Projektet LM3886-surroundhögtalare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8409
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Projektet LM3886-surroundhögtalare

Inlägg av AndersG »

LM3886 är en intressant krets! Låg distortion!
Och det stämmer, men med ett viktigt caveat: Det är väldigt viktigt att ha en bra layout!

Det finns en hel massa skrivet om LM3886 här och i en längre tråd på DIYAudio-forumet. Sedan har jag litet speciella designkrav..

Förstärkaren skall sitta inne i en högtalarlådda, på stativ. Vikten är viktig varför det blir en switchad nätdel och då blir det enkel matningsspänning eftersom utbudet på nätdelar är större då.

I databladet för LM3886 finns en koppling för enkel matningsspänning:
Decoupling.jpg
Som jag tolkar det hela så är kretsen för mute felritad. Se diskussion här.

Vidare har kretsen en hel del distorsion i basen, vilket enkelt avhjälps med en konding (den röda i schemat ovan).

Jag testade jämföra mitt kretskort, men ett jag köpte tidigare från eBay för att labba och mitt har helt klart lägre dist i det högre registret. Helt klart har jag lyckats bättre med min jordning. Det är samma komponenter (nästan) på den båda korten.

Mitt kort:
PCB2.JPG
Distorsion vs frekvens utan extra avkoppling:
Distortion at 1V and 11V vs frequency.jpg
eBaykortet och mitt kort:
Comparison2.jpg
(Alla värden mätta med en HP8903A analysator)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Projektet LM3886-surroundhögtalare

Inlägg av opampen »

Som det säges på Audio forumet är kretsen inte konstruerad för enkel matning och jag håller med om det! Även om man kan i nödfall! Det kan bli problem med bl.a gränsfrekvenserna p.g.a den utgångkondingen på 4700µF som måste till.
Sen är jag personligen allergiskt mot switchade nätagg framförallt i audio sammanhang. Visst finns det välkonstruerade sådana men det är ändå en risk för störningar.

Har du inte möjligheten att bygga in nätdelen i en annan låda en bit ifrån om den inte får plats i högtalaren? Då kan du ju använda en linjär nätdel istället! Tycker det är värt att tänka om på båda dessa viktiga frågor för att du ska få bästa nytta av kretsen!

Självklart är det viktigt hur kretskortet utförs och jag skulle använda dubbelsidigt kort med jordplan på ena sidan!
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Projektet LM3886-surroundhögtalare

Inlägg av Platis »

Kul projekt! Vad ska det matas med för att skapa surroundljud?

Lite okunnighetsfrågor från mej;
Hur hörbart är egentligen så här låg distorsion dvs under 0.5%?
Örats känslighet för distorsion är väl också lite olika beroende var i frekvensområden den är, eller?
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Projektet LM3886-surroundhögtalare

Inlägg av opampen »

0,5% kan höras men det beror på omständigheterna. Bl.a. vad det är för högtalare och vad man lyssnar på för material. Frekvensen kan också ha betydelse.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8409
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Projektet LM3886-surroundhögtalare

Inlägg av AndersG »

Som det säges på Audio forumet är kretsen inte konstruerad för enkel matning och jag håller med om det!
Det är en random person där som påstår det. Hen gör det utan att komma med något som stöder det. Kretsen är i princip en opamp. En opamp bryr sig inte om matningsspänningen är dubbel eller inte. Tror knappast att de på NS som konstruerat den skulle ha tagit med ett exempel på enkel matning om de ansåg att det var olämpligt.
problem med bl.a gränsfrekvenserna
Om du kollar på värdena i ingångsfiltrering och feedback så har jag en rolloff i basen. Förstärkaren skall mata en 8" bredbandshögtalare för sidoljud och center. Basen hanteras av en subwoofer.
Sen är jag personligen allergiskt mot switchade nätagg framförallt i audio sammanhang.
Eventuella störningar från nätdelen ligger under gränsen för vad jag kan mäta.
Självklart är det viktigt hur kretskortet utförs och jag skulle använda dubbelsidigt kort med jordplan på ena sidan!
Det är ett dubbelsidigt, men det är inte så enkelt som att ett stort jordplan automatiskt fixar saken. Det är oerhört mera komplext än så. Kolla vad Tom Christiansen skrivit på DiyAudio.
Hur hörbart är egentligen så här låg distorsion dvs under 0.5%?
Ja. Under 0,01% hör nog ingen. Det finns bra blindtester på webben. De brukar vara ganska upplysande.
Örats känslighet för distorsion är väl också lite olika beroende var i frekvensområden den är, eller?
Ja.

Jag vet att jag är en grinig gammal gubbe, men ibland blir jag litet trött när jag ställer två helt konkreta frågor och alla svar jag får är svar på en fråga jag inte ställt :) och inte svar på de frågor jag ställt. Orsaken att jag frågar är att jag vill lära mig mera. Att förstå hur det fungerar. Jag är mycket väl medveten om för och nackdelar med enkel vs dubbel matning, men det är liksom inte poängen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Projektet LM3886-surroundhögtalare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag ska varken ställa frågor eller meddela att jag tänker följa din tråd utan säga/skriva ungefär så här:

I vissa tider var den här kretsen oerhört populär. Byggena hette då Gain-clone, och har du inte skrivit det eller kollat upp det redan kan du kanske kolla på HiFi-forum vad folk gjorde och hur folk gjorde.

Jag såg en underbar variant där man använde en udda koppling, STC (Super Triode Connection) med en triod som återkopplade utsignalen tillbaka via en strömgenerator (oftast en pentod). Det verkar som den artikel jag såg är borta men här är ett principschema. Man kan tänka sig den tillhöger beskriver hur en LM3886 skulle kunna se ut med ett annat förstärkarelement än ett effektrör:

Bild


En annan udda idé: https://tubecad.com/2008/05/blog0141.htm
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8409
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Projektet LM3886-surroundhögtalare

Inlägg av AndersG »

Vad ska det matas med för att skapa surroundljud?
Glömde svara. Det är en Linuxdator (Vero4k) som matar ett flerkanals ljudkort.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8409
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Projektet LM3886-surroundhögtalare

Inlägg av AndersG »

I vissa tider var den här kretsen oerhört populär. Byggena hette då Gain-clone, och har du inte skrivit det eller kollat upp det redan kan du kanske kolla på HiFi-forum vad folk gjorde och hur folk gjorde.
Japp, det har jag gjort. Har läst det mesta som skrivits om den kretsen. Många har byggt, få har funderat över hur den fungerar :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8409
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Projektet LM3886-surroundhögtalare

Inlägg av AndersG »

opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Projektet LM3886-surroundhögtalare

Inlägg av opampen »

Ska bli ett intressant projekt att följa!
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8409
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Projektet LM3886-surroundhögtalare

Inlägg av AndersG »

Måste be om ursäkt om jag lät grinig tidigare. Har varit mycket på jobbet de senaste dagarna.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Projektet LM3886-surroundhögtalare

Inlägg av opampen »

Vet själv hur det kan vara om man är stressad! Så det är lugnt Anders!
Senast redigerad av opampen 14 maj 2019, 12:22:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8409
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Projektet LM3886-surroundhögtalare

Inlägg av AndersG »

Tack :)
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Projektet LM3886-surroundhögtalare

Inlägg av JanErik »

Har haft i tankarna att byta ut mina ESP P3A mot LM3886 men är inte säker om det är värt. (Dessutom har jag ett evighetsprojekt att cadda ett kort till TAS5630 i stereo, 2*300W klass D).
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Projektet LM3886-surroundhögtalare

Inlägg av ghu »

>Anders G

Du behöver varken fråga här, på något annat forum eller hos Texas Instruments.
Du har förstått helt korrekt hur kretsen fungerar. Databladets mute-krets för enkel matningsspänning är helt fel och din tolkning är helt rätt.
Ovanstående gäller om ritningen på LM3886:s innanmäte är korrekt i databladet. :)

Det som skiljer LM3886 från vanliga OP:ampar är ju att det finns en "mittnod" i kretsen, pin 7.
Eftersom denna nod inte drar försumbart med ström måste man ju ordna en lågimpedans matning till denna vilket i TI:s schema är gjort med en spänningsdelare och en transistor. Man skulle kunna tänka sig att använda spänningsdelare och spänningsföljare i form av en OP istället vilket förmodligen skulle givit bättre egenskaper. "Mittnoden" gör det svårare att använda Lm3886 med enkel matningsspänning än vad som är fallet med en vanlig OP.

Avkopplingskondensatorns storlek vid spänningsdelaren är en kompromiss mellan PSRR (Power Supply Rejection Ratio) och tid för stabilisering av utgångens likspänningsnivå. Högre PSRR ger lägre distorsion precis som du mätt upp.
I stället för den resistiva spänningsdelaren skulle man kunna använda sig av en referensspänningskälla vilket skulle kunna ge hög PSRR utan att tiden för stabilisering av utgångens likspännningsnivå skulle bli lång. Nackdelen med detta är att utgången bara skulle hamna på halva matningsspänningen vid ett enda värde på matningsspänningen, alla andra matningsspänningar skulle ge bland annat osymmetrisk klippning mm.
Skriv svar