Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag fick ju hem ett gäng småfärstärkare efter att någon på HiFi-forum testat och funnit dem riktigt bra.
Om man nu läser innantill ser man att min order innehåll 10 stereoförstärkare för tillsammans USD2.20 (se nedan). Det för ca 2 kronor per förstärkare.

Jag antog felaktigt att PAM8402 (förstärkarkretsen) var en switchad historia, men det ska vara en BTL-sak, vad det nu är (något bryggat säkert). Den drivs med fördel med batteri på 2,5-5V, ger ca 3W/kanal ut. Och som sagt låter oförskämt bra.

I miniprojekttråden finns mitt första experiment med kretsen upplagd. Då hade jag kopplat upp den med lite in- och utgångskontakter, volympot, batteri med strömbrytare och en LED för att indikera påslagen eller ej.
PAM_03.jpg
Det blev lite gnäll om det var någon bas; 3W kan ju inte innebära någon bas ...???!!! :doubt: Jag ska inte raljera på temat elektroakustik, men har man, som jag, högkänsliga högtalare som ger en ren odistorderad men inte superdjup bas, kan jag absolut inte klaga. 3W räcker för att knäcka en och annan trumhinna hos mig.
Hemligheten ligger ju helt och hållet i hur mycket akustisk effekt/ljudtryck högtalarna förmå ge vid viss inmatad effekt. Det nämns som känslighet och det är de siffrorna med sorten dB/W/m som berättar hur effektiva högtalarna är (jämför med bränsleförbrukning i en bil). En del tror fortfarande att effektvärden på högtalare betyder något viktigt, men säger lika lite som längden på bilbälten i en bil säger något om motoreffekt.
Slutraljerat!

Jag inser ju nu att mina 10 .. 9 bara för jag skänkte bort en ... förstärkare måste komma till nytta. Jag kan använda en i en boombox jag jobbat med lite för länge, någon i någon musikmaskin till barnbarnet, någon annan till något annat ljudiskt och min synth (en av dem) kan ju få en sådan med.
Men, eftersom jag har en iPoddocka över, en lös zinklåda och diversekomponenter vore det ju en briljant idé att bygga en liten förstärkare för min iPod. :whoho:
Alltså, med viss erfarenhet av dålig planering måttar jag upp zinklådan, borrar för allt som skruvas fast i den och inser att poten jag valt inte riktigt passar. :doh:
PAM_04.jpg
Vi testar en annan pot då! Men va f.... :-X
PAM_05.jpg
Men jag har ju fler som säkert passar ... inte ... :wall:
PAM_06.jpg
Det där löser vi lite senare. Det finns en snygg lösning på slika problem (vinkelslip!).

Vi stoppar väl i lite annat och ser hur det blir. Det är fel pot som sitter i. Färgen är vanlig orange (har ett RAL-nummer) sprejfärg köpt till extrapris nån gång.
PAM_07.jpg
Där har vi en "riktig" pot. Den får iofs plats, men är av fel sort - 100 kOhm, linjär. Det är det som vi löser alldeles strax.
PAM_08.jpg
PAM_09.jpg
Och med dockan placerad (löst) ovanpå ser det ut så här. Jag kunde lackat dockan med men lite färg förgyller tillvaron sägs det.
PAM_10.jpg
Och bakifrån med högtalarkontakterna.
PAM_11.jpg

Nu kommer lite länkar och lösningar.
Mina förstärkare kom härifrån:
Great Wall Electronics Co Ltd
Men kretsarna finns överallt:
Här för 11 öre på eBay

Det finns en "bättre" krets som heter PAM8406. Den kan programmeras att gå i klass AB, vilket kan innebära "bättre" ljud.
Finns på AliExpress men kostar mer.

Men hur fasen ska jag nu göra med poten? Det är "fel" värde och fel lutning. Elliott Sound Products har lösningen. Genom att lägga ett fixt motstånd mellan löparen på poten och nollar, kröker man till potens karaktäristik och får en good enough logaritmisk kurva. Dessutom får jag ner resistansen. ESP rekommenderar 10-15 kOhm parallellt över poten. Jag måste testa!
Better Volume (and Balance) Controls

Innan jag fixar mig kaffe med tilltugg, det elektriska arrangemanget är mycket enkelt:
Batteri via strömbrytare till +/- på kretsen. Röd LED får visa om spänningen är påslagen.
Jag tappar ur signalerna från iPoden vid en liten hörlurskontakt i dockan, låter dem gå till en omkopplare som kan växla mellan dockan och ett par phonokontakter - bra att kunna välja signalkälla - sedan till den justerade poten och in på L/R/GND på kretsen.
Högtalarutgångarna hämtas från L/R +/-. Eftersom kretsen är bryggad är det en dålig idé att koppla ihop utgångarnas MINUS.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av HUGGBÄVERN 17 juni 2017, 16:00:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av lillahuset »

Är det inte så att "moderna" bashögtalare ofta lever i små slutna lådor för att ge hyfsat rak frekvensgång i basen. Det är billigare att bygga en förstärkare som ger hög uteffekt än att bygga högtalare med bra frekvensgång och hög känslighet. Eller så har jag helt fel. :humm:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bland det bästa jag hört, och som varit på tok för mäktigt för dessa förstärkare, är AE1, ett par superhögtalare på blott 10 liter. Låter gudomligt och spelar djupt men är så hårt dämpade för att få rak frekvensgång ner i djupet att känsligheten är ynklig. Där krävs det megawatt för att det ska hända något.

Letade på tal om megawatt, upp ett par 18 kOhmsmotstånd. Hittade inga på 15 k. Satte dem mot poten och rattade med Ohmmetern ansluten. Ser ju bra ut. I början snabb förändring som planar ut när vinkeln ökar.


Länk till AE1, bara för att ...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag vill bara för skojs skull plocka lite i siffror. AE1:an jag länkade till har en känslighet på 86dB. Låt säga att mina horn har en känslighet på 98dB.
Varje 3dB-ökning innebär en dubblering av ljudtrycket ELLER för att bibehålla samma tryck, en halvering av förstärkareffekten.
Mellan 86dB och 98dB är det 4 steg.
Alltså, om det krävs 40W för att driva ut de små bokyllehögtalarna full skulle jag behöva ... 20 .... 10 ....5 ... 2,5W för samma ljudtryck.

Det är dessutom lättare att konstruera förstärkare med bra data för låga effekter än välljudande muskelförstärkare.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av Electricguy »

Hehe jo, det där att få till kvalitet på prylarna kan nog vara lite varierande. Jag läste någonstans där man jämförde Crown och Lab Gruppen steg i 5-6kW klassen.. Om Lab Gruppen steget var ett professionellt slutsteg var Crown steget något mer i stil med en pinnsvets.. :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det finns ju andra alternativ. LM386 är ju en trevlig liten förstärkare men ska man använda en sådan, behöver man två kretsar samt en hög komponenter för att få den att funka riktigt och vad gäller matningsspänning vet jag inte vad den vill ha för att jobba optimalt.

Jag har lött lite men tröttnat lite grann ... Jag har ju inte batterihållaren och spelar just på den första varför jag inte kan rycka hållaren från den. SUCK!
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av lillahuset »

LM386: Nu känns det som om vi har krupit ner på DIN45500-nivå.
Men det är väl bara lagom, eller kanske onödigt bra, med tanke på vad det uppväxande släktet lyssnar på och i nuförtiden.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Och att då få KVALITET för några kronor är ju lite lyx.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av lillahuset »

Må dä, som någon av figurerna i 91an brukar säga.

Själv har jag alldeles för mycket prylar och då har jag väldigt lite prylar jämfört med många här. Mina största synder handlar om böcker (på papper) och filmer på hårddiskar.

I höstas var mitt ex här och hon ställde frågan "När du flyttar, hur mycket tar du med dig?". Svaret var då, ungefär en tredjedel. Det blir nog betydligt mindre.

Samla inte på er en massa bröt!
Hetlund
Inlägg: 21
Blev medlem: 15 juli 2012, 15:07:38

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av Hetlund »

Snyggt litet bygge! Jag blev också lite sugen på att beställa ett antal kretsar. Vet inte riktigt vad jag ska ha dem till, jag har flera kretskort med TDA 2822 och LM 386 liggande.

Snyggt inbyggt i en Hammond-låda också, men när jag hade lutat mig tillbaka i stolen igen blev jag lite fundersam. Kretsarna är ju bryggkopplade (BTL = bridge-tied load) så högtalarna får absolut inte kopplas till jord. Nu ser jag att du har uppmärksammat det, kanske värt att påpeka en extra gång ifall någon tar efter ditt bygge.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har varit försiktig med det där med "jordning". Fast iPoden får förstärkeriet att brumma när jag rör vid den (iPoden).
Nu ägnar jag mig åt felsökning då potentiometern inte verkar ha kontakt med jord men logaritmeringsmotstånden. Jag får löda loss och kolla upp NOGA vad som är fel. Irriterande!

Fick precis ett tips från Danmark om att sätta en större elektrolyt till matningen. Den skulle bidra till mer välljud. Fan tro't, men jag vet att en stor konding över batterierna minskar deras inre resistans. Sägs det.


Sedan tycker jag att om man fattar tycke för den här lilla förstärkaren är ju 2 kr/styck inget pris. Och om man, som ofta, får hem 10 stycken kan man ju leka lite. 8)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Någon annanstans efterfrågades ett foto på den klara förstärkaren. Jag vet inte vad som avsågs för bilderna ovan visar förstärkaren så som den kan se ut färdig. Men så här ser den ut inuti med batteriet på plats. Och jag har precis börjat leta efter jordfel i poten.
PAM_11.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Såg någon den något annorlunda texten på batteriet?

Hittat några fel. Troligen har jag "lött sönder" poten och har nu stoppat i en 50K log. Borde nog testa en 10K log, men det får bli "sen". Just nu har jag bara några graders utslag mellan tyyyyyyyyyyyysssssssssst och DJÄVLIGT HÖGT.
Brummet kommer från en felaktigt ilödd kabel till iPoden. Kastat om jord och signal. Märks på sången som nästan helt är försvunnen. Båda kanalerna på plats men det är antingen glappp eller lite smått kortslutning någonstans.

Så ett nytt problem (och en ny möjlighet). Fick hem 25W-förstärkaren idag. Ett litet kretrskort och några plexiglasbitar som sattes ihop. Men var 17 ansluter man sin spelare???
FÖRSTÄKAREN
Det finns ju bara blåtandsanslutning. Dumt av mig att inte se det. Det blir till att hitta nån sorts universell blåtandsmojäng som ansluts till linjeutgång på vad-som-helst och omvandlar till blåtand.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av MiaM »

BTL står väl för Balanced TransformerLess, vilket är ett rejält omständigt sätt att säga att nåt är bryggkopplat.

Undrar hur mycket orange färg du har och vilken nyans det är? Jag har en orange bil, förvisso utan särskilt stora behöv av lokala bättringar, men ändå. Televerksorange mer specifikt, och om det var olika nyanser som gällde under olika tider så är det här början av åttiotalet. Om det kan vara rätt nyans så skulle jag kunna tänka mig att lägga ett bud på färgen du har. :)
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av Electricguy »

Skriv svar