Sida 1 av 1

Starthjälpsupgrade

Postat: 25 juni 2019, 14:10:29
av AndLi
Jag köpte en starthjälp på jula för halva reapriset härom året.
Har funkat bra och räddat mig från några döda startbatteri..

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... or-608206/

Men i fredags så stod jag plötsligt där och startmotorn bara klicka hur jag än anslöt den...

Laddningspluggen har varit rostig men laddlampan tänt så jag har trott den laddat. Men efter 2 dygn mäter den fortfarande bara 12.3v över batteriet. Orginalladdaren är märkt 15V 0.4A men det verkar den inte riktigt ge...

Jag rev då isär den och konstatera att all elektronik i den rörde laddningsindikatorn förutom en diod..

Det blev att sätta späningsagget på 14.4 v och ström begränsas det till 0.5A. Nu tog den laddning i alla fall.

Projektet är nu att montera en bättre spänningsmätare som även ska gå att ansluta bara till mottagarens batteri.

Noterade den något ambitiösa tryckmätaren när jag behövde pumpa ett nästan tomt däck.. Mätaren rörde sig knappt..

Re: Starthjälpsupgrade

Postat: 25 juni 2019, 14:37:09
av Glenn
Kan bara inflika att när jag fick batteritorsk på en stormarknadsparkering i vintras så kom det en snäll kille med en starthjälp och skulle hjälpa mej, den indikerade "fulladdat" men bilen orkade inte starta med den inkopplad, startmotorn orkade knappt runt ens trots att den fick "ladda" ett tag.. Killen skämdes så mycket (vilket han ju inte behövde göra tyckte jag) att han gick och hämtade sin bil så vi kunde startkabelstarta från den..

(..Sen köpte jag ett nytt batteri förstås)

Re: Starthjälpsupgrade

Postat: 25 juni 2019, 16:29:10
av Meduza
Kan helt klart rekommendera att skaffa en starthjälp baserad på lithiumbatterier i stället, kan ligga laddad och redo i åratal och ändå starta bilen när det är dags.

Re: Starthjälpsupgrade

Postat: 27 juni 2019, 18:08:47
av AndLi
Inpatchad spänningsmätare, ligger nu parallelt med batteriet efter brytaren, vilket betyder att man också kan använda den som voltmeter med möjligen lite otympliga probar (batteriklämmorna)...

Och slår man på den oansluten kan man avläsa det interna batteriets spänning.

Laddningen sker antingen via en original hane hane ciggpropp eller via batteriklämmorna. Finns ingen ladddlogik i enheten..

Re: Starthjälpsupgrade

Postat: 27 juni 2019, 21:56:13
av Sverige
Meduza skrev:Kan helt klart rekommendera att skaffa en starthjälp baserad på lithiumbatterier i stället, kan ligga laddad och redo i åratal och ändå starta bilen när det är dags.
Ja det är praktiskt med ett (RC) 3s LiPo. Men de sägs ju inte må så bra av att ligga fulladdade...

Re: Starthjälpsupgrade

Postat: 27 juni 2019, 22:06:45
av säter
AndLi skrev:Jag köpte en starthjälp på jula för halva reapriset härom året.
Vad kostade boostern?
Jag har en från Swedol, och den fungerar hyggligt.

Re: Starthjälpsupgrade

Postat: 28 juni 2019, 01:54:49
av AndLi
Det sitter en röd prislapp på som säger 599, och jag tror det var halva priset på det. Så 299 tror jag att jag betala, det var väldigt lite i allafall...

Re: Starthjälpsupgrade

Postat: 28 juni 2019, 08:50:48
av Gizmo
Meduza skrev:Kan helt klart rekommendera att skaffa en starthjälp baserad på lithiumbatterier i stället, kan ligga laddad och redo i åratal och ändå starta bilen när det är dags.
Litium (med h på engelska) är ju inte en utan typ fem olika batterisorter. Jag skulle nog inte vilja ha litiumjonbatterier eller liknande liggandes i bilen pga brandfarligheten, dessutom självurladdar de. Råkade skada en 18650-cell och den blev varm direkt och åkte snabbt ut genom det öppna fönstret då det var lite svårt att avgöra om den skulle börja brinna eller inte (vilket kan hända!). Jag förmodar att de flesta såna där starthjälps-apparater har just den varianten, är väl lite billigare än de andra pga tillverkningsvolymer. Litiumjärnfosfat skulle jag kunna tänka mig, de självurladdar inte och är inte brandfarliga dock rätt tunga.

Re: Starthjälpsupgrade

Postat: 7 augusti 2019, 08:10:30
av rwd1973
Jag har ett par starthjälpsaggregat av ännu enklare typ, med och utan kompressor och det gemensamma är att det verkligen är skitbatterier i dem som inte duger till mycket trots hög angiven kapacitet.
Jag har bytt ut batterierna i dem till Genesis 16EP (har några på hyllan som bytts ut från UPS), de passar helt perfekt i lådan. Nu är det bra drag i starthjälpen :tumupp:

Re: Starthjälpsupgrade

Postat: 15 augusti 2019, 08:48:42
av Biker
Meduza skrev:Kan helt klart rekommendera att skaffa en starthjälp baserad på lithiumbatterier i stället, kan ligga laddad och redo i åratal och ändå starta bilen när det är dags.
Har den legat i en kall bil så får man inte ut nåt pulver ur Li kemier - rejält dåliga redan vid 0 grader.