Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 21.03 2019-12-12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: 08.49 2019-07-06 
Användarvisningsbild

Har funderat på det här intressanta problemet.
Visst är 120 högsta tillåtna drift temp?
Säkerligen beror det på att lagrets smörjmedel inte medger högre temp.
Lösningen är alltså att tvätta ur lagret med nåt som inte lämnar rester.
Värma det i ugn och sen pressa ur det utan att använda mer våld än handkraft.
Inte rotera det utan smörjmedel och sen smörja det när det nått normal temp.

InläggPostat: 10.48 2019-07-06 
Användarvisningsbild

Trevligt att du gör. :)

Har inte haft tid att testa ditt tips innan än då annat kommit i vägen.

Tyvärr handlar max tempen dock inte om något annat än korgen då definieringen av max tempen är original från fab med fett i sig och fettet är PTFE - PFPE baserat och det håller för över 200 grader utan problem.

Men korgen av glasfiberförstärkt nylon gör det däremot inte då det nog har mjuknat ordentligt vid denna punkt och då denna korg måste hållas 100% formmässigt stabil oavsett vad före som efter och stark så måste man då mer av denna anledning, som jag ser det, inte gå över max temp. Hade lagret kostat 100:- hade jag testat men inte för runt 1000:-.

Oljan i pumpen håller sedan nog absolut inte för några 200, även om det är i grovvakuum, då det med stor sannolikhet inte är PFPE eller liknande då det som används bryts ned av rent syre, vilket det står varningar om för pumpen, lagret är inte speccat för annat än med det fett som är från fab och således är tyvärr den enda begränsade faktorn korgen.

InläggPostat: 11.34 2019-07-06 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Kan någon av oss med svarv hjälpa dig? Tex göra en väldigt anpassat utpressningsverktyg du kan sätta i skruvstäd eller så?

Skissa ihop något om det bli aktuellt så kan jag kika om det är något jag kan hjälpa dig med.

Funderade på något klurigt sätt att kyla lagret samtidigt som man värmer hållaren, men det blir bra känsligt...

InläggPostat: 12.28 2019-07-06 
Användarvisningsbild

Hade kunnat få tag på grejer tror jag och tom bara något billigt 608 lager hade passat insidan som mothåll tex, sedan en lämplig helt plan platta på ovansidan, en press -> klart. Dessa grejer är inte kruxet som så utan det är utpressningen i sig som jag tror kan behöva en del kraft vilket jag inte har grejer till längre och pressningen måste vara absolut helt rak så att säga så inte lagerkassetten utsätt för någon som helst snedbelastning, vilket tex en större manuell press klarat eller en hydraul dito. Har sedan inte heller längre något bra skruvstäd som kunnat klara det, visst går väl att köpa men skall testa lite annat först då det kan vara en onödig summa.

Värmning är riskabelt och skall lagerkassetten värmas måste det ske från insidan och ut då värmen inte transporteras in från utsidan pga fjädersystemet, men då är man väldigt nära lagerkorgen och risk för att denna kan skadas samt att om man skall kyla samtidigt så tar de ut varandra så att säga.

Skall testa lite grejer, men tack om du ev skulle kunna fixat något jag kan slänga ihop om allt går åt fanders, får se hur det slutar om det behövs, tack för erbjudandet. :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme