DIY Rotorchiffer/Subsitutionschiffer i Python

Berätta om dina pågående projekt.
Shimano
Inlägg: 40
Blev medlem: 22 april 2019, 13:13:05

Re: DIY Rotorchiffer/Subsitutionschiffer i Python

Inlägg av Shimano »

Jag har läst på om hur enigma-maskinen fungerade, och funderat lite på hur man ska hantera rotorantalet.

Rotorerna(min maskin har 10st) borde inte behöva sitta i maskinen för att ge säker kryptering, antalet som sätts i maskinen behöver väl bara vara så stort att man inte går runt och använder alla möjliga "alfabef" mer än en gång. Om ett meddelande har färre än 841 bokstäver så borde 2st rotorer fungera, om man har 10st olika att välja på så att man inte kan "bruteforca" alldeles för enkelt.
Strobi
Inlägg: 23
Blev medlem: 3 oktober 2020, 07:50:19

Re: DIY Rotorchiffer/Subsitutionschiffer i Python

Inlägg av Strobi »

Jag har tittat lite på koden, om det finns totalt 20st virtuella kodhjul, varav man använder 10st i valfri ordning. Det ökar nyckelstorleken från cirka 70 bitar till 90 bitar. Nyckeln blir ändå ganska enkel att hantera, dom första 10 positionerna är vilka hjul som används på vilka platser, dom sista är startpositionerna på hjulen. Det var så här tyskarna försökte göra Enigma-maskinen säkrare, lägga till fler hjul.

10.20.2.5.16.2.3.11.19.12-2.2.19.13.14.1.17.3.27.22

Det enklaste sättet att öka nyckelstorleken ytterligare att använda en plugboard, 13 byglar borde ge en nyckelstorlek på 140-bitar, det vill säga säkrare än många moderna krypteringsformer. Nyckelstorleken blir däremot lite besvärlig att överföra, men det går nog at lösa.
Skriv svar