TLC: MOOG Concertmate MG-1 & Polivoks

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: TLC: MOOG Concertmate MG-1 & Polivoks

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Originalen är 2p-5v medan de nya (Lorlin?) är 2p-6v. Det finns en ring med en "hake" som sitter under fästmuttern. Med den ringen ställer man hur månag poler man ska ha aktiva (i mitt fall 4 resp 5).
Och som sagt originalomkopplarna har en D-axel men omkopplarna är spruckna då det krävs en himla kraft att vrida runt omkopplaren.
Jag hade en 24-vägs omkopplare en gång, där det gick att få fjädern att slappa lite och göra det lättare att vrida runt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: TLC: MOOG Concertmate MG-1 & Polivoks

Inlägg av MadModder »

Ah ok. Jag såg bara ett lödöra där så blev lite fundersam. :D
Har använt motsvarande köpta på Elfa till diverse byggen.
Jo det är smidigt med den lilla stoppringen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: TLC: MOOG Concertmate MG-1 & Polivoks

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag hade egentligen velat ha en kraftigare omkopplare, typ sådan där öppen som sitter där idag, men de jag hittar har för korta axlar. Kortet sitter monterat 5-6mm under fronten, vilken är täckt av en 3-4 mm tjock plastskiva med text. Förresten, tyvärr är all text tryckt på platsen och på sina håll har den skavts av. Kanske låta göra nya sådana täckplattor :humm: .
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: TLC: MOOG Concertmate MG-1 & Polivoks

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Alla utom en konding bytt i Polivoksen. Den enda obytta ska antingen vara 120pF eller 2.2nF. Jag får ta på läsglasögonen och försöka läsa de ganska oläsliga scheman jag har.
Det var lite korta ben till kondingarna på 5.6nF och jag fick göra en lite halvful lösning. (Jag har kollat - det är ingen kallödning)
IMG_0044.jpg
IMG_0050.JPG
Jag tar nog upp ett hål för en IEC-kontakt, kollar kablaget (tråden) från nätbrunnen till nätströmbrytaren. Sedan ska moderkorten på plats, axlar kapas men det blir först när jag har nya rattar hemma.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: TLC: MOOG Concertmate MG-1 & Polivoks

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Dagens tips: https://www.muffwiggler.com/forum/viewt ... 7&t=234356 :tumupp:

Dagens grinighet: har reggat mig men får inget konfirmationsmejl. :tumner:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: TLC: MOOG Concertmate MG-1 & Polivoks

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En slutrapport. Muff Wiggler svarar inte varför jag sakta men säkert (poco a poco accelerando) kommer att göra "nödvändiga modifieringar på den amerikanska synten. Jag tro jag nämnt vilka det är.
Polivoksen är ju nedplockad i bitar (nästan). Alla kort har fått fräscha kondingar, en lite mer kompakt trafo beställd (de ryska trafon har en massa lindningar som parallell- och seriekopplas och sådant tycker jag är jobbigt). Jag ska ta hand om panelerna på front och bakstycke och få till nya med engelsk text (för enkelhetens skull). Tangenterna borde blekas - det får vi kolla. Jag hade en tanke att stoppa in MIDI i båda maskinerna men jag får hitta en billig MIDI-omvandlare (kan behöva hjälp att programmera en PIC för detta ändamål).
Det här är saker som sakta tickar på och nån gång blir jag nog klar.

Bild
Skriv svar