Renovering av agria traktor med Hirth 2takts motor...

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Renovering av agria traktor med Hirth 2takts motor...

Inlägg av Mizzarrogh »

Agria 1700 (1960 tal)

(Obs! PDF!!)
https://www.agria.de/fileadmin/redaktio ... _en-gb.pdf

Såhär ser motorn ut:
(Obs! PDF!!)
https://www.agria.de/en-gb/service/all_ ... h=ac6fe8bb


Har nog en gammal tråd om maskinen någonstans här men jag hittar den inte...
Kom andra saker emellan då så jag glömde av detta, men kom på det igen nu när jag och brorsan städade hans garage och han undrade hur länge den skall stå där... :oops:

Nå, hursom, jag hittade igen den gamla originalmotorn som alltså är en Hirth 2taktare (detta är en gammal maskin från 60 talet).
Min far sade mig att han en gång bytt lager, axel, mm på den men han trodde att det var någonting med tändningen.

Jag har inte kommit åt att titta på maskinen ännu nyligen, men några dumma frågor jag har av vad jag minns av den:

Om spolen är paj, kan jag då linda om den med tex 0,80 mm emaljerad koppartråd över ca 200-240 Varv, eller har jag räknat fel?
(tänkte så klart mäta vad det är i original)
På primären och ansluta en ny spole externt till den, eller?
Om, skulle det fungera med en ny skoterspole (kopplad till den gamla omlindade primären) eller har jag haft otur när jag tänkte idag?

Vidare, om mot förmodan kondensatorn också skulle vara paj, kan jag ersätta den med en vanlig från en personbil eller motorcykel (och montera den externt), eller blir det sheiZZe då över tid?

Passar tex Bosch tändstift för tvåtaktare till denna motor?

Var 17 hittar man nya brytarspetsar som passar denna maskin??

Om strömspolen till lösa förbrukare (belysnings spolen) är paj kan jag linda om den med tex 1mm över 250 Varv?
(Den har väl ingen kritisk funktion här man jag tänkte använda den till ett par lampor när man använder maskinen vintertid tex)

Tips för att lossa svänghjulet utan att riskera att axelfästet på detta blir skadat?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Renovering av agria traktor med Hirth 2takts motor...

Inlägg av Mizzarrogh »

Värdet på kondensatorn bör väl ligga runt 0,18 µF (typ...) om jag inte minns helt fel så i teorin borde det fungera?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Renovering av agria traktor med Hirth 2takts motor...

Inlägg av Mizzarrogh »

Räknar jag rätt på att minimigränsen för temperaturtolerans för tråden är ca 70 grader? (dvs tråd specad för 100 grader bör fungera) eller?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Renovering av agria traktor med Hirth 2takts motor...

Inlägg av SeniorLemuren »

Om den har ett magnetiskt svänghjul så är det mycket troligt att magneterna är för avmagnetiserade för att det skall räcka till att generera spänning till tändningen. Ett vanligt fel på motorer om stått länge.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Renovering av agria traktor med Hirth 2takts motor...

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar! Det hade jag faktiskt inte tänkt på.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Renovering av agria traktor med Hirth 2takts motor...

Inlägg av säter »

Strunta i magneterna så länge.
Försök att felsöka i stället.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Renovering av agria traktor med Hirth 2takts motor...

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, det var väl tanken (tänkte passa på att gå igenom alla gamla manualer och sprängskisser nu när man är strandad här uppe i regnet...), men är det någon av er här som vet hur man mäter primärspolen på generatorspolen om den är kortsluten mot sig själv?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Renovering av agria traktor med Hirth 2takts motor...

Inlägg av säter »

Mizzarrogh skrev: 29 juni 2021, 17:02:28 han trodde att det var någonting med tändningen.
Då tror du att generatorspolen är trasig?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Renovering av agria traktor med Hirth 2takts motor...

Inlägg av Mizzarrogh »

Tänkte kolla allt när man ändå håller på och monterar av svänghjul och skit.
Jag vet inte om det kanske går att använda den som reserv att driva en extern tändspole om det krisar och primären är körd på tändspolen tänkte jag (eller om den är för kraftig, men den borde vara lätt att ändra).

Men det verkar ju inte vara så mycket tråd på primären på den andra heller så den borde gå att handlinda utan verktyg tycker man iom att tråden är såpass grov på primären, sekundär däremot vetetusan den behöver man nog någon form av maskin att sträcka och placera tråden med tro jag då den är såpass lång och tunn, till skillnad mot primärspolarna borde den ju ha flera tusen varv med hårfin tråd, därav tanken med en extern färdiglindad sekundär om det fungerar... Minns det gick på gamla mopeder om tändspolen var slut, man kunde då koppla den till valfri primär spole, bra vet jag inte men motorn snurrade i allafall...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Renovering av agria traktor med Hirth 2takts motor...

Inlägg av säter »

Du kan ju börja med att kolla brytarspetsarna.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Renovering av agria traktor med Hirth 2takts motor...

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, med all respekt, vet ni vilka som passar denna motor om man behöver byta brytarspetsar, även om den är hel så är det ju bra att ha en i reserv (gamla mopeder och bilar brukade de gå av ibland när motorn gick hårt).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Renovering av agria traktor med Hirth 2takts motor...

Inlägg av HUGGBÄVERN »

(Det finns någon udda grej som påminner om din traktor och som tydligen inte var ovanlig i öst. Tror den kallades motoblonka eller nåt liknande. Den var vajerdriven, dvs man fäste vajern i ena änden av fältet och i "traktorn" som vinchade in den för att blöja en fin rak fåra.)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Renovering av agria traktor med Hirth 2takts motor...

Inlägg av Mizzarrogh »

Litet off topic:
Bild
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av agria traktor med Hirth 2takts motor...

Inlägg av Oskar »

Kul projekt :)

De där motorerna, Hirth, Sachs, ILO osv är ibland exakt samma som de som satt i de tidiga snöskotrarna. Vad är det för storlek på motorn?

Angående tändningsfrågorna. Det mesta kan jag inte svara på .. men:
Finns det gnista överhuvudtaget?
Öppna kåpan över svänghjulet och försök kolla skicket på brytarna. Ofta räcker det med att fila till kontaktytorna på maskiner som stått länge. Kolla att brytarna öppnar i rätt läge, d.v.s när kolven är strax innan övre dödläget. 0,4mm brytaravstånd funkar till det mesta.
Om motorn har tändförställning med hjälp av centrifugalvikter, lås fast dessa i utfällt läge när du kollar brytaravstånd och tändläge.

Om du måste loss med svänghjulet, försök kolla vilken gäng det är i svänghjulet som avdragaren skall sitta i - du bör använda en avdragare för ändamålet. Ofta ser det ut ungefär så här:
https://www.ettansmopeder.se/product/av ... UwQAvD_BwE

Man kan komma undan med kloavdragare, men risken är mkt stor att man förstör vevaxelns ände.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Renovering av agria traktor med Hirth 2takts motor...

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar!
Jag har inte kommit åt att titta på den sedan jag postade förut (den står ännu kvar hos brorsan tills han har tid att hjälpa till att gräva fram resten av maskinen, jag behövde hjälpa farsan med att flytta en liten nätt grej som krävde att vi tog ned en stor bit av väggen till hans arbetsrum och byggde upp den igen, därav inga bilder ännu...), men när farsan testade den senast (han jobbade yrkesmässigt med motorsågar på 70-80 talet) sade han att han trodde att det är något kompressionsfel på den.
Vet ni hur man justerar detta?
Skriv svar