Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=96045

Författare:  Bonehead [ 21.18 2019-08-28 ]
Inläggsrubrik:  CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Sidospår/fortsättning på denna tråd:
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =4&t=95921

Så vad handlar detta om då?
Jag har en K&T Milwaukee HL-2 från 1947 där växellådan börjar ge upp och är väldigt kostsam att reparera på rätt sätt.
Detta kombinerat med att jag älskar datorstyrda maskiner så tänker jag ge mig på att CNC konvertera den, till en början får att få mekanisk drivning via stegmotorer istället för matningsväxellådan, men slutmålet är helt självgående CNC med kulskruvar på X och Y.

Har börjat få hem lite delar till detta projekt och tänker göra en "special" låda till allt för att slippa ha lös PC burk plus ett elskåp. Det är 3x 70VDC, 1x 24VDC+5VDC, 3 hybriddrivisar, I/O kort samt det som behövs för PC'n. Ska kompletteras med två fläktar till, samtliga kommer få dammfilter eftersom den kommer stå i skitig miljö.
Bilaga:
IMG_0157.JPG

Stegmotorer med återkoppling, 2st 8Nm(XY) och 1st 12Nm(Z). Kommer växlas 2:1 med rem så får vi se hur det funkar. Bör ge en toppfart på runt 1800mm/s om dom klarar av 600rpm med någorlunda vrid. La med skjutmåttet så man får lite skala, dom känns brutalt stora för mig som är van vid Nema17 till 3D skrivare...
Bilaga:
IMG_0165.JPG

Här har vi då "offret" som ska få lite förlängd livslängd, även fast jag inte ägt den så länge så tycker jag den är himla trevlig att köra. Saknas bara pinol, det hade varit riktigt skönt vid borrning.
Bilaga:
IMG_0159.JPG

Vevar och matningsvred för Z och Y.
Tänker mig att stegmotorerna får gå på dessa axlar(via 2:1 rem) efter att jag kopplat ur växellådan invändigt. Runda ratten som går till Y är direktkopplad till Y skruven. Stora veven till Z går med en lång solid axel genom växellådan och via vinkelväxel till Z skruven.
Bilaga:
IMG_0160.JPG

Och handtaget här som tar hand om X ersätts så klart med sista stegmotorn.
Bilaga:
IMG_0161.JPG

Växellådan till spindeln kommer användas som den är och får leva vidare, blir väl lite halvmanuellt eftersom jag måste välja hastighet och så men det är inget jag känner är jobbigt.
Bilaga:
IMG_0162.JPG

"Kopplingen" för att aktivera spindeln(motorn går alltid men går att "koppla ur" spindeln).
Kanske blir så att jag alltid låter denna vara igång och kör motorn via en kontaktor eftersom den efter modifiering bara kommer driva spindelns växellåda.
Bilaga:
IMG_0163.JPG

Slutligen! Jag har NÄSTAN ingen aning om vad jag håller på med, så har ni idéer eller tankar så hör jag dom gärna! :lol:

Författare:  Lasp [ 21.22 2019-08-28 ]
Inläggsrubrik:  Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Stabil sak det där! Fan va Ni kan grabbar!
X o Y på den ser ju ut att vara riktigt hanterbart, borde inte vara några problem. Japp så är det Z. Här kan det finnas utrymme för nya tankar.
Så har du snart en go maskin igång.
Skall ut till en av Grabbarna i morgon. kommer kanske lite bilder från hans maskin!

Författare:  Zhorts [ 06.15 2019-08-29 ]

Jag kan då nästan ingenting om fräsar och CNC... men tycker likväl det är intressant att läsa om alla idéer och upptåg här.

Däremot vet jag en sak eller två om inbyggnad och damm, främst då för rena datorer, men det blir ju inte så olikt här. Hur har du tänkt bygga in allt? Hemmasnickrad låda av något slag?
Det finns ju egentligen två fall: Övertryck i lådan (fler inblås-fläktar än utblås) eller undertryck (mer utblås än inblås). Övertryck ger generellt sämre kylning (per fläkt och ljudnivå), men har en stor fördel i detta fallet: Undertryck innebär nämligen att lådan drar in luft i alla små kanter och öppningar, och därmed kommer dra in damm och smuts den vägen, och det är svårt att få till en bra filterlösning. Med övertryck så har du (idealiskt sett) ett löstagbart filter vid inblåsfläktarna, som är lätt att ta loss och rengöra vid behov.
Med undertryck så behöver du regelbundet öppna lådan och dammsuga ur den. Det bör man väl göra med övertryck också, för filtret kommer väl inte vara perfekt, men det blir mycket mera sällan.

Författare:  Bonehead [ 08.54 2019-08-29 ]

Lasp: Ja jag misstänker att Z kan bli tungdriven, framtiden får avgöra!

Zhorts: Bra tanke där med övertryck! Det är en aspekt jag inte hade en tanke på, Får nog bli 3x120mm som inblås och 2x120 som utblås för att säkerställa bra luftombyte.
Fräsen i sig är inte så tyst när den är igång så ljudnivån är inget som oroar mig.
Hela lådan blir nog i lackerad MDF, med ett löstagbart "servicelock" samt någon plexiskiva för att kunna se statusdioder och sånt.
Mest för att jag har en hel del såna bitar liggandes på bra-att-ha-hyllan.
Blir troligtvis grovfilter framför insuget.
Har även en tanke på att ha kabelgenomföringar neråt och utblåset neråt eller iaf skyddat från "fallande damm".
Insuget kommer ju alltid dra åt sig saker men har istället filtret som får fånga när fläktarna är i drift.

Författare:  wiklis [ 11.29 2019-08-30 ]

Spara alla delar som "blir över" vevar mm.
Någon kommer någon gång vilja bygga tillbaka den till manuell fräs.
Andrahandsvärdet gynnas av att delarna finns.

Författare:  Bonehead [ 16.16 2019-08-31 ]

wiklis: det kommer jag definitivt göra. :)

Liten update.
Lådan börjar ta form. Blandade fästen i PLA, aluminum och stål för att fästa upp allt.
Använde en "riser" till grafikkortet för att kunna vrida det, sparade en hel del plats på detta.
Nästa blir att smälla in nätaggregatet till PC delen och sedan börja kabla ihop allt.
Bilaga:
IMG_0197.JPG

Lådan kommer troligtvis skruvas, limmas och tätats ihop så här. Och sedan får sista "luckan" vara löstagarbar.
Bilaga:
IMG_0200.JPG

Författare:  GFEF [ 17.55 2019-08-31 ]

Borde nog vara en elektrisk skärm runt lådan ?

Ett lager aluminium folie limmad på lådan utsida ansluten till skyddsjord via ett stort motstånd ?
Med en isolerande plast film ytterst.
Metall nät över fläktarna anslutna till skärm lagret.
Dammfilter på insugs fläktarna.

Författare:  Bonehead [ 20.45 2019-08-31 ]

Är det för att slippa störningar utifrån?

Författare:  GFEF [ 21.14 2019-08-31 ]

>Är det för att slippa störningar utifrån?

Och att inte släpa ut störningar.

Författare:  PTC [ 22.58 2019-08-31 ]

Fungerar sådär enligt min erfarenhet.

Författare:  Bonehead [ 18.00 2019-09-01 ]

Fortsättning på lådan. Löjligt hur mycket tid jag lyckas lägga på denna. :oops:
Blivit klar med fästet för nätagg och förstärkt runt grafikkortet lite.
Bilaga:
IMG_0205.JPG

Bilaga:
IMG_0211.JPG

Så något i stil med detta. Stör mig lite att nätagget sitter snett, men det var enda sättet att få plats. På sätt och vis blir det bra eftersom den då spottar ur sig varmluften rakt in i utsugsfläkten.
Bilaga:
IMG_0214.JPG

Hade helt tänkt fel så blir ingen "sidodörr" i trä utan får bli plåt då det var det enda jag hade i rätt storlek.
Skissar på ett litet "fönster", mest som kul grej.
Bilaga:
IMG_0216.JPG

Lite testpassning, nåt sånt här borde det se ut i slutändan.
Bilaga:
IMG_0217.JPG

Plocka ur allt, tog isär lådan, limmade och skruvade ihop allt igen ... Lät det torka och sedan en runda spackel.
Bilaga:
IMG_0221.JPG

Även fästena fick sig lite filning och färg.
Bilaga:
IMG_0222.JPG

Författare:  Bonehead [ 20.51 2019-09-04 ]

Tagit otroligt mycket mer tid nu än jag trodde, skulle "bara slänga ihop en snabb låda"... :rofl
Lackade "locket" men vart varken nöjd med färgen eller finishen. För mörkt och jag hade slarvat rejält med underarbetet.
Bilaga:
IMG_0223.JPG

Slipade ner det så allt var jämt och provade lite "slät hammarlack" i silver. Mycket trevligare.
Även limmat in lite plast som fönster, skyddsplasten sitter fortfarande på baksidan därav blått.
Bilaga:
IMG_0239.JPG

Lådan har spacklats och slipats några gånger, slutligen tätade jag allt trä med vattenutspätt trälim och lackade med någon vattenbaserad färg jag hittade på Jula.
Ser bättre ut i verkligheten än på bild, det är lite reflektioner i lacken som gör att det ser otroligt flammigt ut. :D
Bilaga:
IMG_0238.JPG

Baksidan.
Bilaga:
IMG_0240.JPG

Författare:  Lasp [ 20.56 2019-09-04 ]

Jag tror att du , trots timmarna, blir nöjd flera gånger framöver att du lägger ner lite arbete på grejorna.
Ser bra ut.

Författare:  Lasp [ 09.28 2019-09-06 ]

Jag lovade ju tidigare i denna tråd lite bilder.
Bilaga:
IMG_20190905_151406.jpg

Kanske blir det en egen projekttråd nu när vi skall testa några motorer på denna.
Bilaga:
IMG_20190905_143840.jpg

För visst borde man kunna gå in här med två motorer för Z och Y
Samt hänga på en motor på ena sidan av bordet för X.
Då har man alla vevgrejor kvar. och så kan man via positionsinfo köra små saker.
Bilaga:
IMG_20190905_141914.jpg

Men ett besök i metropolen Staffanstorp eller en inbjudan till Åstorp kan ju fram tankar! ;-)
Bilaga:
IMG_20190905_141928.jpg

Författare:  Bonehead [ 22.57 2019-09-06 ]

Det var en rejäl pjäs! Cirka 1000kg tyngre än min lilla 2HL. :D

Har börjat smälla tillbaka allt nu efter måleriet. Insåg lite sent att jag glömde måla undersidan. :rofl
Får fixa det med pensel när övriga färgen härdat helt.
Fått dit filter och hållare på framsidan, grovfilter som bör ta det mesta slipdammet/spån och så vidare.
Bilaga:
IMG_0252.JPG

Här syns ena utblåset, andra är på gång. Riktade det neråt främst för att hindra att damm och skräp tar sig in den vägen när allt är avstängt. Tänker mig att det mesta luftburna antingen rör sig i neråt eller i sidled, inte uppåt.
Bilaga:
IMG_0253.JPG

Börjat lite försiktigt med kabelhantering samt monterat lite belysning.
Tänkte eftersom jag ändå har ett "fönster" in i chassit kan jag lika gärna belysa det lite.
Som plus så kommer jag inte glömma stänga av den vilket annars är en klassiker..
Bilaga:
IMG_0257.JPG

Förhoppningsvis hinner jag göra lite framsteg nu i helgen. 8)

Författare:  Bonehead [ 21.17 2019-09-07 ]

Fortsatt med montering och inkoppling av PC relaterade delarna.
Slängde ihop en snabb design för 'start knappen' och skrev ut den.
Bilaga:
LPsae2u.png

Blev ändå helt ok! Knappen är i mitten och sargen är mest för att täcka hålet. Går igenom och nuddar en mikrobrytare.
Bilaga:
IMG_0268.JPG

Kopplat in all belysning, fläktar och så vidare. Även grafikkortet med sina tre fästen har landat.
Tog en stund då jag fick löda om en del kablar som hade onödigt många förgreningar på sig och hade tagit för stor plats, är ganska ont om utrymme runt datorn och vill inte behöva gå nedanför nätaggregatet.
Bilaga:
IMG_0272.jpeg

Imorgon ska jag fortsätta sätta in alla nätaggregat, drivare och dra kablar mellan I/O kortet och tidigare nämnda prylar!

Författare:  Bonehead [ 18.36 2019-09-09 ]

Sakta men säkert börjar allt ta form, fick beställa lite 4 ledarkabel som jag kan använda till stegmotorerna då det inte hängde med(kabel till encodern hängde dock med. :? ).
Någon som har tips på kontaktstycken med 4 poler som klarar ~8A peak?

Funderar på dessa, ska klara 8.5A per stift.
https://www.electrokit.com/produkt-kate ... o-fit-3mm/
Frågan är dock hur bra dragavlastning man får med dom...?

Kopplat in parallelkortet, HDMI kabel och 2 USB kablar. Den ena kommer gå till en USB hubb på utsidan och den andra kommer bara vara förlängare.
Märkt upp en hel del och kopplat in enkodrarna på stegmotorerna. All kraftmatning förutom till I/O kortet är klart.
Öppnat ett hål i botten där jag satt kabelgenomföringar. Tanken var att denna låda skulle sitta på väggen en bit upp för att inte behöva ha den på golvet men jag har inte tänkt helt klart där än.
Bilaga:
IMG_0297.JPG

Hade en jäkla tur här ... Hade inte alls tänkt på hur stora dessa kontakter var. :D
Bilaga:
IMG_0295.JPG

Bilaga:
C8469BCA-204F-42D8-B884-F9359915D34F.jpg

Författare:  Zhorts [ 06.30 2019-09-10 ]

Molex-varianten med 4.2mm delning är ju standard i PC-sammanhang, och fasthållningen där är okej. Man drar inte isär kablarna av misstag. Hur bra de håller för vibrationer vet jag inget om.
Dragavlastning är det ju inte tal om - är man ordentlig och löder fast ledaren i hylsan, så är det troligaste att man rycker ur hela hylsan ur kontakten om man får drag på det. Om man bara crimpar så drar man kabeln ur stiftet. Riktig dragavlastning (om sådan krävs) ordnas väl bäst externt (i lådgenomföringen?), så att inte kraften tas i kontaktdonet.
Om strömgränsen är problematisk så kan du ju alltid koppla två pinnar parallellt...

Författare:  hawkan [ 08.06 2019-09-10 ]

Finns de som använder gx16
Bild

Författare:  Bonehead [ 21.24 2019-09-10 ]

Dagens mek blev att montera lite fötter. Utskrivna i PLA samt ninjaflex(flexibel plast).
Bilaga:
IMG_0304.JPG

Fyllt upp alla dragavlastningar .. Saknas bara en kabel som får gå i "slotsen" till höger och det är till en nödbrytare.
Bilaga:
IMG_0305.JPG

Allt invändigt ska nu vara klart, och förhoppningsvis rätt kopplat.. :roll:
Stör mig på att parallelportskabeln är så satans lång men känns inte så hett att försöka klippa ner den och lär knappast hitta någon i superkort längd.
Bilaga:
IMG_0312.JPG

Författare:  Lasp [ 21.28 2019-09-10 ]

Jag letade bland mina kablar och fann ingen kortare. Men jag har flera Centronicskablar.
Dvs. de är parallell till datorn. Så kan du klippa och kontaktera direkt där du vill ha det.
Kostar kanske bara porto ;-) Behöver ju inte bli stort om jag klipper i din önskade längd.

Så nu var jag ner i skrubben och klippte av en bit med Hane25, plus 24 trådars om 70 cm.
Så har jag bara en adress så kommer den ;-)

Författare:  Bonehead [ 21.38 2019-09-10 ]

Jag uppskattar och tackar för erbjudandet! Kommer nog låta det vara så här dock, är för ivrig att komma igång med nästa steg. :D

Författare:  Bonehead [ 18.00 2019-09-15 ]

Har blivit mycket sånt här nu, cirka 3.2 miljoner omstarter för att få in alla uppdateringar.
Blåste hårddisken helt för en fräsch start. Bilden hamnar på snedden av någon anledning. :vissla:
Bilaga:
IMG_0330.JPG

Under tiden datorn arbetat med uppdateringar har jag passat på att sketcha på motormontering för Z och Y.
Först ut är Z som är lite lättare att få dit. Ritade först upp en pappersmall, överförde till CAD som jag 3D-printade och använde en hålkörnare så hålbilden blir rätt.
Bilaga:
IMG_0346.JPG

Så denna platta blir mer eller mindre permanent monterad på fräsen. Den gröna ytan är inte i samma nivå som den "blanka/gråa" så jag kommer få shimma detta på något sätt.
Bilaga:
IMG_0347.JPG

Sedan blir det spacers på 20mm dia. Inte helt överens med mig själv hur långa dom blir men dessa var iaf för korta men fortsatte måtta på Y(höger) för att få till den första plattan. Var mycket mer som var ivägen här så det hann bli några versioner innan det satt rätt...
Bilaga:
IMG_0354.JPG

Eftersom remhjulen har en ID på 14mm och fräsens axel/skaft är 15.85mm så fick det bli en liten svarvning också.
Bilaga:
IMG_0366.JPG

Sedan ytterligare en testmontering av hela rasket, dessa spacers är betydligt längre och hade inte skruv lång nog så fick prova med gängstång.
Troligtvis blir det ungefär den här längden. Skruven från sidan är för att justera remspänning om det skulle finnas behov.
Bilaga:
IMG_0368.JPG

Så nånting sånt här blir det i slutändan. Allt ska göras om i stål och kommer inte köra genomgående bult utan lösa det på annat sätt för att slippa 100mm långa M8'or.
Problemet jag märkte på Y är att axeln är lite krökt, detta gör att remhjulet vobblar och remspänningen ändras konstant .. Stålet verkar härdat så får prova värma på det och se om det går att ta bort böjen.
Bilaga:
IMG_0370.JPG

Författare:  Bonehead [ 16.57 2019-09-16 ]

Nu är datorlådan klar iaf! :D

Bilaga:
IMG_0057.JPEG

Sitter en tätningslist mellan lådan och plåtlocket, därav att plåten "sticker ut" på vissa ställen.
Bilaga:
IMG_0056.JPEG

Bilaga:
IMG_0059.JPEG

Satte dit kontakter på kablarna från stegmotordrivarna.
Bilaga:
IMG_0054.JPEG

Författare:  MrIzoard [ 21.09 2019-09-16 ]

Ville bara heja på och säga att jag följer din tråd, fortsätt med ditt goda jobb. :tumupp:

Författare:  Bonehead [ 14.44 2019-09-17 ]

Kul att höra! :D

Lyckats böja tillbaka Z och Y axlarna, båda ligger inom 0.05mm några centimeter ut på axeln, innan skiljde det upp emot 1.5mm på samma mätställe. :lol:
Bilaga:
IMG_0408.JPG

Skissat vidare på motorhållarna/"växellådan" till X och Y. Det är några hål som är på olika platser men annars ser båda ut ungefär så här.
Bilaga:
render1.JPG

Även börjat ta fram delarna i stål/alu.
Bilaga:
IMG_0418.JPG

Författare:  Bonehead [ 20.52 2019-09-21 ]

Sakta men säkert börjar delarna ta form. Tar lång tid men lär mig massvis på detta. Hade jag gjort om det hade det nog tagit 20% av tiden. :mrgreen:
Dom vänstra är klara, dom högra ska få sig en polering och jämna av kanter.
Kvar är 4 plattor sen bör Z och Y vara klara för slutligt montage.
Bilaga:
IMG_0438.JPG

Författare:  arvidb [ 12.12 2019-09-22 ]

Hehe, jag ser allt minisvarven som kikar fram på golvet på bilden med kontakter på kablarna från stegmotordrivarna. :)

Hur lyckades du räta ut de böjda axlarna?

Mycket snygga delar till motorhållarna! :tumupp:

Författare:  mrfrenzy [ 14.20 2019-09-22 ]

Keith Fenner har en del demonstrationer av att räta ut böjda axlar, han tar på sig närmast omöjliga fall.

Länk

Författare:  Bonehead [ 14.29 2019-09-22 ]

Ja den får stå i 'skamhörnan' under arbetsbänken för stunden. :lol:
Den har just nu en skev spindel(original..) och trasiga drev(plast) till spindeln, båda har jag nya som reservdelar så den ska få sig en genomgång också nån gång.
Köpte en större svarv eftersom jag kände att jag ofta har lite för stora projekt för minisvarven.
Förutom kinakvalitéen så är den riktigt trevlig. :tumupp:
Bild från när jag precis fått upp den på bänken, den har fått rätt många timmar på sig sen dess!
Bilaga:
IMG_9982.JPG

Axlarna på fräsen var inte så hemskt hårda så jag vågade böja tillbaka dom rakt av med lite förlängning.
Mätte med mätklockan samtidigt och la min tyngd på stången så försiktigt som möjligt och tog några tiondelar i taget.
Det sviktade tillbaka en hel del så det blev lite experimenterade innan det var helt rätt.
När jag började närma mig körde jag kraftmatningarna för att få axlarna att snurra och därmed kunna se att dom var helt centrerade.
Bilaga:
IMG_0389.JPG

Keith är förövrigt en riktig legend!
Han har även samma maskin jag har om jag kommer ihåg rätt. :D
Dock i betydligt bättre skick eftersom han helrenoverat sin.

Författare:  arvidb [ 21.59 2019-09-22 ]

Ouch, det måste ha varit nervöst det där? Inte så kul om man lyckas bryta av en axel. (Fast det kanske känns nervöst främst eftersom jag inte har någon vana vid hur stål beter sig beroende på härdning med mera - det kanske är lugnt om man har lite koll?)

Nyare svarven ser trevlig ut! BL250G/700... hmm, från Verktygsstallet?

Författare:  Bonehead [ 23.24 2019-09-22 ]

Jepp... Alltid nervöst när man ska bända på saker men krävdes inte så mycket för att få till det. Hade det "suttit för hårt" så hade jag nog försökt värma istället men då har man istället problemet att axeln går igenom hela växellådan som man ogärna vill värma för mycket. :rofl
Jag gjorde "filprovet" på axeln innan jag justerade och den bet rätt så lätt och vart därmed inte så härdad. Hade den bara glidit över hade jag aldrig vågat böja med rör sådär.

Stämmer!

Författare:  Bonehead [ 21.00 2019-09-27 ]

Varit så otroligt trött denna vecka så inte blivit så många timmar på detta.
Inte fått tag på materialet jag ville ha heller så fick bli en nödlösning för jag var otålig. :D
Bilaga:
IMG_0441.JPG

Bilaga:
IMG_0443.JPG

Tada! Bara typ 5 plattor kvar.
Bilaga:
IMG_0446.JPG

Författare:  Lasp [ 21.39 2019-09-27 ]

Ta det lugnt, det är långt till jul, och det kommer säkert en till. Jag visade grabbarna ute i Åstorp din prototyp och de gillades av Team Aspenryd ;-) Det är lättare att testa med slikt material jag antar att det är sådan skummad pvc 10mm Forex är väl ett namn. Lätt att borra och gänga i också!

Författare:  Bonehead [ 22.28 2019-09-28 ]

Kul! :D

Nu har det hänt en del!
Alla delar till Y är klara, en del saknas i denna bild men det är bara en hylsa, inte så mycket att se.
Bilaga:
1.JPG

Distanser, stora remhjulet och remspännare monterade.
Bilaga:
2.JPEG

Främre platta, lilla remhjulet och stegmotor på plats.
Bilaga:
3.JPEG

Yttre stödlager och adapterhylsa monterat. Osäkert på om den behövs men 'better safe than sorry'. Kullagret har ett innermått på 20mm och axeln är 15.85mm. Alu hylsan tar bara upp mellanrummet med en lätt presspassning.
Bilaga:
4.JPG

Har inte satt dit biten som pressar på remspännaren då behovet inte finns just nu. Hade tur och remmen verkar helt lagom tight som den är, får se om jag monterat det senare.
Bilaga:
5.JPG

Har lött(lödit?) dit förlängningar på stegmotorkablarna och kopplat in allt. Just nu sitter jag fast vid problemet att datorn totalkrashar så fort jag försöker starta Mach3... Enda sättet att undvika det är att stänga av Mach3 drivrutinen, men då funkar inte programmet istället... Får googla runt och se om jag hittar vad det kan bero på.
Bilaga:
6.JPG

Författare:  H.O [ 09.28 2019-09-29 ]

> Just nu sitter jag fast vid problemet att datorn totalkrashar så fort jag försöker starta Mach3...

När du installerade Mach3 blev du uppmanad att starta om datorn. Gjorde du det INNAN du försökte starta programmet första gången?

Författare:  Bonehead [ 09.46 2019-09-29 ]

Jepp!
Det har gått att starta programmet innan.
Det går att starta det helt OK i felsäkert läge och med drivrutinen avstängd i enhetshanteraren. I övrigt spelar det ingen roll om man drar ur parallelportskabeln eller dylikt.
Av vad jag hittat på nätet kan det ha krockat med någon senare W7 uppdatering enligt detta: https://support.machmotion.com/books/kn ... -on-launch
Inte hunnit prova stegen där än dock!

Författare:  säter [ 09.57 2019-09-29 ]

Vad är de där två stora fläktarna man ser?
Ett gigantiskt grafikkort?

Författare:  Bonehead [ 10.13 2019-09-29 ]

Jepp!
Det är en gammal speldator jag återanvänt. :lol:

Författare:  säter [ 10.16 2019-09-29 ]

Är det någon mening med att använda det till Mach3?

Författare:  Bonehead [ 10.18 2019-09-29 ]

Egentligen inte, men det är enda sättet att få ut grafik på det moderkortet plus att det tillåter mig att köra HDMI till min 'garageskärm' där jag kan switcha mellan CNC datorn och en Raspberry.

Författare:  Bonehead [ 17.13 2019-09-29 ]

Nu börjar det likna nåt!

Visade sig att Windows7 haft lite problem kombinerat med Mach3. Försökte lösa det i 2 timmar tills jag gav upp och installerade XP Sp3 istället. Efter ytterligare massa strul med att jag kopplat en motor fel och inte riktigt förstod inställningarna i Mach3 så funkar det! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Extralagret hoppade ut mot slutet då jag glömt sätta i 2 skruvar.

Länk

Författare:  John Eriksson [ 20.37 2019-09-29 ]

Hej.

Jag har en plan på att CNC konvertera min fräs. Har också 8NM stegmotorer. Tänker som du växla ner dessa stegmotorer. Undrar nu vilken profil och bredd på kuggrem du tänker använda.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.

Författare:  Bonehead [ 21.24 2019-09-29 ]

Jag har valt HTD3M remhjul/remmar som är 15mm breda.
Nu kör jag 2:1 utväxling men tror jag lika gärna hade kunnat köra 3:1.
Har provat lite fräsning på den axeln som är inkopplad och det har gått utan problem.

Författare:  Bonehead [ 19.01 2019-10-01 ]

Pytteliten update. Alla delar till Z klara.
Bilaga:
IMG_0149.JPEG

Författare:  Bonehead [ 23.36 2019-10-01 ]

Skulle tydligen inte sova inatt så jobbade vidare lite.
Justerade denna platta för att ge 2mm mindre spänning jämfört mot tidigare där jag fick göra slots. Tyvärr har jag på något sätt också lyckats sätta hela plattan 5+ Mm för högt upp, så remen är slapp som attans istället... Mer än spännaren kan kompensera för. Får fräsa slots i bakre plattan så allt sitter i linje.
Bilaga:
C899AD23-E36E-484B-B41C-53E71EE94339.jpeg

Författare:  lgrfbs [ 07.42 2019-10-02 ]

Coooooolt projekt, du har börjat på. :bravo:

Författare:  Bonehead [ 21.55 2019-10-05 ]

Tack! :D

Z är nu helt funktionell!
Fräste om bakre plattans hål till avlånga hål för lite justermån men detta skapade ytterligare problem då stödlagret inte satt bra längre.
Jag fick göra nya fästhål för att få det så bra som möjligt, man ser skillnaden mot högra fästet där jag fick det rätt på första försöket. :mrgreen:
Bilaga:
IMG_0619.JPG

Monterade även spännaren. Tanken var att denna skulle sitta med två skruvar men efter att ha knäckt två tappar i samma hål så svetsade jag dit ena ändan istället... :x
Går fortfarande att ta isär halvorna i alla fall.
Bilaga:
IMG_0620.JPG

Remhjulet på Z-skruven vägrade sitta helt fast med dom två skruvarna som den var förberedd för.. Så jag gjorde en specialskruv som går igenom både remhjul och axeln från fräsen.
Bilaga:
IMG_0589.JPG

Bilaga:
IMG_0621.JPG

Efter detta så började jag bli lite orolig över att utväxlingen var för dålig på Z då motorn inte hade så mycket ork jag hoppades .. Hade helt missat att man skulle ställa om drivaren till rätt motor, sen jäklar blev det fart på grejjerna. :bravo:
Maxhastighet är ca 540mm/s men har ställt ner det till 360 i videon. Y klarar runt 1400mm/s men ligger mycket lägre i videon.

Länk

Författare:  Larsson90 [ 12.47 2019-10-07 ]

Snyggt!

Författare:  persa [ 13.01 2019-10-07 ]

Instämmer till fullo :tumupp:

Författare:  Bonehead [ 22.13 2019-10-08 ]

Tackar! :)

Hållt på med X nu.
Monterat av allt som inte kommer användas för att kunna ta massa mått.
Bilaga:
IMG_0622.JPG

In med alla mått i CAD och kom fram till en lämplig hålbild som undviker allt känsligt bakom, skriver ut en mall i plast för att kunna markera hålen med en hålkörnare.
Bilaga:
IMG_0623.JPG

Borra och gänga på frihand. M6 nertill och M8 upptill.
Bilaga:
IMG_0626.JPG

Nya plattan har slots och rejäla brickor på tidigare nämnda skruvar, detta gör det busenkelt att justera remspänningen.
X axeln är mycket grövre så behövs definitivt inga stödlager här.
Nu har jag provkört X och Y upp till 2500mm/min utan problem, bra som fast travel men lär knappast fräsa i den hastigheten. :lol:
Z verkar kärva lite högre upp där den sällan rör sig så fått sänka till 300mm/min för att säkerställa att den aldrig drar löser ut på överström.
I övrigt verkar allt fungera fint! Så klart mycket backlash i skruvarna men ska se om jag kan få lite video på när den faktiskt fräser med motorerna i drift. :D
Bilaga:
IMG_0639.JPG

Författare:  Bonehead [ 21.20 2019-10-13 ]

Passade på att städa nu när grovjobbat är klart ... :D
Monitorn syns mellan fönsterna på väggen. Tanken är att denna ska få ett annat fäste så man kan dra när den i en bättre position när det är dags för CNC körning men det funkar så länge.
Har även en Raspberry pi inkopplad på den som agerar musikstation/'googledator', med ett knapptryck hoppar man mellan raspberry och CNC datorn.
Finns dock lite att önska när det kommer till kabelhantering. :|
Bilaga:
59267234401__CF59C144-06B0-4C46-86BA-E6D370E2CD07.JPG

Sen började jag gräva i fräsen. Dessa kugghjul matar växellådan i knät, dom stående axlarna drivs av fräsens motor .. Så jag tog helt enkelt ur dessa drev och slog ihop allt igen, mindre oväsen och lite mer kraft till frässpindeln.
Bilden blir av någon anledning upp och ner när jag laddar upp den ...
Bilaga:
IMG_0665.JPG

Testar lite rörelser med alla motorer inkopplade. Märks inte särskilt mycket hur (relativt) snabba X och Y är då dom slöas ner av Z vid dom rörelserna dom gör "tillsammans".
Ett jäkla blinkande också, min ena telefon gillar inte alls belysningen i garaget.

Länk

Här kör jag första programmet, skrev koden för hand bara för att se så allt lirade.
Fräsningen går i 160mm/min och transporten i 1500mm/min.
Skulle nog kunna öka fräsningen lite mer utan att belasta fräspinnen för mycket och transporten klarar utan tvekan 2500>mm/min men vill bli lite bekväm innan jag gasar på.

Länk

Mycket nöjd med detta! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Författare:  Fagge [ 06.51 2019-10-14 ]

Riktigt bra jobbat :bravo:

Författare:  Bosen [ 13.37 2019-10-14 ]

Roligt och intressant projekt!
Jag vill gärna berömma dig för väldigt bra bilder dessutom :tumupp: :)

Författare:  Lasp [ 14.58 2019-10-14 ]

Håller absolut med om bilderna, bra. Detta med mall innan montering tyckte jag var lärorikt!
Här finns en del kunskap också. Testa text https://www.microtechstelladata.se/

Författare:  Bonehead [ 16.08 2019-10-15 ]

Tackar! Gör mitt bästa för att få klara och tydliga bilder, alltid roligare att titta på sånt. :)

Har en fundering på elsidan nu.
Just nu sitter det 5 nätaggregat i lådan.
1st 5+24VDC / 3st 70VDC / 1st PC/ATX nätagg.
Vågar man koppla samman jord på alla dessa?
Hade underlättat en del för dragning till separat kontrollpanel.

Se det påbörjade elschemat för lite lättare förstå hur det sitter ihop.
Bilaga:
itRmOmV.png

Tanken är då att koppla ihop det så här för att se till så 0V ligger på samma nivå överallt, annars finns det väl risk att den flyter på olika nivåer?
Eftersom jag inte helt förstår detta så är jag såklart orolig för att det på något vis skulle bli kortslutning eller liknande skada..
Bilaga:
2.png

Författare:  PeterH [ 16.41 2019-10-15 ]

Sträva alltid efter att koppla alla jordar separat till EN punkt, att seriekoppla rekommenderas sällan. Du kan hitta en hel del bra råd på exempelvis Geckos hemsida, råden gäller nog alla CNC styrningar...
Bilaga:
stardaisy.jpg

Författare:  Zhorts [ 06.33 2019-10-16 ]

Det är, som du säger, helt rätt att koppla ihop jorden på DC-sidan (på rätt sätt). Men för att undvika otrevliga överraskningar så behöver man ju då kontrollera att DC 0V inte är galvaniskt kopplad till någonting på AC-sidan (fas eller nolla), eller i alla fall att allt är kopplat till samma. Det är brukligt (något sånt där bra elsäkerhetsdirektiv) att ha isolation, men har man köpt billigaste kina-prylarna så kanske de inte var så noga med det.
I värsta fall så skulle DC 0V kunna vara hopkopplat med inkommande fas, och då har du 230V mot jord på allting, vilket inte är så nyttigt.

Jag skulle mäta upp varje nätdel för sig och göra en resistansmätning mellan allt på in och ut med nätdelen oansluten. Hittar du inget som är några få ohm så är det antagligen OK. Tänk på att det finns kondensatorer som kommer laddas upp när du mäter, så resultatet kan vara... låt oss kalla det intressant. Tidsvairant.
Om det ser bra ut så sätt ett stort motstånd på varje DC 0V och koppla ihop efter dessa (förslagsvis ett i taget). Koppla in AC-sidan men låt DC-sidan vara olastad. Om det inte blir någon spänning över dessa motstånd så flyter det ju ingen ström mellan DC 0V på de olika nätaggregaten, och då är det ju "kosher" att koppla ihop dom.

Se upp för felströmmar och oväntade strömvägar. Vad händer om en jordpunkt lossnar, till exempel. I värsta fall kan din styrelektronik hamna på 72V DC, vilket den säkert ogillar.

Författare:  Bonehead [ 18.24 2019-10-16 ]

Stort tack för tipsen!
Lärde mig lite mer på geckosidan och kommer följa era råd innan jag kopplar ihop allt! :)

Nu har jag iaf roat mig med schemat i några kvällar och börjar bli rätt så klar hoppas jag.

En kontrollpanel ska byggas ihop med 3 vippbrytare, 2 vred och ett nödstopp.

Vippbrytarna ska kunna starta/stänga datorn, CNC nätaggregaten och belysning på fräsen.

Vreden har 3 lägen, HAND, 0 och Auto.
Hand kommer manuellt köra spindeln/kylpumpen.
Auto kommer låta I/O kortet starta/stänga kylpump/spindel och slutligen så kommer 0 hålla dom avstängda oavsett.

Vid låg nivå i kylvätsketanken så kommer kylpumpen att stoppa oavsett läge på vredet och fellampa tändas.

Vid felkod från stegmotordrivarna så skickas det till I/O kortet och allt ska gå in i emergency stop.
Detta ska även tända en fellampa på panelen men inte mätt än vart jag ska ta den signalen.

Alla 0V kommer gå till en punkt i dator/cnc lådan samt en i kontrollpanelen.

Jag är bara en glad amatör så ser ni något konstigt, säg till! :grin:
Bilaga:
CNC_el1.jpg

Författare:  Bonehead [ 19.35 2019-10-19 ]

Påbörjat kontrollpanelen.
Först en bottenplatta i 5mm plåt. Lite overkill kanske men tillåter mig att prova lite andra fästen längre fram.
Bilaga:
IMG_0718.JPG

Var lagom intressant att försöka bocka denna i 3mm plåt, förstärkte min bock men var ändå knappt det gick. Efter förstärkning så var nästa problem att min 80-90kg tunga arbetsbänk började lyfta så fick ha fötterna på den nedre hyllan och pressa med axlarna, ren akrobatik där ett tag... :rofl
Bilaga:
468028A4-5AC2-4A69-A1BC-CD891D422059.jpg

Nu börjar man se hur det faller ihop. Kapat ur "rutan" där en löstagbar plåt kommer sitta, ifall man vill ändra något i framtiden.
Toppen av denna låda är fortfarande lägre än bordet så är inga problem med skruvstycke och så vidare.
Bilaga:
IMG_0730.JPG

Får se om jag hinner göra backstycket och locket på framsidan imorgon samt lite fästen så denna kan skruvas fast i 5mm skivan i första bilden.

Författare:  Micke_71 [ 13.47 2019-10-20 ]

mrfrenzy skrev:
Keith Fenner har en del demonstrationer av att räta ut böjda axlar, han tar på sig närmast omöjliga fall.

Länk

Ähh, då är vi två då. Jag har som min lilla sidouppgift på jobbet att rikta axlar med värme alt dikta lite på materialet. Längre axlar typ 3-4meter som slagit sig innan rundslipning brukar jag rikta upp inom kast 0.05mm dvs rakhet 0.0025. Vissa färdigbearbetade är toleransen 0.05 i tapparna över drivning och lagerlägen så ibland bara för jag är envis som lägger jag mig väl inom 0.01 dvs 0.005 rakhet.

En period så hade ryktet gått så de skickade upp mindre propelleraxlar typ 2-3meter som de krökt till. (Backa in i kaj osv) Sen har någon testat o rikta utan att veta vad dom gör så de kastade typ 4-5mm när jag fick dom och skickade tillbaks dom med mindre än 0.05mm i kast.

Grovlekarna brukar vara för min del från 30mm upp till ca 200mm.

Att snabbkyla så som han gör har jag slutat med, resultatet blir inte stabilt över tid. För hård krymp på en liten punkt, materialet drar tillbaka efter axeln börjar belastas.

Finjustering om det finns luftytor brukar vara försiktig kulhamring av ytan så man sträcker den. Då kan man ofta styra ner under hundradelar.

Författare:  Bonehead [ 21.02 2019-10-22 ]

Så man skall alltså värma en lite större/längre yta och sedan låta det luftsvalka om jag tolkar dig rätt?

Har hunnit få lite mer gjort nu.
Påbörjat frontplåten till kontrollpanelen, CNC'n fick göra alla hål vilket funkade utmärkt förutom efter ett verktygsbyte som det blev lite .. intressant..
Bilaga:
IMG_0226.JPEG

Det här är den första fräsningen där jag kört CAM genom Fusion360. Andra försöket gick mycket bättre! :rofl
Har snabbat upp klippet rätt rejält, tog väl ca 7-8min då jag hade gjort ett riktigt ineffektivt program.

Länk

Så här ser det nu ut!
Passat på att montera dit ett litet fällbart "skrivbord" också.
Ingenting är färdig eller inkopplat än utan bara en provpassning.
Tänker mig att stålhuven ska vara i grått och sen borsta frontplåten som är i alu.
Bilaga:
IMG_0229.JPEG

Perfekt när man ska göra något litet framför fräsen.
MPG'n är inte inkopplad igen, behöver lösa så jag får mer inputs till mach3.
Bilaga:
IMG_0227.JPEG

En hel del återanvändning förövrigt!
"Skrivbordskivan" är en gammal parkeringsskylt, gångjärnsfästena kom från en kasserad hylla, huvens plåt hittade jag på skroten, plåten för alla brytare är ett lock till en gammal UPS, alla brytare/lampor förutom 3st kommer från ett gammalt styrskåp som revs ut på jobbet. :mrgreen:
Bilaga:
IMG_0209.JPEG

Författare:  ToPNoTCH [ 21.09 2019-10-22 ]

Proffsigt..
Fast jag hade nog tyckt att konsolen hamnade lite i vägen så där mitt framifrån, när man skall mecka verktygen eller spänna.

Författare:  arvidb [ 21.53 2019-10-22 ]

Bonehead skrev:
Det här är den första fräsningen där jag kört CAM genom Fusion360. Andra försöket gick mycket bättre! :rofl

Det ser ju ut att vara en riktigt stabil maskin i alla fall! :D Fascinerande att se borret böja sig sådär medan maskinen bara kör vidare.

Författare:  hawkan [ 23.13 2019-10-22 ]

Snyggt och det verkar ju tuffa på bra.
Det blir nog bra med konsolen. Har märkt att jag sitter oftast framför maskinen
och en sån konsol skulle funka. Fixa fäste för skydd mot flygande spånor bara.

Författare:  Bonehead [ 10.19 2019-10-24 ]

ToPNoTCH: Det ser värre ut än det är :D
Med "skrivbordet" utfällt så blir det lite väl långt annars funkar det bra att luta sig över eller gå från vänstersidan där jag oftast jobbar ifrån.
Jämfört mot gamla vreden så sticker det inte ut nämnvärt mycket längre med skrivbordet infällt.
Fräshuvudet sitter rätt förskjutet åt vänster så det blir rätt naturligt att stå till vänster.
Bilaga:
IMG_0246.jpeg

arvidb: Jo tack! Hade lite för mycket panik för att titta närmare när det väl skedde men det är ruskigt vad den böjer sig när man kollar på videon :lol:

Hawkan: Tack! Spånskydd är på G! :D

Tanken är att det ska bli ihopfällbart så det tar minimalt med plats när maskinen inte kör, kanske overkill men alltid kul att göra något annorlunda.
Även här blir det 90% återbruk. Plåtarna kommer från utrivna fönsterbänkar som jag kapat ner, aluprofilerna har legat i ett övergivet förråd i ett decennium eller så ...
Varje "ruta" är 600mm hög och 270mm bred.
Bilaga:
IMG_0230.JPEG

Gångjärnen till dessa kommer från gamla ritningshållare .. Dom har en tendens att dyka upp till och från när gamla ritningar slängs och allt nytt kommer digitalt istället.
Bilaga:
IMG_0244.jpeg

Bilaga:
IMG_0236.JPEG

Blivit rätt många timmar i CAD för att få ihop en bra lösning på detta, kommer synas när jag kommer lite längre..
Utfällt ger det 54cm skydd på varje sida av panelen, panelen kommer få sitt eget skydd. Totalt skydd på ca 1.5m i bredd.
Eftersom allt kommer monteras på knät så blir höjden lite varierande men i lägsta läge så ska skölden fortfarande vara 10-15cm ovan nedre delen av spindeln.
Lite oklart hur detta ska gå till om man tittar på bilderna men det kommer klarna när jag kommer längre fram! 8)

Författare:  Micke_71 [ 12.08 2019-10-26 ]

Bonehead skrev:
Så man skall alltså värma en lite större/längre yta och sedan låta det luftsvalka om jag tolkar dig rätt?

Njae, det beror på. Är det noga så blir större partier för stora knäckar på biten. Den blir liksom vågig. Lägger hellre fler punkter. Hur stora, hur djupt osv beror väldigt på form och material.

Rostfria, både vanliga och duplex har väldigt dålig värmeledningsförmåga och drar bra. Så man får lätt ner värmen djupt utan att omgivande material kyler.

Färgen när man värmer ska vara orange, hålltid och storlek beror på hur djupt man vill ha det. Bara på ytan håller dåligt, särskilt och det ska bearbetas efteråt. Axlar som ska rundslipas har kanske 0.1mm kvar på ytan, medan en som ska svarvas kanske man tar flera mm på ytan.

Författare:  säter [ 12.16 2019-10-26 ]

Micke_71 skrev:
Finjustering om det finns luftytor brukar vara försiktig kulhamring av ytan så man sträcker den. Då kan man ofta styra ner under hundradelar.
Fasen vad många vevaxlar och kamaxlar jag har riktat med den metoden.

Vi skulle ha behövt en motortråd! :)

Författare:  Bonehead [ 00.05 2019-11-03 ]

Nu har det spårat ur totalt. :rofl
Tanken var att ha det så här, manuellt utfällbart och sen kunna dra upp rutor för att täcka uppåt, ovanför spindelns höjd.
Bilaga:
IMG_0791.JPG

Men istället blev det över en veckas CAD-design på att få in lite roliga mekanismer ... En motor för att fälla ut dörrarna och en till per ruta för att lyfta upp dom.
Utväxlingen gör att ena dörren fälls ut 90* från kontrollpanelen och den andra dörren roterar 180* vilket ger samma slutresultat som tidigare bild.
Sedan sitter en pyttemotor som agerar vinsch via en 2:1 utväxling för att dra upp rutan. Motorn är tillräcklig nerväxlad för att hålla rutan uppe även i avstängt läge.
När man släpper ut vinschen så åker rutan neråt igen.
Bilaga:
IMG_0850.JPG

Här med "plastglas" från biltema. Kommer säkert repas fort men var relativt billigt.
Bilaga:
IMG_0834.JPG

Hittade denna på kjell&co som jag kunde lägga in i Mach3, underlättar för att jogga runt maskinen att slippa stå med ett helt tangentbord.
Ska försöka lägga in min MPG sen men har för få ingångar just nu och komponenterna jag behöver har inte dykt upp än.
Bilaga:
IMG_0806.JPG

Har fortfarande lite jobb kvar på dörrarnas mekanismer och har tagit loss hela kontrollpanelen för lack. Förhoppningsvis mer spännande bilder snart! :D

Författare:  Bonehead [ 17.11 2019-11-04 ]

Inte alls hunnit så mycket i helgen som jag hoppades, var segt att komma igång...

Lyckades slipa ner och lacka huvudkåpan samt bottenplattan. Det är någon värmetålig färg så får se om det funkar när det börjar stänka varma spån.
Bilaga:
IMG_0857.JPG

Panelen har jag slipat bort den beiga färgen ifrån och borstat den i sidled för att få ett någorlunda jämt mönster. Kompletterat med ett nytt vred för att kontrollera dörrar/fönster.
Ska komplettera med märkskyltarna sen igen.
Bilaga:
IMG_0858.JPG

Lite närbild på dörrmekanismen. En nerväxlad motor driver det stora blå kugghjulet nere till höger, detta roterar sedan dörrbladen 180* respektive 90*.
Svarta vinschen går upp till ett block i toppen för att sedan lyfta stången med vita "knoppen", detta drar upp "fönstret".
4st switchar avgör om dörrarna är öppna/stängda samt om fönstret är uppe/nere.
Bilaga:
IMG_0859.JPG

Övre delen av samma dörr. Svarta biten är den som kommer hålla fönstret.
Bilaga:
IMG_0860.JPG

Och en liten översiktsbild.
Bilaga:
IMG_0861.JPG

Författare:  Bonehead [ 18.29 2019-11-05 ]

Nu börjar det likna nåt! Dags för all eldragning. 8)
Bilaga:
IMG_0887.JPG

Bilaga:
IMG_0884.JPG

Författare:  arvidb [ 18.52 2019-11-05 ]

Bonehead skrev:
Nu har det spårat ur totalt. :rofl

/.../ istället blev det över en veckas CAD-design på att få in lite roliga mekanismer ... En motor för att fälla ut dörrarna och en till per ruta för att lyfta upp dom.
Utväxlingen gör att ena dörren fälls ut 90* från kontrollpanelen och den andra dörren roterar 180* vilket ger samma slutresultat som tidigare bild.
Sedan sitter en pyttemotor som agerar vinsch via en 2:1 utväxling för att dra upp rutan. Motorn är tillräcklig nerväxlad för att hålla rutan uppe även i avstängt läge.
När man släpper ut vinschen så åker rutan neråt igen.

Bygger du en rymdfarkost? :lol:

Luckan till Apollo 11, foto Richard Kruse 2008, CC BY-NC 3.0 US, taget från https://historicspacecraft.com/Apollo_Capsules.html:
Bilaga:
CM-107_NASM_2008_RK_7.jpg

Författare:  Bonehead [ 16.46 2019-11-10 ]

Ja det börjar nästan likna det.
:rofl

Editerade ihop en video idag för dom som gillar att titta på sånt:

Länk

Författare:  Bonehead [ 11.30 2019-11-18 ]

Insåg rätt fort att ha skärmen till CNC'n flera meter åt sidan var helt värdelöst.. Köpte en billig begagnad skärm så jag kunde behålla den lilla till fräsen.
Passade på att göra en riktigt overkill lösning till "nya" surfskärmen. :lol:
Winchsystem som höjer/sänker skärmen mellan 2 lägen och öppnar/stänger "plastskölden" framför. Bör väl förhindra att den får sig en smäll så länge man fäller upp den innan man gör grovarbete.
Bilaga:
IMG_0314.jpeg

Nerfällt "surfläge"
Bilaga:
IMG_0310.jpeg

Länk

Ville behålla DRO'n tills dess att jag har råd att byta skruvarna, just nu är det upp till en millimeter backlash .. Visserligen "bortprogrammerat" i mach3 men litar inte på det till 100%.
Så fick göra ett nytt fäste för att kunna ha två skärmar.
Bilaga:
IMG_0316.jpeg

Första gången jag provat TIG svetsa stål, riktigt kul! Nu ska man bara sluta skaka och doppa den i smältan..
Bilaga:
IMG_0328.jpeg

Bara koppla in allt!
Nu har jag nog slut på ursäkter och måste ta tag i att koppla in all extra el till kontrollpanelen .... :D
Bilaga:
IMG_0324.jpeg

Författare:  Bonehead [ 07.51 2019-11-20 ]

Bestämde mig till slut för att datorlådan stod dåligt till vid sidan av fräsen och tänkte flytta den, men först behövde jag lite väggfästen.
Övning med TIG .. Vem hade kunnat gissa att trä brinner när det blir varmt? :roll:
Bilaga:
IMG_1091.JPG

Lådan är säkrad med skruv så den inte kan glida av.
Bilaga:
IMG_1099.JPG

Ny samlingspunkt för all DC0V, för nuvarande gängad M4 men kommer nog borra ur och köra genomgående skruv med låsmutter eller dylikt.
Har resistansmätt mellan alla nätaggregat och ingenting visar låg resistans, körde efter detta med 10k motstånd innan jag kopplade ihop till gemensam nollpunkt och kunde inte uppmäta någon spänningsdipp så verkar vara frid och fröjd. :tumupp:
Bilaga:
IMG_1103.JPG

Författare:  Bonehead [ 10.42 2019-11-22 ]

Lite mer osexiga framstegsbilder. :lol:

Sammankopplat all DC0V i PC lådan. Tjockisen går iväg till kontrollpanelen.
Bilaga:
IMG_0331.JPEG

Här syns flexslangen som kopplar ihop dom.
Bilaga:
IMG_0332.JPEG

Flexslangen kommer upp i kontrollpanelen där det finns gott om utrymme för expansion.
Har börjat koppla in alla brytare nu så förhoppningsvis lite mer funktioner mot slutet av helgen om mitt ryggskott vill ge sig lite.
Bilaga:
IMG_0340.JPEG

Författare:  Lasp [ 12.00 2019-11-22 ]

Många plus på detta ! Mer än gediget må jag säga.
Såg du detta arbetet framför dig när beslutet om konvertering växte fram?

Författare:  Bonehead [ 13.07 2019-11-22 ]

Tack!
Jag planerar sällan särskilt långt framåt.
Från början hade jag nog tänkt mig att "slänga ihop en snabb låda och hänga på motorerna" och att det skulle ta kanske 1-2 veckor, är väl inne på min tredje månad nu. :lol:
Men det är kul att förbättra saker under projektets gång!

Författare:  Bonehead [ 21.13 2019-11-24 ]

Nästan all el till kontrollpanelen är nu klar, många sladdar blir det..
Allt kommer inte vara inkopplat då en del är reserv för framtida utbyggnad om jag kommer på några mer funktioner.
Bilaga:
IMG_0349.JPEG

Separata flexslangar går ut till framtida belysning och kylvätskepump, också lite work in progress.
Har försökt städa upp lite bland kablarna också, börjar bli bättre, ingenting släpar på golvet längre.
Bilaga:
IMG_0352.JPEG

Behövde koppla förbi kontaktorn på fräsens baksida för att kunna koppla in frekvensomformaren. Den blå kabeln var riktigt torr och fin på en sektion.. Lokal överhettning? :?
Bilaga:
IMG_0348.JPEG

Och bakom fräsen hamnar då diverse som tidigare hängt lite överallt..
Bilaga:
IMG_0356.JPEG

Författare:  Bonehead [ 11.54 2019-12-07 ]

Lite framsteg har det blivit även om det går fruktansvärt långsamt i höstmörkret!

Efter inkoppling av ny jordfelsbrytare går allt starta som det ska, krävdes en typ B för frekvensomformaren jag fick tag på.
Går nu starta PC, CNC nätaggregat och spindeln från panelen samt nödstopp för CNC nätagg och spindel(sitter en kontaktor i plåtlådan ovan omformaren bakom fräsen).
Snitsade även till en hållare för USB så man kan sätta USB minne rakt in i panelen.
Bilaga:
IMG_0378.JPEG

Allt är nu även förberett för belysning runt spindeln samt någon sorts skärvätskepump.
Fortfarande inte helt bestämt mig om jag ska köra tryckluftsmörjning eller ren skärvätska..
Eller båda, men då blir det krångligare..
Bilaga:
IMG_0379.JPEG

Har återgått till att få ihop skyddsdörrarna som börjat bli ett riktigt hatobjekt, min design är inte genomtänkt och börjar kännas som att polera skit.
Kommer få göra om helt och hållet med en andra prototyp men detta får duga för stunden.
Fönster mekanismen funkar OK men dörrbladens rotation fungerar riktigt dåligt, för mycket glapp i 'drivlinan' utan kapacitet för justering.
Har kopplat ur dörrmotorn och kommer öppna/stänga manuellt.
Väldigt "temporär" kabelinfästning då allt ändå ska göras om.
Bilaga:
IMG_0403.JPEG

"Sköldar" inne vs ute:
Bilaga:
IMG_1285.JPG

Ska till en skiva i mitten också såklart men inte börjat rita på den lösningen än.
Bilaga:
IMG_1286.JPG

Länk

Författare:  Zhorts [ 06.45 2019-12-09 ]

Jag hade försökt hitta ett litet lock att sätta över USB-porten, bara utifall att det kommer någon metallflaga flygande. Har lyckats bränna en USB-hubb genom att tappa in en liten skruv i kontakten - vore ju väldigt trist om moderkortet rök (och då vet man aldrig vad mer det tar med sig). USB ska ju ha överströmsskydd och liknande, men hur väl vågar man lita på att det är implementerat?

Alternativet är väl att alltid ha något monterat där, typ en liten blåtandsdongel eller liknande.

Skoj att se bygget fortskrida :)

Författare:  Bonehead [ 13.24 2019-12-09 ]

Bra tanke där med lock!
Vid ett tidigt skede tänkte jag "Nej det är nog lugnt, inget kommer ta sig in där".
Så mao kommer det garanterat hamna ett metallspån där till slut. :lol:
Tanken är att den ska vara till för USB minnen för att överföra g-kod från min dator som kör CAM så att alltid ha något i kommer nog inte funka i längden tyvärr.

Ska se om jag kan designa något lättanvänt lock. :tumupp:

Författare:  tecno [ 13.30 2019-12-09 ]

3D printa en USB sticka.

Författare:  Bug_x [ 18.37 2019-12-09 ]

Lock är lätt att glömma återställa.

Jag klippte till en gummiduk som jag bulta över som en flärp. Då blir skyddet automatiskt.

Författare:  Bonehead [ 15.03 2019-12-17 ]

Definitivt! Jag är på tok för slarvig för lösa lock så det kommer bli någon "automatisk" variant. Typ gummiflärp.

Har beslutat mig för att omgående göra om dörrarna, kommer behålla lite smådelar men det mesta byts ut till en enklare och mer pålitlig lösning.
Det har varit en bra prototyp men för många brister för att funka vid daglig användning, måste vara driftsäkert också.
Min nya assistent har varit till stor hjälp när jag ritat upp dom nya lösningarna i CAD. :lol:
Bilaga:
IMG_1390.JPG

Har löst det så här tillfälligt, två fästen håller i den tonade skivan(skyddsplasten sitter kvar) och låser samtidigt dörrarna i utfällt läge.
Fönsterhissarna funkar typ 80% av gångerna, det andra från vänster har en del problem som är lösta i nästa prototyp.
Bilaga:
IMG_1297.JPG

Kontrollpanelen är nästan klar, för nu i alla fall. Behöver märka upp allt igen, skjuter på det hela tiden av någon anledning. Från vänster till höger: PC start, CNC psu start, belysning, kylvätska, kontaktor till frekvensomformaren, nödstopp och sedan fönsterhissen ovanför.
Frekvensomformaren är även kopplad rakt in i I/O kortet så att Mach3 kan styra hastigheten men får det inte att lira 100%.
T.ex S1400 i mach3 är inte automatiskt 1400rpm(50hz). Det enda inställningen jag hittat som gör någon skillnad är min/max hastighet i "spindle pulley" rutan, men då ändrar jag ju samtidigt min/max varvtal som är tillåtet? :?
Bilaga:
IMG_0469.JPG

Här har jag då skruvat fast nästa offer för att testa hur allt fungerar, har knappt haft tid att faktiskt fräsa... Nu med nya och vassa 8mm fräsar.
Bilaga:
IMG_0465.JPG

Fräsningen generellt gick rätt bra, fräste upp till 1000mm/min och 1800RPM utan större problem.
Dock så stämmer inte vissa mått, misstänker att mina backlash inställningar är fel alternativt att skruven är väldigt ojämnt sliten eller så är den bara för sliten för att backlash kompenseringen ska räcka till. Får försöka mäta om och se exakt backlash igen.
Speed&feeds var helt framgissade, för bättre yta borde jag låtit den köra ännu fortare(matning) men tätare vid t.ex facing i början.

Länk

Författare:  Zhorts [ 07.44 2019-12-18 ]

1000 mm/s? :o Det är ju jättesnabbt.

Kul att se maskinen "in action" :D

Författare:  Bonehead [ 08.14 2019-12-18 ]

Ja insåg precis att jag gjort en liten tankevurpa där. 1000mm/min ska det nog vara, känns inte som 100cm i sekunden :shock: . :lol:

Författare:  Bonehead [ 14.52 2019-12-31 ]

Nya hastighetsrekord i garaget, kör nu med 2500mm/min i snabbmatning och verkar fungera ypperligt!
Fortfarande inte tagit tag i det där med lock till USB porten dock. :vissla:

Började på detta istället, det är en hållare för diverse tillbehör till huvudet.
Gjort utav skräp jag hade liggandes, någon gammal skylt i alu och liknande.
Bilaga:
10.jpg

Tyckte inte den blev styv nog och ville även kunna kapsla in det hela lite bättre så bockade denna "ring".
Bilaga:
11.JPG

Gick sådär med svetsningen, bitvis bra och bitvis horribelt dåligt.
Misstänker att metallen inte var ren nog för det var som om det bubblade igenom när jag försökte svetsa på en hel del ställen.
Den platta ytan har tidigare varit klarlackad så misstänker att jag inte fick bort allt.
Bilaga:
12.JPG

Dock väldigt nöjd med slutresultatet!
Belysningen är 6st gamla powerleds som legat i en låda i säkert 7 år, hade viljat haft vitare ljus men dessa var gratis.
Någon sorts tunn plast undertill som stänkskydd.
Dom två rören som sticker ner är tryckluft respektive skärvätska, man kan välja vilken man vill köra genom ett vred på kontrollpanelen, tanken var att låta CNC'n styra men jag blev lat.
Höjden på rören går att kontrollera via den röda spaken för att kompensera för olika långa fräspinnar och så vidare.
Det mesta är gjort med fräsen i sig i CNC läge, riktigt skönt att låta den göra alla hål för lysdioderna som annars hade varit rätt pilligt... :lol:
Bilaga:
13.jpeg

Bilaga:
14.jpeg

Tryckluften matas in i denna, en solenoid öppnar/stänger flödet(via kontrollpanelen) och tryckregulatorn sänker trycket så jag får lagom flöde.
Allt här är "återbruk" förutom röret mellan regulatorn och 90* böjen som jag svarvade till, därav att tryckmätaren bara går till 6 bar istället för 10 som kompressorn kan leverera.
Tillräckligt funkis för mig!
Bilaga:
20.jpg

Här är tanken för skärvätskan, betydligt lättare att handskas med än den inbyggda i fräsens fot...
Återbrukade en gammal 25l dunk och gjorde ett större lock till den.
Finns en flottör inuti som stänger pumpen och tänder en lampa på kontrollpanelen om nivån är för låg.
Använde någon liten och billig tryckpump jag hittade på Ebay för ett tag sen och verkar funka klockrent.
Bilaga:
21.jpg

Gjorde även denna bit för att ansluta "avloppsslangen" till bordet, allt som rinner ut på fräsbordet går igenom här sen efter att ha gått igenom det inbyggda filtret.
Sitter en o-ring i ett spår i alubiten för att täta mot fräsen.
Bilaga:
22.jpg
¨

Sen la jag även en hel kväll på att reda ut varför den inte gör cirklar. Oavsett slitage så borde den kunna göra någorlunda cirklar i låg hastighet och med backlash kompensation på..
Visade sig att ena remhjulet till X inte satt tillräckligt bra, grubscrewsen bet inte tillräckligt hårt så bankade i en genomgående pinne så nu sitter det som berget.
Hittade även att jag inte kalibrerat tillräckligt bra så t.ex X rörde sig 607mm när jag kallade på 600mm och liknande på Y.
Efter att ha justerat detta samt ställt in backlash kompensationen ännu nogrannare så ser det nu betydligt bättre ut!
Bilaga:
23.JPG

Det här kommer då bli en del av nya dörr-öppnings-mekanismen.
Överkomplicerad men kul sätt att lära sig nya principer på!
Bilaga:
24.jpg

Författare:  tecno [ 15.05 2019-12-31 ]

Kul att följa din resa :tumupp:

Författare:  lgrfbs [ 15.42 2019-12-31 ]

Grymt bra jobbat, ska bli intressant hur dina "fönster hissar" gillar metallspånorna.
Hittils :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: av 5 möjliga.

Författare:  PTC [ 15.58 2019-12-31 ]

Ser väldigt intressant ut :tumupp: :tumupp:

Författare:  Bonehead [ 11.56 2020-01-15 ]

lgrfbs skrev:
Grymt bra jobbat, ska bli intressant hur dina "fönster hissar" gillar metallspånorna.

Tack!
Jag gissar att "inte alls" är rätt korrekt svar. :lol:
Det får bli ett framtida problem men jag har iaf isolerat kablar o.s.v nogrannt så det inte ska kunna bli kortslutning, det som kan hända är väl att spånen beckar igen mekanismen på något sätt.

Maskinen har fått köra lite småjobb under tiden jag försöker lära mig mach3 och bara allmänt förstå CNC processen.
Bland annat denna 20mm tjocka plastskiva för att hålla ihop alla rör till TIG pinnar.
Helt fantastisk känsla att låta maskinen mata på och se hur den skapar fram något hur ett block av material.
Bilaga:
IMG_1603.JPG

Började även bocka ihop denna som skydd till X-motorn.
Det kan vara mitt livs värsta MIG-svetsar, började få slut på gas och brände konstant genom den tunna plåten(0.6mm) men hade ont om tålamod.
Inget som inte går att lösa med sliptrissa och färg.
Bilaga:
IMG_1589.JPG

Jag började nästan helt om från början med dörrarna då det var så många nödlösningar på varandra i prototyp 1.
Varenda plastdel har blivit omdesignad i olika grad.
Winchsnöret är nu integrerat i delen som lagrar stången, hjulen är nu lagrade för att minska motståndet, winchmotorn har en centreringsfunktion så snöret inte hamnar hipp som haver, hållarna för ändläges brytarna har nu en tydlig plats med distanser mot fyrkantsrören, nedre hjulhållaren har inbyggd justering för topp/botten läge och så vidare.
Bilaga:
IMG_0518.jpeg

Så här fint ser det nu ut med alla sköldar uppe!
Mittenskölden blev helt manuell och sidosköldarna fälls inte ihop utan roterar bara på gångjärnet mot kontrollpanelen, det blev för mekaniskt komplicerat för att jag skulle orka krångla med det.
Med mittenskölden nerfälld så täcker den kontrollpanelen perfekt, man kan fortfarande nå brytarna men ingenting kan av misstag nå dit.
Öppningsmekanismen jag visade i förra inlägget har jag lyckats gömma under kontrollpanelen.
Bilaga:
IMG_0065.jpeg

Liten video på en öppning när jag bara hade en av dörrarna monterade.

Länk

Författare:  AnKro [ 18.32 2020-01-17 ]

Det här så skönt överarbetat att bara någon som tycker det är roligt skulle lägga ned tiden som behövs för att göra det

.

Författare:  Bonehead [ 13.52 2020-01-28 ]

Tack! Kul att höra! :mrgreen:
Funderat vad jag skulle göra om jag vann en miljon, men jag hade nog ändå stått här med mitt gamla skit och försökt få ihop det på roligaste sätt. 8)

Bestämde mig för att göra om kylningen lite, var inte nöjd med bara air-blast och flood utan ville även ha ett mellanläge.
Inget komplicerat i sig, en ingång och sen två solenoider som utgångar, en går till flood munstycket och den andra går in i luftmunstycket.
Bilaga:
IMG_0095.jpeg

Efter ha dragit i fel brytare ett antal gånger så blev det lite uppmärkning igen ...
Även lagt till en brytare där man kan välja mellan kyl-lägen, för att sedan aktivera med det stora vredet som innan.
Vilket "mode" man valt lyser alltid, sen tänds lampan ovanför kylswitchen när man faktiskt aktiverar det.
Bilaga:
IMG_0107.jpeg

Har gjort en hel del aluminium nu och har varit galet mycket lärande, kul och frustrerande när det går fel! :lol:
Trots stora mängder spånor så har fönsterhissarna klarat sig utmärkt och ingenting har skvätt förbi sköldarna.
Bilaga:
IMG_0147.jpeg

Biten jag bland annat hållt på med tog 3 uppspänningar för att bli klar, här är ena sidan och rätt nöjd med finishen.
Finns en del misstag om man kollar noga men ändå! :mrgreen:
Utan tvekan det mest avancerade jag någonsin försökt gjort, all kod är direkt från Fusion360 då jag vill försöka minska ner det manuella jobbet.
Bilaga:
IMG_0146.JPEG

Tanken är att det ska bli en lamphållare i slutändan, sambon designar och jag fräser. :roll: :D
Bilaga:
IMG_0156.JPEG

Jag har redan sneglat rätt mycket på kulskruvar..
Behöver 25mm diameter i längd 600mm och 1400mm vilket blir några slantar men definitivt nästa "stora" uppgradering.
Som det är nu fungerar allt okej men man får tänka på att ta lätta skär så man inte vibrerar in i backlash området så att säga.
Tar man t.ex ett tungt facing pass från båda håll så vill fräspinnen dra sig längre in i materialet när den matar från ena riktningen.
Kulskruv får dock bli en framtida uppgradering, behöver runda av detta projekt så jag kan ta tag i lite annat i garaget.

Det som är kvar att göra nu är detta:
-"Fel"kabel mellan stegmotordrivare och I/O kort så att Mach3 stannar allt när en stegdrivare slår ifrån. Blir lite för spännande när en stegdrivare slår ifrån och allt annat fortsätter...
-Kablar till samtliga gränslägesgivare. Insåg till slut det positiva med att automatiskt kunna skicka maskinen till sina yttre gränslägen.
-Extra kabel till frekvensomformaren så att den får signal om att mata på "framåt" istället för att ligga i neutral.

När dessa 3 är klara bör det vara en rätt pålitlig och kapabel maskin, trots glappen!

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme