CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Berätta om dina pågående projekt.
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av PTC »

Ser väldigt intressant ut :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

lgrfbs skrev:Grymt bra jobbat, ska bli intressant hur dina "fönster hissar" gillar metallspånorna.
Tack!
Jag gissar att "inte alls" är rätt korrekt svar. :lol:
Det får bli ett framtida problem men jag har iaf isolerat kablar o.s.v nogrannt så det inte ska kunna bli kortslutning, det som kan hända är väl att spånen beckar igen mekanismen på något sätt.

Maskinen har fått köra lite småjobb under tiden jag försöker lära mig mach3 och bara allmänt förstå CNC processen.
Bland annat denna 20mm tjocka plastskiva för att hålla ihop alla rör till TIG pinnar.
Helt fantastisk känsla att låta maskinen mata på och se hur den skapar fram något hur ett block av material.


Började även bocka ihop denna som skydd till X-motorn.
Det kan vara mitt livs värsta MIG-svetsar, började få slut på gas och brände konstant genom den tunna plåten(0.6mm) men hade ont om tålamod.
Inget som inte går att lösa med sliptrissa och färg.


Jag började nästan helt om från början med dörrarna då det var så många nödlösningar på varandra i prototyp 1.
Varenda plastdel har blivit omdesignad i olika grad.
Winchsnöret är nu integrerat i delen som lagrar stången, hjulen är nu lagrade för att minska motståndet, winchmotorn har en centreringsfunktion så snöret inte hamnar hipp som haver, hållarna för ändläges brytarna har nu en tydlig plats med distanser mot fyrkantsrören, nedre hjulhållaren har inbyggd justering för topp/botten läge och så vidare.


Så här fint ser det nu ut med alla sköldar uppe!
Mittenskölden blev helt manuell och sidosköldarna fälls inte ihop utan roterar bara på gångjärnet mot kontrollpanelen, det blev för mekaniskt komplicerat för att jag skulle orka krångla med det.
Med mittenskölden nerfälld så täcker den kontrollpanelen perfekt, man kan fortfarande nå brytarna men ingenting kan av misstag nå dit.
Öppningsmekanismen jag visade i förra inlägget har jag lyckats gömma under kontrollpanelen.


Liten video på en öppning när jag bara hade en av dörrarna monterade.
Senast redigerad av Bonehead 2 oktober 2020, 15:09:14, redigerad totalt 2 gånger.
AnKro
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 april 2016, 15:59:55

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av AnKro »

Det här så skönt överarbetat att bara någon som tycker det är roligt skulle lägga ned tiden som behövs för att göra det


.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

Tack! Kul att höra! :mrgreen:
Funderat vad jag skulle göra om jag vann en miljon, men jag hade nog ändå stått här med mitt gamla skit och försökt få ihop det på roligaste sätt. 8)

Bestämde mig för att göra om kylningen lite, var inte nöjd med bara air-blast och flood utan ville även ha ett mellanläge.
Inget komplicerat i sig, en ingång och sen två solenoider som utgångar, en går till flood munstycket och den andra går in i luftmunstycket.


Efter ha dragit i fel brytare ett antal gånger så blev det lite uppmärkning igen ...
Även lagt till en brytare där man kan välja mellan kyl-lägen, för att sedan aktivera med det stora vredet som innan.
Vilket "mode" man valt lyser alltid, sen tänds lampan ovanför kylswitchen när man faktiskt aktiverar det.


Har gjort en hel del aluminium nu och har varit galet mycket lärande, kul och frustrerande när det går fel! :lol:
Trots stora mängder spånor så har fönsterhissarna klarat sig utmärkt och ingenting har skvätt förbi sköldarna.


Biten jag bland annat hållt på med tog 3 uppspänningar för att bli klar, här är ena sidan och rätt nöjd med finishen.
Finns en del misstag om man kollar noga men ändå! :mrgreen:
Utan tvekan det mest avancerade jag någonsin försökt gjort, all kod är direkt från Fusion360 då jag vill försöka minska ner det manuella jobbet.
IMG_0146.JPEG
Tanken är att det ska bli en lamphållare i slutändan, sambon designar och jag fräser. :roll: :D


Jag har redan sneglat rätt mycket på kulskruvar..
Behöver 25mm diameter i längd 600mm och 1400mm vilket blir några slantar men definitivt nästa "stora" uppgradering.
Som det är nu fungerar allt okej men man får tänka på att ta lätta skär så man inte vibrerar in i backlash området så att säga.
Tar man t.ex ett tungt facing pass från båda håll så vill fräspinnen dra sig längre in i materialet när den matar från ena riktningen.
Kulskruv får dock bli en framtida uppgradering, behöver runda av detta projekt så jag kan ta tag i lite annat i garaget.

Det som är kvar att göra nu är detta:
-"Fel"kabel mellan stegmotordrivare och I/O kort så att Mach3 stannar allt när en stegdrivare slår ifrån. Blir lite för spännande när en stegdrivare slår ifrån och allt annat fortsätter...
-Kablar till samtliga gränslägesgivare. Insåg till slut det positiva med att automatiskt kunna skicka maskinen till sina yttre gränslägen.
-Extra kabel till frekvensomformaren så att den får signal om att mata på "framåt" istället för att ligga i neutral.

När dessa 3 är klara bör det vara en rätt pålitlig och kapabel maskin, trots glappen!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Bonehead 2 oktober 2020, 14:59:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

Har klippt ihop en video nu för dom som gillar att titta på sånt, typ del 2 av 4.


Edit: Del 3 också!
Senast redigerad av Bonehead 16 juni 2021, 11:57:36, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av tecno »

:tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: av 5

Voiceovern var hur bra som helst.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

Tackar!

Efter att ha använt fräsen rätt hårt i över ett år har jag lärt mig mycket och kommit på många nya idéer :badgrin:
Här har den fått fräsa gjutjärnskivor på runt 200-230kg, rätt skönt att skriva ett program istället för att stå och övervaka hela tiden.


Historiskt sett har jag haft rätt mycket problem med Y och Z, men framförallt Z.
En del av detta beror på slitage som orsakar mycket "stick slip", d.v.s maskinen fastnar lite när den står stilla och tar extra kraft att få fart på rörelsen, ska väl åtgärda detta också med skavning men har inte tid med det stora projektet just nu.
Det som hände häromdagen var dock att remen till Z gick av, troligtvis fick den nog när jag peckborrade massa hål.
IMG_1088.jpg
Tillfälligt löst med borttagning av Z motorn, svarvat fram en förlängd axel som går rakt på Z skruven och kör denna med skruvdragaren(Ryobis största med 85Nm enligt spec), funkar någorlunda iaf.
IMG_1124.jpg
Även om jag inte riktigt har tid att ta tag i detta just nu så har jag börjat fundera på ombyggnation av Z-motorn.
Efter att ha tittat på vridkurvan av stegmotorn och räknat på olika utväxlingar kom jag fram till det här diagramet på utväxling från 1:1 till 5:1.
Diagramet har vrid i Nm i Y axeln och matning i mm/min i X axeln.
Jag har för mig att jag legat på 2:1(orange) och skulle tjäna MYCKET på att gå upp till 4:1 eller 5:1, i princip genom hela spektrumet.
Tidigare har högsta pålitliga hastigheten varit runt 300mm/s med ganska låg acceleration och det har strulat oerhört när man kör långsamt(<10mm/min), borde bli en väldigt stor förbättring på både acceleration och låghastighet med dom högre utväxlingarna.
Så nästa steg får bli att försöka designa en tvåstegsväxling eller dylikt, tror inte det finns 4:1 / 5:1 rakt av som färdiga remdrev.
vridutväxling.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

Detta var ändå ett rätt kul experiment!
Svarvade fram en adapter som kan låsas fast på fräsens ingående axeln till Z.
1.JPEG
Adaptern kan sen hålla olika stora remskivor, här ett 192t för att uppnå en utväxling på 6:1.
Allt är väldigt halv-temporärt ihopsatt då jag antagligen gör om allt lite snyggare när jag ändå ska byta till kulskruvar och skava in alla glidyotr i framtiden.
2.jpg
Har nu fått upp den max pålitliga hastigheten till 450mm/min från 300 så det är ändå en rätt bra ökning! Låg hastighet är även den helt fantastisk, nu kan man köra 1mm/min hur lätt som helst utan att det krånglar med hack och överströmslarm.
Det är ändå relativt ofta man använder låga Z hastigheter när man t.ex kör 3D fräsningar och så vidare, har tidigare haft många problem t.ex när man rampar in/ner vid fräsning där Z ofta stannade på överström/tappad position.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av tecno »

Trevlig lösning där Bonehead :tumupp:
Skriv svar