CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

Skulle tydligen inte sova inatt så jobbade vidare lite.
Justerade denna platta för att ge 2mm mindre spänning jämfört mot tidigare där jag fick göra slots. Tyvärr har jag på något sätt också lyckats sätta hela plattan 5+ Mm för högt upp, så remen är slapp som attans istället... Mer än spännaren kan kompensera för. Får fräsa slots i bakre plattan så allt sitter i linje.
Senast redigerad av Bonehead 2 oktober 2020, 15:01:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6971
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av lgrfbs »

Coooooolt projekt, du har börjat på. :bravo:
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

Tack! :D

Z är nu helt funktionell!
Fräste om bakre plattans hål till avlånga hål för lite justermån men detta skapade ytterligare problem då stödlagret inte satt bra längre.
Jag fick göra nya fästhål för att få det så bra som möjligt, man ser skillnaden mot högra fästet där jag fick det rätt på första försöket. :mrgreen:
IMG_0619.JPG
Monterade även spännaren. Tanken var att denna skulle sitta med två skruvar men efter att ha knäckt två tappar i samma hål så svetsade jag dit ena ändan istället... :x
Går fortfarande att ta isär halvorna i alla fall.
IMG_0620.JPG
Remhjulet på Z-skruven vägrade sitta helt fast med dom två skruvarna som den var förberedd för.. Så jag gjorde en specialskruv som går igenom både remhjul och axeln från fräsen.
IMG_0589.JPG
IMG_0621.JPG

Efter detta så började jag bli lite orolig över att utväxlingen var för dålig på Z då motorn inte hade så mycket ork jag hoppades .. Hade helt missat att man skulle ställa om drivaren till rätt motor, sen jäklar blev det fart på grejjerna. :bravo:
Maxhastighet är ca 540mm/s men har ställt ner det till 360 i videon. Y klarar runt 1400mm/s men ligger mycket lägre i videon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Bonehead 2 oktober 2020, 14:47:22, redigerad totalt 1 gång.
Larsson90
Inlägg: 646
Blev medlem: 24 december 2008, 21:43:25
Ort: Göteborg

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Larsson90 »

Snyggt!
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av persa »

Instämmer till fullo :tumupp:
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

Tackar! :)

Hållt på med X nu.
Monterat av allt som inte kommer användas för att kunna ta massa mått.
IMG_0622.JPG
In med alla mått i CAD och kom fram till en lämplig hålbild som undviker allt känsligt bakom, skriver ut en mall i plast för att kunna markera hålen med en hålkörnare.
IMG_0623.JPG
Borra och gänga på frihand. M6 nertill och M8 upptill.
IMG_0626.JPG
Nya plattan har slots och rejäla brickor på tidigare nämnda skruvar, detta gör det busenkelt att justera remspänningen.
X axeln är mycket grövre så behövs definitivt inga stödlager här.
Nu har jag provkört X och Y upp till 2500mm/min utan problem, bra som fast travel men lär knappast fräsa i den hastigheten. :lol:
Z verkar kärva lite högre upp där den sällan rör sig så fått sänka till 300mm/min för att säkerställa att den aldrig drar löser ut på överström.
I övrigt verkar allt fungera fint! Så klart mycket backlash i skruvarna men ska se om jag kan få lite video på när den faktiskt fräser med motorerna i drift. :D
IMG_0639.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

Passade på att städa nu när grovjobbat är klart ... :D
Monitorn syns mellan fönsterna på väggen. Tanken är att denna ska få ett annat fäste så man kan dra när den i en bättre position när det är dags för CNC körning men det funkar så länge.
Har även en Raspberry pi inkopplad på den som agerar musikstation/'googledator', med ett knapptryck hoppar man mellan raspberry och CNC datorn.
Finns dock lite att önska när det kommer till kabelhantering. :|


Sen började jag gräva i fräsen. Dessa kugghjul matar växellådan i knät, dom stående axlarna drivs av fräsens motor .. Så jag tog helt enkelt ur dessa drev och slog ihop allt igen, mindre oväsen och lite mer kraft till frässpindeln.
Bilden blir av någon anledning upp och ner när jag laddar upp den ...
IMG_0665.JPG
Testar lite rörelser med alla motorer inkopplade. Märks inte särskilt mycket hur (relativt) snabba X och Y är då dom slöas ner av Z vid dom rörelserna dom gör "tillsammans".
Ett jäkla blinkande också, min ena telefon gillar inte alls belysningen i garaget.

Här kör jag första programmet, skrev koden för hand bara för att se så allt lirade.
Fräsningen går i 160mm/min och transporten i 1500mm/min.
Skulle nog kunna öka fräsningen lite mer utan att belasta fräspinnen för mycket och transporten klarar utan tvekan 2500>mm/min men vill bli lite bekväm innan jag gasar på.

Mycket nöjd med detta! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Bonehead 2 oktober 2020, 14:47:38, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Fagge »

Riktigt bra jobbat :bravo:
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bosen »

Roligt och intressant projekt!
Jag vill gärna berömma dig för väldigt bra bilder dessutom :tumupp: :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Håller absolut med om bilderna, bra. Detta med mall innan montering tyckte jag var lärorikt!
Här finns en del kunskap också. Testa text https://www.microtechstelladata.se/
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

Tackar! Gör mitt bästa för att få klara och tydliga bilder, alltid roligare att titta på sånt. :)

Har en fundering på elsidan nu.
Just nu sitter det 5 nätaggregat i lådan.
1st 5+24VDC / 3st 70VDC / 1st PC/ATX nätagg.
Vågar man koppla samman jord på alla dessa?
Hade underlättat en del för dragning till separat kontrollpanel.

Se det påbörjade elschemat för lite lättare förstå hur det sitter ihop.
itRmOmV.png
Tanken är då att koppla ihop det så här för att se till så 0V ligger på samma nivå överallt, annars finns det väl risk att den flyter på olika nivåer?
Eftersom jag inte helt förstår detta så är jag såklart orolig för att det på något vis skulle bli kortslutning eller liknande skada..
2.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av PeterH »

Sträva alltid efter att koppla alla jordar separat till EN punkt, att seriekoppla rekommenderas sällan. Du kan hitta en hel del bra råd på exempelvis Geckos hemsida, råden gäller nog alla CNC styrningar...
stardaisy.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Zhorts »

Det är, som du säger, helt rätt att koppla ihop jorden på DC-sidan (på rätt sätt). Men för att undvika otrevliga överraskningar så behöver man ju då kontrollera att DC 0V inte är galvaniskt kopplad till någonting på AC-sidan (fas eller nolla), eller i alla fall att allt är kopplat till samma. Det är brukligt (något sånt där bra elsäkerhetsdirektiv) att ha isolation, men har man köpt billigaste kina-prylarna så kanske de inte var så noga med det.
I värsta fall så skulle DC 0V kunna vara hopkopplat med inkommande fas, och då har du 230V mot jord på allting, vilket inte är så nyttigt.

Jag skulle mäta upp varje nätdel för sig och göra en resistansmätning mellan allt på in och ut med nätdelen oansluten. Hittar du inget som är några få ohm så är det antagligen OK. Tänk på att det finns kondensatorer som kommer laddas upp när du mäter, så resultatet kan vara... låt oss kalla det intressant. Tidsvairant.
Om det ser bra ut så sätt ett stort motstånd på varje DC 0V och koppla ihop efter dessa (förslagsvis ett i taget). Koppla in AC-sidan men låt DC-sidan vara olastad. Om det inte blir någon spänning över dessa motstånd så flyter det ju ingen ström mellan DC 0V på de olika nätaggregaten, och då är det ju "kosher" att koppla ihop dom.

Se upp för felströmmar och oväntade strömvägar. Vad händer om en jordpunkt lossnar, till exempel. I värsta fall kan din styrelektronik hamna på 72V DC, vilket den säkert ogillar.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

Stort tack för tipsen!
Lärde mig lite mer på geckosidan och kommer följa era råd innan jag kopplar ihop allt! :)

Nu har jag iaf roat mig med schemat i några kvällar och börjar bli rätt så klar hoppas jag.

En kontrollpanel ska byggas ihop med 3 vippbrytare, 2 vred och ett nödstopp.

Vippbrytarna ska kunna starta/stänga datorn, CNC nätaggregaten och belysning på fräsen.

Vreden har 3 lägen, HAND, 0 och Auto.
Hand kommer manuellt köra spindeln/kylpumpen.
Auto kommer låta I/O kortet starta/stänga kylpump/spindel och slutligen så kommer 0 hålla dom avstängda oavsett.

Vid låg nivå i kylvätsketanken så kommer kylpumpen att stoppa oavsett läge på vredet och fellampa tändas.

Vid felkod från stegmotordrivarna så skickas det till I/O kortet och allt ska gå in i emergency stop.
Detta ska även tända en fellampa på panelen men inte mätt än vart jag ska ta den signalen.

Alla 0V kommer gå till en punkt i dator/cnc lådan samt en i kontrollpanelen.

Jag är bara en glad amatör så ser ni något konstigt, säg till! :grin:
CNC_el1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

Påbörjat kontrollpanelen.
Först en bottenplatta i 5mm plåt. Lite overkill kanske men tillåter mig att prova lite andra fästen längre fram.


Var lagom intressant att försöka bocka denna i 3mm plåt, förstärkte min bock men var ändå knappt det gick. Efter förstärkning så var nästa problem att min 80-90kg tunga arbetsbänk började lyfta så fick ha fötterna på den nedre hyllan och pressa med axlarna, ren akrobatik där ett tag... :rofl
468028A4-5AC2-4A69-A1BC-CD891D422059.jpg
Nu börjar man se hur det faller ihop. Kapat ur "rutan" där en löstagbar plåt kommer sitta, ifall man vill ändra något i framtiden.
Toppen av denna låda är fortfarande lägre än bordet så är inga problem med skruvstycke och så vidare.


Får se om jag hinner göra backstycket och locket på framsidan imorgon samt lite fästen så denna kan skruvas fast i 5mm skivan i första bilden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Bonehead 2 oktober 2020, 14:48:08, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar