Bygge av sondraket med flytande drivmedel
- notetoself
- EF Sponsor
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 16 februari 2010, 17:47:28
- Ort: Dalsland
- Mizzarrogh
- Inlägg: 20344
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Bygge av sondraket med flytande drivmedel
Nu är man ju nyfiken!
Riktigt sugen på att återuppta mitt gamla projekt nu också!
Vad är det för material i raketkroppen, kolfiber?
Riktigt sugen på att återuppta mitt gamla projekt nu också!
Vad är det för material i raketkroppen, kolfiber?
Re: Bygge av sondraket med flytande drivmedel
hur ser du på riskerna i din fritidssysselsättning?
och att det är livsfarliga saker du handskas med.
och att det är livsfarliga saker du handskas med.
Re: Bygge av sondraket med flytande drivmedel
Tror det kanske missades att det sista inlägget var precis på dagen från förra året.
Re: Bygge av sondraket med flytande drivmedel
Han har varit intervjuad i lokalpressen och håller då på att bygga en förbättrad testbänk för sina byggen.
https://www.vk.se/2020-04-22/malte-klar ... onsolyckan
Tyvärr en plusartikel
https://www.vk.se/2020-04-22/malte-klar ... onsolyckan
Tyvärr en plusartikel
Re: Bygge av sondraket med flytande drivmedel
ok, tack...
missade helt denna nya tråd tills Mizzar skrev i den, trodde den var aktuellare faktiskt...
edit:
det är 10 månader sedan....
han har väl inte råkat ut för något elände igen?
missade helt denna nya tråd tills Mizzar skrev i den, trodde den var aktuellare faktiskt...
edit:
det är 10 månader sedan....
han har väl inte råkat ut för något elände igen?
Senast redigerad av svanted 14 juni 2020, 11:12:34, redigerad totalt 1 gång.
Re: Bygge av sondraket med flytande drivmedel
Jag har tänkt på Malte emellanåt och funderat hur det gått för honom. Skönt att se han är på benen och verkar må bra.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 20344
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Bygge av sondraket med flytande drivmedel
Fick upp den på en sökning, tänkte inte på att det gått såpass lång tid, jag tog ju en lång, välbehövlig forumpaus av personliga skäl så jag missade hälften av detta.
Kom att tänka på detta igår när jag satt och skruvade på en gammal väderballong och tittade på modellraketer men har alltid varit sugen på någonting större så att man kunde skicka upp utrustning att plåta och mäta saker litet högre upp.
Hade några tankar igår om att implementera ett system som påminde om det Copenhagen suborbitals använder för tryckmatning i deras kommande system om man förstorade upp raketen TS länkade till ytterligare ett snäpp, men payload blir ju här bara en bråkdel av Danskarnas projekt, vilket torde göra att storleken på raketen kan minskas avsevärt. (Har för mig att Esrange använder liknande koncept för deras sondraketer men mer avancerade).
Kom att tänka på detta igår när jag satt och skruvade på en gammal väderballong och tittade på modellraketer men har alltid varit sugen på någonting större så att man kunde skicka upp utrustning att plåta och mäta saker litet högre upp.
Hade några tankar igår om att implementera ett system som påminde om det Copenhagen suborbitals använder för tryckmatning i deras kommande system om man förstorade upp raketen TS länkade till ytterligare ett snäpp, men payload blir ju här bara en bråkdel av Danskarnas projekt, vilket torde göra att storleken på raketen kan minskas avsevärt. (Har för mig att Esrange använder liknande koncept för deras sondraketer men mer avancerade).
- Mizzarrogh
- Inlägg: 20344
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Bygge av sondraket med flytande drivmedel
Motorer kan man ju enkelt fjärrmanövrera och tex sätta en billig kamera nära om man vill se detaljer i realtid, så slipper man att tumma på säkerheten, man kan ju tex ha servon eller magneter som manövrerar mekaniska ventiler om man kör någonting i en testbedd.
Det är riktigt svårt att göra "explosions säkra" motorer med vanliga material och utrustning man har tillgång till på en vanlig verkstad om man gör allting själv då det är väldigt många fler parametrar som spelar in och kraven på på design och tillverkning blir helt andra om man går över till mer kraftfulla oxidatorer än man använder till vanliga modellraketer, men om man inte vågar experimentera så lär man ju sig ingenting.
En tjock plexi skiva (eller en 4mm plåt) och säkerhetsavstånd på minst 50 meter, samt inga gastuber nära kommer man långt med.
(om man planerar att använda LOX skulle jag dock öka säkerhetsavståndet till 100 meter).
Det är riktigt svårt att göra "explosions säkra" motorer med vanliga material och utrustning man har tillgång till på en vanlig verkstad om man gör allting själv då det är väldigt många fler parametrar som spelar in och kraven på på design och tillverkning blir helt andra om man går över till mer kraftfulla oxidatorer än man använder till vanliga modellraketer, men om man inte vågar experimentera så lär man ju sig ingenting.
En tjock plexi skiva (eller en 4mm plåt) och säkerhetsavstånd på minst 50 meter, samt inga gastuber nära kommer man långt med.
(om man planerar att använda LOX skulle jag dock öka säkerhetsavståndet till 100 meter).
Re: Bygge av sondraket med flytande drivmedel
det kan bli fel på allt,man kan ju tex ha servon eller magneter som manövrerar mekaniska ventiler om man kör någonting i en testbedd.
ventiler, elektriska fel, läckage e.t.c.
som gör att det inträffar saker man inte räknat med...
hanterar man explosiva ämnen som man vill antända kontrollerat finns det alltid risker...
oavsett...
- Mizzarrogh
- Inlägg: 20344
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Bygge av sondraket med flytande drivmedel
svanted, min tanke här var att man inte behöver stå nära då man kör, utan kan kontrollera det hela från säkert avstånd.