Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Den otroligt onödigt stora powerbanken!
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=94505

Författare:  Rossen [ 16.26 2019-03-16 ]
Inläggsrubrik:  Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Hej EF, det var verkligen länge sedan sist! Känns dock skönt att ni finns och att saker och ting fortfarande verkar vara ungefär som förr :)

Jag har fått för mig att försöka mig på ett lite galet projekt, ett i mängden av smågalna projekt de senaste åren, där det här projektet föddes ur ett behov jag har i ett annat projekt.

För de som inte känner till evenemanget så ska jag i sommar gå något som heter Nijmegenmarchen, det är en vänskaplig marsch i Holland där jag och ca 50'000 andra deltagare från alla världens hörn marscherar 40km per dag fyra dagar i rad. Då jag kommer delta i egenskap av hemvärnssoldat så finns två grundkrav; uniform 10kg packning i ryggsäck.
Det är de där 10kg packning som jag sitter här hos er för. Många väljer att belasta ryggan med vattendunkar eller telefonkataloger, det är så klart billigt och tungt, men fyller inga andra funktioner än att vara just barlast.

Jag vill istället barlasta min ryggsäck med ett gigantiskt reservbatteri! Som en extra bonus för den här annars ganska udda idén finns detaljen att de logement alla militära deltagare sover i helt saknar eluttag, det finns med andra ord ett stort kundunderlag att sälja laddning till, i utbyte mot öl-tokens :mrgreen:

Den grovt tillyxade planen just nu:
198st 18650 celler (från skrotade laptopbatterier)
Cellerna monterade 6x33
3-4st step-down USB laddare, t.ex dessa: https://www.amazon.de/gp/product/B07P6W ... YTOH&psc=1

Tåligt hölje med viss flexibilitet, instoppad i en sydd påse som kan monteras stadigt mot ryggen i ryggsäcken.

Saker som behöver lösas
Laddning av packet, direktkoppling till forsmark?
Hur montera cellerna? 1x, 3x hållare?
Punktsvetsning, för dyrt att köpa. Låna/hyra av någon?
Säkerhet?

Författare:  Lasp [ 16.37 2019-03-16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Finns ju ingen anledning att bunta ihop. Många bäckar små!

Författare:  Nerre [ 16.39 2019-03-16 ]

Det är ju nån här på forumet som designat kretskort för USB-laddare, minns inte om det är typ 8 uttag på varje kort. Jag har iofs för mig de är gjorda för att matas med 12 V. Försökte söka fram tråden men minns inte ämnet så det blev väldigt mycket träffar att leta igenom.

Iofs verkade de där du länkade till bara kosta 20 spänn styck och då slipper du löda. De hade ju bara två uttag vardera (men som visserligen klarade 3 A), så frågan är lite hur många uttag du behöver.

Batteribiten får andra svara på, där har jag för dålig koll.

Författare:  GastonDeVille [ 17.15 2019-03-16 ]

Kul tanke som jag själv har stött och blött i huvudet.
Istället för att ha ett jättebatteri som av naturen blir svårt att styra med laddning
och allt runt det så borde det vara en bättre väg att ha många mindre paket som
och istället satsa på nån sorts styrning med batterikontroll (spänning, urladdning)
och switchar som man enkelt kan välja mellan trötta och friska paket :humm:

:EDIT:
ett exempel:
10 kg (ca 208 celler) 18650 batterier à 254 Wh skulle ge 52832 Wh / ca 52,8 kWh :shock:
borträknat förluster mm

Författare:  Rossen [ 17.27 2019-03-16 ]

Jag har också varit inne på att kanske bygga flera mindre (men fortfarande smått groteskt stora) modulära enheter, även om det förtar lite av projektets "idiot" stämpel, kan ju förstås bygga in flera enheter i samma burk så borde effekten bli densamma

Författare:  arvidb [ 17.59 2019-03-16 ]

GastonDeVille skrev:
10 kg (ca 208 celler) 18650 batterier à 254 Wh skulle ge 52832 Wh / ca 52,8 kWh :shock:
borträknat förluster mm

Hehe, sådana celler skulle jag också vilja ha!

Mer normalt är väl runt 3,7 V×3,2 Ah = ca 12 Wh per (ny, modern) cell, så 198 celler ger drygt 2,3 kWh. Kanske hälften med gamla laptopceller? Fortfarande imponerande visserligen!

Kul projekt!

Författare:  nifelheim [ 18.05 2019-03-16 ]

GastonDeVille skrev:
ett exempel:
borträknat förluster mm

Det blev nog en glädjekalkyl :)
Beggade batterier kanske 2000mAh st i snitt * 3,7 Volt ger ca 7,4 Wh per cell
Alltså totalt storleksordningen 1,5 kWh för 200 celler

edit: två på bollen, skriver långsamt :-)

Författare:  hummel [ 18.33 2019-03-16 ]

Hur tar du dig till Holland, flyg? Tänk i så fall på reglerna runt batterierna du tar med dig så du inte måste gå hela vägen.

Författare:  GastonDeVille [ 19.51 2019-03-16 ]

arvidb skrev:
GastonDeVille skrev:
borträknat förluster mm

Hehe, sådana celler skulle jag också vilja ha!

Mer normalt är väl runt 3,7 V×3,2 Ah = ca 12 Wh per (ny, modern) cell, så 198 celler ger drygt 2,3 kWh. Kanske hälften med gamla laptopceller? Fortfarande imponerande visserligen!

Kul projekt!

Haha.. tänkte lite för snabbt (eller alls) där :| :doh:
Det var ju Wh/kg typ-nånting som slank med i beräkneriet.
10 kg skulle bli nånting omkring i den stilen, ja 2,540 kWh.
Sen beror det på hur friska cellerna är. Men några öl skulle man kunna byta till sig.
En stor del försvinner i själva omvandlingen / laddningen förstås.
2 goda starköl mot en full laddning av bärbar nalle?
Ponera att man dödar 2 celler per laddning + resten del för eget bruk
100 celler = 100 öl och eftersom 100 ölar väger en del och alkoholhalten
i blodet kan bli svår att reglera så ta resten i pengar.. :wink:
:tomte:

Författare:  grym [ 22.50 2019-03-16 ]

har du matchat cellerna?

jag hadde gått på en lägre spänning, så man kan annvända 12v prylar rimligt lätt

lättare att få matchade batterigrupper med

Författare:  farskost [ 01.27 2019-03-17 ]

Dehär gamla tråden kanske ger en del matnyttigt om att skapa många USBladdningsuttag för hög ström: https://www.elektronikforumet.com/forum ... =3&t=65281

Med lite tur kanske han har kvar några kort att sälja.

Författare:  Meduza [ 09.03 2019-03-17 ]

Jo, jag har ett gäng färdigpackade såna kit liggande kvar hemma i en låda, även om jag slutat sälja dom öppet sen ett bra tag tillbaka då jag inte orkat hålla på med den typen av försäljning så går det naturligtvis att få köpa såna, speciellt till ett sånt här coolt projekt, men dom kräver en separat central step-down till 5V :-)

Författare:  )ExecutoR( [ 20.22 2019-03-17 ]

Jag byggde en egen "powerbank" tidigare med 36st 18650-batterier jag fick över. 2400Ah-celler, så 0,32kWh totalt.

Jag valde att gå på 3S12P då det fungerar helt okej att driva de flesta 12V-prylar på. En annan bonus är att det går snabbare att ladda utan så enorma laddströmmar. Jag köpte en 12v->5v 8A DC-DC adapter som jag driver en av Meduzas ovan USB-laddare med. En billig 3S 30A Kina-BMS, en 230V -> 5A 12,6v Laddare (laddar fullt på ~4h). Hade allt i en mindre låda tidigare men har nu uppgraderat till en större så man får i USB-kablar 230v-laddaren, adaptrar mm.

Idag designade jag ock skrev ut en liten insatslåda som både fixerar batterierna och snyggade till övrigt innehåll.

Bilaga:
Powerbank.jpg

Har haft med detta pack på diverse äventyr där det förutom att ladda telefoner drivit bland annat 4G-router och Motorola 12v bilradios. Jag tänkte det kanske kunde vara lite inspiration. Det låter ju som att det är mer precis detta du vill göra, fast 6ggr så stor! :D Jag använde en riktigt biffig lödkolv och lödde ihop batterierna. Det är också en fungerande lösning om man inte redan har en punktsvets tillgänglig.

Författare:  GastonDeVille [ 05.10 2019-03-18 ]

Jag råkat ha ett "Meduza-kit" liggande som jag bytte till mig :P för ett bra tag sen. Blev lite inspirerad med det pågående strömavbrottet. Alla tillgängliga batterier och omvandlare tuggar på för fullt.
Finns det bra tips på step-down omvandlare som har hög energieffektivitet? Om man tänker en inspänning med 4 - 8 celler så blir det kompatibelt med andra vardagliga prylar som bil- och lastbilsbatterier.
Kanske en USB-bank för lättare laster och en annan för tunga saker eftersom DC-omvandlare sällan är bra på både och. Sen behöver man en bra batteri-manager för att ha total kontroll...

Författare:  )ExecutoR( [ 16.18 2019-03-18 ]

Har inte kollat något på effektiviteten, men jag använder en sån här:

https://www.ebay.com/itm/Car-power-conv ... Sw8lBTmPYO

Inte från samma säljare, men den ser exakt likadan ut. Fungerar fint både i min powerbank och i terrängbilens 24v-system.

TS får väl hojta till om vi spårar ut för långt från ursprungsämnet.

Författare:  netrunner [ 17.26 2019-03-18 ]

Problemet ligger lite i att ladda på ett bra sätt. Antar att du vill använda något i den här stilen: https://hobbyking.com/en_us/turnigy-rea ... arger.html

Så en PC-ATX psu som kan ge minst 12V 25A. Bör ju inte vara så svårt att hitta.

Så du vill ha 6S för att maximera laddningsförmåga.

Sen behöver du någon form av skydd mot djupurladdning också.

BTW, hur full beräknar du att bli? Visst är man 18år kan man dricka många öl ... men när man är äldre så blir det inte mycket till promenad dagen efter 5 öl.

Författare:  )ExecutoR( [ 22.34 2019-03-18 ]

Jag skulle rekommendera en BMS och en laddare som bara har standard CC-CV-funktion. BMS:en hindrar djupurladdning, kortslutning och överlast utöver att hjälpa till med balanseringen. 3S-laddare från kina på 350W kostar inte mer än turnigyladdaren, och drivs då direkt från väggen.

Författare:  Rossen [ 22.38 2019-03-18 ]

Idag har det rivits batteripaket till förbannelse! har fått loss 85 celler med någon variant av stabil kvarvarande spänning, allt från 2,0-4,2 volt sparades för vidare undersökning, resterande åkte tillbaka i återvinningen.
Om någon i norra stockholmsområdet har tillgång till laptopbatterier som ska kastas kommer jag gärna och hämtar :)
Sitter nu och kikar på att införskaffa en smart laddare för att toppa upp alla batterier och få en bedömning av kapaciteten, hittade en 8 cells variant som verkar vettig.

Netrunner m.fl:
Har inte riktigt tänkt igenom laddningen så mycket ännu, vet att jag inte kommer ha särskilt bråttom så en snabbladdare känns lite överflödigt, men tiden får utvisa vad det landar i för lösning.
Hur full? Lagom för en 36 åring med begynnande 40-års kris och viss träningsmani? Pannben är en bra egenskap i sådana lägen 8)

grym:
Inte kommit så långt, har roat mig med att bryta sönder laptop batterier och klippa isär celler idag.
Jag planerar just nu att köra 3s, just för att hålla nere spänningen.

hummel:
Minibuss, har redan utlöst larmet på Schiphol en gång med en batteribank, tänkte att jag inte ska pröva lyckan en gång till :vissla:

Författare:  )ExecutoR( [ 14.11 2019-03-23 ]

Kan tipsa om https://secondlifestorage.com/ Där finns mycket info om alla tänkbara 18650-celler man kan tänkas hitta, och även erfarenheter från de som gått igenom många tusentals batterier med tips på tillvägagångssätt.

Författare:  anders_bzn [ 20.59 2019-03-24 ]

Jag byggde denna: https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =3&t=85945

Då kan man välja om man vill ladda 1-4 celler med en RC-laddare. Jag har ett kort kvar om du är intresserad.

Författare:  Rossen [ 17.04 2019-03-25 ]

Tack för alla tips återigen! Sitter och försöker hitta vettiga produkter för laddning, tar tacksamt emot förslag!
Önskemål är något som matas direkt med 230V och som kan trycka ur sig ganska ordentlig effekt på batterisidan, och såklart är hyfsat billigt.
Handlar dessutom ogärna från Kina av miljö/postmord-skäl, bara för att göra det ännu svårare!

De till synes enkla BMS kort som finns lite överallt på amazon och eBay, är det regel att de inte kan hantera laddning?

Författare:  Rossen [ 15.44 2019-04-04 ]

Det händer saker!
Det slutade till slut med att jag bestämt mig för att bygga ett 7S system, det kändes enklast så. Att jag i teorin kan ge extra startström till en stridsbåt 90 får bli en härlig bonus :mrgreen:

På väg hem från Kina är komponenter till en testrigg bestående av batterihållare och urladdare med energimätning för att kunna testa 8 batterier samtidigt, det matchar den laddare jag köpte hem som tar 8 batterier i stöten den med.
Letandet efter skrotbatterier är tillfälligt lagt på is, har fått fatt på 252 fungerande celler, jackpot blev ett besök hos en cykelhandlare som glatt skänkte mig 3st "trasiga" elcykelbatterier. Tillsammans med alla laptop och verktygsbatterier jag plockat isär har jag nu vad jag behöver, om inte kapaciteten är allt för kass i många celler.
Även en BMS och laddare för 24V Li-Ion paket är på väg hem tillsammans med 5st USB kort med dubbla uttag, totalt 10 uttag och 15A@5V

Byggandet av paketet blir billigast möjliga, istället för batterihållare limmar jag ihop cellerna i 7s3Xp konfiguration med smältlim, kanske delas det upp i mindre klossar för att inte lägga allt för stor mekanisk belastning på en enskild cell. Hela paketet byggs sedan in i en låda som ska tåla smällar och hålla allt på plats utan att belasta cellerna/limningen.
Jag kommer experimentera med att löda koppartråd istället för att svetsa nickelremsor mellan cellerna, eftersom både koppartråd och 100w lödkolv med gigantisk spets finns att tillgå gratis.

Författare:  )ExecutoR( [ 14.13 2019-04-22 ]

Kul att det rör på sig!

Jag använde Biltemas smältlim för plast till batteripacket jag byggde till elcykeln, det sitter som satan och kan rekommenderas.

Författare:  Rossen [ 16.10 2019-04-23 ]

Vet att det är lite tunnt med foton än så länge men det har så sakteliga börjat ramla in lösa leveranser från eBay så snart kan jag presentera något som faktiskt är värt att visa!

Men tills dess; jag insåg i dagarna att en ammunitionslåda för 12.7mm ammunition passar absolut PERFEKT för att bygga en batteribank inuti, det får plats med 2x 7s15p klossar med en del utrymme till övers för elektroniken. Vad står i MÖP'en Jannes skafferi, till dennes sambos förtret? Jo så klart precis en sådan låda! :D Den är kanske lite tung med 2,5kg för bara lådan men det ger iallafall lite marginal till de där 10kg jag måste ha :p

Författare:  ELTompa [ 19.52 2019-04-24 ]

Vilket helt underbart knasigt projekt med bästa rubriken. Keep up the good work! :D :tumupp:

Författare:  danielr112 [ 20.03 2019-04-24 ]

Behöver du fler celler ? ;)
Bilaga:
15561324652413526946595789400171.jpg

Bilaga:
15561325026471093241803776419772.jpg

Bilaga:
15561325427713954747197385529426.jpg

:D
Du hittar mig förövrigt på secondlife forumet :)

Bra val du gjort och jobba på

Författare:  Rossen [ 16.37 2019-05-02 ]

Bilaga:
_20190502_173519.JPG
Ett litet lödtest har utförts med mycket gott resultat, lödvatten från Weller hjälpte till att få tennet att flyta ut fint på batterierna, trots ett snabbt förfarande för att hålla nere på värmen som går in i cellen. Och min lödstation på 48W verkar hålla måttet, iallafall med den makliga takt jag höll idag.
Till nästa gång ska jag se till att göra rent tennet innan så kanske lödningarna blir mer estetiskt tilltalande, men de är starka!

Författare:  Rossen [ 21.53 2019-05-15 ]

Bilaga:
IMG_20190515_202100_806.jpg
Tröttnade på postgången och beställde batterihållare från UK istället, så äntligen kan jag börja testa celler!

Författare:  Lasp [ 23.02 2019-05-15 ]

Riktigt bra jobbat. Kollar sammanställning, Batteri DB Bra.
Kändes batterihållarna bra?
Jag har fått alldeles för korta, fjädern intryckt helt och svårt att ta ur batterierna.
Men klart har man kompressionsvätska typ Pistonhead så funkar det mesta. ;-)

Författare:  anders_bzn [ 07.14 2019-05-16 ]

Problemet som jag tolkar det är att alla hållare är för battericeller. Men det man laddar är nästan alltid batterier med skyddskrets vilket gör dem lite för långa för att passa. Jag tror inte TS har problem med detta eftersom det är celler ur batteripackar...

Författare:  l2t [ 11.19 2019-05-16 ]

Ett tips är att lägga lite lack på cellerna där man har lödat.
Har själv byggt ett batteripack som är lödat och efter ett tag så började lödytorna rosta och bli angripna av korrosion.

Författare:  Rossen [ 09.09 2019-05-17 ]

Hållarna ÄR tröga, men inte orimligt. Fick limma om allihopa efter första passet urladdning.

Lack är noterat, sambon får bjuda på något fint glittrigt :D

Författare:  grym [ 14.02 2019-05-17 ]

bra tips på hur man river isär befintliga batteripaket så man får loss dom i funktionabelt skick smidigt`?

Författare:  Rossen [ 15.46 2019-05-17 ]

Om det är en bra metod eller inte får andra bedöma, men jag har använt en näbbtång som jag rullat upp blecket på för att därigenom slita loss svetsarna, får sedan rensa batteripolen med en elektroniktång som klipper helt platt, den får slipas regelbundet för att hålla skärpan.
Det HAR hänt att jag skadat plasthöljet och orsakat en mindre kortslutning med verktyget. Det har hänt på bedömt 1% av cellerna.

Sedan snitsen väl satt sig har jag varken skadat celler eller knölat till pluspolen.

Författare:  )ExecutoR( [ 16.42 2019-05-17 ]

Vill man vara försiktig är det rekommenderat att slipa lite på svetsarna med typ en dremel eller liknande verktyg först. Är det tjockare bleck som är påsvetsade ordentligt finns det risk att man sliter hål i cellen om man försöker dra bort den med bara våld.

Författare:  GalFisk [ 10.31 2019-05-20 ]

Kul bygge. Känns lite snålt med 4 USB-uttag, batterierna borde mycket väl klara det dubbla tycker jag. Men så mycket öl kanske du inte behöver :D
Om du ändrar dig och vill punktsvetsa ändå, kan du hyra svets från batteridoktorn.se.
Själv har jag kört med Vruzend-hållare när jag byggt batteripack, så jag slipper löda eller svetsa, och enkelt kan byta cellerna när de blir gamla. De funkar bra om man pressar ihop hållarna en och en, och inte ska dra så många ampere per cell, vilket man ju inte vill ändå med gamla laptopceller.
I praktiken har jag under tre år bara öppnat ett batteripack för att testa om cellerna, och det slutade med att jag satte tillbaka de allra flesta igen då de fortfarande var bland de bästa jag hade.

Författare:  Kulla [ 12.43 2019-05-20 ]

danielr112 skrev:
Behöver du fler celler ? ;)

:D
Du hittar mig förövrigt på secondlife forumet :)

Bra val du gjort och jobba på

Vart brukar du köpa batterier?

Författare:  Rossen [ 16.45 2019-06-28 ]

Man kan tro att projektet är dött, men så är inte fallet!

Roade mig igår med att matcha ihop 196 celler till ett 7s28p paket, med några Excel-fadäser och därefter felplockning tog det hela kvällen men det blev iallafall bra! Har nu 28 st grupper där skillnaden mellan minst och mest kapacitet är beskedliga 600mAh, det går att göra det ännu bättre såklart men jag ids int', det får räcka nu.

Idag ska jag bygga 7s paket tills fingrarna blöder och limpistolen ber om ett kallbad :badgrin:
Hoppas kunna ha paketet med mig på träning på söndag då det sista marchpasset är planerat, jag behöver beta av 53km till för att nå minimi-målet, det tänkte jag ta på en dag :shock:

Författare:  svanted [ 16.58 2019-06-28 ]

Rossen skrev:
Bilaga:
_20190502_173519.JPG

det är väldigt bra om tråden till varje cell är en säkringstråd som brinner av om det blir kortis i cellen...
om inte kan det bli eldsvåda..

edit: bilden följde inte med.. :(
men det är den med grova tråda lödda till cellerna.

Författare:  Rossen [ 18.19 2019-06-28 ]

säkringstråd som I smal-ish kardel?

Författare:  svanted [ 18.51 2019-06-28 ]

man kan testa sig fram till lämplig tjocklek, typ den ström varje cell ska kunna ge maximalt....
eller det går säkert att köpa typ specad "säkringstråd"
https://www.youtube.com/watch?v=TB8KYN9AJPg

Författare:  Nerre [ 19.30 2019-06-28 ]

Är det verkligen så smart att göra så? Det innebär ju att batteripackens inre resistans ökar markant (eftersom tunnare tråd har högre resistans).

Alla färdiga batteripack verkar ju ha svetsade plåtbleck mellan cellerna? De lär ju inte brinna av i första taget. Istället skyddar man väl genom att sätta termosäkring i packen?

Författare:  danielr112 [ 19.49 2019-06-28 ]

Jag kör tråd men då snackar vi 100tals celler i parallel
Samma som Tesla t ex gör. Tråden ska inte vara för att begränsa strömmen för en cell utan att skydda mot de andra
5-10a säkringstråd brukar vara bra val och ge låg extra resistans. Det är IVF ett hyfsat vedertaget sätt att bygga men som sagt ....

Bläck emellan bar man vid lite större strömmar eller färre celler i regel.
Sedan får man göra en bedömning. Finns inte riktigt en manual för hur man bygger en gigantisk batteribank av 18650 celler hemma.

Författare:  svanted [ 10.09 2019-07-01 ]

Nerre skrev:
Är det verkligen så smart att göra så? Det innebär ju att batteripackens inre resistans ökar markant (eftersom tunnare tråd har högre resistans).

Alla färdiga batteripack verkar ju ha svetsade plåtbleck mellan cellerna? De lär ju inte brinna av i första taget. Istället skyddar man väl genom att sätta termosäkring i packen?

jo, om det är några få, och i en typ borrmaskin är de alla i serie, det händer inget om en cell dör och det blir kortis i den.
bara att hela accen blir värdelös.
om man har typ tiotals eller fler celler parallellt blir det problem, då kommer den med kortis att grillas av de andra, typ explodera, om man har grova plåtbleck mellan. och risken för en kedjereaktion är nära...

typ så här:
https://www.youtube.com/watch?v=WdDi1haA71Q
det verkar vara ett standard tesla batteri och hur/varför det iaf hände kan man undra?
klart är att stora accar ska man ha i en bunker långt från huset...
då branden är osläckbar...

vad gäller koppling...
ska man nog parallelkoppla dem först och sen alla paket i serie.

Författare:  Kulla [ 11.31 2019-07-01 ]

Finns det någon tumregel när man borde köra med säkringstråd, typ allt över 5 batterier parallelt eller något liknande?

Jag byggde 2 st 4s15p för att använda i båten, svetsat alla med nickelstripes, men frågan är om jag borde använda sig av säkringstråd istället? Lasten på dem kommer inte vara hög, upp till 5A, men konstant under 6-12 timmar, beroende på hur långt fiskepass är det.

Författare:  danielr112 [ 17.31 2019-07-01 ]

Vid 5a per cell hade jag inte lagt individuella säkringstrådar.

Dock min personliga åsikt. Storleken i sig är väl oftast 5celler eller mer men med en ström på kanske 1a per cell

Författare:  Kulla [ 22.33 2019-07-01 ]

Det är mindre än 5A per cell, 5A dras från hela packen, så då blir det mindre än 0.35A per cell (om det fördelas jämt) om jag har 15 st parallellt kopplat

Författare:  Rossen [ 15.47 2019-07-02 ]

Kom en intressant (och rimlig) frågeställning från transportansvarige för marchen

"Um, nu tänker jag vara en partypooper men vad är brandrisken? Kan vi ens köra den där i ett fordon tillsammans med personal och fortfarande uppfylla FM reglemente för farligt gods? Seriöst."

Någon som har input? ADR mässigt kommer den upp i 21 poäng enligt min beräkning, frågan är om det ens är applicerbart med farligt gods i det här fallet :humm:

Författare:  danielr112 [ 18.50 2019-07-02 ]

Bra fråga där. Har tyvärr ingen input

Författare:  MarcusUmeå [ 13.53 2019-07-03 ]

Reglerna kring litiumbatteriers transporter är kraftigt skärpt på senare tid och det är mycket svårt, för att inte säga omöjligt, att få skicka någon dylik skapelse på lagligt vis via något fraktsätt. Min kollega gick nyligen utbildning i just detta och hans kommentar efteråt var att vi ska sluta skicka batterier.

UN 3480 kan du kolla upp.

Till att börja med måste batteripacket och cellerna ha passerat testet UN 38.3, annars är det kört.
Sedan får det inte vara laddat till mer än 30%
Sen är det ändå kört för att vikten och laddningskapaciteten överskrider gränserna rejält.

https://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr ... elines.pdf
På sida 7 hittar du ett flödesschema att följa.

Första stycket på sida 9 säger att lösa litiumbatterier (vilket power packs räknas som) är totalförbjudna ombord på passagerarflyg.

Sen om FM bryr sig om FNs regler är väl en annan femma. Särskilt om man kan glömma att frågan ställdes...

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme