Bygga frystork

Berätta om dina pågående projekt.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Bygga frystork

Inlägg av xxargs »

Det jag för tillfället undersöker är pirani givare.
Verkar vara en hyfsat enkel konstruktion.
Hittade en som gjort en vad det ser ut som funktionell givare med hjälp av en glödlampa

Relationen mellan hur mycket ström glödtråden tar går att via mätning att relatera till trycket i kammaren.
Han hade kalibrerat och fått till kurvan med hjälp av vattnets kokpunkt.

Min erfarenhet med DYI-glödtrådslampe-pirani att det händer i pricip inget alls innan man går under 10 mBar Vakum, knappt ens under 5 mBar faktiskt - somliga kommersiella med enkeltråd kan röra sig en smula i 100 - 10 mBar (då de nyttjar konvektion av gas i kammaren som kyler men då är också lägeskänslig) men det är en bit under 10 mBar som det börja hända saker och sedan bottnar kring 0.001 - 0.0001 mBar.

Du har ungefär 4 mBar vid vattnets 0 grader C-punkt så det är med att kalibrera med vattnets kokpunkt tar jag med en nypa salt då det knappt rört sig ens 1% av det egentliga området (som har en S-karaktär med mättning och hård komprimering i toppen runt 1-10 mBar och bottning kring 0.001 - 0.0001 mBar med störst känslighet i området 0.1 - 0.005 mBar som kommer att visa sig först när man går under 1 mBar.

Det är också lite olika karaktärer på hur kurvan ser ut och framförallt i hur det komprimerar i mätområdes-ändarna om det är konstant-strömmatat, konstantspänningsmatat eller att man håller en viss tråd-temperatur (konstant resistans-hållen) med olika 'vass' S-kurva.

Min refererade tabell avser konstantspänningsmatad och man mäter strömmen och har för mig var den känsligaste i området i nära den mätmässiga toppen av tryckområdet (dvs 1-10 mBar) och därav valet av lösning.


---
Av det jag studerat gällande de kommersiella varianterna av frystorkar för mat så har de i sina manualer att man skall byta oljan efter varje körning. Detta då den blir full av vatten och annat "skräp"
Vissa filtrerar oljan och tar bort vattnet då det skiktat sig.
Visar bara att man inte riktigt förstått i hur man hanterar vakumpumpar som för det mesta kommer att suga fukt och vattenånga - gör man på rätt sätt och ser till att pumphuset inte är under 80 grader, kanske tom. strax över 100 grader C (alternativ kör med lite ballastgas hela tiden späder ut vattenångan så att dess daggpunkt håller sig under pumphusets temperatur) samt ser till att avledningen av pumpgaserna inte börja kondensera till imma och rinner tillbaka till pumpen så kommer oljan att hålla betydligt längre - ev. något enklare metallnäts-förfilter på sugsidan så att inte skräp och partiklar sugs in i pumpen och orsakar förhöjd slitage (men å andra sidan med tanke på vad en vakumpump för mjölkmaskin-anläggning får suga i sig så verka de vara väldigt tåliga - och den otroligt kladdiga majonäsen som kommer ut på andra sidan är inget för den krackelmagade att ta hand om - rutten mjölk emulgerad i olja är allt annat än trevlig att få på sig i hanteringen på utloppssidan av pumpen... urk...)
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Bygga frystork

Inlägg av swapper »

Har beställt en givare nu APG100-XLC får hoppas den fungerar.

Om någon har tips på ett bra sätt att få in 0-10V från ovan givare till en ESP32?
Den har en hel del ADC ingångar men vad jag förstår är det inte helt linjärt och rätt mycket pill att få rätt på men kanske inte ett problem för denna applikation.
Kanske någon har ett tips på ett I2C chip som kan läsa 0-10v med bra upplösning?

Enligt manualen står det att analoga utgången har "Min load impedance 10 kohm"

Om jag går vägen med att läsa via ESP32ans egna ADC ingångar hur skulle en lämplig sådan kunna se ut och matcha tryckgivarens parametrar?
Hittade denna på ett forum:
ADC0-10V.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Bygga frystork

Inlägg av helmut »

Läste i något gammalt nummer av teknisk tidskrift om ett experiment som gick ut på att man la in matvaror i en lufttät påse och sedan lät en högspänning gå genom matvarorna. Spänningen tog död på alla bakterier.
Med tanke på den höga spänningen var det ingen produkt man vågade släppa ut på marknaden. Vet inte om det skulle gå att konservera med en Teslaspole eller om det skulle behövas en högre strömstyrka.
Bug_x
Inlägg: 407
Blev medlem: 10 januari 2009, 19:18:56
Ort: Stockholm

Re: Bygga frystork

Inlägg av Bug_x »

Har du fortsatt med exprementen? Hur har det gått?

Är själv väldigt sugen att försöka bygga en själv där det går att torka större omgångar mat.

Mvh
Skriv svar