CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

Sidospår/fortsättning på denna tråd:
viewtopic.php?f=4&t=95921

Så vad handlar detta om då?
Jag har en K&T Milwaukee HL-2 från 1947 där växellådan börjar ge upp och är väldigt kostsam att reparera på rätt sätt.
Detta kombinerat med att jag älskar datorstyrda maskiner så tänker jag ge mig på att CNC konvertera den, till en början får att få mekanisk drivning via stegmotorer istället för matningsväxellådan, men slutmålet är helt självgående CNC med kulskruvar på X och Y.

Har börjat få hem lite delar till detta projekt och tänker göra en "special" låda till allt för att slippa ha lös PC burk plus ett elskåp. Det är 3x 70VDC, 1x 24VDC+5VDC, 3 hybriddrivisar, I/O kort samt det som behövs för PC'n. Ska kompletteras med två fläktar till, samtliga kommer få dammfilter eftersom den kommer stå i skitig miljö.
IMG_0157.JPG
Stegmotorer med återkoppling, 2st 8Nm(XY) och 1st 12Nm(Z). Kommer växlas 2:1 med rem så får vi se hur det funkar. Bör ge en toppfart på runt 1800mm/s om dom klarar av 600rpm med någorlunda vrid. La med skjutmåttet så man får lite skala, dom känns brutalt stora för mig som är van vid Nema17 till 3D skrivare...
IMG_0165.JPG
Här har vi då "offret" som ska få lite förlängd livslängd, även fast jag inte ägt den så länge så tycker jag den är himla trevlig att köra. Saknas bara pinol, det hade varit riktigt skönt vid borrning.
IMG_0159.JPG
Vevar och matningsvred för Z och Y.
Tänker mig att stegmotorerna får gå på dessa axlar(via 2:1 rem) efter att jag kopplat ur växellådan invändigt. Runda ratten som går till Y är direktkopplad till Y skruven. Stora veven till Z går med en lång solid axel genom växellådan och via vinkelväxel till Z skruven.


Och handtaget här som tar hand om X ersätts så klart med sista stegmotorn.
IMG_0161.JPG
Växellådan till spindeln kommer användas som den är och får leva vidare, blir väl lite halvmanuellt eftersom jag måste välja hastighet och så men det är inget jag känner är jobbigt.
IMG_0162.JPG
"Kopplingen" för att aktivera spindeln(motorn går alltid men går att "koppla ur" spindeln).
Kanske blir så att jag alltid låter denna vara igång och kör motorn via en kontaktor eftersom den efter modifiering bara kommer driva spindelns växellåda.


Slutligen! Jag har NÄSTAN ingen aning om vad jag håller på med, så har ni idéer eller tankar så hör jag dom gärna! :lol:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Bonehead 2 oktober 2020, 15:03:26, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Stabil sak det där! Fan va Ni kan grabbar!
X o Y på den ser ju ut att vara riktigt hanterbart, borde inte vara några problem. Japp så är det Z. Här kan det finnas utrymme för nya tankar.
Så har du snart en go maskin igång.
Skall ut till en av Grabbarna i morgon. kommer kanske lite bilder från hans maskin!
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Zhorts »

Jag kan då nästan ingenting om fräsar och CNC... men tycker likväl det är intressant att läsa om alla idéer och upptåg här.

Däremot vet jag en sak eller två om inbyggnad och damm, främst då för rena datorer, men det blir ju inte så olikt här. Hur har du tänkt bygga in allt? Hemmasnickrad låda av något slag?
Det finns ju egentligen två fall: Övertryck i lådan (fler inblås-fläktar än utblås) eller undertryck (mer utblås än inblås). Övertryck ger generellt sämre kylning (per fläkt och ljudnivå), men har en stor fördel i detta fallet: Undertryck innebär nämligen att lådan drar in luft i alla små kanter och öppningar, och därmed kommer dra in damm och smuts den vägen, och det är svårt att få till en bra filterlösning. Med övertryck så har du (idealiskt sett) ett löstagbart filter vid inblåsfläktarna, som är lätt att ta loss och rengöra vid behov.
Med undertryck så behöver du regelbundet öppna lådan och dammsuga ur den. Det bör man väl göra med övertryck också, för filtret kommer väl inte vara perfekt, men det blir mycket mera sällan.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

Lasp: Ja jag misstänker att Z kan bli tungdriven, framtiden får avgöra!

Zhorts: Bra tanke där med övertryck! Det är en aspekt jag inte hade en tanke på, Får nog bli 3x120mm som inblås och 2x120 som utblås för att säkerställa bra luftombyte.
Fräsen i sig är inte så tyst när den är igång så ljudnivån är inget som oroar mig.
Hela lådan blir nog i lackerad MDF, med ett löstagbart "servicelock" samt någon plexiskiva för att kunna se statusdioder och sånt.
Mest för att jag har en hel del såna bitar liggandes på bra-att-ha-hyllan.
Blir troligtvis grovfilter framför insuget.
Har även en tanke på att ha kabelgenomföringar neråt och utblåset neråt eller iaf skyddat från "fallande damm".
Insuget kommer ju alltid dra åt sig saker men har istället filtret som får fånga när fläktarna är i drift.
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1932
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av wiklis »

Spara alla delar som "blir över" vevar mm.
Någon kommer någon gång vilja bygga tillbaka den till manuell fräs.
Andrahandsvärdet gynnas av att delarna finns.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

wiklis: det kommer jag definitivt göra. :)

Liten update.
Lådan börjar ta form. Blandade fästen i PLA, aluminum och stål för att fästa upp allt.
Använde en "riser" till grafikkortet för att kunna vrida det, sparade en hel del plats på detta.
Nästa blir att smälla in nätaggregatet till PC delen och sedan börja kabla ihop allt.
IMG_0197.JPG
Lådan kommer troligtvis skruvas, limmas och tätats ihop så här. Och sedan får sista "luckan" vara löstagarbar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Bonehead 2 oktober 2020, 13:59:06, redigerad totalt 1 gång.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av GFEF »

Borde nog vara en elektrisk skärm runt lådan ?

Ett lager aluminium folie limmad på lådan utsida ansluten till skyddsjord via ett stort motstånd ?
Med en isolerande plast film ytterst.
Metall nät över fläktarna anslutna till skärm lagret.
Dammfilter på insugs fläktarna.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

Är det för att slippa störningar utifrån?
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av GFEF »

>Är det för att slippa störningar utifrån?

Och att inte släpa ut störningar.
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av PTC »

Fungerar sådär enligt min erfarenhet.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

Fortsättning på lådan. Löjligt hur mycket tid jag lyckas lägga på denna. :oops:
Blivit klar med fästet för nätagg och förstärkt runt grafikkortet lite.
IMG_0205.JPG


Så något i stil med detta. Stör mig lite att nätagget sitter snett, men det var enda sättet att få plats. På sätt och vis blir det bra eftersom den då spottar ur sig varmluften rakt in i utsugsfläkten.


Hade helt tänkt fel så blir ingen "sidodörr" i trä utan får bli plåt då det var det enda jag hade i rätt storlek.
Skissar på ett litet "fönster", mest som kul grej.
IMG_0216.JPG
Lite testpassning, nåt sånt här borde det se ut i slutändan.
IMG_0217.JPG
Plocka ur allt, tog isär lådan, limmade och skruvade ihop allt igen ... Lät det torka och sedan en runda spackel.


Även fästena fick sig lite filning och färg.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Bonehead 2 oktober 2020, 14:00:02, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

Tagit otroligt mycket mer tid nu än jag trodde, skulle "bara slänga ihop en snabb låda"... :rofl
Lackade "locket" men vart varken nöjd med färgen eller finishen. För mörkt och jag hade slarvat rejält med underarbetet.
IMG_0223.JPG
Slipade ner det så allt var jämt och provade lite "slät hammarlack" i silver. Mycket trevligare.
Även limmat in lite plast som fönster, skyddsplasten sitter fortfarande på baksidan därav blått.
IMG_0239.JPG
Lådan har spacklats och slipats några gånger, slutligen tätade jag allt trä med vattenutspätt trälim och lackade med någon vattenbaserad färg jag hittade på Jula.
Ser bättre ut i verkligheten än på bild, det är lite reflektioner i lacken som gör att det ser otroligt flammigt ut. :D


Baksidan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Bonehead 2 oktober 2020, 14:01:18, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag tror att du , trots timmarna, blir nöjd flera gånger framöver att du lägger ner lite arbete på grejorna.
Ser bra ut.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag lovade ju tidigare i denna tråd lite bilder.
IMG_20190905_151406.jpg
Kanske blir det en egen projekttråd nu när vi skall testa några motorer på denna.
IMG_20190905_143840.jpg
För visst borde man kunna gå in här med två motorer för Z och Y
Samt hänga på en motor på ena sidan av bordet för X.
Då har man alla vevgrejor kvar. och så kan man via positionsinfo köra små saker.
IMG_20190905_141914.jpg
Men ett besök i metropolen Staffanstorp eller en inbjudan till Åstorp kan ju fram tankar! ;-)
IMG_20190905_141928.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

Det var en rejäl pjäs! Cirka 1000kg tyngre än min lilla 2HL. :D

Har börjat smälla tillbaka allt nu efter måleriet. Insåg lite sent att jag glömde måla undersidan. :rofl
Får fixa det med pensel när övriga färgen härdat helt.
Fått dit filter och hållare på framsidan, grovfilter som bör ta det mesta slipdammet/spån och så vidare.


Här syns ena utblåset, andra är på gång. Riktade det neråt främst för att hindra att damm och skräp tar sig in den vägen när allt är avstängt. Tänker mig att det mesta luftburna antingen rör sig i neråt eller i sidled, inte uppåt.
IMG_0253.JPG
Börjat lite försiktigt med kabelhantering samt monterat lite belysning.
Tänkte eftersom jag ändå har ett "fönster" in i chassit kan jag lika gärna belysa det lite.
Som plus så kommer jag inte glömma stänga av den vilket annars är en klassiker..
IMG_0257.JPG
Förhoppningsvis hinner jag göra lite framsteg nu i helgen. 8)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Bonehead 2 oktober 2020, 15:04:28, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar