Ok det var visst en tid sedan sist (började jag med detta i juli? Trodde det var i oktober eller nåt) men nytt jobb och sådant kom lite i vägen men nu börjar det gå framåt igen då det blivit lite "friare" på jobbet efter att chefen dog och sonen tagit över företaget och framförallt att vi ju har en bra och stabil svarv på jobbet så jag nu kan göra egna distanser och delar vid behov.
Under tiden som gått har ännu en turbo pump dykt upp för en spottstyver där rotorn var låst och tänkte att man kan ju ta grejer från lagret om inte annat eller bara se hur det ser ut och ta mått. Det är en exakt likadan modell som den andra men aningen mindre pumphastighet och som heter nEXT 240 och dessa har exakt likadana lager. Rotorn och hela pumpen såg för övrigt helt ny ut som om den inte ens blivit använd och som då kanske även denna kan gå att få ihop till fungerande enhet. En "VOID" lapp var även klistrad över oljebehållaren i botten så ingen har varit inne i den, vilket är lite överraskande för man tycker ju att den skulle lagats då dessa kostar en bra slant nya i inköp.
turbo_pump.jpg
rotor.jpg
Även en plastpåse med special Viton packning och grejer medföljde och som inte ens var öppnade, har aldrig varit med om att dessa saker följt med. Står 2014 på Viton förpackningen men dessa pumpar tillverkades så vitt jag vet inte ens då så det är standardpackningar som bara läggs med.
grejer.jpg
I denna pump hade något verkligen inte gått som det skulle med lagret för korgen låg i oljebehållaren och hade på nedvägen haft sådan rotationshastighet att den tom smält lite av uppsugningsmaterialet när den kommit i kontakt med det, säg kanske 5 - 10k rpm då korgen ju snurrar långsammare än axeln. Har dock ingen bild på det då det var svårt att få till en bra bild då det är så glansigt av den uppsugna oljan.
Originallagret satt stenhårt fast i sin hållare men det hade onekligen blivit rätt varmt och tom "blånat" på sina ställen men när jag höll på och pillade lite på det och tryckte lite på det så föll det helt plötsligt ut!
lager_korg.jpg
Skall se ut så här:
samman.jpg
Visade sig nu också att lagren trots allt inte är fastpressade eller dylikt (som vissa verkstäder sagt, fast de bara byter ut de så vad vet dom egentligen) utan faktiskt loctite:ade från fabrik och det var en överraskning. Fast jag gissar väl på att de vill vara helt säkra på att det inte under några som helst omständigheter kan röra sig upp eller ned för då kan det bli totalhaveri av rotorn då det är max en halv millimeter som tolerans i rörelse av rotorn upp och ned för är det större mellanrum mellan rotorbladen och statorbladen än max 0.7 mm så kommer den inte att fungera pga mean free path vid lite lägre vakuum.
loctite.jpg
Det är mycket skit i lagret och det känns som det är fullt av fint krossad sand och det roterar inte jämnt eller tyst överhuvudtaget. Det är svart olja och grejs överallt i det men inget verkade direkt slitet på korgen så jag vettefasen vad som hänt och oljesumpens olja är kristallklar så detta måste hänt typ hänt knall och fall. Men ingen korg och 37000 rpm så kan nog vad som helst hända oavsett.
Angående olja sedan i dessa så har jag luskat reda på att om pumparna inte klarar av att pumpa syrehalter över 20% så är det för att de använder sig av en högren mineralolja som faktiskt går att köpa för inga gigantiska summor, vilket är bra och veta.
Kulorna är av kiselnitrid så de är naturligt svarta. Även om lagret inte går jämnt ett dugg om man roterar det, när det inte fastnar vls, så är med stor sannolikhet ändå kulorna helt opåverkade men inte banorna då kulorna är många, många ggr hårdare än kullagerhöljet.
inte_bra.jpg
Detta var alltså ett originallager och pumpen såg inte ens ut att vara använd då det inte ens är en repa på den, skall bli väldigt intressant att se drifttimmar på den.
Har för övrigt fått rotorn i den andra pumpen att rotera men tror inte att kullagerhöljet är helt dikt av mot botten av pumpen som jag vill att det skall vara samt att de tändå är för stort avstånd ovanför. Har nu dock mått från det andra förstörda lagret och det är lite märkligt nog inte exakt samma tjocklek som ytterhöljets tjocklek vilket är 10,5 mm, utan är runt 10,4. Booorde inte spela någon större roll.. hoppas jag.
Tänker dock å andra sidan att är det en skillnad så finns den där av en anledning för detta är högprecisons grejer där de inte bara råkar göra något en tiondel mindre eller större hit eller dit, får se vad jag gör.
Ja det är alltså inga standard 608 8x22x7 lager på långa vägar i dessa och en tjocklek på 10.5 mm går inte att få tag på men jag kan få det tillverkat för en okänd summa.. om jag beställer minimum 200 st.
Finns dock ett ställe i USA som lagerför lite speciallager som tex höghastighets spindellager som jag tyckte borde funka till denna och de hade i princip exakt vad jag var ute efter. Hittade ett som klarade över 100k rpm med olja och har en korg av speciellt framtagen stenhård fenolpapper för höga varvtal (tänk lite lätt porös bakelit, vilket håller) så det blev en till varje pump om jag byter ut det där som är ok på den andra men som sitter fel, får se vad jag gör, för det där måste flyttas uppåt.
lager_nytt.jpg
Originalpriset för dessa två var hela 1400:- + moms och frakt för 2 special höghastighets vinkelkontakts spindelkullager, det är en del pengar men på ett sätt egentligen väldigt billigt med tanke på vad turbo pumps lager normalt brukar kosta. Men jag hade liksom inget val men drog mig för att köpa de pga priset. Ville egentligen även ha "vanliga" spårkullager och inte vinkelkontakts lager men det hade de inte för varvtalen som behövdes.
Men under thanks giving där borta så fick jag ett mail om att det under 2 dagar var avdrag med hela 30% av priset på vad man än köpte och glad blev jag så det fanns inget annat val än att slå till då de aldrig kommer att bli än billigare. Så nu har jag äntligen även lager till dessa pumpar så det går framåt sakta men säkert.