Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Bygge av bro.
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=95565

Författare:  pstrand [ 16.42 2019-07-08 ]
Inläggsrubrik:  Bygge av bro.

Detta är väll inte ett typiskt elektronik projekt, förutom beräkningarna på I-balkarna som gjordes
med en räknedosa och lite formler från "Tefyma" som jag hittade bland annan gammal studentlitteratur.

Nåväl tillbaka till projektet. Vi har en gård i Västergötland som ligger intill Tidan. Där har vi bl.a. två broar,
en där huvudfåran rinner och en för kanalen från kraftstationen. Bron över huvudfåran byggdes om omkring 1990
från en träbro till en mera hållfast bro med I-Balkar. Den andra byggdes om 1981 med gamla kraftledningsstolpar
som bas och trä som körbana.

Efter sådär nästa 40 år kändes de (när man körde över med bil etc.) att det var dags att göra ett omtag, dvs. bygga om den.

Projektet startade redan hösten 2018 med att beställa 6 I-balkar IPE 220 och körbana (tryckt virke 70x225). Vi fick det leverera
innan jul, så det fick anstå att börja bygga tills våren. Spännvidden på bron är 8 meter och bredden ca 3 meter.

Det första som behöves göras var att röja och iordningställa vår reservväg till gården, gammal servitutsväg som inta använts
på flera år, dvs röja grenar från granar som var i vägen.

Därefter började rivandet av den gamla bron.

Mera info och bilder när jag får igång dropbox.

Författare:  AndLi [ 16.54 2019-07-08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bygge av bro.

Det brukar vara populära att ladda upp bilderna direkt på elektronikforumets server än externa tjänster som dropbox!

Är det er kraftstation?

Författare:  pstrand [ 17.07 2019-07-08 ]

Japp, http://www.herrekvarn.se. Där finns lite bilder när vi byggde om den 2006 och framåt. Jag har haft strul att
ladda ner bilderna från mobilen till min dropbox.

Renoveringen av turbinen (som original var avsedd för att driva ett sågverk) hade varit ett bra projekt, men på den tiden viste jag inte om att elektronikforumet fanns. Nu finns det bilder på renoveringen på hemsidan. Numera drivs sågen av en 22Kw elmotor och turbinen används enbart för elproduktion.

Författare:  pstrand [ 17.12 2019-07-08 ]

Innan rivningen var vi tvungna att bygga en provisorisk bro.

Författare:  pstrand [ 17.58 2019-07-08 ]

Under kristihimmelsfärds helgen startade det riktiga arbetet. Bron plockades ner. Vi grävde ut för nya fundament och ett av fundamenten gjöts. Den gamla trotjänaren till cementblandare fick komma fram igen. Vi har nog gjutit > 6m3 i den när kraftstationen byggdes om.

Författare:  Lasp [ 19.17 2019-07-08 ]

Ser ut att vara ett riktigt hederligt och skönt sommararbete! Må den tjäna sin tid!

Författare:  HUGGBÄVERN [ 19.54 2019-07-08 ]

Ett annorlunda ”elektronikprojekt”. Kul med byggen av speciell karaktär.
Ska du prova bron genom att marschera ett gäng soldater i takt över den?! :mrgreen:

Författare:  pstrand [ 20.11 2019-07-08 ]

Arbetet fortskred under helgen och på fredag em. lyftes stolparna bort med grävmaskinen. :D

Som nybörjare att köra grävmaskin var det inte lätt, men alla inblandade överlevde och inga större
materiella skador uppstod. Sedan började vi gräva ut för fundamenten son skulle gjutas.

Författare:  Glenn [ 20.42 2019-07-08 ]

Den gamla brom ser ut att vara i ett oförskämt bra skick om den legat där i 40 år och var baserad på begagnade stolpar redan då ?

Författare:  jihe [ 20.45 2019-07-08 ]

Kreosot är bra shit.

Författare:  pstrand [ 21.15 2019-07-08 ]

Jo, stolparna var ganska bra. Problemet var att dom var upplagda på vanliga 5" fyrkanter som hade börjat ruttna upp.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 21.22 2019-07-08 ]

jihe skrev:
Kreosot är bra shit.

Borde vara något för DDR-tråden. Kreosot, asbest, DDT...

Fasen att jag är i reserv-Danmark (Skåne), annars hade jag gärna tittat på. Misstänker att jag bor mästgårds.

Författare:  JimmyAndersson [ 03.18 2019-07-09 ]

Kul projekt!

Hur gör man rent praktiskt när man river en brobana?
Jag har alltid funderat över var man står och hur man flyttar delarna. Man tar ju liksom bort golvet... :)

Att köra grävmaskin är kul. Naturligtvis ovant i början, men man lär sig snabbt.

Författare:  limpan4all [ 11.11 2019-07-09 ]

Jag har ofta funderat på om man borde eller inte borde lägga asfaltspapp ovanpå stål när man skall lägga på trä ovanför.
Skulle det minska eller öka risken för rostangrepp?

Samma sak gäller ju mellan syllarna och trallen på altandäck.

Författare:  säter [ 11.16 2019-07-09 ]

Limpan, helt rätt.
Så gör man när man lägger nya golv i järnvägsvagnar.

Författare:  swesysmgr [ 11.23 2019-07-09 ]

limpan4all skrev:
Jag har ofta funderat på om man borde eller inte borde lägga asfaltspapp ovanpå stål när man skall lägga på trä ovanför.

Genom trä och betong kan fukt vandra uppåt, pappen blockerar det. Stål har väl knappast det problemet men om fuktigt trä ligger direkt an mot det borde det rosta mer.

Papp mellan trä mot trä tror jag inte ger någon vinst om det inte är vindtätning eller liknande.

Rejält bygge med bron, antar stålbalk gör att man slipper mittstöden som flytande skräp fastnar i.

Författare:  pstrand [ 15.37 2019-07-09 ]

Stålbalkarna är grundbehandlade, rostskyddsmålade så vi tänker inte lägga något mellan I-balk och körbanan. Däremot mellan gjutningen och balkarna lägger vi 10mm gummiduk.

Det tar upp en del rörelse och minskar slitaget på undersidan av balken.

[JimmyAndersson] Vi byggde en provisorisk bro för att kunna böra lättare saker från ena till andra sidan. Tyngre saker fick vi köra runt med lastmaskinen, 2 km.
Annars var det en balansakt att gå på stolparna. Jag överlät det till den yngre generationen :-)

Författare:  pstrand [ 15.42 2019-07-09 ]

swesysmgr skrev:
limpan4all skrev:

Genom trä och betong kan fukt vandra uppåt, pappen blockerar det. Stål har väl knappast det problemet men om fuktigt trä ligger direkt an mot det borde det rosta mer.

Papp mellan trä mot trä tror jag inte ger någon vinst om det inte är vindtätning eller liknande.

Rejält bygge med bron, antar stålbalk gör att man slipper mittstöden som flytande skräp fastnar i.

Vi slipper också ett mittstöd som fanns under gamla bron. På vintern brukade det kunna fastna is (kravade ihop sig) om kraftstationen stått still nått dygn pga. kyla.

Författare:  pstrand [ 16.28 2019-07-09 ]

Kristihimmelsfärdshelgen avslutades med att vi grävde ut och byggde gjutformen på andra sidan ån. Vi hade tänkt att gjuta men upptäckte för
sent att Byggmax redan stängde kl 14.00

Författare:  Lasp [ 16.33 2019-07-09 ]

vart går rälsen? Och vilken spårvidd har den?

Författare:  pstrand [ 16.41 2019-07-09 ]

Den går upp till sågen. Det finns en stockvagn där man lastar de stockar som ska sågas. Den dras upp med ett linspel.

Författare:  pstrand [ 18.04 2019-07-09 ]

Efter helgen fick vi göra paus ett tag. Vi har haft problem med ett läckage från dammen, ett träd som vi tog ner för 14 år sedan vars rötter ruttnat upp
och de har blivit som rör i marken.

Vi skulle fått hjälp redan i Augusti förra året med att täta men det är som det är med hantverkare :-)

Men plötsligt hände det. De ringde och ville komma med bara några dagars varsel.

30m3 lera (typ bentonit) från Korsberga levererades och ett gigantiskt hål grävdes upp vid dammen.

Författare:  pstrand [ 18.11 2019-07-09 ]

Lite bilder på grävandet

Författare:  Oskar [ 19.46 2019-07-09 ]

Väldigt intressant tråd! Måste kolla in er sida med kraftverket, låter som rolig läsning. Äga eget kraftverk låter som rena drömmen .. kanske, ända tills man drabbas av byråkratin kring det. Ni är inte jagade att riva dammen för fiskets skull?

Författare:  pstrand [ 20.11 2019-07-09 ]

Nja, man vet ju aldrig med myndigheter. Vi har en vattendom daterad 1953 med tillstånd för att bedriva sågverksamhet och elproduktion,
men vad det betyder i förlängningen vet man inte. Vi har ju inget vandringshinder för laxöring och dom kan utan problem passera förbi oss.

Författare:  pstrand [ 20.32 2019-07-09 ]

Efter tätningen av dammen så kom nästa utmaning... Leverans av ny 3D skrivare. Vad ska man prioritera :humm:

Bygga bro eller leka med 3D skrivaren (CR 10 Pro).

Började skriva ut några testbitar med bra resultat och sedan gav jag mig på att skriva ut löphjulet till en francis turbin.

1 dag och 20 timmar.. Och vad händer... Efter ca 1 dag och 17 timmar kraschar Cura... :twisted:

Bättre att bygga bro.. :D :D

Författare:  Zhorts [ 07.02 2019-07-10 ]

Varför välja? Varför inte 3D-printa bron? :D

Rolig, ovanlig tråd! Följs med intresse. Man använde alltså ån för att flotta timmer, som man drog upp sista metrarna på rälsen?

Författare:  tecno [ 08.31 2019-07-10 ]

Citera:
Efter ca 1 dag och 17 timmar kraschar Cura...

Är väl din CR-10 som har ballat ur, Cura har ju inget med detta att göra i det läget.

Författare:  pstrand [ 09.43 2019-07-10 ]

Nja, jag vet inte det. Programmet terminerade utan nått felmeddelande, så jag tror inte att skrivaren initierade det. Kan ju vara ett Windows problem också. Vem vet..

Satt vid datorn när det hände och skrivaren kunde jag köra igen utan att starta om den.

Jag skrev ut från Cura, inte från ett SD-kort.

Författare:  tecno [ 10.11 2019-07-10 ]

Så du kör nån sorts drop-feed från Cura? Vilken version?

Har aldrig stött på att man kör så, allt g-kod laddas ju ner till skrivarens minne och körs därifrån.

Författare:  pstrand [ 10.14 2019-07-10 ]

Zhorts skrev:
Varför välja? Varför inte 3D-printa bron? :D

Rolig, ovanlig tråd! Följs med intresse. Man använde alltså ån för att flotta timmer, som man drog upp sista metrarna på rälsen?

Nej, Tidan är inte farbar med några båtar. :-) Timret levererades med häst och vagn eller med timmerbil. Morfar sågade timmer året om. Idag sågar vi bara till husbehov och med hjälp av en elmotor istället för turbinen.

Författare:  Zhorts [ 11.03 2019-07-10 ]

Jag tänkte mer att man lät timret flyta ner självt till sågen, och man gick bredvid och puttade när det behövdes - men det kanske är för snäva svängar för sådana idéer.

Författare:  pstrand [ 11.14 2019-07-10 ]

Jo, det hade nog varit en bra ide. Nu är det bara bävrarna som skickar ner lite stockar till oss.

Författare:  AndLi [ 12.48 2019-07-10 ]

tecno skrev:

Har aldrig stött på att man kör så, allt g-kod laddas ju ner till skrivarens minne och körs därifrån.

Det var definitivt vanligt för några år sen, velleman 8200 (och 8400??) kördes med USB kabel från datorn där man drop-feedade in G-coden..
OctoPrint på en raspberry pi blev väl ett populärt sätt att slippa låsa upp datorn...

Författare:  pstrand [ 13.10 2019-07-10 ]

tecno skrev:

Tja, är ingen fena på Cura, (4.1.0). Har kört Repetier tidigare mot K8200. Ansluter USB kabeln till skrivaren och väljer
"Print via USB". Mottager med glädje bättre alternativ att göra. :-)

G-koden till löphjulet är på nästan 90 Mb, så den får nog inte plats i minnet på skrivaren.

Författare:  tecno [ 13.16 2019-07-10 ]

OK, har aldrig printat via USB utan endera blir det via SD eller Octoprint, har inte skrivaren i rum med PC.

Märkligt dock att du inte fått något felmeddelande, har du kollat att g-koden är OK dvs att 'allt' visas ända till slutet?

Författare:  pstrand [ 14.14 2019-07-10 ]

Japp, g-koden ser OK ut, men om Cura stannar, terminerar, så stannar ju utskriften också. Ska köra från SD-kort i fortsättningen. :D

Författare:  pstrand [ 14.29 2019-07-10 ]

Till midsommar kom det några bekanta till oss, så på midsommardagen var det dax att gjuta fundament nr 2. Gick alldeles lysande, både solen sken och nått svalkande väntade efter att jobbet var klart (var väl inte direkt vatten, men den ingrediensen ingick). Nu var det bara att vänta tills betongen brunnit ordentligt 5-7 dagar.

Torsdagen den 27 juni var det så tänkt att vi skulle lägga dit balkarna, men då uppdagades att fundamenten var felgjutna. 10 cm för låga :evil: :evil:

Varför det blev så har vi nog inte kunnat reda ut. Nått med mätningen och mätlinjalen vi använde. Det hjälpte tydligen inte att 4 civilingenjörer hade mätt och klurat..
Kanske för många kockar :-)

Så vad göra. Bygga nya gjutformar och blanda ny betong. SUCK...

Fundamenten göts och gummiduken lades på plats.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 14.59 2019-07-10 ]

Jag har uppfattat att när man bygger broar över vatten måste man ta hänsyn till jordens krökning. Det var nog det ni missade. :wink:

Författare:  LeCanard [ 15.48 2019-07-10 ]

Och jordaxelns lutning, så att vattnet under rinner åt rätt håll :doh:

Författare:  HUGGBÄVERN [ 16.48 2019-07-10 ]

Water always finds its level.
Flat Earth Society

Författare:  pstrand [ 17.05 2019-07-10 ]

HUGGBÄVERN skrev:
Jag har uppfattat att när man bygger broar över vatten måste man ta hänsyn till jordens krökning. Det var nog det ni missade. :wink:

Absolut. Det måste vara nått sådant trivialt. :o :shock:

Författare:  HUGGBÄVERN [ 17.15 2019-07-10 ]

Skämt åsido. Måste man tänka på något speciellt sätt när man bygger en sådan här bro? Specialbetong som klarar vatten? Speciellt grundarbete lsv?

Författare:  pstrand [ 17.34 2019-07-10 ]

Det ska man säkert, men som glada amatörer har vi använt Grovbetong från Byggmax. Vi tänkte blanda cement/sand/grus som vi gjort till de andra arbetena,
kraftstationen, dammen etc. men kom fram till att det var nog samma kostnad som att köpa färdig betong. Kostar ju att få sand och grus levererat.

Sedan får man ju jämnare kvalité också.

Betongen kommer ju inte i kontakt med vatten så jag antar att det inte är något problem.

Det finns säkert många som tycker att vi skulle gjort annorlunda, men så här blev det. :-)

Grundgjutformarna är 3100x700x200 och rejält armerade.

Extragjutningarna 700x250x100 och 3100x300x100.

Det vi var mest oroliga för var att stenfundamenten inte skulle hålla (ev rubbas när vi rev den gamla bron), men
det verkar som dom står stabilt.

Storabron, den andra bron är ju gjord på ett liknande sätt och stått sedan 1985-88 nått sådant.

Författare:  pstrand [ 18.10 2019-07-12 ]

Fundamenten klara och brunnit i ett par dagar. Dax att lägga på balkarna. Dom väger ju > 200 kg styck så att ta dom under armen var inte på tal.

Fram med lastmaskinen och ett pallgafflar + fyra träbitar som skydd. Pallgafflarna in mellan "livet" på I-balken, trä ovanför och under samt
spännband som höll ihop kalaset.

Man fick vara VÄLDIGT försiktig med rörelserna annars blev det väldigt svajigt.

Varför blir vissa bilder upp-och-ner förstår jag inte...

Författare:  Kulla [ 22.02 2019-07-12 ]

Ser riktig proffsigt ut! :tumupp:

Författare:  Glenn [ 23.29 2019-07-13 ]

Tänk att det kan vara så intressant att läsa om en bro :) ..eller ja, snart en bro :)

Författare:  pstrand [ 19.38 2019-07-14 ]

Så kom dagen då vi började lägga körbanan. Först fräste vi ned ett 40x10 mm spår i en 45x145 tryckt regel. Den ska ligga under de yttersta I-balkarna som skruvregel. Vi la en regel i mitten också.

Skruv, 6x160 torx, lite långa, men då fick man drag genom den 70mm tjocka körbana.

Vi la körbana till motten på bron. Där svetsades L 50x50 mm i ett 45 graders mönster för att stabilisera upp bron i sidled, fackverk.

Efter att brobanan var delvis skruvad åkte vi hem till Ljungsbro för att "pusta ut" ett par dagar. Jag hade tidigare sett en intressant lösning på hur de konstruerat ett räcke vid Götakanal (Nya bryggor). Gick dit och tog några kort och mätte lite.

Roterat bilderna :D :D

Författare:  HUGGBÄVERN [ 20.51 2019-07-14 ]

Räcke är för fegisar .... :wink:

Författare:  rvl [ 21.34 2019-07-14 ]

Är balkarna helt raka, utan något "förspänn"?

Författare:  Zhorts [ 06.56 2019-07-15 ]

Bilderna blir på tvären eller uppochned eftersom EF (om jag minns rätt) ignorerar rotationsinformationen som finns med i metadata till bilderna - jag gissar att du har roterat bilderna rätt i datorn en gång? Det var något lurt med det där, hur man roterade bilderna har olika effekt här.
Prova att rotera en bild i ett annat program (GIMP t.ex.), "for science".

Författare:  sodjan [ 09.39 2019-07-15 ]

Om man högerklickar och "öppnar länk i ny flik" så blir det korrekt.
https://elektronikforumet.com/forum/download/file.php?id=104981&mode=view
Men ja, bättre att vrida bildenra rätt från början, t.ex. GIMP frågar om den ska göra det
då man öppnar filen. Bra att klicka "Ja" (eller "OK") och exportera filen direkt igen med
samma namn...

Författare:  tecno [ 09.55 2019-07-15 ]

Och om man vänsterklickar så blir det rätt.

Författare:  sodjan [ 10.04 2019-07-15 ]

Ja, det är ju i princip samma sak, bara "Öppna länk i samma flik".
Men då får man backa och ladda om föregående sida igen...

Författare:  Borre [ 10.24 2019-07-15 ]

Ladda om? Kommer du inte tillbaks dit du var när du tryckte på bilden när du går bakåt igen?

Författare:  sodjan [ 11.11 2019-07-15 ]

Ja, men bilden laddas om i fliken. Kanske inte direkt från servern, men
den ska i alla fall "ritas om" och så vidare. Beroende på sidans konstruktion
så är det inte heller alltid säkert att det blir samma innehåll. Jag brukar
alltid öppna i ny flik om jag vill behålla ursprungssidan...

Hur som helst, den där konstruktionen av broräcken är både stadig och dekorativ.
Så inte helt OT... :-)

Författare:  pstrand [ 12.39 2019-07-15 ]

Jag har inte rotera bilderna som tagits med min mobil. Originalbilder.. men vissa bilder är kameran vriden 90 grader.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 13.52 2019-07-15 ]

Vi kan vrida våra monitorer om det kniper, eller lägga huvudet på sned. Är så många EFare nackstela??

Kör på med ditt brobygge.

Författare:  sodjan [ 14.43 2019-07-15 ]

Ja, det är ju inte tanken att "förstöra" tråden här, någon admin kan kanske
bryta ut bildfrågorna i en separat tråd om det anses motiverat...

Kameran/telefonen känner av hur den är vriden och kodar det i bilden (Exif data).
Sen är det upp det som läser/visar bilden att korrekt tolka denna information. Om
jag sparar en av bilderna och öppnar filen i GIMP, så får jag direkt dialogen nedan.
Bara att klicka "Rotera" och direkt spara bilden. Om man postar direkt från sin mobil
så kanske det är mer trixigt att få till, jag vet inte...

Författare:  pstrand [ 15.01 2019-07-15 ]

Hej. Ska testa det. Kan man byta ut bilder man laddat upp?

Författare:  sodjan [ 15.04 2019-07-15 ]

Ja, om du klickar på "Ändra" knappen så finns det en "Ta bort fil" knapp för varje bild...

Författare:  Sverige [ 20.33 2019-07-15 ]

Intressant projekt.
Hur mkt är den beräknad att klara?

Författare:  pstrand [ 06.29 2019-07-16 ]

rvl skrev:
Är balkarna helt raka, utan något "förspänn"?

Dom är relativt raka. I sidled fick vi justera någon cm innan vi svetsade dit stagen.

Författare:  pstrand [ 07.13 2019-07-16 ]

Testar bild som är roterad. :-)

Författare:  pstrand [ 07.30 2019-07-16 ]

Sverige skrev:
Intressant projekt.
Hur mkt är den beräknad att klara?

Det är mer eller mindre en kopia av den bron som vi byggde om på slutet av 80:talet. Det var nån
ingenjörsfirma som räknade på den och om man bortser från fundamenten så ska den nog tåla
12 ton (axeltryck tror jag). Grannen som har hand om våra åkrar har kört över med lass med
vita balar (och det var inte bara en på lasset). Det gick ju bra. Han kör en annan väg nuförtiden :-)

Författare:  pstrand [ 17.36 2019-07-16 ]

Efter några dagar med "återhämtning" och trädgårdsskötsel så åkte vi ut till landet igen för att göra klart bron.

Inköpslista skrevs och vi begav oss till Byggmax i Falköping. Allt virke fanns hemma.

Vi gjorde en mall (test hållare) till räcket och kollade att den blev Ok.

Därefter skruvades den isär och serieproduktionen av 10 st av tryckt virke tillverkades.

Därefter skruvades dom på plats och räcke monterades.

Författare:  sodjan [ 17.52 2019-07-16 ]

Är det en till likadan bro 25 bort? :humm:

"Hustrun inspekterar". Med brödkav... vänta det går ju
att zooma..... Ah, det var ett vattenpass...

Författare:  pstrand [ 18.03 2019-07-16 ]

Japp, vattenpass. Hon mätte och jag skruvade. Det är en likadan bro lite längre bort. Vi har idag köpt virke så vi kan bygga ett nytt räcke till den.

Författare:  rvl [ 18.07 2019-07-16 ]

Fick också syn på den andra bron i bakgrunden, hade inte märkt den på tidigare bilder.

Författare:  pstrand [ 18.08 2019-07-16 ]

Sista bitarna och skruvarna på plats. Dax för kungen att komma och klippa bandet eller :humm:

Bara att köra med lastmaskinen och testa.. :-)

Författare:  pstrand [ 18.12 2019-07-16 ]

rvl skrev:
Fick också syn på den andra bron i bakgrunden, hade inte märkt den på tidigare bilder.

Det finns två "fåror". Den ena (som vi byggt om bron över) kommer från kraftstationen och den andra för huvud-fåran där det mesta vattnet rinner.

Författare:  pstrand [ 18.16 2019-07-16 ]

Vad tomt det känns. Inget mer att skriva om. Får hitta på fler projekt här ute.

Uppgradera styrsystemet till kraftstationen.
Byta web-server från Windows till RPi.
Modbus för styrning av luckor och grindrensare.
mm.
mm..

Det finns att göra, nu när man blev gubbe på riktigt i Torsdags (60) :-)

Författare:  arvidb [ 18.27 2019-07-16 ]

Det är väl nu elektroniken kommer in: en radiostyrning till lastmaskinen så att du kan testa bron utan att själv sitta i. :D

Författare:  HUGGBÄVERN [ 18.28 2019-07-16 ]

Jag kommer förbi med lite påbörjat som du kan få avsluta åt mig ....

... och bron var sketasnygg!

Författare:  rvl [ 19.35 2019-07-16 ]

Antar att de två fårorna har separata regleringar då också.
Ja förresten, Grattis såhär i efterskott!

Författare:  stenD [ 19.39 2019-07-16 ]

Det verkar som om bron fått snobbräcken :wink:

Författare:  Lasp [ 19.47 2019-07-16 ]

Det här är en riktigt skön tråd. All heder åt utförarna. Och Sef växer med slika trådar!
Alla är inte experter, men vi vill alla ha inblickar och kunskap!

Författare:  pstrand [ 21.00 2019-07-16 ]

stenD skrev:
Det verkar som om bron fått snobbräcken :wink:

Japp och stabila är dom. Håller att hänga mot. Du får känna på dom nästa gång du kommer ner. :-)

Författare:  pstrand [ 21.05 2019-07-16 ]

Några sista bilder på brons omgivningar.

Författare:  LeCanard [ 09.29 2019-07-17 ]

Det som är kvar att göra är att hänga upp en hink under bron, den s.k brospannen. ( Hegerforsvarning ! )

Författare:  pstrand [ 17.12 2019-07-18 ]

En riktig i zink m.a o. Ska se om det finns nån sådan liggande.
Ingen plast variant alltså.

Författare:  Glenn [ 22.23 2019-07-19 ]

Men ni ska väl kapa av plankorna så dom blirn lika långa också ?

..På bilden med hustrun på bron känns det ju lite som..

"Jo men den håller jag lovar.. gå ut du.. ja ända ut på mitten.. kan du hoppa lite också ? ..tack då! nu kommer jag efter!" :)

Författare:  GeekJoan [ 00.15 2019-07-20 ]

Fegis, du skulle ju ha byggt bron som 5:40 in i denna:

Länk

Författare:  pstrand [ 06.22 2019-07-20 ]

Glenn skrev:
Men ni ska väl kapa av plankorna så dom blirn lika långa också ?

..På bilden med hustrun på bron känns det ju lite som..

"Jo men den håller jag lovar.. gå ut du.. ja ända ut på mitten.. kan du hoppa lite också ? ..tack då! nu kommer jag efter!" :)

Jo absolut ska vi det. Så fort jag hittar en cirkelsåg som klarar minst 70mm. Prövade att såga en för hand och det var inget kul. Motorsåg flisar så i kanten så det är inte ett alternativ heller. Fick förslaget att dom skulle vara kvar som 'trampoliner', nää tror inte det.

Författare:  pstrand [ 06.24 2019-07-20 ]

GeekJoan skrev:
Fegis, du skulle ju ha byggt bron som 5:40 in i denna:

Länk

Då får jag trimma lastmaskinen först.. :lol: :lol:

Författare:  Palle500 [ 12.05 2019-07-20 ]
Inläggsrubrik:  Bygge av bro.

Kör med cirkelsåg först då får du cirka 50 mm djup sen kör resten med en bra fogsvans. Sätt ett stöd för plankstumpen så den inte bryts och ger skadad kant när du närmar dig slutet med fogsvansen.
Eller köp en Bosch cirkelsåg med 70 mm sågdjup. 1400 kr är väl kaffepengar i totalen av detta fina brobygge.
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall ... 0920.9450/

Författare:  pstrand [ 15.54 2019-07-20 ]

Palle500 skrev:
Kör med cirkelsåg först då får du cirka 50 mm djup sen kör resten med en bra fogsvans. Sätt ett stöd för plankstumpen så den inte bryts och ger skadad kant när du närmar dig slutet med fogsvansen.
Eller köp en Bosch cirkelsåg med 70 mm sågdjup. 1400 kr är väl kaffepengar i totalen av detta fina brobygge.
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall ... 0920.9450/

Tack för tipset. Den som jag sågade av skulle frugan hålla i och det håll på att bli ett svanhopp ner i ån. Tänker skruva i en anordning med ett rep i så jag kan fiska upp den efter jag sågat av den.

Vissa är väldigt korta så dom kanske jag skiter i. :D

Författare:  MiaM [ 14.51 2019-07-21 ]

Med tanke på att fästet för broräcket ihop med lite klossar och sånt torde kunna utgöra en rätt bra mall för att såga rakt, så borde det väl å andra sidan gå att såga med typ tigersåg, sticksåg eller liknande? (Minns inte hur långa bladen brukar vara på en sticksåg). Eller åtminstone ta den sista biten på detta vis efter att först kört med cirkelsågen?

Annars så får du börja med att stå i en eka i vattnet och såga underifrån med cirkelsågen, och sen ta sista biten från ovansidan :doh: :D :wink: :roll:

Författare:  Glenn [ 14.13 2019-07-22 ]

Sticksåg är ju som att be om fula sneda snitt.. så fort det är lite tjockare material så blir det inte rakt är min erfarenhet.

Författare:  hcb [ 16.12 2019-07-22 ]

Exakt. Sågade (med grön Bosch sticksåg) hål för diskho i 38 mm IKEA-bänkskiva. Inte mycket rätt där inte. Det var rena turen att hon passade och att det inte var för mycket glapp.

Författare:  pstrand [ 18.12 2019-07-22 ]

Ja, sticksåg är ingen höjdare. Ska testa med cirkelsåg imorgon. Tar 60mm djup. Resten tar jag nog med tigersåg. Bilder kommer.. :D

Författare:  snigelen [ 19.16 2019-07-22 ]

Det låter som ett bra recept om du inte kan ta hela djupet. Sätt upp något rakt som anhåll till cirkelsågen så blir det nog bra.

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme