1000 W högspänning

Berätta om dina pågående projekt.
Plasmodium
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 maj 2019, 15:10:59

1000 W högspänning

Inlägg av Plasmodium »

Jag skulle behöva ca 20 kV och 1000 W eller 1000 VA.
Det finns en massa flyback transformatorer och liknande, med och utan kretsar, som ger 20 kV, men knappast med så hög effekt. Finns det färdiga transformatorer med såna prestanda eller ska jag bygga en själv och vad behöver jag då?

Jag behöver en kärna och troligen behöver jag väl en ferritkärna, som klarar lite högre frekvenser. Åtminstone några kHz. Hur stor måste den vara? Flera kilo eller och vilken typ. Det finns säkert flera sorters kärnor, som gör jobbet, men för stora förluster tror jag inte är bra. Inte för att jag oroar mig för elräkningen, men för att det blir varmt och går sönder.

Lindningen verkar vara den enkla biten, men jag vet att jag måste dela in sekundärlindningen, så att det inte slår över.

Jag kanske måste ha en krets också, som matar transformatorn. Det lär väl tyvärr bli häftiga effektransistorer i den. Är det bara att skala upp effekten på komponenterna? Är det någon som har tips på någon bra krets?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: 1000 W högspänning

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ska det vara AC eller DC ut?
Ska du bara ha AC räcker det med en trafo med vederbörliga skydd. 20 kV är inte riktigt att leka med och minsta feldesign kan få oväntade konsekvenser.

Jag byggde en testapparat för 4 kVAC där en högspänningstransformator styrdes med triac på primärsidan (230V). Den maskinen var designad för att simulera blixtnedslag och skulle klara 1A vid genombrott (testade RIFAs störskyddskondingar). Det här var inget som byggdes i en 19" rack.
Plasmodium
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 maj 2019, 15:10:59

Re: 1000 W högspänning

Inlägg av Plasmodium »

Det är mycket jag inte vet än, förutom att jag vill åstadkomma flera ljusbågar samtidigt på över en cm. Men jag kan förstås pröva AC först. Så länge det är nätfrekvens, duger väl en vanlig transformatorkärna. Kan man ta en från en mikrovågsugn eller? Annars är en kärna som klarar lite högre frekvenser intressant. Det är troligare att den klarar både högre och lägre frekvenser än en konventionell transformatorkärna.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: 1000 W högspänning

Inlägg av Henry »

Det kan man göra med låg spänning och hög ström med, tänk svets.
Plasmodium
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 maj 2019, 15:10:59

Re: 1000 W högspänning

Inlägg av Plasmodium »

Nej det tror jag inte. I en svets måste elektroden slå till plåten och avståndet är hela tiden litet och dessutom är strömmen väldigt stor. Jag vill ha en ljusbåge, ingen materiabåge så att säga.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: 1000 W högspänning

Inlägg av Henry »

Ja jag vet inte då ingen lite mer detaljerad info givits, ger bara tips baserat på vad som skrivits som kanske kan användas. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: 1000 W högspänning

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: 1000 W högspänning

Inlägg av Henry »

Första länk är pulsmässigt, det andra är för bra lägre strömmar. Om man tex tar en neon trafo så hade det behövs en hel massa för att komma upp i några 1kW cw som jag gissar på är kravet. 1kW vid 20kV är inte trivialt och förstås också direkt dödande.

Ett 10 - 15 tal MOTs i serie hade väl annars ev kunnat klara det, men de hade fått modifierats lite för det samt ha fläktkylning om de skall drivas en längre stund.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: 1000 W högspänning

Inlägg av grym »

man kan kolla på trafos för högspänning, 10kv är relativt vanliga i hushållsstorlek

eller tändtrafos för oljebrännare runt 0.02A @ 10kv
två i serie och några i parallell om man får tag i lika

eller lindar man en själv från en större trafokärna, gäller at få allt rätt
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: 1000 W högspänning

Inlägg av Henry »

För att säga det milt..
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: 1000 W högspänning

Inlägg av grym »

japp, det är mycket som kan fel, men ingjutna spolsektioner om 100v per styck kan funka

jag hadde nog kollat efter en beg 10kv trafo till ett hushåll
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: 1000 W högspänning

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Trafar för neonljus verkar vara standard.
Plasmodium
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 maj 2019, 15:10:59

Re: 1000 W högspänning

Inlägg av Plasmodium »

Vilken aktivitet det var här då :)

Jag vill ju ha flera ljusbågar och enklast är det med luft och det blir ca 10 kV per cm. Går det med något annat, så det krävs mindre spänning, så är det bra. Jag har också märkt att ljusbågarna drar effekt. Koppartråd smälter bort undan för undan, så det är nog en del effekt per ljusbåge. Därför kravet på rätt hög effekt, samt spänning. Hur det kan se ut har jag bifogat.

Jag kom på att det ska vara likspänning. Den kan säkert vara lite hackig utan att det gör något, men inte AC. Jag vill att ljusbågarna ska dras mot varandra.

Lichtenbergfigurerna var intressanta. Om det någorlunda motsvarar ljusbågar i gas, så blir det en typ av foto av ljusbågarna. Går det sen att dessutom klara sig med lägre elektriska krav, så är det ju trevligt. Det är än så länge spekulation från min sida.

Trafar för neonljus görs de längre eller kan man hitta dom på blocket, skroten eller var. Likaså oljebrännare börjar väl bli ovanligt här. En neontrafo måste ju i varje fall kunna göra en eller två ljusbågar.

Vet någon annars var man hittar järnkärnor som är tillräckligt stora och av lämplig typ kan det vara bra att veta om ingen annan möjlighet klarar kraven.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: 1000 W högspänning

Inlägg av mrfrenzy »

Tändtrafon på en oljebrännare klarar ungefär 1 cm och det är långt mindre än 1000W.
Plasmodium
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 maj 2019, 15:10:59

Re: 1000 W högspänning

Inlägg av Plasmodium »

Ja det var det någon i tråden, som upplyste mig om. Jag har redan en flyback transformator, så det är ungefär detsamma, fast den kan göra ca 20 kV.
Skriv svar