Solel till torpet

Berätta om dina pågående projekt.
Messier1994
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 januari 2021, 22:33:26

Re: Solel till torpet

Inlägg av Messier1994 »

Gizmo skrev: 17 augusti 2021, 13:19:13 Har ju tillstånd av kommunen att köra på den stenkista som fanns, men bytte till en Biobox som har bättre rening plus inspektionslucka och filter som går att göra rent, de få tusenlapparna extra det kostade var det värt pga man vet aldrig när kommunen kommer och kräver lite högre rening, kändes som en smart grej att höja nivån även om det inte är "krav" idag. Går också att koppla på dusch och diskmaskin/tvättmaskin om man skulle vilja i framtiden.
Tog in en entreprenör som fick fixa till min väg samt avloppet, tidigare var det ju inte möjligt att köra ända fram utan fyrhjulsdrift och tungan rätt i mun. Markduk, utdikning, två vägtrummor och ett antal (åtta?) lastbilslass med kross gjorde susen. Kanske lite surt att betala 130 tusen för väg och avlopp, men...det ÄR förbaskat skönt att kunna köra ända fram även med en vanlig tvåhjulsdrien bil plus, det ska väl förhoppningsvis hålla i ett antal år också. Lekte ett tag med tanken att skaffa traktorgrävare för ungefär samma summa och göra jobbet själv, men handlar ju lite om tiden också (plus att man får nog inte en jättebra beg traktorgrävare för den summan).

20210703_125654-bil.jpg

Solpaneler och batterier funkar över förväntan. Skaffade ett nytt gigantiskt Bosh-kyl med rejäl frys som drar 17W (ska även klara 35h strömavbrott utan att innehållet i frysen tinar) istället för det gamla gasolkylskåpet, som på el drog 170W. BMS:en är väl fortfarande den stora suck:en, när man gör ändringar i den så går den ofta ner i failsafe-läge och då måste man kortsluta den, dra på ström till batterier OCH dessutom dra igång el från solpaneler. Rätt irriterande sak, och den balanserar också bara lite, den borde definitivt bytas på sikt, men enda vettiga jag hittade för 48V 16S kostade över tio tusen kronor och det är helt orimligt. Det som är kul är att med internetuppkoppling, kameralarm, kylskåp, dator, belysning, ladda lite lampor etc så gör jag av med omkring 0.8kWh per dygn. Dvs jag klarar mig två veckor med noll solsken. Det är klart festligt!
Har snart väntat i fem veckor på att elfirman som ska installera 230V-delen (jag har ju inte formell elbehörighet, så det får bli by the book för försäkring och annats skull) men de tog manualen till elverket och försvann när de var här och kikade. Dessutom påpekade de att nä vi har nog inte något mätinstrument på firman för att mäta upp ett eget jordtag så det vet vi inte hur man gör. Men vafan HYR IN ETT DÅ! Eller hyr in både en gubbe som kan och instrumentet i fråga då. Det här är inte raketvetenskap direkt. Får ringa och fråga hur det går för dom. Lite trist att de är så sega.
Ska väl sätta upp nån panel framför så inte folk kommer åt att skruva på saker i onödan. En sak med Victron EasySolar II GX....det är fullständigt omöjligt att få GX modulen att presentera data på Victrons egen portal. Dels så verkar den tappa kontakten med wifi på ungefär två veckor, en omstart hjälper där (eller så får jag dra nätverkskabel helt enkelt, det är nog bäst, men även om man kommer åt den på venus.local på lokala wifi så vägrar den kommunicera med yttre omvärlden utanför nätet. Ytterst märkligt. Testade att installera VenusOS på en Raspberry Pi som är kopplat till samma nät och den får kontakt med Victrons VRM portal och kan lämna data. Men inte den inbyggda GX modulen. Nått är fel men efter timmar av tester så förstår jag fortfarande inte vad.

20210817_123411-batteri.jpg
Coolt bygge!

Är på väg att beställa 16 st LiFePo4 själv till stugan som är rejält off grid uppe i norr.

Har du några tips?

Har förresten sett många som klagar på Dalys BMS. Tydligen ska en JK vara mycket bättre. Har själv sneglat på denna:
https://www.off-grid-systems.de/REC-BMS ... nny-Island
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solel till torpet

Inlägg av danielr112 »

Kör DIYbmsV4 samt abb brytare. Typ s3n eller liknande. Alla möjligheter sedan. Och för bråkdelen av de dyrare men bättre än att köra ebike liknande bms lösningar
Messier1994
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 januari 2021, 22:33:26

Re: Solel till torpet

Inlägg av Messier1994 »

@danielr112 Intressant alternativ!

Tror det finns ett segment mellan väldigt dyra alternativ och e-bike-lösningarna, men jag ska titta på DIYBms v4. Om det är alternativet som ger bäst prestanda är ju det inget fel med att det är DIY, verkar dessutom vara ganska långt framkört. Blir spontant lite osäker på stand-by-förbrukningen off grid eftersom den verkar gå via wifi, men samtidigt skulle det inte vara fel att ha en router gåendes hela tiden för övervakningsändamål, ändå.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solel till torpet

Inlägg av danielr112 »

Det är esp32 på den. Men skippar man skärmen så går det bra. Vet inte om wifin i dagsläget går stänga ner. Sedan är det ju som så att maskinen k sig behöver ju gå dygnet om :)

Lägg till ett extra batteriet. Är inte mycket en esp drar :)

Behöver du hjälp där bara säg till.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Solel till torpet

Inlägg av Gizmo »

Messier1994 skrev: 23 januari 2022, 20:12:28 Är på väg att beställa 16 st LiFePo4 själv till stugan som är rejält off grid uppe i norr.
Litiumjärnfosfatbatterier tål ju inte att laddas i minusgrader, så kanske lite klurigt för stugor i norr? (Man kan däremot använda....alltså tömma ur batterierna i minusgrader, det är inga problem). Tänker att blykol (leadcarbon) kanske är ett bättre val, iaf om man tänkt bruka dom på vintern också?

Men för köp av litiumjärnfosfatbatterier är mina tips följande:

-Undersök noga i olika forum vilka batterier folk beställt och om de är nöjda med dom
-Köp INTE från det absolut billigaste stället utan välj nått som har goda referenser
-Fråga och verifiera att det är grade A cells dvs helt nya och inte bättre begagnade
-Välj DDP det betyder att du får ett exakt pris på cellerna tills dess att du faktiskt har dom hemma. Inga hamnavgifter eller tull/moms som kommer efteråt utan allt betalt och du vet exakt vad det kostar. Mer om ddp här.
-Undvik UPS som fraktföretag till varje pris. De strulade nått så otroligt och tjuvhöll på mina batterier i 11 veckor....trots att batterierna bara var 2 mil från mig.

Om man bara kör 24V system så tycker jag att ElectroDacus verkar vara ett bra system (men de har alltså inte 48V som jag kör). https://electrodacus.com/
Fick tips på DIY BMS (länk tidigare i tråden) som jag funderar på att gå över till. Kör just nu en väldigt begräsad Daly BMS, den är väl bättre än inget, men den har liksom så otroligt klen balanseringseffekt.

Sedan så. Vis av erfarenheterna. Börja med att bestämma vilket system du ska köra, men därefter är batterier det absolut första man köper in, alla andra saker inklusive solpaenler och regulatorer går fort att skaffa när man väl bestämt sig. Men batterier är det som tar tid och var klurigast.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solel till torpet

Inlägg av danielr112 »

Att ladda LFP under 0C kan vara knepigt men du kan ju alltid värma dem lite innan du laddar dem. Detta kan du t ex göra med DIYBMS också. Du får ju ut 4-5watt i värme per cell så har du 16s så har du ju också potentiellt tillgång till 75w värme. Har du då bara cellerna i en isolerad box så kommer det funka.

Jag kör själv så eller ska köra så snart. Har inte gjort klart lådan helt för värmningen :)
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Solel till torpet

Inlägg av Gizmo »

Arrgh. Så trött en blir. Inbrott igen.
Den här gången stal de mina två motorsågar och mitt elverk, så..."bara" en stöld för 15 000 eller nått istället för 50 000 som förra gången. Men fortfarande mycket pengar för mig. Jag gissar att det är samma skitungar som gjorde förra inbrottet. Den här gången har jag iaf lite bilder och filmer på dom, men det hjälper ju inte så mycket om det tar mig över en timma dit eller om jag sover och inte hör att telefonen larmar.
Eftersom de slagit sönder bomlåset (en kilometer från torpet, enskild väg) så var första steg att byta till nytt bomlås igen. Det är liksom första skyddet, och få orkar väl släpa tunga grejer en hel kilometer, om inte annat tar det tid.

Men jag behöver definitivt säkra upp mer. Funderar på ett beg vapenskåp för att ha alla verktyg (och motorsågar i).
Sedan så....hm existerar det några vettiga gps-trackers? Sökte lite på nätet och resultatet var nerslående, antingen 3000:- i inköpskostnad och därtill 150:- per månad i prenumerationsavgift, sånt är ju motiverat om man får en grävare eller hjullastare stulet, men knappast för småprylar, blir för dyrt då. Samt kinesiska varianter som låser en till en viss kinesisk websida. Jag vill bara ha ett sms med att den rör sig samt position till min telefon. Önskedrömen vore väl förutom det en liten imsi-catcher så att man iaf får tag på deras telefonnummer, det vore inte dumt alls. Så polisen får veta var de ska hämta sakerna.
Såhär ser en av dom ut iaf (film och bilder är lämnat till polisen):
2022-04-28-22.16.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Solel till torpet

Inlägg av mrfrenzy »

Till att börja med kanske man skulle larma bommen?
Dels så du får sms men framförallt så det börjar tjuta medan de håller på och kämpar med bommen. Då finns en stor chans att de avbryter och åker vidare.
Sen skulle jag nog ha en bom till längre ner...

Och en riktig kamera så man får färgbilder på natten.
MiaM
Inlägg: 9911
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Solel till torpet

Inlägg av MiaM »

Surt :( :( :(

En antagligen dum fundering, men skulle det gå att ha nån slags hinder som kan aktiveras elektroniskt men kräver rätt mycket fysisk insats för att återställa? Det lär väl vara juridiskt rätt farligt att t.ex. låta en stenbumling rulla ut och hamna mitt i vägen, men däremot kanske man kan ha nån slags fallgrop som kan ramla ner såpass djupt att det inte går att köra normala fordon över den? Blir ju en hel del jobb att installera, men tänker att det kan gå att gräva ner så att mekanismen döljs av ett tunt lager grus/jord som upplevs som del av vägen i sig, eller få det att se ut som om vägen går över en dräneringstrumma eller liknande.

Risken är väl att skurkarna blir arga och vandaliserar mer grejer, men å andra sidan torde väl chansen att polisen kan ta dem vara klart större.

Som sagt, antagligen en dum fundering, men...
LarryXz
Inlägg: 641
Blev medlem: 13 mars 2013, 20:31:08
Ort: Norra Uppland

Re: Solel till torpet

Inlägg av LarryXz »

AirTags (eller dylikt) har jag funderat på att skaffa själv. Borde gå att gömma i många prylar.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Solel till torpet

Inlägg av Gizmo »

mrfrenzy skrev: 12 maj 2022, 02:01:16 Till att börja med kanske man skulle larma bommen?
Då skulle jag få ett larm varje gång granne 2, SJ, jaktlaget, respektive skogsägaren tar timmer ut ur området vilket sker dagligen, tror det skulle bli många falsklarm tyvärr. Men ja. Att bommen finns och är låst är ändå ett första skalskydd, det är viktigt att tänka på. Möjligen skulle jag vilja få kommunen att sätta upp en lyktstolpe där för just bra belysning verkar bovarna vara rädda för...

När det gäller kameror så gjorde jag en ordentlig undersökning av olika varianter och märken. Det fanns bara ett enda märke som höll måttet utan att bli rådyrt (plus dessutom har nån slags öppet API för den som vill bygga ut själv) och det var av märket Eufy och modellen Eufycam 2 pro. Man behöver bara ladda kamerorna två gånger per år (vilket är praktiskt pga man måste klättra på en stege när man tar ner dom). Bilden blir bättre med belysning och rörelsesensorer till vilket är uppe nu (och fler är beställda). Färg ger ofta sämre bild och kollar man på alternativen t. ex. Netgear Arlo-systemet som är väldigt likt så såg jag inlägg i deras forum från många som var sura över att kamerorna laddade ur sig på två veckor, sedan har man ett system som är offline...ingen höjdare...speciellt inte i kombination med att de mer eller mindre har en tvingande prenumerationstjänst som gör att på ett par år blir det bara dyrt och dåligt. Återstår gör då yrkesprodukter i stil med Axis, men då pratar vi om kostnad på nånstans 5-9000 per kamera. Jag har inte råd med det helt enkelt.
Ett kit med basstation och tre kameror gick på 3700, man kan köpa till en extra kamera för 1200.

Men som sagt, en liten lokal imsi-catcher vore perfekt för att fånga mobiltelefonnummer. Eller, en tömd hagelpatron som går av med en hygglig smäll för den som rör sig olovandes på stället. Att skrämmas eller överraska och göra dom nervösa är ju bra. Har däremot noll lust att skada nån, inte ens bovar.

Men jo. Man kanske skulle ha lite spikar som går upp ur vägen med automatik om larmet gått, då kommer de inte så långt sedan.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Solel till torpet

Inlägg av Hobbyisten »

Du kan nog lita på att bovarna har kontantkort på mobilen (=anonymt). Eller kan man spåra även ett sånt nummer ?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Solel till torpet

Inlägg av Glenn »

Man kan ju spåra var den varit på för andra ställen, och var den är nu.

..om dom inte har en "burnphone" då..
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Solel till torpet

Inlägg av AndLi »

Och hur gör man dessa spårningar som privatdetektiv, för jag antar att polisen inte börjar begära masttömningar för vanliga inbrott?

Hur får en imsi catcher reda på mobilnummer?
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Solel till torpet

Inlägg av vaxfan »

En åtelkamera kanske vore nått?
Vet inte hur mycket ström de drar, men de ger ganska bra bilder i mörker och är inte så extremt dyra.
Skriv svar