsbanan på kretskorten till spänningsreg.)?

2. Bör de två stora filterkondingarna (med originalvärdet 4700uF bytt till 10000uF) användas medan förstärkaren trots att den drivs med batterier, eller kommer operationsförstärkaren fungera bra utan dessa kondingar med strömförsörjning i realtid direkt från batterierna?

3. Kan jag säkert ta bort alla tre (eller någon av de) lysdioder i förstärkaren för att minimera batteriernas urladdning?

4. Eftersom dessa diskreta op. förstärkare klarar upp till 24VDC, kan det vara en bra idé att höja batterispänningen till mellan 18 och 24VDC?

5. Med tanke på ovan, kan det vara en fördel att byta ut NiMh-batterierna mot litium, t.ex. snabbare dynamik och transienter osv?

6. Då jag använder en Burr Brown TLE2426 ihop med en MKP 1uF som Virtuell Ground för att ge signaljord istället för batteriernas minusspänning, så undrar jag om det är ett bra val? Och i databladet står att den har en Supply Current på 170 microAmpere, vilket låter försumbart om det avser hur mycket denna krets förbrukar!?

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/tle2426.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Batteridriven portabel hörlursförstärkare

Inlägg av opampen »

Du behöver ju inte ha regulatorerna om du använder batteridrift.

Den blå lysdioden kan du ta bort.

Litium batterier är ett bättre val.

Om förstärkare kretsarna tål högre spänning så kan du höja batteri spänningen.

Supply Current på 170 µA är kretsens egenförbrukning. Sen när man kopplar in den i en krets så ökar strömförbrukningen mycket riktigt!
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18290
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Batteridriven portabel hörlursförstärkare

Inlägg av 4kTRB »

Varför återkopplade du den "diskreta" op-förstärkaren på dess utgång?
mikaelmark
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 september 2019, 14:54:39

Re: Batteridriven portabel hörlursförstärkare

Inlägg av mikaelmark »

Tack för svaren!

4kTRB; Jag tror det blivit lite missförstånd, då jag använt en TLE2426 rail splitter ihop med en 1uF kond. som tar spänning från batterierna och är ansluten till signaljord på kretskortet, då batterierna endast ger +16 och - 16VDC, medan standardversionen med en ringkärnetransformator har 15 - 0 - 15VAC, där 0 är ansluten till jord.

Varför skulle strömförbrukningen öka för denna virtualla jordgeneratorkrets, då den som sagt endast är ansluten till jord? Hur mycket ström kan den förbruka i verklig drift, tro?

Vad gäller lysdioderna, så är det två (L301 och L302) som sitter på kretskortet under chassilocket och anger att det finns positiv och negativ spänning samt ytterligare en (L303) som sitter i frontpanelen för att visa att förstärkaren är på. Är det ok om jag tar bort samtliga tre?

Samt om jag tar bort spänningsregulatorerna så exkluderas som sagt hela strömdelen som inte behövs vid batteridrift, men kan/bör jag låta de tre 0,15uF -kondingarna (C308 - C311) och resistorerna/motstånden (R305 - R308) vara kvar?

Sedan används den ordinarie operationsförstärkarkretsen (i originalutf. OPA2134 men i mitt fall en diskret modell typ V6 Vivid, NewClassD, SS3602 eller Orange) för att generera och förstärka ljudsignalen. Det finns också möjlighet till tre olika "gain"-lägen genom att ändra resistansen mot jord med switchar.

Det finns några som påstår att denna förstärkaren har väldigt hög utgångsnivå och saknar lokal negativ feedback på utgången mot ingången av operationsförstärkaren, vilket kan ge en hög DC-offset och ev. distorsion. Är det någon som har en idé om detta och om det går att åtgärda? Observera att jag endast använder den lägsta gain-inställningen för op. först. kretsen.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Batteridriven portabel hörlursförstärkare

Inlägg av opampen »

Använder du endast batteri kan du ta bort dom komponenter som tillhör nätdelen. Även dom tre dioderna.

Men du kan väl bara koppla bort nätdelen från förstärkaren helt och hållet. Så behöver du inte tänka på det! Sparas nätdelen som den är om du senare kanske vill ha nätdrift!
mikaelmark
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 september 2019, 14:54:39

Re: Batteridriven portabel hörlursförstärkare

Inlägg av mikaelmark »

Tack för svaren!

Har nu fått rekommendation från tillverkaren av den diskreta operationsförstärkaren att löda två 22pF kondensatorer på 4K7-motstånden R102 och R202 (mellan -In och Out) för att säkerställa stabiliteten och minska risken för oscillation.

Denna mod ska tydligen inte påverka ljudet, då frekvensen hamnar på 1,5megaHertz. Men kommer detta göra att det förfrukas mer ström och bör det göras även om inte behovet finns, t.ex. för vanliga standardkretsar som t.ex. OPA2134 och OPA627?
Skriv svar