Köpet som blev ett projekt - nästan där

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Köpet som blev ett projekt - nästan där

Inlägg av GastonDeVille »

Imponerande djup kunskap om kylprylar :o
Nåväl, nu har det anbringats en omgång "Hammerite Special primer grund - för icke järnhaltiga metaller" som jag tyckte passade på koppar, vilket jag antar att det är. "...grundfärg för att ge vidhäftning på aluminium, krom (!), mässing, koppar ..."
20190904_220257.jpg
Först en lätt slipning med slipduk, kraftrengöring för metall..
20190904_213245.jpg
Och grundfärg på det
20190904_214801.jpg
Ska det behövas toppfärg inne i / inuti kylskåpet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av GastonDeVille 5 september 2019, 17:40:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Köpet som blev ett projekt - går det att rädda?

Inlägg av Henry »

Silikonet torkar men så kanske det kryper in fukt ändå?

Inte om underlaget är fettfritt mao rengjort med tex aceton eller dylikt först för då fäster det så du inte kan dra av det efter att det härdat utan mekanisk bearbetning är det enda som gäller.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Köpet som blev ett projekt - går det att rädda?

Inlägg av MadModder »

Jag skulle ha målat ovanpå grundfärgen. Grundfärg brukar väl inte hålla fukt ute så bra?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpet som blev ett projekt - går det att rädda?

Inlägg av Glenn »

Jag skulle nog också ha målat, grundfärg brukar som sagt släppa igenom fukt.

syns det ju inte ka man ju måla med pensel också.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Köpet som blev ett projekt - går det att rädda?

Inlägg av Nerre »

Precis, vid t.ex. rostlagning på bil rekommenderar många att måla med klarlack på den renslipade plåten innan spackling och grundfärg, för om man kör omkring med bara en massa spackel och grundfärg tränger fukt igenom och det börjar rosta under.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Köpet som blev ett projekt - går det att rädda?

Inlägg av MadModder »

Det många också gör helt fel är att slipa ner och börja spackla varenda rostfläck på hela bilen. Sen orkar de inte fortsätta för det är för mycket, och de kör omkring med en bil som ser ut att ha fläcktyfus. Och det står inte på förrän alla fläckar är rostiga igen. Ta lite i taget och gör klart det, och fortsätt sen med nästa lilla område.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Köpet som blev ett projekt - går det att rädda?

Inlägg av Nerre »

Fast lackar man med klarlack under först så rostar det ju inte, då kan man köra runt med fläcktyfus :)
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Köpet som blev ett projekt - går det att rädda?

Inlägg av GastonDeVille »

Grundfärgstyfus... den delen är väl dessutom konstant kallsvettig.
Asch, tänkte inte på det :roll:
Hade lite bråttom att få ihop det.

Ska försöka att göra om och göra rätt.

Men kylskåpet fungerar och luktar nästan ingenting längre! Ett tips är att låta en astmatiker kolla kylskåpet efter sanering :wink:
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 903
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Köpet som blev ett projekt - nästan där

Inlägg av mcrj »

Ställ in en skål ättika under natten så är lukten borta sen.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Köpet som blev ett projekt - går det att rädda?

Inlägg av Micke_71 »

MadModder skrev:Det många också gör helt fel är att slipa ner och börja spackla varenda rostfläck på hela bilen. Sen orkar de inte fortsätta för det är för mycket, och de kör omkring med en bil som ser ut att ha fläcktyfus. Och det står inte på förrän alla fläckar är rostiga igen. Ta lite i taget och gör klart det, och fortsätt sen med nästa lilla område.
Eller så gör man som jag gjorde med min numera bortbytta bil. Blästrade plåten och rollade på 3 lager 2-k CA-grund så man kunde slipa plant utan spackel o skit. Sen kom höstvädret för tidigt och dörrarna fick vänta till följande år innan färdig lack med äkta 2-k klarlack ovanpå metalliv basen. Rosten höll sig borta.

Trösklarna tröttnade jag på och de blev aldrig färdiglackade. Men jag åkte 3 år med 3 lager CA grund utan minsta tillstymmelse till rosten skulle komma tillbaka.

Bil helvetet fick jag lämna in när den var 1 år gammal för omlack av trösklar. Det höll 6 månader, lämnade iväg igen och det höll 6 månader. Sen tröttnade jag i typ 3 år och lät rosten växa till sig innan jag gjorde det själv, blästring, CA-grund i flera tjocka lager och det höll i 3 år utan minsta lilla fläck. Så det beror på vad man använder sig av. 2k epoxy grundfärg typ CA-grund eller håller om man lägger flera tjocka lager.
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Köpet som blev ett projekt - nästan där

Inlägg av malman »

Har ett snarlikt skåp och trasslat en del med det...

Klumpen på röret ser ungefär likadan ut på mitt... varit mer orolig för sprickor runt där stora röret ansluter.. ser ut som det är på väg att släppa där.. som om någon vickat på det tills skarven börjat spicka... men det funkar ännu så länge....

På mitt la ena ntc/ptc’n av (den nedre) varpå kylelementen isade igen konstant... höll på så under några år innan jag insåg vad som var felet.

Dörrkontakt vill jag minnas är magnetisk, sitter reedrelä på kretskort i toppen.
Lampan på mitt tänds av att plastbit med reflektor tillåts fällas ner när man öppnar dörren.

Nätdeln utgörs av en capacitive dropper... där kondensatorn ger upp efter ett tag. Antar att den får stryk av transienter på 230v’en. Det som händer när den börjar degradera är bland annat att lampan slocknar efter en stund med öppen dörr... och ibland blinkar lite lugnt av och till....
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Köpet som blev ett projekt - nästan där

Inlägg av GastonDeVille »

Kollade lite på elektroniken och det ser lite skruttigt ut.
Får se när nätdelen brinner upp, eller om den har fått nytt liv
då den varit inne på service (!) en gång i sitt liv.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Köpet som blev ett projekt - nästan där

Inlägg av limpan4all »

Du behöver inte tillverka några delar för att "vända" på dörren alla delarna passar på andra sidan rakt av, bara att skruva ur tappen och stoppa i den rätt samt vända på plastbitarna.
Men passa på att byta den klassiska 1uF X2 275V 22,5mm pin-pin kondensatorn som är en del av spänningsdelaren till elektronikens drivning. För det är bara en tidsfråga innan den packar ihop.
Du bör sätta en kaptontejp eller liknande på fram och baksidan så att det blir en liten innåtvänd läpp längst ned på plastbaffel framför evaporatorn (inne) så att allt avfrostningsvatten rinner ned i rännan som flyttar vattnet till skålen ovanpå kompressorn för avdunstning.
Skriv svar