CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

Fortsatt med montering och inkoppling av PC relaterade delarna.
Slängde ihop en snabb design för 'start knappen' och skrev ut den.
LPsae2u.png
Blev ändå helt ok! Knappen är i mitten och sargen är mest för att täcka hålet. Går igenom och nuddar en mikrobrytare.


Kopplat in all belysning, fläktar och så vidare. Även grafikkortet med sina tre fästen har landat.
Tog en stund då jag fick löda om en del kablar som hade onödigt många förgreningar på sig och hade tagit för stor plats, är ganska ont om utrymme runt datorn och vill inte behöva gå nedanför nätaggregatet.
IMG_0272.jpeg
Imorgon ska jag fortsätta sätta in alla nätaggregat, drivare och dra kablar mellan I/O kortet och tidigare nämnda prylar!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Bonehead 2 oktober 2020, 14:02:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

Sakta men säkert börjar allt ta form, fick beställa lite 4 ledarkabel som jag kan använda till stegmotorerna då det inte hängde med(kabel till encodern hängde dock med. :? ).
Någon som har tips på kontaktstycken med 4 poler som klarar ~8A peak?

Funderar på dessa, ska klara 8.5A per stift.
https://www.electrokit.com/produkt-kate ... o-fit-3mm/
Frågan är dock hur bra dragavlastning man får med dom...?

Kopplat in parallelkortet, HDMI kabel och 2 USB kablar. Den ena kommer gå till en USB hubb på utsidan och den andra kommer bara vara förlängare.
Märkt upp en hel del och kopplat in enkodrarna på stegmotorerna. All kraftmatning förutom till I/O kortet är klart.
Öppnat ett hål i botten där jag satt kabelgenomföringar. Tanken var att denna låda skulle sitta på väggen en bit upp för att inte behöva ha den på golvet men jag har inte tänkt helt klart där än.


Hade en jäkla tur här ... Hade inte alls tänkt på hur stora dessa kontakter var. :D
IMG_0295.JPG
C8469BCA-204F-42D8-B884-F9359915D34F.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Bonehead 2 oktober 2020, 14:03:02, redigerad totalt 1 gång.
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Zhorts »

Molex-varianten med 4.2mm delning är ju standard i PC-sammanhang, och fasthållningen där är okej. Man drar inte isär kablarna av misstag. Hur bra de håller för vibrationer vet jag inget om.
Dragavlastning är det ju inte tal om - är man ordentlig och löder fast ledaren i hylsan, så är det troligaste att man rycker ur hela hylsan ur kontakten om man får drag på det. Om man bara crimpar så drar man kabeln ur stiftet. Riktig dragavlastning (om sådan krävs) ordnas väl bäst externt (i lådgenomföringen?), så att inte kraften tas i kontaktdonet.
Om strömgränsen är problematisk så kan du ju alltid koppla två pinnar parallellt...
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av hawkan »

Finns de som använder gx16
Bild
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

Dagens mek blev att montera lite fötter. Utskrivna i PLA samt ninjaflex(flexibel plast).


Fyllt upp alla dragavlastningar .. Saknas bara en kabel som får gå i "slotsen" till höger och det är till en nödbrytare.


Allt invändigt ska nu vara klart, och förhoppningsvis rätt kopplat.. :roll:
Stör mig på att parallelportskabeln är så satans lång men känns inte så hett att försöka klippa ner den och lär knappast hitta någon i superkort längd.
Senast redigerad av Bonehead 2 oktober 2020, 15:02:42, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag letade bland mina kablar och fann ingen kortare. Men jag har flera Centronicskablar.
Dvs. de är parallell till datorn. Så kan du klippa och kontaktera direkt där du vill ha det.
Kostar kanske bara porto ;-) Behöver ju inte bli stort om jag klipper i din önskade längd.

Så nu var jag ner i skrubben och klippte av en bit med Hane25, plus 24 trådars om 70 cm.
Så har jag bara en adress så kommer den ;-)
Senast redigerad av Lennart Aspenryd 10 september 2019, 23:00:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

Jag uppskattar och tackar för erbjudandet! Kommer nog låta det vara så här dock, är för ivrig att komma igång med nästa steg. :D
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

Har blivit mycket sånt här nu, cirka 3.2 miljoner omstarter för att få in alla uppdateringar.
Blåste hårddisken helt för en fräsch start. Bilden hamnar på snedden av någon anledning. :vissla:


Under tiden datorn arbetat med uppdateringar har jag passat på att sketcha på motormontering för Z och Y.
Först ut är Z som är lite lättare att få dit. Ritade först upp en pappersmall, överförde till CAD som jag 3D-printade och använde en hålkörnare så hålbilden blir rätt.


Så denna platta blir mer eller mindre permanent monterad på fräsen. Den gröna ytan är inte i samma nivå som den "blanka/gråa" så jag kommer få shimma detta på något sätt.


Sedan blir det spacers på 20mm dia. Inte helt överens med mig själv hur långa dom blir men dessa var iaf för korta men fortsatte måtta på Y(höger) för att få till den första plattan. Var mycket mer som var ivägen här så det hann bli några versioner innan det satt rätt...


Eftersom remhjulen har en ID på 14mm och fräsens axel/skaft är 15.85mm så fick det bli en liten svarvning också.
IMG_0366.JPG
Sedan ytterligare en testmontering av hela rasket, dessa spacers är betydligt längre och hade inte skruv lång nog så fick prova med gängstång.
Troligtvis blir det ungefär den här längden. Skruven från sidan är för att justera remspänning om det skulle finnas behov.


Så nånting sånt här blir det i slutändan. Allt ska göras om i stål och kommer inte köra genomgående bult utan lösa det på annat sätt för att slippa 100mm långa M8'or.
Problemet jag märkte på Y är att axeln är lite krökt, detta gör att remhjulet vobblar och remspänningen ändras konstant .. Stålet verkar härdat så får prova värma på det och se om det går att ta bort böjen.
IMG_0370.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Bonehead 2 oktober 2020, 14:04:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

Nu är datorlådan klar iaf! :D



Sitter en tätningslist mellan lådan och plåtlocket, därav att plåten "sticker ut" på vissa ställen.



Satte dit kontakter på kablarna från stegmotordrivarna.
IMG_0054.JPEG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Bonehead 2 oktober 2020, 14:04:39, redigerad totalt 1 gång.
MrIzoard
Inlägg: 339
Blev medlem: 25 september 2011, 15:33:08
Ort: Göteborg

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av MrIzoard »

Ville bara heja på och säga att jag följer din tråd, fortsätt med ditt goda jobb. :tumupp:
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

Kul att höra! :D

Lyckats böja tillbaka Z och Y axlarna, båda ligger inom 0.05mm några centimeter ut på axeln, innan skiljde det upp emot 1.5mm på samma mätställe. :lol:
IMG_0408.JPG
Skissat vidare på motorhållarna/"växellådan" till X och Y. Det är några hål som är på olika platser men annars ser båda ut ungefär så här.
render1.JPG
Även börjat ta fram delarna i stål/alu.
IMG_0418.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

Sakta men säkert börjar delarna ta form. Tar lång tid men lär mig massvis på detta. Hade jag gjort om det hade det nog tagit 20% av tiden. :mrgreen:
Dom vänstra är klara, dom högra ska få sig en polering och jämna av kanter.
Kvar är 4 plattor sen bör Z och Y vara klara för slutligt montage.
IMG_0438.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av arvidb »

Hehe, jag ser allt minisvarven som kikar fram på golvet på bilden med kontakter på kablarna från stegmotordrivarna. :)

Hur lyckades du räta ut de böjda axlarna?

Mycket snygga delar till motorhållarna! :tumupp:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av mrfrenzy »

Keith Fenner har en del demonstrationer av att räta ut böjda axlar, han tar på sig närmast omöjliga fall.

Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: CNC konvertering av en gammal verkstadsfräs

Inlägg av Bonehead »

Ja den får stå i 'skamhörnan' under arbetsbänken för stunden. :lol:
Den har just nu en skev spindel(original..) och trasiga drev(plast) till spindeln, båda har jag nya som reservdelar så den ska få sig en genomgång också nån gång.
Köpte en större svarv eftersom jag kände att jag ofta har lite för stora projekt för minisvarven.
Förutom kinakvalitéen så är den riktigt trevlig. :tumupp:
Bild från när jag precis fått upp den på bänken, den har fått rätt många timmar på sig sen dess!


Axlarna på fräsen var inte så hemskt hårda så jag vågade böja tillbaka dom rakt av med lite förlängning.
Mätte med mätklockan samtidigt och la min tyngd på stången så försiktigt som möjligt och tog några tiondelar i taget.
Det sviktade tillbaka en hel del så det blev lite experimenterade innan det var helt rätt.
När jag började närma mig körde jag kraftmatningarna för att få axlarna att snurra och därmed kunna se att dom var helt centrerade.


Keith är förövrigt en riktig legend!
Han har även samma maskin jag har om jag kommer ihåg rätt. :D
Dock i betydligt bättre skick eftersom han helrenoverat sin.
Senast redigerad av Bonehead 2 oktober 2020, 15:03:09, redigerad totalt 2 gånger.
Skriv svar