Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av netrunner »

Problemet ligger lite i att ladda på ett bra sätt. Antar att du vill använda något i den här stilen: https://hobbyking.com/en_us/turnigy-rea ... arger.html

Så en PC-ATX psu som kan ge minst 12V 25A. Bör ju inte vara så svårt att hitta.

Så du vill ha 6S för att maximera laddningsförmåga.

Sen behöver du någon form av skydd mot djupurladdning också.

BTW, hur full beräknar du att bli? Visst är man 18år kan man dricka många öl ... men när man är äldre så blir det inte mycket till promenad dagen efter 5 öl.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av )ExecutoR( »

Jag skulle rekommendera en BMS och en laddare som bara har standard CC-CV-funktion. BMS:en hindrar djupurladdning, kortslutning och överlast utöver att hjälpa till med balanseringen. 3S-laddare från kina på 350W kostar inte mer än turnigyladdaren, och drivs då direkt från väggen.
Användarvisningsbild
Rossen
Inlägg: 835
Blev medlem: 23 juni 2004, 21:06:35
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av Rossen »

Idag har det rivits batteripaket till förbannelse! har fått loss 85 celler med någon variant av stabil kvarvarande spänning, allt från 2,0-4,2 volt sparades för vidare undersökning, resterande åkte tillbaka i återvinningen.
Om någon i norra stockholmsområdet har tillgång till laptopbatterier som ska kastas kommer jag gärna och hämtar :)
Sitter nu och kikar på att införskaffa en smart laddare för att toppa upp alla batterier och få en bedömning av kapaciteten, hittade en 8 cells variant som verkar vettig.

Netrunner m.fl:
Har inte riktigt tänkt igenom laddningen så mycket ännu, vet att jag inte kommer ha särskilt bråttom så en snabbladdare känns lite överflödigt, men tiden får utvisa vad det landar i för lösning.
Hur full? Lagom för en 36 åring med begynnande 40-års kris och viss träningsmani? Pannben är en bra egenskap i sådana lägen 8)

grym:
Inte kommit så långt, har roat mig med att bryta sönder laptop batterier och klippa isär celler idag.
Jag planerar just nu att köra 3s, just för att hålla nere spänningen.

hummel:
Minibuss, har redan utlöst larmet på Schiphol en gång med en batteribank, tänkte att jag inte ska pröva lyckan en gång till :vissla:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av )ExecutoR( »

Kan tipsa om https://secondlifestorage.com/ Där finns mycket info om alla tänkbara 18650-celler man kan tänkas hitta, och även erfarenheter från de som gått igenom många tusentals batterier med tips på tillvägagångssätt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av anders_bzn »

Jag byggde denna: https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =3&t=85945

Då kan man välja om man vill ladda 1-4 celler med en RC-laddare. Jag har ett kort kvar om du är intresserad.
Användarvisningsbild
Rossen
Inlägg: 835
Blev medlem: 23 juni 2004, 21:06:35
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av Rossen »

Tack för alla tips återigen! Sitter och försöker hitta vettiga produkter för laddning, tar tacksamt emot förslag!
Önskemål är något som matas direkt med 230V och som kan trycka ur sig ganska ordentlig effekt på batterisidan, och såklart är hyfsat billigt.
Handlar dessutom ogärna från Kina av miljö/postmord-skäl, bara för att göra det ännu svårare!

De till synes enkla BMS kort som finns lite överallt på amazon och eBay, är det regel att de inte kan hantera laddning?
Användarvisningsbild
Rossen
Inlägg: 835
Blev medlem: 23 juni 2004, 21:06:35
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av Rossen »

Det händer saker!
Det slutade till slut med att jag bestämt mig för att bygga ett 7S system, det kändes enklast så. Att jag i teorin kan ge extra startström till en stridsbåt 90 får bli en härlig bonus :mrgreen:

På väg hem från Kina är komponenter till en testrigg bestående av batterihållare och urladdare med energimätning för att kunna testa 8 batterier samtidigt, det matchar den laddare jag köpte hem som tar 8 batterier i stöten den med.
Letandet efter skrotbatterier är tillfälligt lagt på is, har fått fatt på 252 fungerande celler, jackpot blev ett besök hos en cykelhandlare som glatt skänkte mig 3st "trasiga" elcykelbatterier. Tillsammans med alla laptop och verktygsbatterier jag plockat isär har jag nu vad jag behöver, om inte kapaciteten är allt för kass i många celler.
Även en BMS och laddare för 24V Li-Ion paket är på väg hem tillsammans med 5st USB kort med dubbla uttag, totalt 10 uttag och 15A@5V

Byggandet av paketet blir billigast möjliga, istället för batterihållare limmar jag ihop cellerna i 7s3Xp konfiguration med smältlim, kanske delas det upp i mindre klossar för att inte lägga allt för stor mekanisk belastning på en enskild cell. Hela paketet byggs sedan in i en låda som ska tåla smällar och hålla allt på plats utan att belasta cellerna/limningen.
Jag kommer experimentera med att löda koppartråd istället för att svetsa nickelremsor mellan cellerna, eftersom både koppartråd och 100w lödkolv med gigantisk spets finns att tillgå gratis.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av )ExecutoR( »

Kul att det rör på sig!

Jag använde Biltemas smältlim för plast till batteripacket jag byggde till elcykeln, det sitter som satan och kan rekommenderas.
Användarvisningsbild
Rossen
Inlägg: 835
Blev medlem: 23 juni 2004, 21:06:35
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av Rossen »

Vet att det är lite tunnt med foton än så länge men det har så sakteliga börjat ramla in lösa leveranser från eBay så snart kan jag presentera något som faktiskt är värt att visa!

Men tills dess; jag insåg i dagarna att en ammunitionslåda för 12.7mm ammunition passar absolut PERFEKT för att bygga en batteribank inuti, det får plats med 2x 7s15p klossar med en del utrymme till övers för elektroniken. Vad står i MÖP'en Jannes skafferi, till dennes sambos förtret? Jo så klart precis en sådan låda! :D Den är kanske lite tung med 2,5kg för bara lådan men det ger iallafall lite marginal till de där 10kg jag måste ha :p
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av ELTompa »

Vilket helt underbart knasigt projekt med bästa rubriken. Keep up the good work! :D :tumupp:
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av danielr112 »

Behöver du fler celler ? ;)
15561324652413526946595789400171.jpg
15561325026471093241803776419772.jpg
15561325427713954747197385529426.jpg
:D
Du hittar mig förövrigt på secondlife forumet :)

Bra val du gjort och jobba på
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Rossen
Inlägg: 835
Blev medlem: 23 juni 2004, 21:06:35
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av Rossen »

_20190502_173519.JPG
Ett litet lödtest har utförts med mycket gott resultat, lödvatten från Weller hjälpte till att få tennet att flyta ut fint på batterierna, trots ett snabbt förfarande för att hålla nere på värmen som går in i cellen. Och min lödstation på 48W verkar hålla måttet, iallafall med den makliga takt jag höll idag.
Till nästa gång ska jag se till att göra rent tennet innan så kanske lödningarna blir mer estetiskt tilltalande, men de är starka!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Rossen
Inlägg: 835
Blev medlem: 23 juni 2004, 21:06:35
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av Rossen »

IMG_20190515_202100_806.jpg
Tröttnade på postgången och beställde batterihållare från UK istället, så äntligen kan jag börja testa celler!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Riktigt bra jobbat. Kollar sammanställning, Batteri DB Bra.
Kändes batterihållarna bra?
Jag har fått alldeles för korta, fjädern intryckt helt och svårt att ta ur batterierna.
Men klart har man kompressionsvätska typ Pistonhead så funkar det mesta. ;-)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av anders_bzn »

Problemet som jag tolkar det är att alla hållare är för battericeller. Men det man laddar är nästan alltid batterier med skyddskrets vilket gör dem lite för långa för att passa. Jag tror inte TS har problem med detta eftersom det är celler ur batteripackar...
Skriv svar