1000 W högspänning

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29903
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: 1000 W högspänning

Inlägg av MadModder »

Kan man verkligen få fler ljusbågar samtidigt mellan två kammar sådär? Jag tror nog det blir bara en ljusbåge där avståndet är minst.
Plasmodium
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 maj 2019, 15:10:59

Re: 1000 W högspänning

Inlägg av Plasmodium »

Det är sant och jag vet inte än, hur jag ska få till flera ljusbågar. Inte ens om jag flyttar två otända elektroder närmare än de med ljusbåge kan jag få två eller ens en ny ljusbåge. Det bara fortsätter. Jag kanske måste ha fler kraftkällor, jag vet inte än. På något sätt borde det gå.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: 1000 W högspänning

Inlägg av Henry »

Plasman i de andra gör att all ström går där och använder du skilda aggregat som inte är sammankopplade så finns det ingen väg för strömmen att ta då slingan inte kan bli sluten.

Vad är det för något du skall göra?
Plasmodium
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 maj 2019, 15:10:59

Re: 1000 W högspänning

Inlägg av Plasmodium »

Vad menar du? Att när den första ljusbågen tänds, så leder den med hjälp av plasman, strömmen mycket lättare eller. Sen det andra. Om jag har flera aggregat, så borde väl varje aggregat kunna göra en ljusbåge och på så sätt skapar varje aggregat med ljusbåge varsin egen krets. Krångligt dock.

Det jag vill säga nu om projektets syfte är att se om det går att skapa en mycket het och skarp ljusbåge alternativt punkt från flera ljusbågar, som snörs ihop alternativt sammanstrålar. Av olika anledningar vill jag inte ha bara två elektroder och skicka massor av ström genom bara dom, utan jag vill sprida ut lasten eller vad jag ska kalla det för. En anledning till att använda många elektroder är att lägre belastning på var och en är lite skonsammare.
snigelen
Inlägg: 815
Blev medlem: 8 maj 2009, 11:02:14
Ort: Lund

Re: 1000 W högspänning

Inlägg av snigelen »

Bara lte tankeexperiment från mig.

> Jag vill ju ha flera ljusbågar och enklast är det med luft och det blir ca 10 kV per cm. Går det med något annat, så det krävs mindre spänning, så är det bra.

Där besvarade du egentligen din egen fråga. Det är en given elektrisk fältstyrka (Volt/meter) som krävs för att jonisera luften och därmed skapa en ljusbåge, så det går inte att sänka spänningen om allt annat är konstant.

Jämförelsen med svetsen var också intressant, men som du själv konstaterade så är det inte samma sak. Där krävs en (i alla fall nästan) kortslutning för att få igång strömmen med en relativt låg spänning. När det väl är igång så smälter , materialet i pinnen och skapar därmed ett materialflöde som utgör ledaren (vilket du också konstaterade).

MadModders kommentar är också intressant. Så vad händer?

Du har ett elektriskt fält på några parallella spetsar. Är det inte tillräckligt högt för att jonisera luften händer inte mycket. Naturligtvis kommer det att ske ett visst, om än litet, flöde med elektroner, men ingen ljusbåge. Om det sedan blir en anledning till en ljusbåge, tillräckligt hög fältstyrka eller att något händer i luften (det är knappast statiskt) så att styrkan blir tillräckligt hög så bildas en ljusbåge. Då går massor av ström (och resistansen blir mycket låg) just där, och troligen minskar spänningen från generatorn och gör det än mindre troligt att få en ljusbåge till. Man fick ju en ljusbåge där det "gick lättast att få den" så att få fler skulle behöva än högre fältsstyrka.

Men man kanske kunde modifiera luften för att få den mer benägen att leda ström? Någon kemist med elektrokunskaper kanske vet mer? (Rikki, ideér?).

Men laborera försiktigt, vi vill inte ha döda elektronikforumister!
Plasmodium
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 maj 2019, 15:10:59

Re: 1000 W högspänning

Inlägg av Plasmodium »

Jag vet 2 olika sätt att modifiera luften. Det enklaste av dem är en låga under. Det är en tydlig skillnad. Det andra är vakum och då är det elektroner, som strömmar, men det torde väl uppföra sig på ungefär samma sätt.

Om jag förstår saken rätt, så kanske min idé fungerar med låga, vakum, annan gas eller både det och högre spänning.

Jag vet att det här kan vara farligt. Ska jag exempelvis göra en egen transformator, kan jag göra den i flera steg, så jag hänger med själv. Exempelvis upp till 500 volt, sen dubbla, dubbla igen tills jag har ca 20 kV.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: 1000 W högspänning

Inlägg av Henry »

Att sänka lufttrycket är ju en klar grej annars för att få lägre "tändspänning" men det blir dock motsatsen om trycket går under en viss gräns.

Att använda kopparstavar som går åt så hade det nog kunnat varit billigare med kolstavar, håller för bra högre temp men sublimerar långsamt vid vitglödande, annars får du sätta intern kylning på kopparstavarna men då måste förstås kylslingan vara helt isolerad från 20kV eller från all beröring.

Styra ljudbågarna in mot varandra skulle du ev kunna fixa med magneter eller focus spolar som tex i en gammal CRT TV eller monitor, men än en gång hållas kraftig isolerade.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14823
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: 1000 W högspänning

Inlägg av rikkitikkitavi »

https://highvoltageforum.net/index.php?topic=433.0

Finns en hel del här, inklusive andra trådar på forumet med diverse byggen.
Notera att bygga en inverterdriven omvadlaraee är inte att leka med.

Att bygga ett flertal seriekopplade trafos tror jag inte är rimligt.

Att 20 kV är dödligt vid de strömstyrkorna är du medveten om, men om du vet hur du skall hantera det?
Plasmodium
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 maj 2019, 15:10:59

Re: 1000 W högspänning

Inlägg av Plasmodium »

Ska jag hänga med dom där https://highvoltageforum.net/index.php?topic=433.0 då får jag nog be bfr att säkra upp i fastigheten på årsmötet vi ska ha snart. Det gör dom säkert bara jag talar om vad jag vill göra ha ha.

Jag är mer inne på att jag ska parallellkoppla flera trafos som var och en ger ca 20 kV ex.vis. flyback trafos, hellre än att seriekoppla trafos. Dom måste vara i fas m.m för att verkligen öka spänningen. Det verkar inte enkelt att lyckas på så vis. Jag har faktiskt en flyback trafo till, men den verkar rätt trött, så drivkretsen är kanske slut. Fixar jag den, har jag åtminstone 2 ljusbågar eller hur.

Säkerhet: Det finns ju många vägar att gå. Först och främst tänkte jag att aldrig pilla på sekundärsidan med bara händer. Håller jag i en elektrod, så håller jag den med en isolerad tång. Helst har jag riggat färdigt innan jag sätter på ström, så jag slipper.
Om jag gör egna apparater, så tänker jag göra det med lägre spänning först, så jag vet att jag har kontroll.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: 1000 W högspänning

Inlägg av Henry »

Hålla i en 20 kV elektrod som kan ge ut 1kW med en tång? Nej du, såvida inte tångens handtag rakt igenom är gjort av ej ledande plast och säg är en meter långa eller så eller ett långt isolerat plaströr av inte vilken plast som helst.

Med 20kV och 1kW gör du ett misstag bara en gång.

Förresten varför måste du ha så hög effekt?

Du får plasma även vid bra lägre effekt, samt är normalt bra säkrare med.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29903
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: 1000 W högspänning

Inlägg av MadModder »

Överslag/ljusbåge kan det bli utefter en yta, och det avståndet är längre än för fri luft. Räkna med 3kV per cm ren och fin yta. Har för mig det är nån tumregel? :humm:
Är det skitigt och svettigt blir avståndet påtagligt längre.
Genomslag genom isolering är inte omöjligt heller.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: 1000 W högspänning

Inlägg av svanted »

det är stor risk att om du börjar laborera med 20kV högspänning kommer du att ha ihjäl dig själv.
det är dumt att laborera med saker som är dödliga p.g.a. misstag...
ALLA gör misstag,
vi förlorade nästan en forummedlem p.g.a. misstag, han laborerar åckså med livsfarliga saker

köp såna här, de är tillräckligt effektfulla, de är bara nästan dödliga.

https://www.google.com/search?client=fi ... tPoUuG-elw


de ger en gnista på flera cm som är öronbedövande och det stinker ozon..
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: 1000 W högspänning

Inlägg av hawkan »

Om det är plasma för en ljusbåge som efterfrågas så behöver det ju inte vara varmt eller hög effekt.


Den enda kredd jag vill är att jag hittat någon annans arbete. Fast det har ni väl också gjort...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: 1000 W högspänning

Inlägg av Henry »

Plasma som sådant är lätt att göra utan att det blir farligt men handlar det om 1 kW och 20 kV så är det något helt annat.

Personligen hade jag kört med någon svetsliknande historia och ev i lätt vakuum och fått ihop någon enklare ej farlig HV tändning som tänder ljusbågen eller kort och gott helt enkelt ett TIG svets aggregat. Då kan man sedan kräma på med bra effekt men som är, får man nog säga, ofarlig då det inte handlar om speciellt hög spänning efter tändningen där HV tändningen förstås inte heller får vara farlig men nog säkert kan kännas.

Borde ev även kunna gå att ha flera ljusbågar tända från olika agg och dra ihop det med något magnetfält eller dylikt men ev inte sammanfoga de beroende på hur de är internt uppbyggda då det annars är risk att man förstör de, men det är svårt att ge mer tips.
Plasmodium
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 maj 2019, 15:10:59

Re: 1000 W högspänning

Inlägg av Plasmodium »

Jag sänker gärna spänningen och effekten om det går. Har fått lite tips här och kanske argon, vakum eller en annan gas fixar det med lägre spänning. Det är inte mig emot. Däremot behöver jag klassiska ljusbågar, inte typ en stråle. Det är möjligt att jag måste tvinga ihop ljusbågarna med magneter i början, men med tillräckligt stor likström ska ljusbågarna dras till varandra, sa redan Ampere.
Skriv svar