Julbelysning på gran i skogen

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Julbelysning på gran i skogen

Inlägg av adent »

För några år sedan påbörjades detta projektet. Jag gjorde ett inlägg i tråden "Dina mini-projekt!". Men tycker nog att projektet behöver en egen tråd. Kopierar in mitt inlägg från "Dina mini-projekt!" hit och fortsätter här!

--

Vet inte riktigt om det blev ett miniprojekt i slutändan. Men det började som en tanke när jag kör till jobbet på morgonen och det är mörkt.

-Vore det inte fränt om en av granarna i skogen en bit från vägen långt från alla hus hade julbelysning?

Så löd min tanke. Stod sedan på Ekohallen och tittade på en LED-slinga för 24 Volt med många små LED:ar så jag slog till och bollen var i rullning.

Tog ett gammalt kretskort för att styra länspumpen i båten, lödde på processor, mosfet och lite annat småkrafs. UART var utdragen till pin-header.

På jobbet räddade jag gamla D-size SAFT-celler från att slängas Lithium engångsbatterier på 3.6V ca 10Ah. Köpte batterihållare från Svebry för 4 sådana batterier. Den passade nästan perfekt i en liten tät låda jag köpt på ETA's auktion häromåret. Där i fick även kretskort, blåtandsmodul och step-up-konverter plats (för 24V till LED-slingan).

Så. Nu har en gran en fin ljusslinga på sig. Den ska gå på 05:30, av 09:10, på igen vid 15 och av vid midnatt. '
Det fina är att det räcker att stanna bredvid den för att få kontakt via blåtand.

Råkade överimplementera en ganska avancerad kommando-tolk och fick som ett litet kommando-skal. Att lägga in nya kommandon är bara att skapa en funktion som tar (char **argv, int argc), stoppa in (en pekare till) den i en array tillsammans med kommandot som sträng och en hjälptext.

Så nu kan jag slå på/av slingan, kolla klockan, sätta klockan samt kontrollera de fyra time:rarna för av/på/disabled samt klockslag. Kan även spara/ladda time:rarna till eeprom och kolla spänningen på batteriet.

Ska lägga upp en video där jag använder kommando-interface:et sen :)

Edit:

Led-slingan drar ca 50-60mA på 24V och ca 100mA från batterierna via stepup-convertern.
Blåtandsmodulen och processorn drar ca 35mA från batteriet i snitt när den inte är ansluten,
icke helt försumbart alltså. Har en linjärregulator till 5V för CPU och blåtand.

Valde en ATmega8 så RAM är lite tajt på 1k, men det går. Använt kanske 5k flash av 8k.
Hoppas batteriet räcker några dagar. Just nu är det kallt också.

Tanken från början var att gräva ner ett blybatteri i en låda.

Ett problem jag ser nu är att klockan släpar efter ca 20 minuter på 5 timmar. Koden är nog rätt, men helt säker kan man aldrig vara. Går på en 4MHz-kristall. Neddelad internt till timer-modulen med /64.

Så 62500 tick per sekund. 20ms blir då 1250 tick vilket jag satt som värde på mitt capture-compare-register.
Efter 50 tick räknar jag upp en sekund. Här finns ju potential för fel, speciellt off-by-one. Men jag tycker jag tänkt rätt och även om det var off-by-one i något led borde det inte ge så mycket fel om jag räknat rätt. Får kyla en kristall att sakta in? Fast är det inte väldigt lite?

Bild
Bild
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Julbelysning på gran i skogen

Inlägg av adent »

Jag har kört julbelysning från ungefär första december till tjugondagknut nu i några år, byter gran varje år och alternerar sida av vägen.

Batterierna jag körde med höll iofs nästan en vecka, men det var väldigt varierande laddningsgrad i dem (de är trots allt säkert 20 år gamla!). Till slut bytte jag till blybatteri. Har två förbrukningsblybatterier (som jag köpte på forumet för några år sedan) som jag alternerar mellan.

Jag tror det är uppskattat av de som bor härikring och kör förbi.

Det var rätt smidigt att ha blåtand på kortet så jag kunde stanna med bilen på vägen och koppla upp och köra mitt kommandogränssnitt för att kolla batterispänningen och ställa klockan om det behövdes. Dock drog sig klockan rätt mycket och ibland hängde sig kortet eller blåtandsmodulen av okänd anledning.

Har i flera år fnulat på en lösning med LORA eller GSM eller något istället. Ett tag var jag sugen på att utnyttja min radioamatörlicens för att kunna modda en baofeng eller liknande och köra data på 2M-bandet. I slutändan blev det en Kina-GSM-modul M590E.

I år fick jag äntligen ändan ur vagnen och började koda på en STM32 på ett labbkort som jag tog fram under en kurs om Eagle och STM32-programmering istället. Kortet har även en riktig RTC (inbyggd i STM32L433).

Stötte på flera problem som jag löste utmed resans gång. Det första är ju dessa eländiga AT-kommandon. De är bra för en människa, men sämre för maskin-till-maskin. Fick göra en statemaskin med en hel del felhantering som faktiskt hanterar modemet och dess interna TCPIP-stack.

Det andra vara att min step-up DCDC verkade störa ut GSM-modemet totalt när den var på. Till slut brann DCDC:n upp (antagligen för att jag satte en kondensator på dess utgång). Men det var lika bra det. Nu är den ersatt med en annan som verkar fungera mycket bättre, eller iaf inte jobbar på en frekvens som GSM-modemet tyckte var jobbig. Jag kan misstänka att det var den som spökade med blåtandsmodulen och hängningarna på mitt gamla AVR-kort också.

Edit: dcdc:n gav förstås upp när allt var monterat och för ökad vattentäthet har jag inga kontakter.
Men vilken tur att jag köpte en batteridriven lödkolv och äger en campingpall så man kan sitta i skogen och löda med en pannlampa på huvudet. :D

Varje halvtimme rapporterar Granen till min webserver, data lagras i databas. Kastar jag med en speciell http-header tillbaka kommer granen att köra kommandot som står där, så jag har fortfarande möjlighet att ställa klockan och ändra inställningar.

Finns många förbättringar att göra till nästa år, men den snurrar iaf sedan ett dygn tillbaka.

http://adent.dyndns.org/titta.php

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Julbelysning på gran i skogen

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Älskar att läsa och ta del av slika projekt som är för andra!
Att gå ifrån egoism till samhällsbyggande och välbefinnande är stort!
Det måste glädja många, och sätta myror i huvudet på en del.
Ögat registrerar förändringar bättre så nästa fas är att ha sensorer som slår på den när de (folket) är inom betraktningsavstånd!
Tack för ditt engagemang och din tanke säger Lasp
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Julbelysning på gran i skogen

Inlägg av Oskar »

Nördigt och stämningsfullt :D :bravo:
Gimbal
Inlägg: 7918
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Julbelysning på gran i skogen

Inlägg av Gimbal »

Numera finns det väl annars massor av batteridrivna (3xAA) LED-slingor med timer lite varstans att köpa, de lyser givetvis inte så himla starkt men skapligt ändå. Satte själv upp en 10m lång slinga med 100 led i en gran förra veckan. Får se hur länge batterierna räcker.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Julbelysning på gran i skogen

Inlägg av adent »

Gimbal: Jo, har tänkt på det också. Det gör ju att folk kanske inte riktigt förstår hur mycket jobb som ligger bakom. Menmen! Edit: rapportera hur det går! :)

Tack för uppmuntrande ord från er andra! Hoppas på lite snö bara så det blir mer stämningsfullt. Vi hade ju snö första veckan i december, men då var jag inte klar :(
_R_
Inlägg: 47
Blev medlem: 18 oktober 2020, 11:10:47

Re: Julbelysning på gran i skogen

Inlägg av _R_ »

Respekt för fräckt projekt !

Jag kör blåtand och 433 Mhz grejor mm via en step up dc/dc modul och märkte då att step-up:en störde ut radiogrejorna rejält. Men det gick att åtgärda riktigt bra genom att skärma denna med aluminiumfolie och plast som jag lindade runt modulen. Tejpade noga så det satt tajt mot modulen som låg i en plastpåse.

Vad har (hade) du för app för att köra kommandogränssnittet via BT ?

Tankar som poppar upp är tex :
- en LDR + processor kanske kan detektera ljusförändringen som uppstår när billjus närmar sig, och då slår på ljuset i tex 5 min. Om man monterar LDR:en i en ficklampa (i stället för originallampan) så bör man kunna få hyfsad riktverkan. Men de blir väl bara översnöade och så är driftsavbrottet ett faktum.
- flera sådana granar, på båda sidor av vägen så det blir som ett flipperspel när man kommer körande :-)

/R
ds77
Inlägg: 2215
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Julbelysning på gran i skogen

Inlägg av ds77 »

Kul projekt, jag får försöka ta en sväng och se om jag ser den.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32719
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Julbelysning på gran i skogen

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag åker kanske förbi närmare jul, men tyvärr på dagen (men det är ju liksom aldrig ljust nångång nuförtiden). Om du ger lite koordinater kan vi hålla ögonen öppna.
Palle500
Inlägg: 4489
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Julbelysning på gran i skogen

Inlägg av Palle500 »

Kul projekt som lyser upp vardagen för andra.
Kan bli en trend liknande den som var för rondellhundar för ett antal år sedan.
Nya geocachingen leta lysande julgranar i skogen.
Du får fixa en radar som känner av när bilar närmar sig och blinka extra mycket om dom tutar som tack för att du lyser upp deras vardag.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Julbelysning på gran i skogen

Inlägg av adent »

_R_: Jo jag funderade på något liknande, men lådan är lite tight och nu verkar det funka bättre så det får vara, men bra med erfarenhet för framtiden! tänker nog göra ett kretskort med processor och plats för GSM-modul och mosfet direkt på kortet till nästa år och för framtida projekt. Edit: Just bara en blåtandsterminal: Bluetooth Terminal HC-05 heter den jag hade (Android (ifån stödjer ju inte serieportsprofil över blåtand)), finns nog fler.

ds77: :) Påtiderna är ca 06:00 till 9:00 och 15:00 till 00:00 plus-minus en kvart. (minns inte vad jag satte plus att klockan drar sig lite, men ungefär).
Huggbävern: se tiderna ovan, om du meddelar innan kan jag slå på även på dan :)
Säg till om ni svänger förbi kan ni få en kopp utomhuskaffe! Jobbar hemma nästan hela tiden.

Palle500: Ja fler sensorer vore roligt. Tänkte granen kunde räknat bilar eller nått för att ha lite roligare data att rapportera upp. Kanske en simpel PIR-sensor, men den lär väl snöa över. Radar kunde vara nått, men då måste den vara närmare vägen. Men ljussensor för att detektera bilar kunde kanske funka. Kanske en liten vattentät högtalare som spelar en jullåt om man sms:ar till granen :)

Säg till om ni har ideer! :)

Här kommer en grafisk representation av datat: http://adent.dyndns.org/diagram.php
(jqplot som jag använder för att skapa diagrammet (på er klient i javascript!) är fantastiskt konfigurerbart!)

MVH: Mikael
_R_
Inlägg: 47
Blev medlem: 18 oktober 2020, 11:10:47

Re: Julbelysning på gran i skogen

Inlägg av _R_ »

Jag håller på med ett projekt som har vissa likheter med ditt, där jag använder en HC-10 BT Low Energy modul som pratar med "RoboRemo" Android app. Kan verkligen rekommendera appen, hur lätt som helst att skapa ett grafiskt gränssnitt (kallas "interface" i appen) med "lysdioder", knappar, "sliders", terminalfönster, högtalare, vibrator, och tom en plotter om man vill se grafer på mobilen/plattan. Förutom BLE har appen även stöd för gammal klassisk blåtand, tcp, udp och seriell via usb. Är gratis med begränsat antal funktioner (ingen reklam), 99 kr obegränsad.

/R
Skriv svar