Fixa till bottenkullagret i en nEXT 300 och 240 turbo pump
Postat: 29 juni 2019, 17:13:46
Kom över en turbo pump på Ebay av en som sade att det inte gick att få locket i botten hela vägen in efter att (enligt honom själv) en distans han tillverkat blivit för lång och hade inte tid att fixa det. Jag hade dock mina aningar om att det var något annat i görningen och en väldigt enkel grej att fixa så jag knep den direkt för en skitsumma då den pga detta var satt som defekt/reservdelar.
Han hade bytt ut lagret då det förra fått skit men då org lager kostar nätta 5600:- st (men som förstås inte går att köpa enskilt vad jag hittat utan bara i ett kit tillsammans med tillhörande olje kassett för det sammanlagda priset av runt 8,200:- ) så tog han beslutet att köpa ett annat lager som dock inte har samma uppbyggnad och är 3 mm tunnare men ändå klarar varvtalet och av topp kvalitet.
Skillnaden i tjocklek gjorde att han fick fixa till en distans men visade sig att han inte bara satte den på fel sida av lagret men även göra den av fel längd då han visst inte hade så bra koll på dessa grejer. Något som han inte visste var dock att detta gjorde att smörj konen (se nedan) hamnade för långt ifrån oljekassetten (se nedan) så det inte får kontakt vilket gör att kullagret inte kommer att smörjas. Detta är inte så speciellt bra med runt ett kg, eller vad rotorn kan väga, roterande i 60000 rpm och så plötsligt tvärstopp.
Så tänkte fixa detta så det blir bra bättre och tänkte att jag kunde lägga upp bilder här så finns de tillgängliga om jag skulle behöva de en dag eller om någon kanske tycker det hela ev skulle kunna vara av intresse.
Pumpen i fråga:
Problem nummer 1. Avsaknad av speciella inskruvnings lock som skall sitta här. Ett följde med, ett annat är på tillverkning hos en forummedlem. Försäljaren hade totalt missat detta när han själv köpte den och locken måste sitta här annars är pumpen helt obrukbar då luft kommer att sugas in här. Fick faktiskt 15 pund återbetalt för detta viket var snällt. Problem nummer 2. Denna oljekassett/lock skall sitta dikt an mot botten. Utskruvad ser oljekassetten ut så här. Man ser de två flärparna i botten som sticker ut, det mörka är olja som filten är indränkt i men oljan är i princip helt klar, det är ljuset som spelar lite spratt. Så här ser det ut under kassetten (finns en mer detaljerad bild lite längre ned) här sitter lagret och smörjsystemet då lagret smörjs av olja. Denna pump har bara ett kullager, topplagret är ett magnetiskt lager som aldrig slits ut. När jag öppnade botten så såg jag direkt en starkt misstänkt anledning till problem nummer 2. Denna förskruvning håller lagerkassetten på plats, han hade satt den upp och ned. Detta bygger då på nästan en halv cm i höjd då utfasningar i den inte längre passar in i lagerkassetten, det var alltså enbart av denna anledningen som han sålde pumpen. Jag klagar dock inte ett dugg. Vände på den och problem nummer 2 fixat. Nu skall konen bort (det fanns en liten distans under denna kon som säljaren micklat ihop men glömde ta foto på den) men ville inte använda skiftnyckel då jag inte ville göra märken på den så slängde ihop denna grej och i PETG för lite extra styrka. Jag visste inte hur pass hårt konen skulle sitta så jag gjorde greppytorna med en radie så att risken för att hoppa över ytorna på konen blir betydligt mindre. Konen visade sig dock inte sitta speciellt hårt fast och hylsnyckelgrejen funkade och passade helt perfekt. Detta är faktiskt oljepumpen till lagret, ytan är extremt jämn och blank som en spegel (svårt att få till en bra bild på det men det är mycket blankare i verkligheten) och med mycket stor sannolikhet gjord av RF och därefter elektropolerad.
Den fungerar på så vis att den är i kontakt med filten och oljan i botten på oljekassetten, de där flärparna, och när konen snurrar snabbt med rotorn så kommer oljan att tryckas utåt pga centrifugalkraften. Men då denna nu har en lätt konform kommer en ytterst liten del av oljan att följa denna väg istället, pga kapillärkraften hos oljan, och gå hela vägen upp till lagret där den kommer i kontakt med en yta som inte är konformad och där då slungas av och in i lagret. Här är en närbild på lagret. Det är ett hybridlager och då jag ser att kulorna är vita så vet jag att de är gjorda av en mycket hård keram som heter zirkonium oxid, i klass med och i vissa fall även lite över volframkarbid. En korg av specialmaterial som håller för både värme och slitage samt klarar påfrestningarna används också här. Korgen i originallagret ser dock inte ut på samma sätt för att funka till 100% med oljepumpssystemet. Så här ser originallagret ut, här ser man att korgen är betydligt högre vilket täcker en del av konens botten och med en väldigt svag vinkel utåt från toppen räknat så att när oljan kommer dit så trycks den vidare nedåt där kulorna är. Då det inte går att köpa lagret ensamt (vad jag sett) så tvingas man även att köpa en oljekassett för en sammanlagd summa på som nämnts ca 8200:-. Lagret som sitter i pumpen nu är förstås ändå ett special precisionskullager som klarar 90000 rpm kontinuerligt och säljaren sade att det kostade runt 1000:- vilket faktiskt får anses vara som hittat.
Då går vi vidare med resten av pumpen, för det måste ju vara med lite elektronik det lilla det finns.
"Void" är förstås alltid av intresse att öppna. Många sladdar, kopplat till en vanlig DB-15 kontakt i andra änden. Här finns både dubbelriktad kommunikation med pumpen, strömförsörjning, inkoppling av LED för optisk info samt fysisk kontroll av pumpen med inkoppling av knappar och lite annat smått och gott. Pumpen har en integrerad drivenhet och den plockar jag bort för lite lättare hantering och då pumpen faktiskt väger lite med sina 6 kg, plus att det blir lite elektronik i tråden. Gick ju lätt. De här guldpläterade stiften var inte dåliga, 2 mm tjocka och 16 mm höga. De skall dock klara 200W med matning mellan 24 - 48V och således alltså några amp så det skadar nog inte. En bit som har lite vikt. Hyfsat kompakt, mosfetarna börjar längst till höger och går sedan längs hela ytterkanten i en lång rad, kan ev skymta den allra första lägst till höger. De är dock kylda efter alla konstens regler både på ovansida som undersida och deras spec är garanterat en hel del över vad de skall klara i motsats till precis på gränsen eller mer under på konsument prylar, som tex ett bra exempel induktionshällar. Förväntar mig dock inte något som helst annat på denna pump med tanke på originalpriset på den.
Nästa grej att göra nu är att dra ut lagret för att komma åt undersidan och för att flytta lagret högre upp i kassetten. Jag vet att kassetten har ett litet spår runt om som går att få grepp i med specialverktyg som förstås företaget Edwards som gjort pumpen säljer och som gör urdragandet snabbt och enkelt för sammanlagt bara 6,376:- + moms och frakt.
Enligt en instruktionsvideo för byte av detta lager så sitter det inte speciellt hårt fast alls och säljaren nämnde att han bara dragit ut originallagret med en spetstång. Jag testar det samma men det rör sig dock märkligt nog inte en millimeter och får inte heller bra grepp då allt är härdat.
Tänker att det kanske måste dras ut helt perfekt rakt upp då och han kanske gjort så det sitter lite hårdare nu på något vis. Det är dock väldigt små toleranser och jag bedömer att det utan problem borde gå att få ut med något fixat i PETG som greppar runt om och då gör att det kan dras perfekt rakt upp, jag återkommer senare till detta när det är utskrivet klart och testat.
Han hade bytt ut lagret då det förra fått skit men då org lager kostar nätta 5600:- st (men som förstås inte går att köpa enskilt vad jag hittat utan bara i ett kit tillsammans med tillhörande olje kassett för det sammanlagda priset av runt 8,200:- ) så tog han beslutet att köpa ett annat lager som dock inte har samma uppbyggnad och är 3 mm tunnare men ändå klarar varvtalet och av topp kvalitet.
Skillnaden i tjocklek gjorde att han fick fixa till en distans men visade sig att han inte bara satte den på fel sida av lagret men även göra den av fel längd då han visst inte hade så bra koll på dessa grejer. Något som han inte visste var dock att detta gjorde att smörj konen (se nedan) hamnade för långt ifrån oljekassetten (se nedan) så det inte får kontakt vilket gör att kullagret inte kommer att smörjas. Detta är inte så speciellt bra med runt ett kg, eller vad rotorn kan väga, roterande i 60000 rpm och så plötsligt tvärstopp.
Så tänkte fixa detta så det blir bra bättre och tänkte att jag kunde lägga upp bilder här så finns de tillgängliga om jag skulle behöva de en dag eller om någon kanske tycker det hela ev skulle kunna vara av intresse.
Pumpen i fråga:
Problem nummer 1. Avsaknad av speciella inskruvnings lock som skall sitta här. Ett följde med, ett annat är på tillverkning hos en forummedlem. Försäljaren hade totalt missat detta när han själv köpte den och locken måste sitta här annars är pumpen helt obrukbar då luft kommer att sugas in här. Fick faktiskt 15 pund återbetalt för detta viket var snällt. Problem nummer 2. Denna oljekassett/lock skall sitta dikt an mot botten. Utskruvad ser oljekassetten ut så här. Man ser de två flärparna i botten som sticker ut, det mörka är olja som filten är indränkt i men oljan är i princip helt klar, det är ljuset som spelar lite spratt. Så här ser det ut under kassetten (finns en mer detaljerad bild lite längre ned) här sitter lagret och smörjsystemet då lagret smörjs av olja. Denna pump har bara ett kullager, topplagret är ett magnetiskt lager som aldrig slits ut. När jag öppnade botten så såg jag direkt en starkt misstänkt anledning till problem nummer 2. Denna förskruvning håller lagerkassetten på plats, han hade satt den upp och ned. Detta bygger då på nästan en halv cm i höjd då utfasningar i den inte längre passar in i lagerkassetten, det var alltså enbart av denna anledningen som han sålde pumpen. Jag klagar dock inte ett dugg. Vände på den och problem nummer 2 fixat. Nu skall konen bort (det fanns en liten distans under denna kon som säljaren micklat ihop men glömde ta foto på den) men ville inte använda skiftnyckel då jag inte ville göra märken på den så slängde ihop denna grej och i PETG för lite extra styrka. Jag visste inte hur pass hårt konen skulle sitta så jag gjorde greppytorna med en radie så att risken för att hoppa över ytorna på konen blir betydligt mindre. Konen visade sig dock inte sitta speciellt hårt fast och hylsnyckelgrejen funkade och passade helt perfekt. Detta är faktiskt oljepumpen till lagret, ytan är extremt jämn och blank som en spegel (svårt att få till en bra bild på det men det är mycket blankare i verkligheten) och med mycket stor sannolikhet gjord av RF och därefter elektropolerad.
Den fungerar på så vis att den är i kontakt med filten och oljan i botten på oljekassetten, de där flärparna, och när konen snurrar snabbt med rotorn så kommer oljan att tryckas utåt pga centrifugalkraften. Men då denna nu har en lätt konform kommer en ytterst liten del av oljan att följa denna väg istället, pga kapillärkraften hos oljan, och gå hela vägen upp till lagret där den kommer i kontakt med en yta som inte är konformad och där då slungas av och in i lagret. Här är en närbild på lagret. Det är ett hybridlager och då jag ser att kulorna är vita så vet jag att de är gjorda av en mycket hård keram som heter zirkonium oxid, i klass med och i vissa fall även lite över volframkarbid. En korg av specialmaterial som håller för både värme och slitage samt klarar påfrestningarna används också här. Korgen i originallagret ser dock inte ut på samma sätt för att funka till 100% med oljepumpssystemet. Så här ser originallagret ut, här ser man att korgen är betydligt högre vilket täcker en del av konens botten och med en väldigt svag vinkel utåt från toppen räknat så att när oljan kommer dit så trycks den vidare nedåt där kulorna är. Då det inte går att köpa lagret ensamt (vad jag sett) så tvingas man även att köpa en oljekassett för en sammanlagd summa på som nämnts ca 8200:-. Lagret som sitter i pumpen nu är förstås ändå ett special precisionskullager som klarar 90000 rpm kontinuerligt och säljaren sade att det kostade runt 1000:- vilket faktiskt får anses vara som hittat.
Då går vi vidare med resten av pumpen, för det måste ju vara med lite elektronik det lilla det finns.
"Void" är förstås alltid av intresse att öppna. Många sladdar, kopplat till en vanlig DB-15 kontakt i andra änden. Här finns både dubbelriktad kommunikation med pumpen, strömförsörjning, inkoppling av LED för optisk info samt fysisk kontroll av pumpen med inkoppling av knappar och lite annat smått och gott. Pumpen har en integrerad drivenhet och den plockar jag bort för lite lättare hantering och då pumpen faktiskt väger lite med sina 6 kg, plus att det blir lite elektronik i tråden. Gick ju lätt. De här guldpläterade stiften var inte dåliga, 2 mm tjocka och 16 mm höga. De skall dock klara 200W med matning mellan 24 - 48V och således alltså några amp så det skadar nog inte. En bit som har lite vikt. Hyfsat kompakt, mosfetarna börjar längst till höger och går sedan längs hela ytterkanten i en lång rad, kan ev skymta den allra första lägst till höger. De är dock kylda efter alla konstens regler både på ovansida som undersida och deras spec är garanterat en hel del över vad de skall klara i motsats till precis på gränsen eller mer under på konsument prylar, som tex ett bra exempel induktionshällar. Förväntar mig dock inte något som helst annat på denna pump med tanke på originalpriset på den.
Nästa grej att göra nu är att dra ut lagret för att komma åt undersidan och för att flytta lagret högre upp i kassetten. Jag vet att kassetten har ett litet spår runt om som går att få grepp i med specialverktyg som förstås företaget Edwards som gjort pumpen säljer och som gör urdragandet snabbt och enkelt för sammanlagt bara 6,376:- + moms och frakt.
Enligt en instruktionsvideo för byte av detta lager så sitter det inte speciellt hårt fast alls och säljaren nämnde att han bara dragit ut originallagret med en spetstång. Jag testar det samma men det rör sig dock märkligt nog inte en millimeter och får inte heller bra grepp då allt är härdat.
Tänker att det kanske måste dras ut helt perfekt rakt upp då och han kanske gjort så det sitter lite hårdare nu på något vis. Det är dock väldigt små toleranser och jag bedömer att det utan problem borde gå att få ut med något fixat i PETG som greppar runt om och då gör att det kan dras perfekt rakt upp, jag återkommer senare till detta när det är utskrivet klart och testat.