Bygga av motordriven skena till plasmaskärare

Berätta om dina pågående projekt.
Ruxus
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 mars 2018, 21:49:20

Bygga av motordriven skena till plasmaskärare

Inlägg av Ruxus »

Halloj
Mitt första projekt som faktiskt dokumenterats.

Har tröttnat på att mina skakiga händer gör att jag inte får till perfekta snitt med plasman.

Egentligen skulle det bara bli en manuell bana som bara höll ordning på handtaget, så att snittet blev rakt. Men efter diverse tester så märkte jag att hastigheten, eller framförallt jämnheten i hastigheten har stor inverkan på snittet. Minsta ojämnhet i hastigheten gör små gropar i snittet.

Därför gick jag vidare till att lägga på en motor på banan.

Efter diverse youtubande så valde jag att inte bygga hela rälsen utan köpa färdigt kit med linjär bana.

Den första till vänster skulle bli den manuella.
Ett enkelt glidlager som dras över stången.

Den högra blir den med motor.

Bild


.
Ruxus
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 mars 2018, 21:49:20

Re: Bygga av motordriven skena till plasmaskärare

Inlägg av Ruxus »

Bild
Allt kom som sagt i ett kit, hela banan med ”släde”, kulskruv och ändar. Kostade ett par tusen från en dansk cnc site. Anledningen till att jag valde att gå från banan med överliggande stång var att glidlagret rör sig i sidled om man inte har två paralella stänger och lager. Skulle därför bli både dyrare och omständigare att bygga vidare på den.

Blev glatt överraskad av byggkvaliteten på c-beam banan. Lätt att montera och ställa in för absolut noll spel i någon riktning.


.
Ruxus
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 mars 2018, 21:49:20

Re: Bygga av motordriven skena till plasmaskärare

Inlägg av Ruxus »

Bild
På de högra hjulen är axeln offset och man kan ställa hjulen i sidled för att säkerställa både spel och motstånd i släden.


.
Ruxus
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 mars 2018, 21:49:20

Bygga av motordriven skena till plasmaskärare

Inlägg av Ruxus »

Bild
Nu ska ändarna på, dock hade dom glömt att gänga hålen....
Bild
Eftersom mitt billiga tappset bara hade en tapp i varje storlek och dessutom var gjorda i papier mache, så hände så klart detta. I alu?!

Däremot var jag ju tvungen att köpa ett nytt tappset, oj så synd....
Bild
Dän här gången blev det Tysk finskitBild

Gjorde ett försök att borra ut dengamla tappen. Vågade inte våldföra mig allt för mycket dock. Var rädd för att förstöra skenan. Så den ena ändan får klara sig med tre skruvar på ändstycket.


.
Ruxus
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 mars 2018, 21:49:20

Re: Bygga av motordriven skena till plasmaskärare

Inlägg av Ruxus »

Bild
Allt på plats, dags att testa att koppla motorn.

Till och börja med kommer jag driva den med en gammal slaktad 18v skruvdragare från Jula. Men i förlängningen blir det nog en stegmotor så man kan bygga en styrning med förinställd längd, hastighet osv.

Bild
Såg en kille som byggt något liknande som behöll momentinställningen, den fungerar som brytare vid ändarna så slipper man koppla ändlägesbrytare.
Behåller även växeln tills jag kan räkna på hur fort den måste gå. Ganska smidigt att koppla på chucken på kulskruven också.

Vid första provkörningen märkte jag också att det är viktigt att motorn är helt centrerad och sitter som berget.
Banan är 1500mm lång så minsta skevhet i chucken ger ganska mycket resonans i kulskruven vid högre hastigheter.
Lite rädd att chucken från den billiga dragaren kanske inte är helt jämn....

Bild
Lite pill att få till ett nytt fäste då banan är gjord för nema. Måste också som sagt få allting supercentrerat.

Bild
Planen är att kapsla in motorn i en bit rör som jag svetsar på en bottenplatta.

Bild
Tänkte sätta skruvar som fixerar motorn i röret, som är ca 5mm för stort runt om. Då har man en viss mån att justera motorn om allt inte blir helt rakt.

Bild
Nåt sånt här. Kommer köra lite trial and error här.... har lite olika ideer.....


.
Ruxus
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 mars 2018, 21:49:20

Re: Bygga av motordriven skena till plasmaskärare

Inlägg av Ruxus »

Bild
Hoppar över lite till styrningen.
Köpte en fördig DC driver för hastigheten. Och en som det visade sig, allt för liten låda.... högst upp har jag satt en liten fläkt. Kommer inte bli mycket plats att andas för flänsarna, även om den inte kommer gå någon längre stund i taget.

Bild

Bild
Var tvungen att få ner 18v batteriet lite till fläkten.

Bild
Bild
Efter lite hjälp från er generösa medlemmar så fick jag ihop en polvändare för fram o back. Kanske överdimensionerat kabelarean en aning dockBild

Bild
Fick igen locket till slut, med lite våld....
Från höger högst upp, huvudbrytare, kontrollled, fjärrstyr till plasman, hastighet samt fram back.

Ja jag vet att det är undersidan på lådan.... måste kunna öppa den dockBild har beställt en flervarvig pott för bättre kontroll av hastigheten.

Bild
Dags att koppla in fjärren till plasman.

Bild
Bild

Dags att testa fjärren..... klämmer fast handtaget på en spillbit, trycker på avtryckaren..... luften går, det sprakar till lite men ingen pilotbåge...... jorden är ok.....isär med handtaget igen. Det sitter två stift högst upp som inte riktigt sitter fast och ska ha kontakt med den svarta hylsan.....misstänker att det är dessa som spökar. Nytt test, samma problem.....gjorde detta säkert fyra gånger innan jag kollar inkommande tryck från kompressorn, hm, lite lågt. Skruvar upp trycket. Det funkar galantBild


.
Joe
Inlägg: 1646
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Bygga av motordriven skena till plasmaskärare

Inlägg av Joe »

Man brukar dra in trilobe skruvar typ Taptite i aluminiumprofilerna, då slipper man gänga.

Med så lång skruv finns risk för wobbel, men matningshastigheten bör vara rätt så låg. Annars kör man fast skruv och roterande mutter istället.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygga av motordriven skena till plasmaskärare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En stor tumme upp. Jag är ingen plasmamänniska själv (utom när jag blir heligt förbannad), men det jätteroligt när något som börjar med en försiktig fråga blir ett fullskaleprojekt.
Ruxus
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 mars 2018, 21:49:20

Re: Bygga av motordriven skena till plasmaskärare

Inlägg av Ruxus »

Haha, Huggbävern. Du vet inte vad du startat. Har så många projekt på gång.... Du kommer be mig sluta posta projekttrådar till slut. Hur kul som helst att dela med sig med projektet. Annars snackar jag mest med mig själv i verkstan

@Joe, det måste jag kolla upp


.
Ruxus
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 mars 2018, 21:49:20

Re: Bygga av motordriven skena till plasmaskärare

Inlägg av Ruxus »

Bild
Ny ide för motorfäste

Bild
Bild
Tror det blir nåt sånt här till att börja med.
Måste bara komma på ett sätt att stabilisera motorn mot skenan.


.
Ruxus
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 mars 2018, 21:49:20

Re: Bygga av motordriven skena till plasmaskärare

Inlägg av Ruxus »

Bild
Nåt sånt här får räcka för nu, hyfsat stabilt


.
Ruxus
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 mars 2018, 21:49:20

Re: Bygga av motordriven skena till plasmaskärare

Inlägg av Ruxus »

Bild
Fästet för handtaget. Just nu bara en höjd.
På sikt ska jag få till det höj och sänkbart, helst med nån typ av ställskruv.


.
Ruxus
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 mars 2018, 21:49:20

Re: Bygga av motordriven skena till plasmaskärare

Inlägg av Ruxus »

Bild


.
Ruxus
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 mars 2018, 21:49:20

Re: Bygga av motordriven skena till plasmaskärare

Inlägg av Ruxus »

Bild
Sitter som en smäck. Imorgon blir det testkörning.


.
Ruxus
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 mars 2018, 21:49:20

Re: Bygga av motordriven skena till plasmaskärare

Inlägg av Ruxus »

Bild
Bild
Bild
Så här ser det fördiga resultat ut. Har haft lite problem med hastigheten. Som det ser ut nu så kan man bara köra fullt på lägsta växeln. Annars blir det för mycket vibrationer i kulskruven.
Maxhastighet nu är 2,5m/min, enligt plasma manualen så är det rätt hastighet för 3mm stål. Men med de provturer jag gjort verkar det vara ganska bra allround hastighet.

Får inte riktigt upp filmen ännu, men här kommer en bild på snittet. Jag är mycket nöjd med både slagg och kerf.
Bild
Det vänstra på bilden är provsnittet. Kunde inte ta närmare....linjen till höger är bara baksidan på ett annat försök. Dom små snitten är fri hand.


.
Skriv svar