CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

Lite mer osexiga framstegsbilder. :lol:

Sammankopplat all DC0V i PC lådan. Tjockisen går iväg till kontrollpanelen.


Här syns flexslangen som kopplar ihop dom.


Flexslangen kommer upp i kontrollpanelen där det finns gott om utrymme för expansion.
Har börjat koppla in alla brytare nu så förhoppningsvis lite mer funktioner mot slutet av helgen om mitt ryggskott vill ge sig lite.
Senast redigerad av Bonehead 2 oktober 2020, 14:54:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Många plus på detta ! Mer än gediget må jag säga.
Såg du detta arbetet framför dig när beslutet om konvertering växte fram?
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

Tack!
Jag planerar sällan särskilt långt framåt.
Från början hade jag nog tänkt mig att "slänga ihop en snabb låda och hänga på motorerna" och att det skulle ta kanske 1-2 veckor, är väl inne på min tredje månad nu. :lol:
Men det är kul att förbättra saker under projektets gång!
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

Nästan all el till kontrollpanelen är nu klar, många sladdar blir det..
Allt kommer inte vara inkopplat då en del är reserv för framtida utbyggnad om jag kommer på några mer funktioner.


Separata flexslangar går ut till framtida belysning och kylvätskepump, också lite work in progress.
Har försökt städa upp lite bland kablarna också, börjar bli bättre, ingenting släpar på golvet längre.


Behövde koppla förbi kontaktorn på fräsens baksida för att kunna koppla in frekvensomformaren. Den blå kabeln var riktigt torr och fin på en sektion.. Lokal överhettning? :?


Och bakom fräsen hamnar då diverse som tidigare hängt lite överallt..
Senast redigerad av Bonehead 2 oktober 2020, 14:54:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

Lite framsteg har det blivit även om det går fruktansvärt långsamt i höstmörkret!

Efter inkoppling av ny jordfelsbrytare går allt starta som det ska, krävdes en typ B för frekvensomformaren jag fick tag på.
Går nu starta PC, CNC nätaggregat och spindeln från panelen samt nödstopp för CNC nätagg och spindel(sitter en kontaktor i plåtlådan ovan omformaren bakom fräsen).
Snitsade även till en hållare för USB så man kan sätta USB minne rakt in i panelen.


Allt är nu även förberett för belysning runt spindeln samt någon sorts skärvätskepump.
Fortfarande inte helt bestämt mig om jag ska köra tryckluftsmörjning eller ren skärvätska..
Eller båda, men då blir det krångligare..


Har återgått till att få ihop skyddsdörrarna som börjat bli ett riktigt hatobjekt, min design är inte genomtänkt och börjar kännas som att polera skit.
Kommer få göra om helt och hållet med en andra prototyp men detta får duga för stunden.
Fönster mekanismen funkar OK men dörrbladens rotation fungerar riktigt dåligt, för mycket glapp i 'drivlinan' utan kapacitet för justering.
Har kopplat ur dörrmotorn och kommer öppna/stänga manuellt.
Väldigt "temporär" kabelinfästning då allt ändå ska göras om.


"Sköldar" inne vs ute:


Ska till en skiva i mitten också såklart men inte börjat rita på den lösningen än.
Senast redigerad av Bonehead 2 oktober 2020, 15:00:05, redigerad totalt 2 gånger.
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Zhorts »

Jag hade försökt hitta ett litet lock att sätta över USB-porten, bara utifall att det kommer någon metallflaga flygande. Har lyckats bränna en USB-hubb genom att tappa in en liten skruv i kontakten - vore ju väldigt trist om moderkortet rök (och då vet man aldrig vad mer det tar med sig). USB ska ju ha överströmsskydd och liknande, men hur väl vågar man lita på att det är implementerat?

Alternativet är väl att alltid ha något monterat där, typ en liten blåtandsdongel eller liknande.

Skoj att se bygget fortskrida :)
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

Bra tanke där med lock!
Vid ett tidigt skede tänkte jag "Nej det är nog lugnt, inget kommer ta sig in där".
Så mao kommer det garanterat hamna ett metallspån där till slut. :lol:
Tanken är att den ska vara till för USB minnen för att överföra g-kod från min dator som kör CAM så att alltid ha något i kommer nog inte funka i längden tyvärr.

Ska se om jag kan designa något lättanvänt lock. :tumupp:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av tecno »

3D printa en USB sticka.
Bug_x
Inlägg: 407
Blev medlem: 10 januari 2009, 19:18:56
Ort: Stockholm

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bug_x »

Lock är lätt att glömma återställa.

Jag klippte till en gummiduk som jag bulta över som en flärp. Då blir skyddet automatiskt.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

Definitivt! Jag är på tok för slarvig för lösa lock så det kommer bli någon "automatisk" variant. Typ gummiflärp.

Har beslutat mig för att omgående göra om dörrarna, kommer behålla lite smådelar men det mesta byts ut till en enklare och mer pålitlig lösning.
Det har varit en bra prototyp men för många brister för att funka vid daglig användning, måste vara driftsäkert också.
Min nya assistent har varit till stor hjälp när jag ritat upp dom nya lösningarna i CAD. :lol:
IMG_1390.JPG
Har löst det så här tillfälligt, två fästen håller i den tonade skivan(skyddsplasten sitter kvar) och låser samtidigt dörrarna i utfällt läge.
Fönsterhissarna funkar typ 80% av gångerna, det andra från vänster har en del problem som är lösta i nästa prototyp.


Kontrollpanelen är nästan klar, för nu i alla fall. Behöver märka upp allt igen, skjuter på det hela tiden av någon anledning. Från vänster till höger: PC start, CNC psu start, belysning, kylvätska, kontaktor till frekvensomformaren, nödstopp och sedan fönsterhissen ovanför.
Frekvensomformaren är även kopplad rakt in i I/O kortet så att Mach3 kan styra hastigheten men får det inte att lira 100%.
T.ex S1400 i mach3 är inte automatiskt 1400rpm(50hz). Det enda inställningen jag hittat som gör någon skillnad är min/max hastighet i "spindle pulley" rutan, men då ändrar jag ju samtidigt min/max varvtal som är tillåtet? :?


Här har jag då skruvat fast nästa offer för att testa hur allt fungerar, har knappt haft tid att faktiskt fräsa... Nu med nya och vassa 8mm fräsar.


Fräsningen generellt gick rätt bra, fräste upp till 1000mm/min och 1800RPM utan större problem.
Dock så stämmer inte vissa mått, misstänker att mina backlash inställningar är fel alternativt att skruven är väldigt ojämnt sliten eller så är den bara för sliten för att backlash kompenseringen ska räcka till. Får försöka mäta om och se exakt backlash igen.
Speed&feeds var helt framgissade, för bättre yta borde jag låtit den köra ännu fortare(matning) men tätare vid t.ex facing i början.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Bonehead 2 oktober 2020, 15:00:13, redigerad totalt 3 gånger.
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Zhorts »

1000 mm/s? :o Det är ju jättesnabbt.

Kul att se maskinen "in action" :D
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

Ja insåg precis att jag gjort en liten tankevurpa där. 1000mm/min ska det nog vara, känns inte som 100cm i sekunden :shock: . :lol:
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

Nya hastighetsrekord i garaget, kör nu med 2500mm/min i snabbmatning och verkar fungera ypperligt!
Fortfarande inte tagit tag i det där med lock till USB porten dock. :vissla:

Började på detta istället, det är en hållare för diverse tillbehör till huvudet.
Gjort utav skräp jag hade liggandes, någon gammal skylt i alu och liknande.


Tyckte inte den blev styv nog och ville även kunna kapsla in det hela lite bättre så bockade denna "ring".


Gick sådär med svetsningen, bitvis bra och bitvis horribelt dåligt.
Misstänker att metallen inte var ren nog för det var som om det bubblade igenom när jag försökte svetsa på en hel del ställen.
Den platta ytan har tidigare varit klarlackad så misstänker att jag inte fick bort allt.


Dock väldigt nöjd med slutresultatet!
Belysningen är 6st gamla powerleds som legat i en låda i säkert 7 år, hade viljat haft vitare ljus men dessa var gratis.
Någon sorts tunn plast undertill som stänkskydd.
Dom två rören som sticker ner är tryckluft respektive skärvätska, man kan välja vilken man vill köra genom ett vred på kontrollpanelen, tanken var att låta CNC'n styra men jag blev lat.
Höjden på rören går att kontrollera via den röda spaken för att kompensera för olika långa fräspinnar och så vidare.
Det mesta är gjort med fräsen i sig i CNC läge, riktigt skönt att låta den göra alla hål för lysdioderna som annars hade varit rätt pilligt... :lol:



Tryckluften matas in i denna, en solenoid öppnar/stänger flödet(via kontrollpanelen) och tryckregulatorn sänker trycket så jag får lagom flöde.
Allt här är "återbruk" förutom röret mellan regulatorn och 90* böjen som jag svarvade till, därav att tryckmätaren bara går till 6 bar istället för 10 som kompressorn kan leverera.
Tillräckligt funkis för mig!


Här är tanken för skärvätskan, betydligt lättare att handskas med än den inbyggda i fräsens fot...
Återbrukade en gammal 25l dunk och gjorde ett större lock till den.
Finns en flottör inuti som stänger pumpen och tänder en lampa på kontrollpanelen om nivån är för låg.
Använde någon liten och billig tryckpump jag hittade på Ebay för ett tag sen och verkar funka klockrent.


Gjorde även denna bit för att ansluta "avloppsslangen" till bordet, allt som rinner ut på fräsbordet går igenom här sen efter att ha gått igenom det inbyggda filtret.
Sitter en o-ring i ett spår i alubiten för att täta mot fräsen.
¨

Sen la jag även en hel kväll på att reda ut varför den inte gör cirklar. Oavsett slitage så borde den kunna göra någorlunda cirklar i låg hastighet och med backlash kompensation på..
Visade sig att ena remhjulet till X inte satt tillräckligt bra, grubscrewsen bet inte tillräckligt hårt så bankade i en genomgående pinne så nu sitter det som berget.
Hittade även att jag inte kalibrerat tillräckligt bra så t.ex X rörde sig 607mm när jag kallade på 600mm och liknande på Y.
Efter att ha justerat detta samt ställt in backlash kompensationen ännu nogrannare så ser det nu betydligt bättre ut!


Det här kommer då bli en del av nya dörr-öppnings-mekanismen.
Överkomplicerad men kul sätt att lära sig nya principer på!
Senast redigerad av Bonehead 2 oktober 2020, 14:58:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av tecno »

Kul att följa din resa :tumupp:
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av lgrfbs »

Grymt bra jobbat, ska bli intressant hur dina "fönster hissar" gillar metallspånorna.
Hittils :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: av 5 möjliga.
Skriv svar