Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Rossen
Inlägg: 835
Blev medlem: 23 juni 2004, 21:06:35
Ort: Järfälla
Kontakt:

Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av Rossen »

Hej EF, det var verkligen länge sedan sist! Känns dock skönt att ni finns och att saker och ting fortfarande verkar vara ungefär som förr :)

Jag har fått för mig att försöka mig på ett lite galet projekt, ett i mängden av smågalna projekt de senaste åren, där det här projektet föddes ur ett behov jag har i ett annat projekt.

För de som inte känner till evenemanget så ska jag i sommar gå något som heter Nijmegenmarchen, det är en vänskaplig marsch i Holland där jag och ca 50'000 andra deltagare från alla världens hörn marscherar 40km per dag fyra dagar i rad. Då jag kommer delta i egenskap av hemvärnssoldat så finns två grundkrav; uniform 10kg packning i ryggsäck.
Det är de där 10kg packning som jag sitter här hos er för. Många väljer att belasta ryggan med vattendunkar eller telefonkataloger, det är så klart billigt och tungt, men fyller inga andra funktioner än att vara just barlast.

Jag vill istället barlasta min ryggsäck med ett gigantiskt reservbatteri! Som en extra bonus för den här annars ganska udda idén finns detaljen att de logement alla militära deltagare sover i helt saknar eluttag, det finns med andra ord ett stort kundunderlag att sälja laddning till, i utbyte mot öl-tokens :mrgreen:

Den grovt tillyxade planen just nu:
198st 18650 celler (från skrotade laptopbatterier)
Cellerna monterade 6x33
3-4st step-down USB laddare, t.ex dessa:

Tåligt hölje med viss flexibilitet, instoppad i en sydd påse som kan monteras stadigt mot ryggen i ryggsäcken.


Saker som behöver lösas
Laddning av packet, direktkoppling till forsmark?
Hur montera cellerna? 1x, 3x hållare?
Punktsvetsning, för dyrt att köpa. Låna/hyra av någon?
Säkerhet?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Finns ju ingen anledning att bunta ihop. Många bäckar små!
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av Nerre »

Det är ju nån här på forumet som designat kretskort för USB-laddare, minns inte om det är typ 8 uttag på varje kort. Jag har iofs för mig de är gjorda för att matas med 12 V. Försökte söka fram tråden men minns inte ämnet så det blev väldigt mycket träffar att leta igenom.

Iofs verkade de där du länkade till bara kosta 20 spänn styck och då slipper du löda. De hade ju bara två uttag vardera (men som visserligen klarade 3 A), så frågan är lite hur många uttag du behöver.

Batteribiten får andra svara på, där har jag för dålig koll.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av GastonDeVille »

Kul tanke som jag själv har stött och blött i huvudet.
Istället för att ha ett jättebatteri som av naturen blir svårt att styra med laddning
och allt runt det så borde det vara en bättre väg att ha många mindre paket som
och istället satsa på nån sorts styrning med batterikontroll (spänning, urladdning)
och switchar som man enkelt kan välja mellan trötta och friska paket :humm:

:EDIT:
ett exempel:
10 kg (ca 208 celler) 18650 batterier à 254 Wh skulle ge 52832 Wh / ca 52,8 kWh :shock:
borträknat förluster mm
Användarvisningsbild
Rossen
Inlägg: 835
Blev medlem: 23 juni 2004, 21:06:35
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av Rossen »

Jag har också varit inne på att kanske bygga flera mindre (men fortfarande smått groteskt stora) modulära enheter, även om det förtar lite av projektets "idiot" stämpel, kan ju förstås bygga in flera enheter i samma burk så borde effekten bli densamma
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av arvidb »

GastonDeVille skrev:10 kg (ca 208 celler) 18650 batterier à 254 Wh skulle ge 52832 Wh / ca 52,8 kWh :shock:
borträknat förluster mm
Hehe, sådana celler skulle jag också vilja ha!

Mer normalt är väl runt 3,7 V×3,2 Ah = ca 12 Wh per (ny, modern) cell, så 198 celler ger drygt 2,3 kWh. Kanske hälften med gamla laptopceller? Fortfarande imponerande visserligen!

Kul projekt!
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av nifelheim »

GastonDeVille skrev: ett exempel:
10 kg (ca 208 celler) 18650 batterier à 254 Wh skulle ge 52832 Wh / ca 52,8 kWh :shock:
borträknat förluster mm
Det blev nog en glädjekalkyl :)
Beggade batterier kanske 2000mAh st i snitt * 3,7 Volt ger ca 7,4 Wh per cell
Alltså totalt storleksordningen 1,5 kWh för 200 celler

edit: två på bollen, skriver långsamt :-)
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av hummel »

Hur tar du dig till Holland, flyg? Tänk i så fall på reglerna runt batterierna du tar med dig så du inte måste gå hela vägen.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av GastonDeVille »

arvidb skrev:
GastonDeVille skrev:10 kg (ca 208 celler) 18650 batterier à 254 Wh skulle ge 52832 Wh / ca 52,8 kWh :shock:
borträknat förluster mm
Hehe, sådana celler skulle jag också vilja ha!

Mer normalt är väl runt 3,7 V×3,2 Ah = ca 12 Wh per (ny, modern) cell, så 198 celler ger drygt 2,3 kWh. Kanske hälften med gamla laptopceller? Fortfarande imponerande visserligen!

Kul projekt!
Haha.. tänkte lite för snabbt (eller alls) där :| :doh:
Det var ju Wh/kg typ-nånting som slank med i beräkneriet.
10 kg skulle bli nånting omkring i den stilen, ja 2,540 kWh.
Sen beror det på hur friska cellerna är. Men några öl skulle man kunna byta till sig.
En stor del försvinner i själva omvandlingen / laddningen förstås.
2 goda starköl mot en full laddning av bärbar nalle?
Ponera att man dödar 2 celler per laddning + resten del för eget bruk
100 celler = 100 öl och eftersom 100 ölar väger en del och alkoholhalten
i blodet kan bli svår att reglera så ta resten i pengar.. :wink:
:tomte:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av grym »

har du matchat cellerna?

jag hadde gått på en lägre spänning, så man kan annvända 12v prylar rimligt lätt

lättare att få matchade batterigrupper med
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av farskost »

Dehär gamla tråden kanske ger en del matnyttigt om att skapa många USBladdningsuttag för hög ström: https://www.elektronikforumet.com/forum ... =3&t=65281

Med lite tur kanske han har kvar några kort att sälja.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av Meduza »

Jo, jag har ett gäng färdigpackade såna kit liggande kvar hemma i en låda, även om jag slutat sälja dom öppet sen ett bra tag tillbaka då jag inte orkat hålla på med den typen av försäljning så går det naturligtvis att få köpa såna, speciellt till ett sånt här coolt projekt, men dom kräver en separat central step-down till 5V :-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av )ExecutoR( »

Jag byggde en egen "powerbank" tidigare med 36st 18650-batterier jag fick över. 2400Ah-celler, så 0,32kWh totalt.

Jag valde att gå på 3S12P då det fungerar helt okej att driva de flesta 12V-prylar på. En annan bonus är att det går snabbare att ladda utan så enorma laddströmmar. Jag köpte en 12v->5v 8A DC-DC adapter som jag driver en av Meduzas ovan USB-laddare med. En billig 3S 30A Kina-BMS, en 230V -> 5A 12,6v Laddare (laddar fullt på ~4h). Hade allt i en mindre låda tidigare men har nu uppgraderat till en större så man får i USB-kablar 230v-laddaren, adaptrar mm.

Idag designade jag ock skrev ut en liten insatslåda som både fixerar batterierna och snyggade till övrigt innehåll.
Powerbank.jpg
Har haft med detta pack på diverse äventyr där det förutom att ladda telefoner drivit bland annat 4G-router och Motorola 12v bilradios. Jag tänkte det kanske kunde vara lite inspiration. Det låter ju som att det är mer precis detta du vill göra, fast 6ggr så stor! :D Jag använde en riktigt biffig lödkolv och lödde ihop batterierna. Det är också en fungerande lösning om man inte redan har en punktsvets tillgänglig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av GastonDeVille »

Jag råkat ha ett "Meduza-kit" liggande som jag bytte till mig :P för ett bra tag sen. Blev lite inspirerad med det pågående strömavbrottet. Alla tillgängliga batterier och omvandlare tuggar på för fullt.
Finns det bra tips på step-down omvandlare som har hög energieffektivitet? Om man tänker en inspänning med 4 - 8 celler så blir det kompatibelt med andra vardagliga prylar som bil- och lastbilsbatterier.
Kanske en USB-bank för lättare laster och en annan för tunga saker eftersom DC-omvandlare sällan är bra på både och. Sen behöver man en bra batteri-manager för att ha total kontroll...
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av )ExecutoR( »

Har inte kollat något på effektiviteten, men jag använder en sån här:

https://www.ebay.com/itm/Car-power-conv ... Sw8lBTmPYO

Inte från samma säljare, men den ser exakt likadan ut. Fungerar fint både i min powerbank och i terrängbilens 24v-system.

TS får väl hojta till om vi spårar ut för långt från ursprungsämnet.
Skriv svar