Solel till torpet

Berätta om dina pågående projekt.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solel till torpet

Inlägg av danielr112 »

Nej per default gör den inte det. Då får du nog titta på Batrium eller annat dyrare system. Sedan kan du alltid lägga något mellan som snackar mellan laddare och bms.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Solel till torpet

Inlägg av Gizmo »

Har ju tillstånd av kommunen att köra på den stenkista som fanns, men bytte till en Biobox som har bättre rening plus inspektionslucka och filter som går att göra rent, de få tusenlapparna extra det kostade var det värt pga man vet aldrig när kommunen kommer och kräver lite högre rening, kändes som en smart grej att höja nivån även om det inte är "krav" idag. Går också att koppla på dusch och diskmaskin/tvättmaskin om man skulle vilja i framtiden.
Tog in en entreprenör som fick fixa till min väg samt avloppet, tidigare var det ju inte möjligt att köra ända fram utan fyrhjulsdrift och tungan rätt i mun. Markduk, utdikning, två vägtrummor och ett antal (åtta?) lastbilslass med kross gjorde susen. Kanske lite surt att betala 130 tusen för väg och avlopp, men...det ÄR förbaskat skönt att kunna köra ända fram även med en vanlig tvåhjulsdrien bil plus, det ska väl förhoppningsvis hålla i ett antal år också. Lekte ett tag med tanken att skaffa traktorgrävare för ungefär samma summa och göra jobbet själv, men handlar ju lite om tiden också (plus att man får nog inte en jättebra beg traktorgrävare för den summan).
20210703_125654-bil.jpg
Solpaneler och batterier funkar över förväntan. Skaffade ett nytt gigantiskt Bosh-kyl med rejäl frys som drar 17W (ska även klara 35h strömavbrott utan att innehållet i frysen tinar) istället för det gamla gasolkylskåpet, som på el drog 170W. BMS:en är väl fortfarande den stora suck:en, när man gör ändringar i den så går den ofta ner i failsafe-läge och då måste man kortsluta den, dra på ström till batterier OCH dessutom dra igång el från solpaneler. Rätt irriterande sak, och den balanserar också bara lite, den borde definitivt bytas på sikt, men enda vettiga jag hittade för 48V 16S kostade över tio tusen kronor och det är helt orimligt. Det som är kul är att med internetuppkoppling, kameralarm, kylskåp, dator, belysning, ladda lite lampor etc så gör jag av med omkring 0.8kWh per dygn. Dvs jag klarar mig två veckor med noll solsken. Det är klart festligt!
Har snart väntat i fem veckor på att elfirman som ska installera 230V-delen (jag har ju inte formell elbehörighet, så det får bli by the book för försäkring och annats skull) men de tog manualen till elverket och försvann när de var här och kikade. Dessutom påpekade de att nä vi har nog inte något mätinstrument på firman för att mäta upp ett eget jordtag så det vet vi inte hur man gör. Men vafan HYR IN ETT DÅ! Eller hyr in både en gubbe som kan och instrumentet i fråga då. Det här är inte raketvetenskap direkt. Får ringa och fråga hur det går för dom. Lite trist att de är så sega.
Ska väl sätta upp nån panel framför så inte folk kommer åt att skruva på saker i onödan. En sak med Victron EasySolar II GX....det är fullständigt omöjligt att få GX modulen att presentera data på Victrons egen portal. Dels så verkar den tappa kontakten med wifi på ungefär två veckor, en omstart hjälper där (eller så får jag dra nätverkskabel helt enkelt, det är nog bäst, men även om man kommer åt den på venus.local på lokala wifi så vägrar den kommunicera med yttre omvärlden utanför nätet. Ytterst märkligt. Testade att installera VenusOS på en Raspberry Pi som är kopplat till samma nät och den får kontakt med Victrons VRM portal och kan lämna data. Men inte den inbyggda GX modulen. Nått är fel men efter timmar av tester så förstår jag fortfarande inte vad.
20210817_123411-batteri.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solel till torpet

Inlägg av danielr112 »

Du kan ju fundera på DIY BMS om du vill. Kör själv med det och funkar riktigt bra. Bytte från Batrium för det vart bara för dyrt och dom fixade tyvär inte buggarna som fanns.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Solel till torpet

Inlägg av Gizmo »

Kan absolut vara av intresse. Var hittar man DIY BMS nånstans (nätsökning ger många träffar pga generellt namn) så en länk vore intressant.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solel till torpet

Inlägg av danielr112 »

diybms i samma ord så borde det komma överst :) (Jag särskre det visst) https://github.com/stuartpittaway/diyBMSv4
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Solel till torpet

Inlägg av Gizmo »

Elfirman jag varit i kontakt med har...ja jag vet inte hur jag ska säga. Men jag hade en gubbe på besök den 3:e juni och nu är det mitten av september. Sedan har det varit "vi hör av oss". Och när jag tyckte det dröjde lite för länge (och de rimligen är tillbaka efter semestrar den 15:e augusti) började jag höra av mig igen. Då hade personen som var och kikade lite på nuvarande installation blivit sjukskriven och inte meddelat någon annan på firman. Och arbetsledaren i sin tur låg visst i skilsmässa och hänvisade till en tredje gubbe....som hör och häpna...också ramlar in i att bli sjukskriven pga ont i ryggen.
Alltså. Jag har all respekt för att folk kan bli krassliga eller att livets svårigheter händer och gör att det blir svårt att planera. Men varför lämnar man inte över till någon annan då? :oops: Tur i oturen så hörde iaf den tredje mannen från samma firma (nej inte Harry Lime) av sig idag och vi snackade.

Den första personen som var på plats sa att nuvarande elinstallation nog inte var godkänd pga det är bara tvåledare och att man nog behöver ta bort precis all el och dra nya treledare (alltså med jord) samt byta uttag till jordade uttag etc. Men elektrikern jag pratade med idag sa att eftersom jag inte är ansluten till allmänna elnätet utan bara har egen anläggning med solpaneler och batteri samt inverter till 230V så är det inte några krav på jord. Hum. Hum. Hum. Vad säger lagen egentligen?
Å andra sidan. Det är kanske lika bra att få arbetet gjort nu OM man i framtiden skulle få för sig att ansluta huset till allmänna elnätet (med kostnad på nånstans 200-250 tusen för elnätsanslutning så har jag kort och gott inte råd med det ändå i dagsläget) men det är arbetstiden främst som kostar, det kanske är lika bra att få det klart?

Det jag vill ha gjort är sätta upp en normcentral med dvärgbrytare och jordfelsbrytare, precis som i ett vanligt hus. Tänkte köra avsäkring på 2kW på de flesta uttag, men ett uttag utomhus (som jag vill kunna stänga av inifrån så inte nån "rolig" människa kommer dit, kopplar in något och tömmer batteribanken) samt ett uttag inomhus ska avsäkras på nånstans mellan 6-8kW. Jepp jag vet, 8kW är rätt mycket för ett vanligt shuko-uttag, men invertern har en feature där den kan "summera" ström från elverket med de 6kW som invertern i sig kan lämna från batterierna. Det här är en väldigt bra feature om man vill kunna köra en vedklyv, vilket jag på sikt vill, även om vedklyven bara är märkt med 2.4kW i effekt utgår jag från att motorn kan dra bra mycket mer i startögonblicket och att en säkring löser ut då blir bara väldigt irriterande (samma sak gäller om man på sikt får för sig att koppla på en vattenpump, kan nog också dra en hel del i startögonblicket). Antar man får köra en grövre kabel till de uttagen.

Läste tråden här på forumet om eget jordtag. Intressant läsning. Kan dock inte riktigt bedöma om det är vettigt att ansluta sitt elkverk (Kipor IG2600) till jordtag eller inte. Elverket har iofs uttag för jord/jordspett. Elverket står i en bod en bit från huset, är det vettigast att ansluta det till husets jordtag eller räcker det att köra det på ett eget jordspett?
Hittade för övrigt en riktigt pedagogisk läsning på temat jordtag här: http://maetforum.e-line.nu/images/user/SE_jordtagsm%C3%A4tningsguide.pdf

I övrigt. Det finns alltid saker att göra. Monterade upp den gamla trappan, skrapade av all gammal färg, målade på linoljegrundfärg, följt av ett lager grå färg (grundfärgen är gråvit, det blev alldeles för ljust). Målat lite vindskivor. Samt planterat lite träd, och satt upp viltstängsel med en öppningsbar grind (annars äter rådjur och älgar upp träden som mums direkt...).
torpet-20210912_163741[1].jpg
torpet-20210828_172508[1].jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Solel till torpet

Inlägg av mrfrenzy »

Det jag vill ha gjort är sätta upp en normcentral med dvärgbrytare och jordfelsbrytare, precis som i ett vanligt hus. Tänkte köra avsäkring på 2kW på de flesta uttag, men ett uttag utomhus (som jag vill kunna stänga av inifrån så inte nån "rolig" människa kommer dit, kopplar in något och tömmer batteribanken) samt ett uttag inomhus ska avsäkras på nånstans mellan 6-8kW. Jepp jag vet, 8kW är rätt mycket för ett vanligt shuko-uttag, men invertern har en feature där den kan "summera" ström från elverket med de 6kW som invertern i sig kan lämna från batterierna.
Avsäkring sker för ett strömvärde (10A), inte effekt (2kW)
Säkringen väljs efter vad kablarna och uttaget klarar i kontinuerlig drift, dvs 10-16A beroende på modell för ett enfas Schuko-uttag.
Om vedklyven är märkt 10A så räcker det med 10A säkring, den klarar startströmmen på 50A i nån tiondels sekund (sen är frågan om din inverter gör det).
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solel till torpet

Inlägg av danielr112 »

Jag hade satt jordtag själv. Om och hur det är krav vet jag inte.
När jag byggde om från 2 till 3 eller mer 4 till 5 ledare i alla mina byggnader så snackade jag med elkillarna och dom sa att vi kan koppla på egen jord. Orsaken i det fallet är om något händer med ledningen på vägen hit så kan jag tappa jorden och får då flytande. Och då jag har en anläggning som kopplar om och kör själv så vill man ju ha jord oavsett vad som händer.
Jag har inte gjort detta ännu utan vid omkoppling kopplas allt utom jord om. Jord spett eller nedläggning kräver någon har för mig det var kopparkabel med ankare och ett visst antal meter i jorden.
I mitt fall har jag för mig dom sa att vi skulle börjat med 5-7 meter. Beror på typ av jord och fukt.

Jag tror denna hade kopplats in på befintlig jord men det låter jag också vara osagt då det var elfirman i sig som skulle gjort det men vi kom inte dit.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Solel till torpet

Inlägg av Gizmo »

Jo mrfrenzy. Det var elektrikerns ord med effekt istället för ampere, inte mina.
Men rent praktiskt spelar det ju ingen roll då spänningen är den samma.
Och ja. Invertern klarar rejält med effekt, det var ett av skälet till valet av den.

Eget jordtag får det bli. Ska ta en funderare på om det räcker med ett par rejäla spett eller om det behövs en stor platta, bägge varianterna verkar vara ungefär lika vanliga (antagligen beroende på jordmån, hos mig är det blöt och erbarmligt tung lerjord precis överallt).
Rent spontant känns det dock lite fel att blanda jordat och ojordat. Enligt elektrikern så kan man ha det så, men man blandar inte jordat och ojordat i samma rum.
Så antar att det är vettigast att byta ut all kabel och alla eluttag etc. Har ju ingen trefas så nöjer mig nog med treledare.
Bo.Siltberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Solel till torpet

Inlägg av Bo.Siltberg »

Då stugan är off-grid finns inget föreskriftskrav på ett eget jordtag. Men det är bra i alla fall för att upptäcka fel direkt mot sann jord. Vi har några andra trådar om det.

Kvaliteten på jordtaget är i praktiken inte viktigt i ett TN-S-system. Det ska ställas mot de skydd som finns, och man får helt enkelt se till att känsliga jordfelsskydd finns i anläggningen (JFB). Det är alltså överkurs att börja mäta på jordtag för "eget" bruk. Det finns inga jordtag som löser en normal säkring.

För att skydden ska fungera måste det finnas en sluten krets, dvs elverk, inverter och batteripaket måste ha en nollpunkt som jordas. Detta kan kräva tvåpoliga skydd i anläggningen, dvs man kanske måste bygga den som en norsk tvåfasig variant.

Jordtaget ska vara anslutet till stugan, inte till elverk eller inverter eller något annat, utan stugan, det är stugan som ska skyddsutjämnas. Felkopplingar kan leda till oväntade TN-C-system som man inte vill ha.

Att du har ojordade uttag i stugan har ingen som helst bäring på jordtag utan är en separat fråga. Där gäller att rummet är helt isolerat från skyddsjord och moder jord. Det kan vara tveksamt i en gammal stuga så visst är det bra att uppgradera till skyddsjordade uttag.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Solel till torpet

Inlägg av Palle500 »

Utan att vara insatt i problematiken så tycker jag att du skall byta elektriker, men begär först tillbaka manualen till elverket, annars är den nog borta för alltid.
De råden du får i tråden känns mycket mer korrekta än det elektrikern har "svamlat" om. 8kW i ett schuko uttag är felaktigt.
Du kan max få 2300VA vid 10A och 3680VA vid 16A vilket är max avsäkringsvärde för ett schukouttag. Sen kan det tåla en kort stötström (vid tex motorstart) på typ 150A under delar av en sekund vid C-karaktär på dvärgbrytaren.
Tänk även på att jordfelsbrytare inte endast skyddar vid jordfel, detta är ett dåligt namn på svenska. Strömsummakontroll kanske är bättre men ett omöjligt ord för gemene man.
På engelska "Residual Current Circuit Breaker (RCCB)".
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Solel till torpet

Inlägg av svanted »

Det finns inga jordtag som löser en normal säkring
menar du egna jordtag?
det beror ju på hur mycket järn man gräver ner, men det är ju säkert överkurs att få en egen så lågohmig jord, man vill ju bara använda den för att upptäcka jordfel.
och ett jordtag måste ju degraderas med tiden, järnet/kopparn eller vad man nu använder äts ju upp i marken vilket gör att det slutar fungera efter ett antal år,
så jordtag behöver kontollmätas för att funktionen ska kvarstå, det kansek räcker med att skapa ett jordfel för att se om JFB eller vad man nu har, fungerar.
Bo.Siltberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Solel till torpet

Inlägg av Bo.Siltberg »

Ja, tråden handlar om egna jordtag, och en liten konsumentanläggning med egen kraft, och inget högspänningsnät i bakgrunden av ett lågspänningsnät.

De felfall i form av fel direkt mot sann jord är där visserligen osannolika, men ändå inte fel med ett jordtag, speciellt om det står en generator ute i en bod. En grundförutsättning är att man har JFBer i sin anläggning då man liksom i ett högspänningsnätet inte kan göra jordtag som förmår lösa en säkring.

Därför är kvaliteten på jordtaget inte så jätteviktigt. Man ska inte hindras från att slå ned ett jordspett bara för att det inte är inmätt. Jag skulle vilja se någon förklara och motivera det "krav" som nämns på 50 ohm för djupjordtag och 100 ohm för ytjordtag. Alla verkar ha hört talas om det, men kan någon redogöra för det?

Visst borde man kunna prova sina skydd genom att simulera ett fel mot sann jord, men det är en provningsprocedur som innefattar risker... Man ska inte sonika trycka ned en fasledare i marken utan använda en JFB-provare.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Solel till torpet

Inlägg av Gizmo »

Palle500 skrev: 17 september 2021, 14:55:02 Utan att vara insatt i problematiken så tycker jag att du skall byta elektriker, men begär först tillbaka manualen till elverket, annars är den nog borta för alltid.
Det lutar lite emot att det blir till att fråga någon annan firma ja. Manualen kan jag nog glömma, den tog första personen med sig (och han har varit sjukskriven sedan någon gång i juni när han var och kollade), men å andra sidan, finns ju på nätet. Elektriker numer två verkade iofs vettigare, men vi har fortfarande inte lyckats komma överens om en tid för NÄR det hela ska göras, det är bara "vi hör av oss" och så har det varit sedan i början av augusti. Och i förra veckan ringde deras arbetsledare, (jag blev glad för tänkte att nu är det dags att sätta ett datum för jobbet!) och tyckte att vad har du för faktureringsadres....vi ska fakturera dig! Jag påpekade att de har ju inte gjort något jobb än, bara varit där och kollat i 40 min eller nått, men han tyckte att det ska faktureras en timma för det citat "för nu har vi varit hos dig två gånger!". Eh ja....men jag kan väl inte rå för att gubbe nummer ett gick och blev sjukskriven?
De kanske har brutet räkenskapsår eller nått? Vad får ni för vibbar om nått sånt? Mina tankar är mer huuuum och höja på ögonbrynen.

Men spontant helt crazy att fakturera EN timma för ett jobb som inte är gjort än, man tar väl allt på en faktura när det gäller såhär små jobb? Att dutta med en timma eller en halvtimma, det känns inte så seriöst.

Tror det lutar mot att jag (om fakturan nu kommer, det var en vecka sedan han sa att han skulle skicka det, men inget har kommit) i så fall då betalar den och sedan väljer nått nytt bolag som inte är så struliga.
Har heller inte fått nån offert mer än att det är två till två och en halv dagars jobb + materiel, men vad en elektriker tar betalt för sin arbetsid kan ju variera lite.
Ska slå dom en signal lite senare.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Solel till torpet

Inlägg av mrfrenzy »

Om första personen som kom och kollade blev sjukskriven så kan ju inte det arbetet han gjorde användas till något.
Ifall de skickar en rapport på vad hans undersökning visade, som du kan använda för att beställa arbete från en annan firma skulle det möjligen vara värdefullt.

Samma sak med undersökningen den andra killen gjorde, det ska väl användas som underlag för deras offert.

Annars ska du inte betala något, bestrid fakturan om de skickar någon.
Skriv svar