Programmerbar cdi tändning.

Berätta om dina pågående projekt.
l2t
Inlägg: 1488
Blev medlem: 14 september 2010, 21:14:53
Ort: Lund, Skåne :-)

Programmerbar cdi tändning.

Inlägg av l2t »

Tänkta det var dags för mig att lägga upp mitt senaste projekt för allmän beskådan.
Det är ett cdi-tändsystem till min mc, fungerar utmärkt som det är men lite jobbigt när man ska lägga in ny tändkurva med att programmera om hela kretsen.

Använder en avr Mega8 som programmeras i Bascom.
Det jag ska försöka mig på är ett Windows Gui för att lägga in ny tändkurva.
Tänker använda Visual basic Express för det med rs232 till Mega8.
Är ganska grön på windowsprogrammering så det lär ta sin tid men om jag blir klar innan årets slut så :D
Bild
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7614
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Programmerbar cdi tändning.

Inlägg av Walle »

Väldigt intressant projekt!

Kommer du publicera kretsschema för detta projekt? :)
tjabba
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 maj 2010, 07:43:06

Re: Programmerbar cdi tändning.

Inlägg av tjabba »

Jag byggde en programmerbar TCI+Insprutning för ett tag sen där man mappade förbränningsmotorn ifrån ett GUI gjort i Visual Studio Express. Det är väldigt enkelt att kommunicera via comporten ifrån VSE. Hojta till om du är intresserad av kod. Den kommunicerade i realtid så man kunde mappa medans man körde, ungefär som Megasquirt men enbart för en cylinder (moped).
l2t
Inlägg: 1488
Blev medlem: 14 september 2010, 21:14:53
Ort: Lund, Skåne :-)

Re: Programmerbar cdi tändning.

Inlägg av l2t »

Walle: Inte helt omöjligt att jag lägger upp shema och kod senare när jag fått allt att fungera, det primära just nu är programmeringsbiten.

Tjabba: lär nog ha en del frågor senare om kommunikationen mellan pc och avr. Vilken krets använde du? bilder på bygget hade varit intressant, kanske även på Gui:et.
tjabba
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 maj 2010, 07:43:06

Re: Programmerbar cdi tändning.

Inlägg av tjabba »

Jag baserade det på en PIC16F877 men skulle gissa att det är ganska lätt att konvertera över koden. Ska se om jag kan leta upp kortet ikväll och fota. Sitter på jobbet nu och kommer inte åt filerna hemma men jag hittade en skärmdump på en gammal version. Denna version mappar endast bränslet och diverse debugging ligger med. På den slutgiltliga traskar man runt i mapptabellen med tangentbordet för att snabbt och enkelt kunna ställa under körning.

Bild
l2t
Inlägg: 1488
Blev medlem: 14 september 2010, 21:14:53
Ort: Lund, Skåne :-)

Re: Programmerbar cdi tändning.

Inlägg av l2t »

Efter lite försök med att komma igång med VB express så lyckades jag göra ett litet Gui. Återstår en del på det visuella och sen så ska det skrivas lite kod så att allt fungerar oxå.

Bild
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 24745
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Programmerbar cdi tändning.

Inlägg av Glenn »

hur månmga cylindrar stöds ? en ?

klart intressant iaf :)
l2t
Inlägg: 1488
Blev medlem: 14 september 2010, 21:14:53
Ort: Lund, Skåne :-)

Re: Programmerbar cdi tändning.

Inlägg av l2t »

Just denna versionen skall bli till en tvåcylindrig rd 350 Yamaha, 180 graders vev.
l2t
Inlägg: 1488
Blev medlem: 14 september 2010, 21:14:53
Ort: Lund, Skåne :-)

Re: Programmerbar cdi tändning.

Inlägg av l2t »

Har stött på ett "litet" problem. Hur överföra värden från en variabel till min Chart? e det så illa att jag måste gräva ner mig i databas djungeln? I detta läget så behöver jag inte kunna spara datan utan bara visa den på charten.
I värsta fall så behöver man ju inte ens en graf utan laddar ner datan direkt.
Förvisso så är det ju trevligt och se tändkurvan på en graf oxå.
eFFeT
Inlägg: 70
Blev medlem: 13 oktober 2009, 19:23:29
Ort: Luleå

Re: Programmerbar cdi tändning.

Inlägg av eFFeT »

Nice!
Hur hög spänning å stor konding har du?

Får du den höga spänningen direkt från svänghjulet eller måste du transformera upp de?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 24745
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Programmerbar cdi tändning.

Inlägg av Glenn »

Jag är ganska övertygad om att en RD350 har separata tändspolar, RD125 har det iaf.
l2t
Inlägg: 1488
Blev medlem: 14 september 2010, 21:14:53
Ort: Lund, Skåne :-)

Re: Programmerbar cdi tändning.

Inlägg av l2t »

Spänningen kommer från spolarna i svänghjulet.
Kondensatorn ligger på ca 1-1.5 uf och spänningen från spolarna på ca 250V.
1 Tändspole med två utgångar, dvs "wasted spark".
eFFeT
Inlägg: 70
Blev medlem: 13 oktober 2009, 19:23:29
Ort: Luleå

Re: Programmerbar cdi tändning.

Inlägg av eFFeT »

Okej. Kring 70-90mJ.. de låter vettigt :)

Styr du den med en Tyristor/TRIAC, IGBT eller MOSFET?

Har du nån snubber?

Alltid kul att se hur andra gör :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 24745
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Programmerbar cdi tändning.

Inlägg av Glenn »

Vill man verkligen ha wastefire på en tvåtaktare ? då bränner man ju av en gnista när kolven är i bottenläge, och det är fri väg rätt ut i förgasaren normalt sett 8lite beroende på membaran osv)
eFFeT
Inlägg: 70
Blev medlem: 13 oktober 2009, 19:23:29
Ort: Luleå

Re: Programmerbar cdi tändning.

Inlägg av eFFeT »

Man tänder ju några grader innan TDC. Som blir några grader före BDC på andra cylindern. Har ingen aning på vilken tändkurva som l2t ska köra med men de är nog nånstans mellan 20-45 grader före TDC.
Då har inte portarna hunnit öppna. Eller du bör inte ha en bra blandning kring tändstiftet iaf för att de ska antända.
Bör knappast bli nått större problem än när de varma avgaserna möter den nya luft/bränsle-blandningen. :)
Skriv svar